Visa fullständig version : Hur tvättar man träningskläderna?
GlowInTheDark
2022-05-22, 12:45
Hej, undrar hur ni håller träningskläderna någorlunda fräscha?
För mig funkar inte vanlig tvätt utan kläderna börjar lukta skunk efter ett par träningspass.
Tack och lov (annars hade jag väll blivit ruinerad) så funkar vanlig mat-ättika (10-12kr per liter på willys) väldigt bra. T.o.m. när jag glömt kläderna i väskan över dagen så brukar 0,5dl ättika i maskinen (bara kläderna från gymmet och extra sköljning såklart) göra att det funkar.
Men körde ett pass på 7timmar varav 4timmar hård cardio igår och nu verkar inte favorittröjan vilja sluta lukta.
Gick över i Katabolt tillstånd efter ca2.5timmar så ganska mycket skit som kom ut.
Googlar runt, men utöver ättika hittar jag inga förslag.
skyffelmördarn
2022-05-22, 13:02
Köp kläder i bomull istället.
Armed Dingo
2022-05-22, 15:06
Tvätta bara träningskläderna för sig så maskinen inte är full. Sen måste det vara på 60 grader. Ta ut och torka direkt efter. 60 grader fastän det är polyester. Det är det enda som hjälper på mina. Men det håller sig bara i någon månad med 40 graders tvättar, sen behöver man köra 60 grader igen. Inget sköljmedel, det täpper igen plastporerna.
Desinfektionsmedel typ Dettol, allra enklaste.
vanish oxi crystal white.
Blekmedel dödar det mesta.
Vid vettig dosering bleker det inte färgäkta syntet
annars finns det ju specialmedel typ
Dettol/lysol Laundry Disinfectant
GlowInTheDark
2022-05-24, 07:37
Köp kläder i bomull istället.
Bomull fungerar väl om man inte tränar hårt eller är smal så man inte blir varm och svettas. Men jag svettas över en liter i timmen och då blir bomull dyngsurt kallt (på ett dåligt sätt) och skaver.
Bra funktionsmaterial som sitter kroppsnära gör att svetten avdunstar i samma takt man svettas ut den och man därmed blir kyld och svettas mindre.
Men jag tror säkert att bomull fungerar för andra, men jag skulle bli tvungen att gå iväg och vrida ur kläderna efter halva passet om jag använde det.
GlowInTheDark
2022-05-24, 07:41
Tvätta bara träningskläderna för sig så maskinen inte är full. Sen måste det vara på 60 grader. Ta ut och torka direkt efter. 60 grader fastän det är polyester. Det är det enda som hjälper på mina. Men det håller sig bara i någon månad med 40 graders tvättar, sen behöver man köra 60 grader igen. Inget sköljmedel, det täpper igen plastporerna.
Klarar verkligen träningskläder av 60grader? Är ju inte lätt att hitta kläder som man trivs i så har ingen lust att dom skall bli förstörda. Misstänker framförallt att stretchen kan ta stryk?
GlowInTheDark
2022-05-24, 07:53
Desinfektionsmedel typ Dettol, allra enklaste.
Verkar vara svårt att få tag på i sverige, googlade lite och bara mindre seriösa shoppingklubbar verkar ha det. Apotea har haft det men tydligen tagit bort det :(
vanish oxi crystal white.
Blekmedel dödar det mesta.
Vid vettig dosering bleker det inte färgäkta syntet
annars finns det ju specialmedel typ
Dettol/lysol Laundry Disinfectant
Skall testa med Vanish oxy. Mitt vita är slut, men har för mig att det bara är optiska vitmedel som inte skulle spela någon roll som skiljer.
Dettol/Lysol verkar svårt att få tag på i sverige som sagt.
Men i värsta fall får jag väll prova att slänga lite klorin i en hink och lägga kläderna i det. Men det lär ju slita fruktansvärt på materialet.
Hur tusan kan inte en vanlig tvätt på 60° med ett parfymerat tvättmedel ta bort lukten? Svettas du avföring?:laugh:
Hur tusan kan inte en vanlig tvätt på 60° med ett parfymerat tvättmedel ta bort lukten? Svettas du avföring?:laugh:
Svettas du så det blir genomblött och sen att det dröjer lite mellan detta och tvätt så kan de sätta sig liksom.
StarkaUlf
2022-05-24, 10:46
Sen har man väl väldigt olika lukt på sitt svett. Jag svettas som en gris, när jag joggar så är jag genomblöt på några minuter i princip.
Men trots detta så behöver jag bara hänga upp tröjan och låta den torka i luften, så kan jag använda den några gånger utan någon nämnvärd lukt (lite så klart). Sen försvinner allt med 40-gradig tvätt.
Har använt en tröja i 10 år, luktar som ny varje tvätt.
King Grub
2022-05-24, 10:51
Grisar svettas inte!
StarkaUlf
2022-05-24, 11:06
Grisar svettas inte!
Det är faktiskt ganska coolt :D
Ska aldrig mer använda mig av det uttrycket. Får hitta på något annat.
Vickan96
2022-05-24, 13:13
Bomull fungerar väl om man inte tränar hårt eller är smal så man inte blir varm och svettas. Men jag svettas över en liter i timmen och då blir bomull dyngsurt kallt (på ett dåligt sätt) och skaver.
Bra funktionsmaterial som sitter kroppsnära gör att svetten avdunstar i samma takt man svettas ut den och man därmed blir kyld och svettas mindre.
Men jag tror säkert att bomull fungerar för andra, men jag skulle bli tvungen att gå iväg och vrida ur kläderna efter halva passet om jag använde det.
Har du testat merinoull? Ganska dyrt, med väldigt trevligt vid konditionsträning. Finns tunna t-shirts, och lukten sätter sig inte på samma sätt alls. Sysntetkläder tycker jag ofta funkar som en lukt-megafon.
Svettas du så det blir genomblött och sen att det dröjer lite mellan detta och tvätt så kan de sätta sig liksom.
Svettas man i den graden så bör den imo tvättas direkt, inget mysigt att ta på sig igen.
smürfpücko
2022-05-24, 17:59
Hur kunde denna tråd hamna under Kost & näring?
OnT: har hört att det funkar att lägga träningskläderna i vanligt kallt vatten efter passen och låta de ligga där nån timme. Då ska svettlukt minska/försvinna
Armed Dingo
2022-05-24, 18:37
Klarar verkligen träningskläder av 60grader? Är ju inte lätt att hitta kläder som man trivs i så har ingen lust att dom skall bli förstörda. Misstänker framförallt att stretchen kan ta stryk?
Jag har flera i enbart polyester som klarar sig. Prova med ett plagg först om du ärorolig. Kläder som luktar apa vill man ändå inte träna i, du har inget val :) men jag kör dom i 40 tills det är dags igen.
Svettas man i den graden så bör den imo tvättas direkt, inget mysigt att ta på sig igen.
Överdrev lite, utgick ifrån mig själv, tränar ja utomhus är det i regel inte under 30 grader. Men även för vanligt bruk så att säga, svettas du och låter det torka, några omgångar, så kommer det sätta sig. Handlar inte om att man äter för mycket vitlök eller dylikt. Det är ju därför vissa stinker på allvar, för att man dels inte duschar, dels har på sig kläder där lukten satt sig.
GlowInTheDark
2022-05-25, 16:57
Inte långt ifrån faktiskt, när kroppen förbränner protein bildas ammoniak som antingen följer med urinen eller svetten ut (eller båda). Och den luktar kattpiss/stall.
När kroppen bränner fett så luktar andedräkten aceton (nagelborttagningsmedel).
Så om man tränar hårt och/eller äter få kcal/äter stor andel protein så kommer man lukta riktigt illa.
GlowInTheDark
2022-05-25, 18:14
Har du testat merinoull? Ganska dyrt, med väldigt trevligt vid konditionsträning. Finns tunna t-shirts, och lukten sätter sig inte på samma sätt alls. Sysntetkläder tycker jag ofta funkar som en lukt-megafon.
Nej, har väll antagit att det skulle bli varmt, och klarar det av att få mycket vätska att avdunsta fort?
Mitt stora problem, både generellt på sommaren och när jag tränar, är ju att kyla kroppen så att den inte blir överhettad. Det är ju därför man svettas.
En av dom sakerna jag förvånades över när jag skaffade riktiga träningskläder faktiskt. Är dom bra och sitter som ett andra skin på kroppen så avdunstar svetten väldigt fort och man blir kyld vilket gör att man svettas mindre och orkar mer.
Duschar inte på gymmet utan efter att jag cyklat hem (byter dock till en torr tröja först), och då åker det i maskinen på en gång. Men samtidigt, efter så många timmar på gymmet konstant varma och blöta så känns det som bakterier osv. har haft ganska gott om tid på sig att slå sig till ro :/
Wrenchgirl
2022-05-25, 20:21
Jag slänger dem i vanliga tvätten och tvättar dem som vanligt i 30-40 grader. Har man två tonåringar i hushållet vill man inte behöva tvätta mer än man behöver. ^^
Vickan96
2022-05-25, 21:53
Nej, har väll antagit att det skulle bli varmt, och klarar det av att få mycket vätska att avdunsta fort?
Mitt stora problem, både generellt på sommaren och när jag tränar, är ju att kyla kroppen så att den inte blir överhettad. Det är ju därför man svettas.
En av dom sakerna jag förvånades över när jag skaffade riktiga träningskläder faktiskt. Är dom bra och sitter som ett andra skin på kroppen så avdunstar svetten väldigt fort och man blir kyld vilket gör att man svettas mindre och orkar mer.
Vet inte om de är svalare än typ tröjor i polyester, men inte jätte mycket varmare. Ull är ju känt för att kunna hålla mycket vätska, så det upplevs svalare än bomull i alla fall. Sen är det väl inte själva avdunstningen som kyler?
Stora fördelen är att lukten inte sätter sig, jag hänger tröjan efter löpning på vädring och använder den ett par gånger i alla fall innan tvätt.
TheDoctor
2022-05-26, 10:41
Tränar i bomullströjor och dem används bara en gång innan dem åker i tvätten. Men tvättar bara en gång i veckan. Tvättar alltid dem i 60 grader, inget sköljmedel. Dem luktar inget.
Hänger alltid dem på tork så jag inte slänger dem i korgen fuktiga för ligger dem där och gottar sig några dagar så luktar dem kattpiss.
Sen har jag ett par Gasp shorts i mesh som jag haft i i ca 13 år nu. Använder dem varje träningspass och dem tvättas också en gång i veckan. Luktar heller inget.
Jag svettas massor när jag tränar, brukar kunna vrida ur tröjan så det rinner ut på golvet efter ett pass.
sladdbarn
2022-05-31, 10:49
Merinoull är grymt bra (har iofs bara provat underställ).
Duschar inte på gymmet utan efter att jag cyklat hem (byter dock till en torr tröja först), och då åker det i maskinen på en gång. Men samtidigt, efter så många timmar på gymmet konstant varma och blöta så känns det som bakterier osv. har haft ganska gott om tid på sig att slå sig till ro :/
Tränar du så långa ammoniaksvettpass inne på ett gym?
Vad är syftet med sådana pass?
Jag trodde du tränade för Ironman eller liknande och då springer och cyklar man ju gärna ute.
humancentipede
2022-06-04, 16:40
lägg dom i frysen ett dygn så försvinner dom flesta bakterier
King Grub
2022-06-04, 17:37
De bara somnar. De överlever ned till minst minus 80.
Använd ättika som sköljmedel.
Eller om dom luktar riktigt illa så lägg dom i ett bad av vatten+ättika en halvtimma innan du tvättar dom som vanligt i maskin.
Man stöter ju på en och annan som har en luktaura på ett par tre meter på gymmet. Har aldrig riktigt fattat hur man lyckas få till det så att träningskläderna stinker så pass.
Efter att ha läst tråden så trillar poletten ner. Folk går alltså och tränar i samma kläder flera pass utan att tvätta emellan?
Så, ett tips från coachen. Vill ni undvika att lukta bäver så använd en uppsättning kläder en gång. Inte två, inte tre. Tvätta. 40 eller 60 spelar ingen roll. Anledningen till att stanken sätter sig är att ni återanvänder kläderna.
Man stöter ju på en och annan som har en luktaura på ett par tre meter på gymmet. Har aldrig riktigt fattat hur man lyckas få till det så att träningskläderna stinker så pass. Naturlig fear aura. Corona-proof. :cheers:
Diomedea exulans
2022-07-03, 10:06
Det är faktiskt ganska coolt :D
Ska aldrig mer använda mig av det uttrycket. Får hitta på något annat.
Valrossar svettas.
GlowInTheDark
2022-10-25, 20:47
Vet inte om de är svalare än typ tröjor i polyester, men inte jätte mycket varmare. Ull är ju känt för att kunna hålla mycket vätska, så det upplevs svalare än bomull i alla fall. Sen är det väl inte själva avdunstningen som kyler?
Stora fördelen är att lukten inte sätter sig, jag hänger tröjan efter löpning på vädring och använder den ett par gånger i alla fall innan tvätt.
Jo det är faktiskt avdunstningen som kyler, för att vatten skall förvandlas till vattenånga så behövs ganska mycket energi och eftersom värme är just energi så..
Man kan säga att värmen används för att förvandla vattnet till vattenånga som sedan försvinner och du blir sval.
Ett sommarhack när det är väldigt varmt i sovrumet är att lägga sig under en fuktig handuk, kyler ganska bra tills handuken torkat. Historiskt har man kylt mat genom att ställa en upp och nedvänd blöt keramikkruka över dom. osv.
Just att hålla mycket vätska är ju inte fel, då kan man ju slippa att det rinner, men det viktiga är ju att det sitter tätt på kroppen och har bra "avdunstningsförmåga"
GlowInTheDark
2022-10-25, 20:57
Tränar du så långa ammoniaksvettpass inne på ett gym?
Vad är syftet med sådana pass?
Jag trodde du tränade för Ironman eller liknande och då springer och cyklar man ju gärna ute.
Syftet var att släppa vikt och bygga kondition, har tappat 1-2kg per månad sedan före sommaren och då har det tillkommit en del muskelmassa. Även konditionen har blivit nästan löjligt bra, kan springa i för mig högt tempo och hålla en diskussion samtidigt.
Nu är det explosivitet och styrka jag behöver för att förbättra mina tider.
Sedan jag springer förvisso en del ute, men lägger jag mig på 94-96% av min maxpuls klarar jag 1.5h, men går jag över det i över 1-2minuter så är passet över och det tar ett par timmar innan jag kan gå på igen. Så behöver ha koll på pulsmätaren och kunna finlira med belastningen så att inte pulsen sticker och det fungerar bäst på löpbandet med lutning.
GlowInTheDark
2022-10-25, 22:01
Man stöter ju på en och annan som har en luktaura på ett par tre meter på gymmet. Har aldrig riktigt fattat hur man lyckas få till det så att träningskläderna stinker så pass.
Efter att ha läst tråden så trillar poletten ner. Folk går alltså och tränar i samma kläder flera pass utan att tvätta emellan?
Så, ett tips från coachen. Vill ni undvika att lukta bäver så använd en uppsättning kläder en gång. Inte två, inte tre. Tvätta. 40 eller 60 spelar ingen roll. Anledningen till att stanken sätter sig är att ni återanvänder kläderna.
Är det någon i tråden som skrivit att dom inte tvättar kläderna efter varje träning?
Mina pass är förvisso långa, men kläderna åker i tvätt direkt efter och det verkar gälla alla andra med.
GlowInTheDark
2022-10-25, 22:10
Har faktiskt hittat något som verkar hjälpa så tänkte dela med mig.
Det är främst min tröja som luktar, och mest dom delar som har "super dry" tyg d.v.s. där massor av svett avdunstar.
Lösningen är lika enkel så irriterande, problemet är helt enkelt att en modern tvättmaskinen använder för lite vatten för att tvätta ur svetten, även om man kör "extra sköljning".
Så lösningen är helt enkelt att blöta ner kläderna med kallt vatten och sedan krama ur den 2-3gånger i handfatet innan man slänger det i tvätten. Det funkar i dom flesta fall och det gäller bara att komma ihåg det.
r.
Sedan jag springer förvisso en del ute, men lägger jag mig på 94-96% av min maxpuls klarar jag 1.5h, men går jag över det i över 1-2minuter så är passet över och det tar ett par timmar innan jag kan gå på igen. Så behöver ha koll på pulsmätaren och kunna finlira med belastningen så att inte pulsen sticker och det fungerar bäst på löpbandet med lutning.
Inte trådens syfte men det där är inte korrekt.
En elitlöpares mjölksyratröskel ligger på 85–90% av den maximala hjärtfrekvensen och en motionär på nånstans 70–80%
Egentligen skitsamma då du verkar ha hittat din tröskelpuls men procenten stämmer inte, Troligtvis är din maxpuls högre
on topic
Testa smellwell tvättkapslar
Har faktiskt hittat något som verkar hjälpa så tänkte dela med mig.
Det är främst min tröja som luktar, och mest dom delar som har "super dry" tyg d.v.s. där massor av svett avdunstar.
Lösningen är lika enkel så irriterande, problemet är helt enkelt att en modern tvättmaskinen använder för lite vatten för att tvätta ur svetten, även om man kör "extra sköljning".
Så lösningen är helt enkelt att blöta ner kläderna med kallt vatten och sedan krama ur den 2-3gånger i handfatet innan man slänger det i tvätten. Det funkar i dom flesta fall och det gäller bara att komma ihåg det.Allergiprogram 60°C+Hårt smutsat+Förtvätt+Lidls Formil Ultra Plus(750g pulver-förpackningen alltså, 4 kg är scam & inte ultra plus=keffa ingredienser)+ättiksprit i flytande tvättmedels-facket+ej sköljmedel val om det går(supermycket mögel i alla sköljmedelfack på vår tvättstuga, nej tack att spola det som sista skölj), annars lite ättiksprit där med utifall du ej lyckas hinna manuellt hoppa över sista Sköljningen & välja centrifug i tid.
+ Torktumla hög/normal temp 30-60 min = T-Shirts & underkläder blir rena även om du brukar fasta. Undantaget mögliga kläder(uppstår när man inte torktumlat/för kort tid & glömmer packa upp tvätten) -> släng.
Samt 90° för sängkläder istället för 60°C givetvis.
Btw, frottéhanddukar rekommenderas ju "vanligen" att tvättas separat för de "sliter" på övriga textiler annars. Detta betyder alltså att man alltid skall ha en liten frottéhandduk i varje maskin för extra rengöring!!1 :hbang:
/r3mpuh
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.