handdator

Visa fullständig version : Varför blir min hy helt flammig och värdelöst eksemig av fett/animaliska produkter?

Okarin
2022-05-01, 06:59
Äter jag inte animalier (främst mjölk och kyckling, kyckling är värst pga beta-alaninet, gjorde en tråd här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=243883)om det ), utan käkar lågfett och mycket grönsaker och spannmål blir det inte mycket protein, men huden blir topp. Ser typ fem år yngre ut på bara några dagar. Det är inte energiöverskottet från animalier och fett, har kontrollräknat så jag hamnat på underskott på bägge typer av kost. Problemet med vegetariskt (ish vegan) är ju att proteinintaget blir jättelågt. Lite nojig för näringsbrister också. Käkar dock 1-2 ägg om dagen vid sidan av grönsaker + spannmål. Funderar på att försöka med vassleprotein också, för att få lite mjölknäring därifrån också. Alternativt vanlig mjölk. Äter inte vegetariskt/veganskt av miljö-eller etiska skäl. Det är bara mitt eget ego och min fåfänga.

Hur mycket animaliska produkter behöver jag och vilka för att göra det så enkelt som möjligt utan tillskott och nitiskt räknande mycket helvegetariskt? Ligger ju i någon form av deff också vilket komplicerar det hela :P Vill ogärna förlora allt för mycket muskler, men bryr mig inte supermycket.

Beemel
2022-05-01, 07:05
Du ”behöver” varken tillskott eller nitiskt räkna om du äter en allsidig vegetarisk kost. Och i synnerhet inte om du dessutom äter ägg.

Okarin
2022-05-01, 07:08
Du ”behöver” varken tillskott eller nitiskt räkna om du äter en allsidig vegetarisk kost. Och i synnerhet inte om du dessutom äter ägg.

Proteinintag under deff vid vegetarisk kost blir inte högt om jag äter spontant och äter mycket oprocessade livsmedel. Siktar på en snabb viktnedgång med 1000kcal underskott per dag (ish kraschdiet) och då blir det inte mycket möjligheter till protein utan att aktivt klämma shakes eller liknande rena proteinkällor. Styrketränar dock, kanske kommer undan med mindre protein då.

rooz
2022-05-01, 10:26
Proteinintag under deff vid vegetarisk kost blir inte högt om jag äter spontant och äter mycket oprocessade livsmedel. Siktar på en snabb viktnedgång med 1000kcal underskott per dag (ish kraschdiet) och då blir det inte mycket möjligheter till protein utan att aktivt klämma shakes eller liknande rena proteinkällor. Styrketränar dock, kanske kommer undan med mindre protein då.

Jag tror problematiken ligger i det fetade.

-squat-
2022-05-01, 10:37
Får också dålig hud av mjölkprodukter. i och med det gick jag över till proteinpulver baserat på soja.

Hur reagerar din hud på sol, värme, kyla och starka kryddor?

Okarin
2022-05-01, 10:56
Får också dålig hud av mjölkprodukter. i och med det gick jag över till proteinpulver baserat på soja.

Hur reagerar din hud på sol, värme, kyla och starka kryddor?

Intressant att du frågar om just dessa. Alla är triggers för att min hud blir rödflammig. Särskilt stora förändringar som att gå från kyla till värme snabbt, chili i mat etc. Kan inte laga med starka kryddor alls.

Men jag har aldrig haft finnar. Fick ett par i tonåren typ, inte mer än så. Det är rodnaden som är problemet.

Hur har din problematik med det sett ut? Hur käkar du för att undvika det?

-squat-
2022-05-01, 11:03
Intressant att du frågar om just dessa. Alla är triggers för att min hud blir rödflammig. Särskilt stora förändringar som att gå från kyla till värme snabbt, chili i mat etc. Kan inte laga med starka kryddor alls.

Men jag har aldrig haft finnar. Fick ett par i tonåren typ, inte mer än så. Det är rodnaden som är problemet.

Hur har din problematik med det sett ut? Hur käkar du för att undvika det?

Låter som att du har hudsjukdomen rosacea, precis som jag har.

Den hjälp som finns att få är antibiotika och hudkrämer. Jag märker skillnad om jag undviker starka kryddor, äter hälsosamt etc. men man måste ju leva också.

Okarin
2022-05-01, 11:07
Låter som att du har hudsjukdomen rosacea, precis som jag har.

Den hjälp som finns att få är antibiotika och hudkrämer. Jag märker skillnad om jag undviker starka kryddor, äter hälsosamt etc. men man måste ju leva också.

Har googlat lite på den och har misstänkt det. Hälsosam kost kam ju innebära mycket beroende på perspektiv. Vilka livsmedel undviker du?

Några receptfria läkemedel du använder och rekommenderar?

-squat-
2022-05-01, 12:54
Har googlat lite på den och har misstänkt det. Hälsosam kost kam ju innebära mycket beroende på perspektiv. Vilka livsmedel undviker du?

Några receptfria läkemedel du använder och rekommenderar?

Undviker inget helt och hållet, men har dragit ner på mjölkprodukter, socker, god, chips, glass, mat med staka kryddor etc. Undviker att ligga på ett överskott av kalorier. Försöker äta mer grönsaker etc. så ganska klassikt hälsosamt med andra ord. men även stress, dålig sömn, värme och kyla har ju en inverkan. så att sova ordentligt och inte stressa är viktigt.

Bra produkt nedan.
https://www.eau-thermale-avene.se/ansikte/daglig-hudvard/antiredness/antiredness-cream

Okarin
2022-05-01, 13:45
Undviker inget helt och hållet, men har dragit ner på mjölkprodukter, socker, god, chips, glass, mat med staka kryddor etc. Undviker att ligga på ett överskott av kalorier. Försöker äta mer grönsaker etc. så ganska klassikt hälsosamt med andra ord. men även stress, dålig sömn, värme och kyla har ju en inverkan. så att sova ordentligt och inte stressa är viktigt.

Bra produkt nedan.
https://www.eau-thermale-avene.se/ansikte/daglig-hudvard/antiredness/antiredness-cream

Du har ändå en viss mängd mejeri och choklad? Ja köpte den här (https://www.apotea.se/rosazol-kram-1-25-g) på apoteket. Lättare antibiotika. Börjar med 1 gång per dag och ser om det hjälper.

Något som hjälper enormt är fasta. Att inte äta är väl tveksamt forskningmässigt om det är hälsoeffekter bortom viktnedgången, men jag och min hud mår iallafall alltid bättre.

Beemel
2022-05-01, 20:23

Ja?
Ser inte proteinpulver som ett kosttillskott.
Så mitt svar är och förblir det jag skrev.
På 1000 kcal budget blir det mesta klurigt oavsett kosthållning.
Men är det en crash diet så är det ju bara kortvarigt och då är tillskott ännu mer onödigt.

-squat-
2022-05-01, 22:47
Du har ändå en viss mängd mejeri och choklad? Ja köpte den här (https://www.apotea.se/rosazol-kram-1-25-g) på apoteket. Lättare antibiotika. Börjar med 1 gång per dag och ser om det hjälper.

Något som hjälper enormt är fasta. Att inte äta är väl tveksamt forskningmässigt om det är hälsoeffekter bortom viktnedgången, men jag och min hud mår iallafall alltid bättre.

Den använda jag också tillsammans med tetralysal under några månader efter att en hudläkare konstaterat att jag hade rosacea.

Äter en viss mängd mejeri och choklad, men det är sällan.

Okarin
2022-05-02, 18:01
Den använda jag också tillsammans med tetralysal under några månader efter att en hudläkare konstaterat att jag hade rosacea.

Äter en viss mängd mejeri och choklad, men det är sällan.

Har bara gått en dag utan mejeri, mycket grönsaker och ägg. Huden mår redan bättre. Innan kunde det "pulsera" lite efter maten, som om jag hade en inflammation i kinderna. Men inget sånt.

Men, vad fan äter man mer än ägg+grönsaker om man nu ska deffa utan mejerier och kycking? Jag skulle käka typ fläskkotlett och nötkött men det är dyrt som fan.

Sojaproteinpulver all the way? Lite nojig för kraschdiet och näringsbrist men den här kosten. Men vafan, dör gör man väl inte.

Beemel
2022-05-02, 20:24
Har bara gått en dag utan mejeri, mycket grönsaker och ägg. Huden mår redan bättre. Innan kunde det "pulsera" lite efter maten, som om jag hade en inflammation i kinderna. Men inget sånt.

Men, vad fan äter man mer än ägg+grönsaker om man nu ska deffa utan mejerier och kycking? Jag skulle käka typ fläskkotlett och nötkött men det är dyrt som fan.

Sojaproteinpulver all the way? Lite nojig för kraschdiet och näringsbrist men den här kosten. Men vafan, dör gör man väl inte.

Näringsbrist tar oftast en stund att utveckla (särskilt om du käkar ägg och grönsaker..) Hur lång har du tänkt att din crashdiet ska vara egentligen?

Okarin
2022-05-02, 20:37
Näringsbrist tar oftast en stund att utveckla (särskilt om du käkar ägg och grönsaker..) Hur lång har du tänkt att din crashdiet ska vara egentligen?

Vettefan. Jag har egentligen tänkt en månad. Kanske VLCD a la Wallengren kan vara något. Men orkar inte sätta mig in i hur det skulle vara. Kanske bara kör: proteindrink x2 under dagen och lite grönsaker+ägg på kvällen

Jag skulle utan vidare kunna käka 500 kcal varje dag OMAD-stil om jag bara promenerade raskt och styrketränande. Just nu konditionstränar jag en del, men jag blir ärligt talat väldigt mycket tröttare och hungrigare av konditionsträning i större (definitionsfråga) doser har jag insett. 90 minuter cardio på arc-trainer tidigt på morgonen sätter igång hungern som fan. Även om det är väldigt skönt med en serie på. Svinhungrig hela dagen. Bästa är att fasta, löpa eller promenera under lunchen, fortsätta fasta och sen styrketräna på kvällen innan en måltid. Har gått på myten om att man behöver träna kondition för att gå ner i vikt, och har alltid tränat en del kondition.

Okarin
2022-11-13, 20:26
Bump.

Jag misstänker att det är (bland annat) histamin som får min hud att rodna så in i helvete. Äter jag mycket ost, inlagd sill, kyckling, och stora mängder äggvita så kommer rodnaden som ett brev på posten. Havregrynsgröt, gröna grönsaker, mjölk och vitfisk brukar funka fint. Har läst om histaminintolerans på livsmedelsverket, men annars är det väääldigt mycket humbug-sidor.

Är histaminintolerans något man känner till? Är det evidensbaserat?

Armed Dingo
2022-11-13, 20:49
Bump.

Jag misstänker att det är (bland annat) histamin som får min hud att rodna så in i helvete. Äter jag mycket ost, inlagd sill, kyckling, och stora mängder äggvita så kommer rodnaden som ett brev på posten. Havregrynsgröt, gröna grönsaker, mjölk och vitfisk brukar funka fint. Har läst om histaminintolerans på livsmedelsverket, men annars är det väääldigt mycket humbug-sidor.

Är histaminintolerans något man känner till? Är det evidensbaserat?

Vet inte, men prova att äta antihistaminer flera dagar i rad samtidigt som du äter mycket av det som verkar ge dig problem, och se om du märker skillnad? Desloratadin t. ex. Vanlig pollen medicin.

G.W
2022-11-14, 11:22
Du ser väldigt slät ut i hyn på profilbilden. Lägg upp en bild på hur det ser ut då du är utsatt för en flam-attack.

Scratch89
2022-11-14, 14:48
Vettefan. Jag har egentligen tänkt en månad. Kanske VLCD a la Wallengren kan vara något. Men orkar inte sätta mig in i hur det skulle vara. Kanske bara kör: proteindrink x2 under dagen och lite grönsaker+ägg på kvällen

Jag skulle utan vidare kunna käka 500 kcal varje dag OMAD-stil om jag bara promenerade raskt och styrketränande. Just nu konditionstränar jag en del, men jag blir ärligt talat väldigt mycket tröttare och hungrigare av konditionsträning i större (definitionsfråga) doser har jag insett. 90 minuter cardio på arc-trainer tidigt på morgonen sätter igång hungern som fan. Även om det är väldigt skönt med en serie på. Svinhungrig hela dagen. Bästa är att fasta, löpa eller promenera under lunchen, fortsätta fasta och sen styrketräna på kvällen innan en måltid. Har gått på myten om att man behöver träna kondition för att gå ner i vikt, och har alltid tränat en del kondition.

Jag tycker du ska sluta äta på ett extremt sätt och se hur du mår av det.

Okarin
2022-11-14, 17:09
Jag tycker du ska sluta äta på ett extremt sätt och se hur du mår av det.

Jag gav upp den livsstilen efter ungefär en månad... :)

Nu äter jag frukost, lunch och middag. Värst är det efter middagen.

-squat-
2023-02-05, 22:54
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=8305553&postcount=460

Okarin
2023-02-05, 23:04
Stämmer inte alls på mig. Nu äter jag inte mycket baljväxter men fet mat+kött gör min hud kaos. Lågprotein är bäst. Vill inte bli vegan. Orolig för brister, men jag lägger mycket tankekraft på hur jag ska bli av med rosacean. Har gjort en elimineringsdoet och åt bara frukt i typ tre dagar. All rodnad försvann. Sen åt jag en bit nötfärs och äggröra och fick en flush från helvetet direkt. Hade jag kunnat äta ett minimum av animalier hade jag gjort det. Vet bara inte hur mycket som krävs. Antar att fet fisk är bäst?

dmoller
2023-02-06, 06:29
Ät ägg istället? Du vehöver nog inte oroa dig om några brister

Okarin
2023-02-06, 06:41
Ät ägg istället? Du vehöver nog inte oroa dig om några brister

Jag tror mina flushes hänger ihop med fet mat. Kanske därför jag inte fått det av vegetariakt. Har fått av en god dos nötter några gånger (någon nötblandning). Ska prova att äta lågt fett av kött och fisk, även om det blir dyrare och i mindre mängd. Jag har aldrig reagerat på typ lättmjölk eller en liten bit biff. Men flera ägg per dag blir en del fett.

dmoller
2023-02-07, 09:48
sant, vet inte hur få ägg man kan äta för att få i sig det mesta

Luddsson
2023-02-08, 21:55
För mig är det helt tvärtom. Två liter yoghurt och några ägg har det blivit idag. Huden betydligt mindre torr och mer motståndskraftig mot vind och kyla än när jag åt mer vegetabilier. Blir fjällig och torr, men det hänger nog mer ihop med att fettmängden i kosten blir väsentligt mycket mindre.

-squat-
2023-02-09, 14:33
Märker ni någon skillnad på kasein- och vassleprotein, eller är det lika illa för huden?

Okarin
2023-08-30, 22:38
Bump.

Har insett att det är fet mat som får min hy att dö. Jag får inte finnar, men eksem. Testade keto och fyfaaan. Stora mängder mjölkprotein är inga problem. Bara det inte är fet ost, då helvete.

Någon som vet varför det är så? Är fet mat kopplat till eksem/rodnad?