Visa fullständig version : Internet på landet
Fredszky
2022-07-07, 10:47
Hur gör dom som har hus på landet med internet där det inte finns fiber draget?
Som jag har förstått har operatörerna slutat erbjuda xDSL-abbonemang eftersom tekniken för dem är mycket dyrare än 4G-nät.
4G ute på landet kan ju vara rackligt och med dålig ping. Om det ens finns täckning.
Starlink finns förvisso nu i delar av Sverige men är dyrt.
10+ mbps och < 30 ping är en väl numera en mänsklig rättighet?
Tittar på olika fastigheter "på landet" men undrar hur man löser internet.
https://www.alltombostad.se/enklare-att-hyra-ut-hus-pa-landet-till-nyanlanda-113219/nyhet-files/hyra_ut_landsbygd_gettyimages_collage.jpg
Musselbank
2022-07-07, 11:15
Ibland är det fiber "på gång", när intresset plötsligt går över en viss gräns i grannskapet.
I ett boende hade jag en radiolänk, liten parobol.
Förr hade en del mobiltelefoner antennuttag; mobildata med separat antenn borde funka på ett eller annat sätt?
Om det blir en dyr historia kanske du kan sälja bredband till grannarna...
Vanligt är att lokalisera mast och köra mobilt bredband, och köper till en förstärknings antenn att skruva i. Om du bor lantligt i mellersta eller södra delar av landet.
Fredszky
2022-07-07, 12:16
När man talar om trollen.
Fick det här på brevlådan idag.
Jag har VDSL 40mbps, nu tvångsbyter dom ut det till 5g-router.
Undrar hur stabilt internet blir efteråt, speciellt med pingen.
Spelar inte jättemycket roll just för denna adress då fiber snart är klart men jag gillar inte att de bara byter ut mitt abbonemang sådär.
https://i.ibb.co/TWRxPqg/lol.jpg (https://ibb.co/rdMR5fw)
Där vi har lantställe var man snabba att starta in fiberförening och eskade pengar när det fanns nåt EU-projekt som syftade till att ordna bredband till landsbygden.
Slutade med att vi endast beövde betala 1500:- ur egen ficka för att få fiber till stugan. Det inkluderade även all grävning (flera kilometer).
Hemma i storstan fick vi lägga på en nolla på den kostnaden bara för att få fibern inblåst i huset. Då var all grävning och kanalisation redan förberedd i samband med fjärrvärmeinstallation.
Jag kör mobilt bredband från Telia. Obegränsad surf. 499 i månaden. Använder det till all tv-tittade.
Täcker mina behov.
Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Fredszky
2022-07-07, 16:13
Min far bor i en förort till Stockholm och bytte från Telenor ADSL 40 mbit till Telenor mobilt bredband 40 mbps för två månader sen.
Förut hade han hastigheter runt 20-40 mbps och låg ping.
Nu har han ofta 3 mbps och ping på ca 100-900 ms med några timeouts per minut.
Funkar dåligt att både streama TV och surfa på.
Han kan inte byta tillbaka, ingen levererar ADSL längre. Dra in fiber kostar från 24 tusen och är väntetid på ett drygt år.
Vi har provat tre olika routers, ställt upp den på taket o.s.v. Ingen skillnad.
Det är masten som inte klarar av att pumpa ut mer bandbredd (uplink till masten har han stabila 10 mbps).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.