handdator

Visa fullständig version : Måste saffran krossas för att tas upp?

RökteUppMinKatt
2022-05-06, 12:21
Eller kan man äta strängarna hela?

Äter det mot depression och inte smak.

intepurewhey
2022-05-06, 12:59
Rök det.

Sverker
2022-05-06, 13:20
Vet inte ens vad du vill få ut ur saffran ?

Självklart blir alltid upptaget större desto finare kryddan mals ( större yta ).
Mixar du I lite matolja får du med alla fettlösliga ämnen.

RökteUppMinKatt
2022-05-06, 13:34
Vet inte ens vad du vill få ut ur saffran ?

Självklart blir alltid upptaget större desto finare kryddan mals ( större yta ).
Mixar du I lite matolja får du med alla fettlösliga ämnen.

Finns studier som tyder på att det är effektivt mot ångest och depression.

Självklart vet jag inte om det är. Vi har trots allt magsyra?

Jo, jag äter det tillsammans med mycket olja. Maler dock inte det för tillfället då det är tidskrävande. Men om upptaget blir betydande bättre får jag börja göra det.

Langster
2022-05-06, 14:18

Jo, jag äter det tillsammans med mycket olja. Maler dock inte det för tillfället då det är tidskrävande. Men om upptaget blir betydande bättre får jag börja göra det.

Ju större yta i förhållande till massa desto bättre bör upptaget bli. Alltså finmalet bör vara bäst.
Finns väl viss chans att det annars går rakt igenom kroppen, som vissa växtdelar kan göra?
Fritt spånande.

Är hel saffran mycket billigare än malen?

Notera:
”Saffran är giftigt i större mängder, och den högsta rekommenderade dagliga dosen är 1,5 gram. Redan vid 5 gram kan man drabbas av bland annat kräkningar och blödningar, och vid 20 gram har man nått en dödlig dos.”

RökteUppMinKatt
2022-05-06, 14:53
Ju större yta i förhållande till massa desto bättre bör upptaget bli. Alltså finmalet bör vara bäst.
Finns väl viss chans att det annars går rakt igenom kroppen, som vissa växtdelar kan göra?
Fritt spånande.

Är hel saffran mycket billigare än malen?

Notera:
”Saffran är giftigt i större mängder, och den högsta rekommenderade dagliga dosen är 1,5 gram. Redan vid 5 gram kan man drabbas av bland annat kräkningar och blödningar, och vid 20 gram har man nått en dödlig dos.”

Får börja mala för att vara på säkra sidan.

Vet inte, men finns bara hel här. Betalar 70 kr för 0.4 gram. Svindyrt.

Jo, vet att det är giftigt i stora mängder, men absolut värt att notera :) Äter 0.4g i veckan så är långt ifrån farlig dos.

kvarnis
2022-05-06, 15:05

Det är så små doser som används till det 30 mg

https://examine.com/supplements/saffron/?msclkid=8b3e5caecd4511ec9b3e2a30955aedf5

Doses above 1,200 mg may cause nasea and vomiting.

RökteUppMinKatt
2022-05-06, 15:11
Det är så små doser som används till det 30 mg

https://examine.com/supplements/saffron/?msclkid=8b3e5caecd4511ec9b3e2a30955aedf5

Doses above 1,200 mg may cause nasea and vomiting.

Ja, jag vet. Jag äter små doser :D