Visa fullständig version : Vidrig broccoli
Luddsson
2022-04-30, 17:56
Jag älskar broccoli. Främst färsk, men även den har börjat svikta på kvaliteten nu.
Det händer allt oftare att jag köper färska huvuden där vissa delar på antingen rot eller bukett smakar fullständigt vidrigt. Det är som att jag tar en tugga och helt plötsligt kommer en rutten smak. En annan bukett på samma stam kan vara helt välsmakande. Någon som vet vad detta är och/eller vad det beror på?
Är inte lika vanligt förekommande bland fryst broccoli. Den enda jag köper är Appetit som fortfarande har små vackra buketter. All fryst broccoli från ICA och Felix är vidriga. Man tror man häller upp delar av ett fryst träd. Enorma isblock med spår av grönt i.
skyffelmördarn
2022-04-30, 17:58
2beNQjeXd4A
Cykelcykel
2022-04-30, 18:36
” Fruit is a gamble”
Gäller även grönsaker
Langster
2022-04-30, 19:21
För 5 år sen eller nåt var Garants frysta broccoli helt överlägsen. Tyvärr störtdök deras kvalitet helt plötsligt och det blev exakt som du beskriver, stora block av frostskadade - stora - buketter ramlar ur påsen. På senaste tiden tycker jag dock att både ICAs och Coops egna märken har blivit bättre, men inte lika bra som Garants när de var som bäst. Jag skrev in till Garant till och med och frågade vad de har gjort med broccolin, men de påstod att processen inte hade ändrats. Jo tjena… det är en viss skillnad på varsamt styckefrysta små primörer och isblock innehållandes trädstammar.
Vad gäller färsk broccoli så tycker jag man klarar sig bra om man skär upp den och rensar bort delar som ser suspekta ut.
Jag föredrog faktiskt fryst broccoli förr, när Garants var som bäst, den hade en riktigt fräsch och färsk smak. Nu är det sak samma, antingen får man blöt sladdrig broccoli om man kör de frysta, eller torr broccoli utan särskilt mycket smak om man kör de färska.
Luddsson
2022-04-30, 19:36
För 5 år sen eller nåt var Garants frysta broccoli helt överlägsen. Tyvärr störtdök deras kvalitet helt plötsligt och det blev exakt som du beskriver, stora block av frostskadade - stora - buketter ramlar ur påsen. På senaste tiden tycker jag dock att både ICAs och Coops egna märken har blivit bättre, men inte lika bra som Garants när de var som bäst. Jag skrev in till Garant till och med och frågade vad de har gjort med broccolin, men de påstod att processen inte hade ändrats. Jo tjena… det är en viss skillnad på varsamt styckefrysta små primörer och isblock innehållandes trädstammar.
Vad gäller färsk broccoli så tycker jag man klarar sig bra om man skär upp den och rensar bort delar som ser suspekta ut.
Jag föredrog faktiskt fryst broccoli förr, när Garants var som bäst, den hade en riktigt fräsch och färsk smak. Nu är det sak samma, antingen får man blöt sladdrig broccoli om man kör de frysta, eller torr broccoli utan särskilt mycket smak om man kör de färska.
Appetit MÅSTE ha en annan selektering eller process än andra märken. De finns bara på en urvlad ICA-butik i min stad, och är lite dyrare (38kr/kg) men det är det värt. Kvaliteten håller alltid. Produkten finns inte ens på Appetits egna hemsida så jag är orolig att den gått ur sortimentet och ICA-butiken säljer ut det sista.
Ska jag köpa fryst broccoli vill jag kunna äta allt. De bästa huvudena är de som är mer lika broccolini
(https://en.wikipedia.org/wiki/Broccolini) men en sån batch kommer sällan.
Blomkål kanske håller bättre kvalitet färsk? Fryst blomkål kostar skjortan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.