handdator

Visa fullständig version : Bönor - bättre och sämre?

Kräket
2022-06-06, 09:03
Sitter och funderar kring olika bönor, svarta, vita, kidney och kikärtor m.m. Finns det mer eller mindre nyttiga sådana?

Försöker minska min konsumtion av animaliska produkter och där av att olika bönor kommit att användas allt mer i min matlagning. Nu är vita bönor min favorit. Hur står sig dessa mot de andra alternativen?

Vickan96
2022-06-06, 13:02
Vad menar du med nyttiga? Kikärtor innehåller ganska mycket mer protein än de andra du räknade upp. Jag äter inte kött särskilt ofta, ersätts ofta med sojabönor i någon form.

Kräket
2022-06-06, 16:33
Vad menar du med nyttiga? Kikärtor innehåller ganska mycket mer protein än de andra du räknade upp. Jag äter inte kött särskilt ofta, ersätts ofta med sojabönor i någon form.

Tänker väl just på proteininnehåll och energi. Försöker hålla min vikt, och näring i förhållande till energi är en viktig aspekt.

Vickan96
2022-06-06, 17:24
Tänker väl just på proteininnehåll och energi. Försöker hålla min vikt, och näring i förhållande till energi är en viktig aspekt.

Protein och näring i förhållande till energi har jag inte jätte bra koll på. Men tofu brukar ligga runt 120 kcal per 100 gram, och 14-15% protein, ganska gott också.

Beemel
2022-06-07, 10:18
Inte bästa AA-profilen. Men annars är Seitan rätt nice ur många aspekter. Riktigt användbart. Och både billigt och proteinrikt (men som sagt, behöver en hel del komplettering av aminosyror)

King Grub
2022-06-07, 10:25
Man behöver inte hålla på att komplettera aminosyror om man inte lever på ett enda livsmedel.

Beemel
2022-06-07, 12:28
Man behöver inte hålla på att komplettera aminosyror om man inte lever på ett enda livsmedel.

"behöver inte hålla på"...
Om man äter "olika saker" är det väl precis det man gör (både för makro och mikronutrienter).

Antar att det du menar är, att man inte aktivt behöver fundera så mycket över den aspekten.

King Grub
2022-06-07, 12:33
Behöver inte komplettera icke fullvärdiga proteiner i en måltid.