handdator

Visa fullständig version : Utesluta salt helt och hållet ?

IKEA
2022-03-26, 22:12
Har nog inte ätit salt på över ett år i min kost 😂 jag undrar om någon har koll på vilka negativa biverkningar det kan ge ? 🤔

1x0
2022-03-26, 22:24
*Jag har inte saltat min mat på över ett år

Kolla innehållsförteckningen på de livsmedel du äter, de flesta innehåller salt. Hel- och halvfabrikat oftast nästa sjuka mängder salt.

An Iron Soul
2022-03-26, 22:32
Fetaost, buljongtärning, soya, oliver, saltgurka, ayran, salami, kallrökt fisk, salta nötter, popcorn, färdig grillad kyckling.. finns hur mycket som helst. Jag tror inte du behöver vara speciellt orolig men hör med Anki Sundin eller ola wallengren så du kan sova gott om natten. De måste ju vara ett rent helvete du går igenom.

IKEA
2022-03-26, 22:43
Har koll på vad jag äter , äter samma skit dag in och dag ut ! Jag vet att det inte finns salter för jag läser innehållsförteckningen ja !! Äter inte kryddad mat , varken pizza ,godis , eller sötsaker , inga chips & inga popcorn. min fråga är ändå vad de negativa delarna med för lite salt i kroppen gör?

King Grub
2022-03-27, 06:20
Det mesta du äter innehåller salt. Man skriver inte ut naturligt förekommande salt på råvaror.

https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet/31148?q=Kyckling%20&foodType=ANY&portionUnit=G&portionSize=100&sortByColumn=points&sortOrder=asc&component=2331&

Gå ned till mineralämnen.

Sverker
2022-03-27, 06:26
Titta i näringsdeklarationen på förpackningen.

Det finns ett lagkrav att mängden natrium eller mängden koksalt ska anges i näringsdeklarationen. Finns t e x med på på mjölkförpackningen.

VoDaresVins
2022-03-27, 09:12
Har koll på vad jag äter , äter samma skit dag in och dag ut ! Jag vet att det inte finns salter för jag läser innehållsförteckningen ja !! Äter inte kryddad mat , varken pizza ,godis , eller sötsaker , inga chips & inga popcorn. min fråga är ändå vad de negativa delarna med för lite salt i kroppen gör?

Undrar vilka är de positiva effekterna du ser av att äta samma ”osaltade” mat varje dag jämfört med vanlig varierad kost?

Men ja, undrar själv för TS hälsas skull om det inte finns nån risk att strypa helt om dessutom håller sig till en monoton kost.

Sverker
2022-03-27, 11:34
Klart det finns risk med att inte få i sig natrium (koksalt ).
I det värsta scenariot får vi kramp i andningsmuskulaturen och hjärtat med kvävning som följd. De flesta brukar snabbt söka vård ifall kramperna i lår och vader blir svåra att hantera.

Men kroppen är duktig på att behålla natrium i njurarna och ta tillbaka nästan allt. Det är när vi svettas mycket och länge, tränar extremt utdraget eller fifflar med vätskedrivande som kramperna blir allvarliga.

Sträva mot några gram natrium i kosten varje dag:
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/salt

TheDoctor
2022-03-27, 16:13
Jag har ingen aning hur mycket salt jag äter.
Äter ofta sidfläsk som jag saltar rikligt eller dansk fläskestek, där går det många matskedar salt för att göra svålen krispig som ett höst löv.

Äter dock väldigt sällan charkuterier eller färdigmat.

Glasnost
2022-04-15, 14:44
De senaste rönen gör gällande att det inte är så farligt med salt som man tidigare trodde, så jag saltar på..

skyffelmördarn
2022-04-16, 07:44
Undra hur mycket salt vi åt förr när man var absolut tvungen att salta maten för att konservera den?

exevision
2022-04-16, 12:28
De senaste rönen gör gällande att det inte är så farligt med salt som man tidigare trodde, så jag saltar på..

Salt och magcancer är väl rätt så väldokumenterat?

King Grub
2022-04-16, 12:53
Salt och blodtryck ännu mer.

Lafayette
2022-04-16, 15:35
Salt och magcancer är väl rätt så väldokumenterat?

Inget kul får man ha. Allt gott o fint ska man få cancer av