Visa fullständig version : Vilka är era proteinkällor egentligen?
Luddsson
2022-07-11, 20:44
Proteinpulver står mig upp i halsen. Alldeles för sött och de naturella går knappt ner heller. Kvargen i huvudstaden där jag numera bor är dyr och lägger sig som en klump i magen i timmar. Kyckling, kött och fisk är inte billigt det heller och ju mer jag läser om djurhållning desto mindre intresserad av att konsumera djur. Ägg är så gott att jag inte kan motstå. Ägg är bäst.
Vad i hela friden äter ni för att komma upp i ett rimligt proteinintag?
Diomedea exulans
2022-07-11, 21:01
Jag tröttnar aldrig på kvarg och jag slösar pengarna på kött, fisk och fågel.
Luddsson
2022-07-11, 21:12
Jag tröttnar aldrig på kvarg och jag slösar pengarna på kött, fisk och fågel.
Jag tröttnar egentligen inte på kvarg. Men jag gillar verkligen inte att det bara är att gapa och svälja. Man får liksom inte tugga något :p inte ens med hackad frukt eller så på så tycker jag det är så nice. Har inga problem alls med smaken. Det är gott
Anders The Peak
2022-07-11, 21:20
Proteinpulver står mig upp i halsen. Alldeles för sött och de naturella går knappt ner heller. Kvargen i huvudstaden där jag numera bor är dyr och lägger sig som en klump i magen i timmar. Kyckling, kött och fisk är inte billigt det heller och ju mer jag läser om djurhållning desto mindre intresserad av att konsumera djur. Ägg är så gott att jag inte kan motstå. Ägg är bäst.
Det är inte speciellt svårt att komma upp i ett rimligt proteinintag 1,6-2.0 gr/kg.
Om du äter ägg så har du en säker kvalitet i upptaget. Efter träning är 100 gr ost lika bra effekt som ett vasslepulver. Till natten i stället för kasein fungerar 100 gr ost bra med.
Jag äter 2-3 bars per dag.
meathead
2022-07-12, 09:53
Ägg och nötkött här.
nyborjarjan
2022-07-12, 10:07
Fläskkött och Best Bars, ibland vispgrädde 40%
Grädden är mest för att få bra redning av köttbar
Phjanton
2022-07-12, 10:07
Nötkött > ägg > kvarg
Wilshere
2022-07-12, 16:50
Blir mycket färs för mig(nötfärs och kycklingfärs), är ju ändå lite billigare än annat kött och tröttnar aldrig. Finns så mycket man kan göra med det!
skyffelmördarn
2022-07-12, 16:54
Vi har salladsbar på jobbet med (bland annat) kyckling och keso så det är vad jag ätit till frukost och lunch i några år nu.
Luddsson
2022-07-12, 18:59
Hur mycket pengar lägger ni på mat varje månad? Tänker räknat per person.
Proteinpulver och kyckling.
King Grub
2022-07-12, 21:15
Proteinpulver, ägg, kyckling, keso/kvarg, ost, fisk någon gång i veckan, rött kött/skaldjur ibland.
Luddsson
2022-07-12, 21:24
Ni som äter kyckling, vilken köper ni? Tänker både typ (hel kyckling, bröst, etc) och från vilket märke? Vanliga färska svenska kycklingbröst är ockerpris från alla märken.
Ni som äter kyckling, vilken köper ni? Tänker både typ (hel kyckling, bröst, etc) och från vilket märke? Vanliga färska svenska kycklingbröst är ockerpris från alla märken.
Lidl, tror den är från danmark.
Hur mycket pengar lägger ni på mat varje månad? Tänker räknat per person.
6000 ca brukar jag lägga, frun betydligt mindre ca 3500 och våra barn ca 3500 också så 13000 per månad lägger vi på mat.
De som utgör det mesta är:
• Mejeriprodukter, främst kvarg.
• Kycklingfilé och kycklingkebab.
• Nötfärs, ibland biff.
• Lax.
• Ägg.
Ibland blir det även en shake proteinpulver och den senaste månaden så har jag bytt ut kvargen mot Tyngres kasein. Blandar jag 50 g pulver och 200 g mjölk och slänger in det i kylen i 20-30 min så blir det nästan som en pudding.
Anders The Peak
2022-07-13, 08:20
Lidl, tror den är från danmark.
De kör med svensk kyckling när det gäller den färska. När det gäller frysta produkter är det bäst att läsa på packningen. Precis som i alla andra butiker.
intepurewhey
2022-07-13, 08:32
Proteinpulver
Mjölk
Rött kött
Kvarg
(Fisk/skaldjur)
Tror inte jag köpt kycklingfilé någon gång i mitt liv.
Luddsson
2022-07-13, 08:33
Proteinpulver
Mjölk
Rött kött
Kvarg
(Fisk/skaldjur)
Tror inte jag köpt kycklingfilé någon gång i mitt liv.
Hur mycket kvarg käkar ni i stöten, och vad har ni kvargen till?
Diomedea exulans
2022-07-13, 08:44
Ett halvkilospaket är standard. Brukar äta som det är eller med ett kvarts kilo bär.
Luddsson
2022-07-13, 08:46
Ett halvkilospaket är standard. Brukar äta som det är eller med ett kvarts kilo bär.
Blir du nöjd av det? Det är ju liksom inget att tugga. Bara gapa och skölja ner :P Hade velat göra kvargen lite mer "tuggig".
Diomedea exulans
2022-07-13, 09:01
Blir du nöjd av det? Det är ju liksom inget att tugga. Bara gapa och skölja ner :P Hade velat göra kvargen lite mer "tuggig".
Ja, det är så pass stor mängd att jag blir mätt.
Observera att om det är icke smaksatt kvarg så brukar jag lägga till lightsaft.
Luddsson
2022-07-13, 09:04
Ja, det är så pass stor mängd att jag blir mätt.
Observera att om det är icke smaksatt kvarg så brukar jag lägga till lightsaft.
Får testa det. Jag tycker inte om för sött, så provar nog vanlig kvarg. Med frukt eller så kanske kan vara gott!
Diomedea exulans
2022-07-13, 09:12
Får testa det. Jag tycker inte om för sött, så provar nog vanlig kvarg. Med frukt eller så kanske kan vara gott!
Gör så! Jag tycker att en av de vanliga frysta påsarna med bär som finns att köpa lite överallt är bra mängd för att blanda med ett halvkilo kvarg. Jag tinar alltid bären innan ätning.
Luddsson
2022-07-13, 09:14
Gör så! Jag tycker att en av de vanliga frysta påsarna med bär som finns att köpa lite överallt är bra mängd för att blanda med ett halvkilo kvarg. Jag tinar alltid bären innan ätning.
Blir ändå inte så många kronor per måltid. Brukar du äta kvargen med havregryn eller havregrynsgröt?
Diomedea exulans
2022-07-13, 09:15
Blir ändå inte så många kronor per måltid. Brukar du äta kvargen med havregryn eller havregrynsgröt?
Nja, men det har hänt att jag rört ner havregryn eller müsli om jag vill öka kolhydraterna. Tycker det är gott också.
Gustafskorv & hushållsost på smörgås går alltid ned.
intepurewhey
2022-07-13, 11:27
250-1000g.
Mixar med mjölk, vassle och frukt/bär om jag vill ha kolhydrater. Bra gott protein som går ner snabbt och går snabbt att göra. Massa olika smaker med olika kvarg, olika vassle, olika mjölk/"mjölk" osv. Finns t.ex. sojamjölk eller ärtmjölk som har 50g protein på 1l som är god, dumle havredricka etc.
Agitator
2022-07-13, 11:34
När man bulkade som mest. Cirka 30 kg på ett år så var det halv kg kvarg och röra ner musli eller havregryn med socker varje dag typ. Det var nice att bulka. Dock inte värt det i slutändan, men resan under bulk var nice hahaha.
Det beror på hur mycket protein jag har kvar att fylla i det sista målet för dagen, men allt från 3-500 g. Kör jag på Mildas vaniljkvarg så behövs inget till, men kör jag naturell så blandar jag ut det med Fun light och lägger ev. i lite blåbär.
Luddsson
2022-07-13, 13:52
Åt ett halvt kilo naturell kvarg med en hackad persika, ett äpple och linfrön efter ett konditionspass på ett par timmar. Jotack, mätt blev man :P Jag har nog käkat lite för lite kvarg innan per portion. Kan tänka mig att havregryn är gott i. Bra med protein också. Så slipper jag häva i sig äckliga shakes.
An Iron Soul
2022-07-20, 20:20
250-1000g.
Mixar med mjölk, vassle och frukt/bär om jag vill ha kolhydrater. Bra gott protein som går ner snabbt och går snabbt att göra. Massa olika smaker med olika kvarg, olika vassle, olika mjölk/"mjölk" osv. Finns t.ex. sojamjölk eller ärtmjölk som har 50g protein på 1l som är god, dumle havredricka etc.
Bra tips. Testade dumle havredryck idag. Helvetet vad gott. Vad har jag levt under för sten. :d
intepurewhey
2022-07-30, 09:13
Bra tips. Testade dumle havredryck idag. Helvetet vad gott. Vad har jag levt under för sten. :d
Gött :D
Vet inte hur länge den funnits direkt. Var Plaad här på forumet som tipsade mig förra gången vi hade sleepover :em::em:*cupid*
King Grub
2022-07-30, 09:48
60 % av kalorierna från socker. :O
Armed Dingo
2022-07-30, 10:35
Hur många mål mat med kött/fisk äter ni per dag?
Jag har levt på enbart ett sådant mål om dagen de senaste fem åren för det vart bekvämt att ersätta lunchmålet med mackor med ägg och kvarg.
Nu inser jag att några vita brödskivor och Kvarg, och två ägg, nog är ganska näringsfattigt i jämförelse med ett riktigt lagat mål. När jag hade som bäst träningsperiod åt jag två lagade mål om dagen. Då hade jag visserligen också solsken i överflöd och mer vardagsaktivoteter som hjälpte till men ändå.
Armed Dingo
2022-07-30, 10:43
Den godaste kvargen är Arlas märke, och det är svårt att tröttna på med flytande honung och hackade Valnötter också. Valnötterna gör den lite mer tuggig. Den är bättre än Lindahls som är mycket tjockare och fastnar i halsen om man äter för fort.
Nu när jag börjat räkna på två lagade måltider istället så märks det att du kommer upp i hyfsad mängd protein bara från tillbehör.
T. ex: två måltider med 500 gram potatis/100 gram pasta/100 gram ris (all vikt okokt)
Och 200 gram nötfärs a 10% fett/kycklingbröstfile stekt i olja/lax
Med 200 gram lätt Creme fraiche som står för fettet
Till det ett glas juice /läsk/mjölk
Något extra tillbehör såsom nachochips elller avokado eller ketchup eller riven ost
Två såna måltider om dagen plus 2 shakes och du är uppe i 160 gram protein, 290 gram carbs och 100 gram fett. Ca 2600 kcal. Det är så jag kommer äta.
Hur många mål mat med kött/fisk äter ni per dag?
Jag har levt på enbart ett sådant mål om dagen de senaste fem åren för det vart bekvämt att ersätta lunchmålet med mackor med ägg och kvarg.
Nu inser jag att några vita brödskivor och Kvarg, och två ägg, nog är ganska näringsfattigt i jämförelse med ett riktigt lagat mål. När jag hade som bäst träningsperiod åt jag två lagade mål om dagen. Då hade jag visserligen också solsken i överflöd och mer vardagsaktivoteter som hjälpte till men ändå.
2. Men jag vet inte varför ägg och kvarg skulle vara sämre än typ nötfärs?
Alla mina måltider ser ungefär ut samma varje dag frånsett från middagen som jag äter med familjen. Hade jag levt själv hade nog middagen också alltid sett ut i stort sett likadan.
Proteinkällor
Frukost: Vassle
Lunch: Kyckling
Mellis: Kvarg
Middag: kan vara vad som helst här, även råvaror som inte är rena proteinkällor typ korv.
Kväll: Kasein
Armed Dingo
2022-07-30, 11:33
2. Men jag vet inte varför ägg och kvarg skulle vara sämre än typ nötfärs?
Alla mina måltider ser ungefär ut samma varje dag frånsett från middagen som jag äter med familjen. Hade jag levt själv hade nog middagen också alltid sett ut i stort sett likadan.
Proteinkällor
Frukost: Vassle
Lunch: Kyckling
Mellis: Kvarg
Middag: kan vara vad som helst här, även råvaror som inte är rena proteinkällor typ korv.
Kväll: Kasein
Om vi bortser ifrån proteinmängden:
Kvargen ger i princip enbart kalcium, som jag ändå får i mig på annat håll.
Det vita brödet tror jag är helt näringstomt.
Det är inget fel på äggen, men väger de upp mot säg 500 gram potatis och 200 gram kött eller fisk, med tillbehör som grönsaker och en Fett källa? Jag tror inte det.
Om vi bortser ifrån proteinmängden:
Kvargen ger i princip enbart kalcium, som jag ändå får i mig på annat håll.
Det vita brödet tror jag är helt näringstomt.
Det är inget fel på äggen, men väger de upp mot säg 500 gram potatis och 200 gram kött eller fisk, med tillbehör som grönsaker och en Fett källa? Jag tror inte det.
Om du byter ut två ägg mot 1kilo mat i form av kött, potatis och grönsaker så lär det ju vara mer näring i det sistnämnda, ja. Men nånstans kommer man ju till en nivå där mer inte är bättre också.
Käkar man en stor kött och potatis måltid under dagen och sen äter kvarg, bröd och ägg (eventuellt någon frukt också) på resterande måltider så lär man nog inte få näringsbrist eller uppnå någon bättre nivå av att byta ut kvargen mot nötfärs. Men det är bara vad jag tror, jag är ingen dietist.
Armed Dingo
2022-07-30, 11:55
Om du byter ut två ägg mot 1kilo mat i form av kött, potatis och grönsaker så lär det ju vara mer näring i det sistnämnda, ja. Men nånstans kommer man ju till en nivå där mer inte är bättre också.
Käkar man en stor kött och potatis måltid under dagen och sen äter kvarg, bröd och ägg (eventuellt någon frukt också) på resterande måltider så lär man nog inte få näringsbrist eller uppnå någon bättre nivå av att byta ut kvargen mot nötfärs. Men det är bara vad jag tror, jag är ingen dietist.
Det är det jag får se nu *drool*
Ett plus är att jag kommer slippa gluten från bröd. Och mackor överhuvudtaget är överskattat. Mat är alltid godare.
Kvarg är även hos mig en daglig, och stor proteinkälla. Går åt 1000 gram om dagen…
Dock funderar jag kring kalcium. Har för mig att ett för högt intag är associerat med ökad förekomst av cancer?
Primitiv
2022-07-31, 14:36
Kvarg, mjölk och ägg ger mig majoriteten av proteinet.
Proteinpulver, kyckling och spannmålsprodukter fyller ut.
Ibland nötkött, kokt skinka eller fisk, men sällan.
Får lätt 160 gram protein om dagen utan att behöva tänka specifikt på intaget, hamnar nog på 170-180 om dagen.
Uncle Joe
2022-07-31, 18:35
En hel del bröstfilé, torskrygg, rött kött, ägg, kvarg+keso ibland, crabsticks, vasslepulver, proteinbars. Allt jag kan komma över. :-)
Givetvis räknar jag med det jag får i mig via musli, bröd osv.
Uncle Joe
2022-07-31, 18:36
En hel del bröstfilé, torskrygg, rött kött, ägg, kvarg+keso ibland, crabsticks, vasslepulver, proteinbars. Allt jag kan komma över. :-)
Givetvis räknar jag med det jag får i mig via musli, bröd osv.
Diomedea exulans
2022-07-31, 18:41
Kvarg är även hos mig en daglig, och stor proteinkälla. Går åt 1000 gram om dagen…
Dock funderar jag kring kalcium. Har för mig att ett för högt intag är associerat med ökad förekomst av cancer?
Ja, jag har ett ganska tydligt minne av att ha läst på detta forum att man inte ska få i sig mer kalcium per dag än vad det är i ett halvkilo kvarg, för då ökar risken för prostatacancer.
Anders The Peak
2022-07-31, 19:30
Hur mycket protein äter ni per dag ? Tycker själv att behovet tillgodoses väl med vanligt mat. Har någon proteindrink till efter träningen och kanske något till natten. Jag behöver inte jaga proteinkällor för att få ihop det. Det är betydligt svårare att få isig tillräckligt med energi med komplexa kolhydrater med sk. bättre kostupplägg.
Uncle Joe
2022-08-01, 05:31
Hur mycket protein äter ni per dag ? Tycker själv att behovet tillgodoses väl med vanligt mat. Har någon proteindrink till efter träningen och kanske något till natten. Jag behöver inte jaga proteinkällor för att få ihop det. Det är betydligt svårare att få isig tillräckligt med energi med komplexa kolhydrater med sk. bättre kostupplägg.
Ca 2g/kg.
Vet att det är i överkant.
Men vad menar du med vanlig mat? Husmanskost? Komponenterna kan ju se väldigt annorlunda ut beroende på vem du frågar.
Diomedea exulans
2022-08-01, 06:12
Hur mycket protein äter ni per dag ?
Efter en överslagsräkning i huvudet skulle jag gissa 200 gram, jag väger 80 kg och deffar.
ca 1.5g x kropppsvikt
Anders The Peak
2022-08-01, 15:47
Ca 2g/kg.
Vet att det är i överkant.
Men vad menar du med vanlig mat? Husmanskost? Komponenterna kan ju se väldigt annorlunda ut beroende på vem du frågar.
Tänker i första hand när man startar att träna så försöker alla, tror jag, att fixa till kosten så att den blir mer näringsriktig typ mindre halvfabrikat och processad mat. Typ frukost på gröt och ett par ägg en avokado och en kopp dryck till , ett mellanmål, lunch, ett lite mer omfattande mellanmål inför träningspasset, middag och en kvällsmacka eller annat med lite högre proteininehåll. Om du har tillgodosett kaloribehovet så är proteinintaget varit adekvat efter ditt behov.
Uncle Joe
2022-08-01, 19:31
Tänker i första hand när man startar att träna så försöker alla, tror jag, att fixa till kosten så att den blir mer näringsriktig typ mindre halvfabrikat och processad mat. Typ frukost på gröt och ett par ägg en avokado och en kopp dryck till , ett mellanmål, lunch, ett lite mer omfattande mellanmål inför träningspasset, middag och en kvällsmacka eller annat med lite högre proteininehåll. Om du har tillgodosett kaloribehovet så är proteinintaget varit adekvat efter ditt behov.
Ok, spontant låter det som vad en vanlig människa med hälsotänk men som inte styrketränar skulle kunna äta. T ex frukosten innehåller ju typ 15-20g protein, det är ju ganska lite ändå? Mellis ett par mackor, en standardlunch, middag med lagom mängd kött/fisk och kvällsmåltid. Det enda som står ut är mellanmålet innan träningen. Men som du påpekar, är kalorierna tillräckliga så kanske det krävs mycket mindre protein än vad de flesta styrketränande personer äter.
King Grub
2022-08-01, 20:03
Två gram per kilo kroppsvikt och dygn är inte bortkastat om du vill garantera bästa förutsättningar för muskeltillväxt.
https://bjsm.bmj.com/content/52/6/376.long
Protein supplementation beyond total protein intakes of 1.62 g/kg/day resulted in no further RET-induced gains in FFM.
men tittar man på konfidensintervallet ser man "95% CI: 1.03 to 2.20"
varför "Given that the CI of this estimate spanned from 1.03 to 2.20, it may be prudent to recommend ~2.2 g protein/kg/d for those seeking to maximise resistance training-induced gains in FFM."
Uncle Joe
2022-08-02, 04:49
Två gram per kilo kroppsvikt och dygn är inte bortkastat om du vill garantera bästa förutsättningar för muskeltillväxt.
varför "Given that the CI of this estimate spanned from 1.03 to 2.20, it may be prudent to recommend ~2.2 g protein/kg/d for those seeking to maximise resistance training-induced gains in FFM."
Jag följer den rekommendationen. Jag hade kanske kommit undan med 1,6g men jag vill inte chansa. 😅
Protein är såpass billigt ändå. Det händer väl att jag får i mig mindre än 2g/kg men jag är superpedantisk när det gäller vassle efter träningen.
Luddsson
2022-08-02, 07:38
Jag har blivit så skeptisk till proteinhypen det senaste. Man måste väl kunna bygga muskler på 1 gram per kilo kroppsvikt också om man inte har otroliga muskelanspråk? Jag har nästan fått uppfattningen att styrketräningen är bortkastad om man inte pular i sig det dubbla.
Mängder av protein var knappast normen föra några årtionden sedan, och det fanns respektabla kroppar med muskler och låg fettprocent då med.
King Grub
2022-08-02, 08:02
Några årtionden sedan? Kroppsbyggare har sedan 1940-talet tryckt i sig enorma mängder kött, ost, ägg och mjölk och legat högre än dagens rekommendationer på 2 gram per kilo.
Det är klart du kan styrketräna på 1 gram per kilo och dygn, men det är betydligt svårare att öka i muskelmassa. Särskilt om du kombinerar med konditionsträning. Det är lägre än vad som rekommenderas för idrottare som enbart kondititionstränar.
Den genomsnittlige svensken som inte tänker på styrketräning och muskeltillväxt får i sig runt 100 gram protein per dygn bara genom att äta sin vanliga skräpkost, så så svårt kan det vara inte vara.
Anders The Peak
2022-08-02, 11:28
Om vi pratat FFM så är det korrekt och riktigt.
Luddsson
2022-08-02, 14:33
Några årtionden sedan? Kroppsbyggare har sedan 1940-talet tryckt i sig enorma mängder kött, ost, ägg och mjölk och legat högre än dagens rekommendationer på 2 gram per kilo.
Det är klart du kan styrketräna på 1 gram per kilo och dygn, men det är betydligt svårare att öka i muskelmassa. Särskilt om du kombinerar med konditionsträning. Det är lägre än vad som rekommenderas för idrottare som enbart kondititionstränar.
Den genomsnittlige svensken som inte tänker på styrketräning och muskeltillväxt får i sig runt 100 gram protein per dygn bara genom att äta sin vanliga skräpkost, så så svårt kan det vara inte vara.
Jag tänker lite "inte ska väl jag bry mig om protein när jag knappt styrketränar seriöst". Men då får jag vara mån om kvargen! Det jag verkligen vill undvika är att bli skadad. Hjälper proteinintag vid skada/för att förebygga det någonting?
Anders The Peak
2022-08-02, 17:54
Jag tänker lite "inte ska väl jag bry mig om protein när jag knappt styrketränar seriöst". Men då får jag vara mån om kvargen! Det jag verkligen vill undvika är att bli skadad. Hjälper proteinintag vid skada/för att förebygga det någonting?
Det är klart att en god kost ger förutsättningar för att få en god återhämtning. Det innebär att ett högkvalitativt intag proteiner av hög kvalitet är viktig tillsammans med övriga makronutrienter.
Luddsson
2022-08-02, 19:05
Det är klart att en god kost ger förutsättningar för att få en god återhämtning. Det innebär att ett högkvalitativt intag proteiner av hög kvalitet är viktig tillsammans med övriga makronutrienter.
Proteinpulver kanske inte är så kvalitativt... Men om jag får i mig 2-3 shakes om dagen kommer jag oerhört mycket enklare upp i mitt intag utan att behöva joxa till med annat. Då kan jag fortsätta med mina ägg och mjölk :P
Kvarg, ägg och kyckling mest. Lax när det bjuds.
Vill egentligen inte basera proteinintaget på kvarg, för det mättar så jävla dåligt. All mat som bara är gapa->svälj mättar ju piss. Får man tugga på något mättar det betydligt bättre. Dessutom är kvarg ganska näringsfattigt. Inte mycket näring i en måltid på kvarg och hackad persika.
Wrenchgirl
2022-08-05, 18:20
Proteinpulver. havregrynen i frukostgröten har ju lite protein, lax, kyckling och nötkött. Även mjölk och fil och även om det inte är jättemycket innehåller ju gränsakerna som broccoli morötter och brytbönor också protein liksom ris. :)
Anders The Peak
2022-08-06, 13:15
Proteinpulver kanske inte är så kvalitativt... Men om jag får i mig 2-3 shakes om dagen kommer jag oerhört mycket enklare upp i mitt intag utan att behöva joxa till med annat. Då kan jag fortsätta med mina ägg och mjölk :P
Tänk på att utväxlingen av vassle är relativt låg jämfört med tex ägg. Därför är det bra med proteindrinkar efter träningen då du spikar aminosyrenivåer och insulinet. Men som mellanmål så är det ok men bättre tillsammans med mat som slöar ned upptaget.
intepurewhey
2022-08-06, 14:31
Tänk på att utväxlingen av vassle är relativt låg jämfört med tex ägg. Därför är det bra med proteindrinkar efter träningen då du spikar aminosyrenivåer och insulinet. Men som mellanmål så är det ok men bättre tillsammans med mat som slöar ned upptaget.
Perfekt med ett par donuts.
Luddsson
2022-08-06, 14:54
Synd att vassleprotein är så vidrigt. Har svårt för det extremt söta. Försökte ha på gröt men det förstörde hel anrättningen. Naturella smaker är väl okej, men då äter jag nog hellre kvarg.
Luddsson
2022-08-06, 15:19
Jag följer den rekommendationen. Jag hade kanske kommit undan med 1,6g men jag vill inte chansa. 😅
Protein är såpass billigt ändå. Det händer väl att jag får i mig mindre än 2g/kg men jag är superpedantisk när det gäller vassle efter träningen.
Var hittar du billigt protein? :P Jag hade gärna ätit mer protein, om inte alla proteinkällor varit svindyra. Kvarg och proteinpulver väl det som är någorlunda billigt.
Tänkte precis ställa frågan, äter ni för protein nu när priserna ökar så mycket? Menar inte pulver utan mer kyckling osv? Antar att kyckling fortfarande är en av de bättre/billigare?
intepurewhey
2022-08-08, 10:31
Samma som innan. Majoriteten från nötfärs/entrecote/kvarg. Vassle och mjölk resten.
Har dock fått börja köpa laktosfri mjölk så det har sparkat upp mjölkbudgeten.
Tror aldrig jag köpt kycklingfiléer i hela mitt liv. Usch.
Ägg samt gainomax med utgånget datum.
King Grub
2022-08-08, 13:45
Proteinpulver, ägg, keso, kvarg, grekisk yoghurt, proteinpudding och kyckling är basen.
Fet fisk någon gång i veckan.
Jag undviker inte rött kött, men det blir inte så ofta ändå. Skaldjur gillar jag, men äter det sällan.
Luddsson
2022-08-08, 13:48
Proteinpulver, ägg, keso, kvarg, grekisk yoghurt, proteinpudding och kyckling är basen.
Fet fisk någon gång i veckan.
Jag undviker inte rött kött, men det blir inte så ofta ändå. Skaldjur gillar jag, men äter det sällan.
Vad har du kvargen och grekiska yoghurten till? Såser till mat?
Kycklingfilé, nötfärs, Ägg, Linser, Bönor, Ärtsoppa, Kvarg från LIDL, Vassle.
Förstår mig inte på folk som tycker kött är äckligt, måste vara genetiskt fel på dom.
King Grub
2022-08-08, 18:00
Vad har du kvargen och grekiska yoghurten till? Såser till mat?
Jag kan t ex göra pudding på 500 gram grekisk yoghurt med vaniljsmak och 75 gram vanilj-vassle. Gillar den här sorten:
https://i.imgur.com/rya6xUN.jpg
Runt 100 gram protein där. Sedan typ 125 gram granola på det, 2-3 bananer, ett par frökusar med massor av smör och ost, ett paket glass och ett par matskedar nötcreme så är pre-workoutmålet komplett.
Uncle Joe
2022-08-08, 18:06
Jag kan t ex göra pudding på 500 gram grekisk yoghurt med vaniljsmak och 75 gram vanilj-vassle. Gillar den här sorten:
Runt 100 gram protein där. Sedan typ 125 gram granola på det, 2-3 bananer, ett par frökusar med massor av smör och ost, ett paket glass och ett par matskedar nötcreme så är pre-workoutmålet komplett.
Äter du allt, dvs 100g protein vid ett tillfälle? Varför då om man får fråga.
King Grub
2022-08-08, 18:08
Jag äter bara två gånger på en dag.
ägg, kyckling, haloumi, mozarella, qournfärs, kvarg, youghurt.
Anders The Peak
2022-08-08, 18:41
Jag äter bara två gånger på en dag.
Kunde vara intressant att höra hur många kcal det blir per dag/dygn. Nu vet jag att du förbränner många kcal.
Men vikt, uppskattad fettprocent och aktivitetsnivå samt makronutrienter vore intressant och lärande för många. även för mig. Menar generellt i tråden så får den bättre utbyte.
Luddsson
2022-08-08, 18:48
Proteinbomb! Grekisk yoghurt var bra. Behöver verkligen inspiration för att öka proteintaget med en mindre budget. Att äta grekisk yoghurt med granola och banan lät gott.
Vad är granola? (Skojar ej, undrar uppriktigt)
King Grub
2022-08-08, 19:09
Jag räknar inte, men kanske mellan 6 000 och 7 000 kcal per dag. Men! Då äter jag bara varannan dag. "Fastar" varannan och äter då bara 500 kcal. Så det blir inte så jättelika mängder per dag.
Vet inte vad jag väger, men mer än 70 och mindre än 80. Jag får inte ned 80 kilo i latsdrag utan att ta spjärn mot lårkuddarna. :p
Rätt hög aktivitetsnivå. 10 000 till 12 000 steg på fastedagarna och 20 000 till 25 000 (kanske mer) på träningsdagarna. Oranga staplar är träningsdagar, och då tillkommer dedikerad kardio. Då bär jag inte telefonen på mig.
https://i.imgur.com/hAFK34v.jpg
Fettprocent? Vem vet. Min instagram är hyfsat aktuell. Någon bild är från i år.
https://www.instagram.com/andreasabelsson/?hl=en
Anders The Peak
2022-08-08, 19:18
Imponerande aktivitetsnivå. Fettprocenten den visste vi redan att den ligger nära obefintlig redan.
Tränade samtidigt med en dam på gymmet som var strået vassare i fettprocent med mycket hygglig muskelmassa. Nordic Crossfit tävlande men hur som helst det är imponerande att se det i verkligheten. Går knappt att återskapa på bild utan en massa filter.
Fettprocent? Vem vet. Min instagram är hyfsat aktuell. Någon bild är från i år.
https://www.instagram.com/andreasabelsson/?hl=en
Vad motiverar dig att se ut sådär? Vad får du ut av det?
Ingen kritik, undrar uppriktigt.
King Grub
2022-08-08, 19:28
Inget speciellt. Det sker av sig självt. Och muskler får ett helt annat, mer "grainy" utseende efter 30 år av nästan daglig träning jämfört med samma fettprocent som nybörjare.
Inget speciellt. Det sker av sig själv.
Det sker inte av sig självt.
Tolkar det som att du tycker att det är pinsamt att erkänna hur du resonerar på ett öppet forum.
King Grub
2022-08-08, 19:33
Det sker uppenbarligen av sig självt. Jag tränar varannan dag, räknar inte kalorier, väger mig inte, och kan äta stora mängder av vad jag vill. Min kropp kämpar inte emot en låg kroppsfettprocent. Har legat på samma eller lägre sedan tidigt 90-tal. Det fungerar inte om det vore jobbigt. Män kan ligga på 4% året runt utan att det blir skadligt. För vissa sker det naturligt, för andra är det en plåga, endast uppnåeligt vid enstaka tillfällen som en tävling, om ens då. Jag har testat att bulka för att bygga muskler, men eftersom jag var tjock som barn bygger jag bara kroppsfett av överätning.
Diomedea exulans
2022-08-08, 19:37
Vad är granola? (Skojar ej, undrar uppriktigt)
Typ som müsli, fast rostat, tror jag man kan säga.
Det sker uppenbarligen av sig självt. Jag tränar varannan dag, räknar inte kalorier, väger mig inte, och kan äta stora mängder av vad jag vill. Min kropp kämpar inte emot en låg kroppsfettprocent. Har legat på samma eller lägre sedan tidigt 90-tal. Det fungerar inte om det vore jobbigt. Män kan ligga på 4% året runt utan att det blir skadligt. För vissa sker det naturligt, för andra är det en plåga, endast uppnåeligt vid enstaka tillfällen som en tävling, om ens då. Jag har testat att bulka för att bygga muskler, men eftersom jag var tjock som barn bygger jag bara kroppsfett av överätning.
Om jag ställer frågan såhär då, vad rankar du högst, estetik eller hälsa/livslängd?
King Grub
2022-08-08, 19:56
Hälsa om jag måste välja. Det är en av anledningarna till att jag varannandagsfastar. Jag tror inte att det är bra att trycka i sig mat hela tiden. Samtidigt passar upplägget i och med att jag gillar att äta mycket när jag äter.
Hälsa om jag måste välja. Det är en av anledningarna till att jag varannandagsfastar. Jag tror inte att det är bra att trycka i sig mat hela tiden. Samtidigt passar upplägget i och med att jag gillar att äta mycket när jag äter.
Ahh dåså, då klarnar bilden lite. :bow:
Du inser väl att en dag när eurojackpotten slår in kidnappar vi dig Grub och tar dig till ett hypermodernt testlab så vi får exakta svar på allt. Dock kommer alla former av prober mm undvikas av respekt.
Och bilder, mycket bilder kommer det att bli.
Luddsson
2022-08-09, 08:12
Mängden aspartam man får från 100 gram proteinpulver är inga problem? jag inte ser en annan rimlig lösning än att börja blanda in en hel del shakes i vardagen i mat etc. Funderade på naturellt just för att undvika eventuell nackdel med aspartam.
Mängden aspartam man får från 100 gram proteinpulver är inga problem? jag inte ser en annan rimlig lösning än att börja blanda in en hel del shakes i vardagen i mat etc. Funderade på naturellt just för att undvika eventuell nackdel med aspartam.
Hälsorisker med aspartam har utgångspunkt från möss, tror dock det kan påverka tarmbiotan negativt vid överdriven konsumtion.
Köp naturligt pulver annars och addera Stevia, vanilj, kakao eller dylikt.
Törs nog påstå att just aspartamet inte kommer ställa till något öht.
qwerty15335
2022-08-09, 13:24
Eftersom jag är vegan:
Sojamjölk
Sojayoghurt
Tofu
Veganska proteinbars
Veganskt proteinpulver
Luddsson
2022-08-09, 17:36
Eftersom jag är vegan:
Sojamjölk
Sojayoghurt
Tofu
Veganska proteinbars
Veganskt proteinpulver
Hur mycket protein per kilo kroppsvikt får du i dig med den kosten?
Eftersom jag är vegan:
Sojamjölk
Sojayoghurt
Tofu
Veganska proteinbars
Veganskt proteinpulver
Är själv inte längre vegan (använder vassleprotein) men i övrigt ser det väldigt likt ut.
Självklart kommer en del protein även från andra källor (baljväxter o.s.v.)
Även om det inte är en proteinkälla per say, så kommer ju en del även från bröd och pasta o.s.v.
Hur mycket protein per kilo kroppsvikt får du i dig med den kosten?
Då jag lever på liknande kost (med skillnaden som jag beskrev i inlägget ovan)
så passar jag på att svara på det för min del också.
Jag får i mig ungefär 1.6-2g per kg kroppsvikt.
MrMuggelSnuggel
2022-08-27, 10:53
Propud, proteinbars, proteinpulver, kvarg, minikeso, räkor, lax, färsk kycklingfilé, kycklingpålägg (den utan e250), kycklingfärs, nötfärs (5%), rostbiff, ägg
Det där har varit mina proteinkällor i 10 år och lär nog fortsätta vara det resten av mitt liv.
Luddsson
2022-08-27, 13:19
Stigande matpriser var verkligen inte bra för mitt klena psyke. Jag börjar tänka allt mer på min kost, som jag inte gjort på många år. Jag tror att proteinintaget får bli vad det blir. Jag tar nog hellre en situation där jag får i mig 1,2 gram per kilo kroppsvikt och slipper hjärnspöken än att äta 2 gram per kilo kroppsvikt på grund av nojande och kaloriräknande.
intepurewhey
2022-08-31, 08:01
Stigande matpriser var verkligen inte bra för mitt klena psyke. Jag börjar tänka allt mer på min kost, som jag inte gjort på många år. Jag tror att proteinintaget får bli vad det blir. Jag tar nog hellre en situation där jag får i mig 1,2 gram per kilo kroppsvikt och slipper hjärnspöken än att äta 2 gram per kilo kroppsvikt på grund av nojande och kaloriräknande.Tror du bör lägga pengarna på en psykolog istället för de där 0.8g/kgv.
Sent from my SM-F721B using Tapatalk
Soja/gluten/bönor & linser/ägg/mjölk/proteinpulver... fisk då och då
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.