Visa fullständig version : Viktade chins: från +34kg till +40kg på tre år?
Jag har gjort 5x5 på +20kg i början av 2021 och 1x+34kg (kv: 68kg) i slutet på förra året. I likhet med många andra har jag upplevt armbågsbesvär efter att vikterna börjat överstiga +20kg. Kör nästan alltid från bottenläget ("dead-hang"). Är det någon annan som haft liknande besvär och lyckats undvika detta genom 1) modifiering av teknik (undvika full utsträckning i bottenläget?) b) klok modulation av intensiteten/volymen eller c) tillägg av nån udda assistansövning? Jag fyller 40 om drygt tre år; det skulle vara trevligt att köra på +40kg nån gång då och då vid den åldern men är inte beredd att träna för det om det sker på bekostnad av armbågshälsan.
några tips...
börja köra i ringar så kan armarna rotera naturligt under pullupen
har du inte ringar så börja variera greppet så du inte alltid kör samma
dra i dig ordentligt med fiskolja om du inte redan gör
stretcha triceps, underarmar, biceps, kolla in stretchövningar som är lämpliga för ditt ändamål
ofta om man vill nå högre höjder så måste man vända på varenda sten och se till så man prehabar, rehabar, återhämtar sig på bästa sätt osv osv
om jag hade varit i en period med gnälliga armbågar hade jag sett till så jag var superduperuppvärmd inför varje pass, typ köra 100 reppare med lågvikt biceps å triceps först å sen fortsätta värma upp med övningarna. Hade också sett till så jag alltid kör armbågspåfrestande övningar samma dag, så jag inte delar upp biceps o rygg en dag, triceps å press en annan dag osv... blir massa frekvens för armbågarna så jag tycker det verkar smartare att låta armbågarna köras mindre frekvent i form av dagar genom att slå ihop det
sen undvika allt annat som gör armbågarna gnälliga, typ lowbar böj eller annat som du märker av.
när jag hade som mest problem såg jag över hur jag sov och märkte att jag alltid sov med böjda armar. Hade problem med att åtgärda detta men köpte nån slags armbågsskydd man drar på sig så armarna håller sig raka i sömnen så blev det snabbt mycket bättre
glömde lägga till,
har inte testat detta själv i armbågshjälpssyfte..
men att köra pull ups med remmar kanske kan vara en god idé,
för då slipper du spänna underarmarna så mycket när du kör och det borde göra armbågarna lite gladare
eftersom du frågar efter konstig assistansövning så rekommenderar jag forearm roller, google på det så ser du. Vet att många tycker den är bra för armbågshälsa, framförallt är det en fantastisk underarmsövning
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.