handdator

Visa fullständig version : Böjer sämre i powerlift än converse

Armed Dingo
2022-04-28, 19:28
Idag provade jag att, för första gången på drygt 4 år, böja i mina converse igen. Jag gjorde alltid det förr.

Trots att det gått så många år sen sist så var det som att hitta hem direkt. Jag kände hur baksida lår och röv hjälpte till mycket mer. Jag kände hur vikten låg på hälen snarare än fotens mitt / fotflatan.

Jag vill aldrig ta på mig powerliftsen igen efter detta. Vad har jag gjort för fel? Inte ska man prestera bättre i converse än "riktiga" lyftarskor?

1x0
2022-04-28, 20:00
Inget konstigt med det.
Har för mig Josef Franzo (känd styrkelyftscoach som coachar många stora namn) förklarar anledningar i denna:
https://youtu.be/HQ6kqtKAfXw

Kicken
2022-04-29, 07:01
Kom du lika djupt med converse?
Det borde väl va lättare att komma ner till tävlings godkänt djup med klack?

Jag har varit sugen att testa converse länge, har nång gång provat barfota och det har inte känts dåligt.
Men upplever att nästa alla som böjer mycket/bra har klackskor, visst finns det undantag.

Pepz
2022-04-29, 08:32
klack eller inte beror helt på böjstil och vilka biomekaniska vinklar man har.

Vickan96
2022-04-29, 12:44
Jag föredrar platta skor. Men Converse? Tjock och mjuk sula, nä. Kan rekommendera brottarskor ifall du vill ha andra skor med platt, lövtunn och hård sula.

Armed Dingo
2022-04-29, 18:11
Kom du lika djupt med converse?
Det borde väl va lättare att komma ner till tävlings godkänt djup med klack?

Jag har varit sugen att testa converse länge, har nång gång provat barfota och det har inte känts dåligt.
Men upplever att nästa alla som böjer mycket/bra har klackskor, visst finns det undantag.
Med klack så sätter jag mig ner så långt att låren slår ihop med vaden. Jag vet inte om det ens är eftersträvansvärt. Med converse kommer jag till strax under parallellt med golvet naturligt. Jag kanske kan sätta mig ner där också men det sker inte automatiskt. Och jag behåller hälen i golvet.

Ja det verkar helt klart passa folk olika, jag visste inte att det var så.