handdator

Visa fullständig version : kaloriförbränning enl. Garmin

Shpendi
2022-05-25, 13:59
Hej Kolo,
Var ett tag sedan jag uppdaterade här, har lyckats gå ner ca 7kg sen Januari genom att ligga på ca 500-700kcal minus dem flesta dagarna i veckorna.

Jag använder en Garmin-klocka som säger att bränner ca 2400 kcal "non-activity" och i snitt 600 per dag i aktiva kalorier. gymmar ca 3ggr i veckan, kör elyptical lika mkt, går i snitt 15 000 steg per dag osv. Siffran passar nästan exakt in då jag räknar kalorier och ligger på ca 2400-2500 vilket resulterar i ca ett halv kg per vecka.

However...
Idag hade vi en sports-day med jobbet och jag agerade domare i en del sporter, jag deltog inte i någon sport och jag kände aldrig att jag var anfådd eller något liknande. Eftersom det här var i Tokyo (Japan) som har hög luftfuktighet och en väldigt stark sol så svettades jag en del.

Kollade min klocka när jag kom hem och det står att har bränt 2000 aktiva kalorier idag?! det är 3ggr så mycket som min average dag. står att jag bara gått ca 14 000 steg. Kan denna siffra verkligen stämma? Jag vet att träning i värme kan vara mer påfrestande på kroppen men det känns lite väl mycket.

Vad tror ni?

Mvh,
S

MackeJuve
2022-05-30, 15:22
Min klocka tar hänsyn till pulsen, det är rätt uppenbart. På mitt senaste 15K-pass inbillade den sig att jag hade 135 BPM i snittpuls, då förbrukade jag enligt klockan 784 kalorier. Det var 116 höjdmeter.

Ett annat 15K-pass tyckte den i stället att jag hade skyhög puls, då påstår den att jag förbrukade 1569 kalorier. 68 höjdmeter. Båda passen skedde i liknande temperatur.

Det finns en gammal tumregel(grov) att man förbrukar en kalori per kg kv och km. I mitt fall 88 kalorier/km, på ett 15K-pass blir det 1320 kalorier. Kan tycka att det låter mycket, tror inte jag som van löpare gör det.

Men hur som helst, min klocka är inte tillförlitlig när det gäller kalorier. Eller puls. Verkar inte som att din är det heller.

Luddsson
2022-05-30, 15:38
Kaloriförbrukning kan fungera någorlunda om du gör aktiviteter som är ihållande och enformiga, utan variation i varken underlag eller tempo. Exempel är löpning på asfalt (flackt) eller spinningcykel. Att försöka mäta kalorier via en pulsklocka vid sporter som fotboll eller ens intervallpass är meningslöst. Lägg dessutom till att din energieffektivitet är väldigt varierande beroende på hur effektiv du är i utförandet. Som MackeJuve nämnde ovan, en van löpare förbrukar mindre energi (mer effektiv per steg) än en ovan.

te1on
2022-05-31, 08:18
Hur mycket kan man lita på klockan på motionscykel tro?
Satt 2timmar och 20 minuter med en snitt puls på 140.
Enligt klockan brände jag då 1700kcal.

Är det verkligen rimligt?

Luddsson
2022-05-31, 10:33
Hur mycket kan man lita på klockan på motionscykel tro?
Satt 2timmar och 20 minuter med en snitt puls på 140.
Enligt klockan brände jag då 1700kcal.

Är det verkligen rimligt?

Omöjligt att säga utan att veta din effekt (watt). 200W ger ca 700 kcal per timma. Då är 1700 kcal ingen orimlig siffra. Men 200W i över två timmar kräver koncentration, även för en tränad skulle jag säga. Särskilt inomhus på trainer. Kring 1400 kcal är dock mer rimligt kanske