handdator

Visa fullständig version : Överäter icke tränande varje dag?

te1on
2022-04-05, 11:00
Generellt brukar en riktlinje vara att som man behöver man ca 2500 kcal per dag.
Detta är ju extremt lätt att få i sig.
Bara genom att äta "normalt" med vanlig kost kommer man väl upp i det?
Vad ligger en genomsnittlig lunch/middag på tro?
Tänker 700kcal är väl ingen jätteportion av husmanskost? Typ pasta och köttfärs

Frukost 600-700 kcal (gröt, ägg , macka)
Lunch 700- 800 kcal (husman)
Middag 700-800 kcal (husman)
Kvällsmåltid 600-700kcal (gröt, ägg , macka)

Så tänker att detta blir en överätning för gemeneman som inte tränar?

intepurewhey
2022-04-05, 11:47
Därför varannan person är fet.

1x0
2022-04-05, 12:37
Tror det är vanligt det energibalansas (energibalanseras?), eller t.o.m. underäts, måndag till torsdag. På fredag till söndag överäts det.
Unna sig på helgerna (fredagsmys, lördagsgodis, middagsbjudningar, kalas). Mer inaktivitet på helgerna mot aktiv vardag av jobb och annat på veckodagarna. Även att man är hemma mer på helgen(?) gör det lättare att äta mer? Ränner oftare till skafferi och kylskåp.
Sen är min uppfattning att många av de som tränar ofta har vilodagar på helgerna? Så ännu lägre energiförbrukning av den anledning också.

T.ex. 2500 kcalintag måndag-torsdag. 3500 kcalintag fredag-söndag.

VoDaresVins
2022-04-05, 20:12
Dels det som intepureway säger och bland de som inte hör dit verkar det vara sällsynt att äta fullstora portioner 4 måltider om dagen. Bland kontorsjobbande kolleger verkar det vara vanligt med en eller två skivor bröd till frukost om inte bara kaffe. Sen om vi åker och äter nån saftigare lunch nån dag så äter de bara nåt smått till middag istället.

Jag har otaliga gånger fått höra kommentarer som "oj du är hungrig!", "har du ingen mat hemma?" osv. Orkar inte hålla på och ge det långa svaret varje gång, att jag inte bara äter större portioner än dom alla till lunch, utan samma gäller garanterat frukost, middag och kvällsmål varje dag med.

Pade
2022-04-05, 20:54
Om jag utgår från mina kollegor (kontorsjobb) så äter majoriteten inte i närheten av det där. Någon brödskiva eller typ drickyoghurt/smoothie till frukost, utelunch eller matlåda (modell mindre) och definitivt inga mellanmål. På helgerna verkar det dock bli en hel del godis och t ex pizza!