handdator

Visa fullständig version : Vad är värt att försvara med Sverige?

skyffelmördarn
2022-03-24, 18:21
Verkar varit många stridspittar där ute som tände till nu när det blev krig i Europa och det vankas världskrig, https://sverigesradio.se/artikel/rekordmanga-personer-ansoker-till-hemvarnet

Men vad är det egentligen med Sverige som ni tycker är värt att ta en kula för? Den rödgröna regeringen? Menskonsten i tunnelbanan? Bensinpriserna? Mångkulturen?

Och innan ni säger naturen så skulle ju naturen fortfarande vara kvar i Sverige, bara under annan flagg och annat namn.

rooz
2022-03-24, 18:24
Vilken flagg pratar vi om? Den ryska? Norge? Venezuela?

stridis
2022-03-24, 18:36
Det svenska folket är värt att försvara.

skyffelmördarn
2022-03-24, 18:38
Vilken flagg pratar vi om? Den ryska? Norge? Venezuela?

Den ryska var väl mest trolig innan kriget i Ukraina, men Putins bondlurks armé hade väl inte kommit halvvägs över östersjön innan de blivit problem med logistiken och båtar börjat lägga av så det scenariot är nog inte aktuellt längre.

trädgårdsmöbel
2022-03-24, 18:48
Det är idén om hur Sverige var, kunde varit och kanske kan bli som är värd att försvara.

Sverker
2022-03-24, 19:05
Möjligheten att välja vår egna statsminister och kommunalråd.

iCYAto
2022-03-24, 20:15
Möjligheten att välja vår egna statsminister och kommunalråd.

Men har vi valt våran statsminister då? Folket valde faktiskt en högerregering sist, men Centern valde att byta planhalva.

Mental
2022-03-24, 20:53
Men har vi valt våran statsminister då? Folket valde faktiskt en högerregering sist, men Centern valde att byta planhalva.

Folket väljer inte regering. Riksdagen väljer att inte förkasta ett förslag till statsminister. Den statsminister riksdagen tolererar utser sin regering.

Om folket väljer opålitliga människor (C) att representera dem i riksdagen så blir resultatet där efter

Ett Orm
2022-03-24, 20:56
Jag det där med att välja är en sanning med modifikation.Maggan är tex inte vald av folket på något sätt. Det är väl partiet som väljer minister och inte folket.

Men ja demokrati är värd att försvara.

Nixon
2022-03-25, 17:15
Enbart möjligheten att skapa en tråd som denna utan att frukta ett besök i natten är tillräckligt skäl.

dmoller
2022-03-25, 17:54
säkert massa saker, men jag kommer vara den första som drar. krig är något jag kan vara utan

Lifeis
2022-03-25, 19:50
Gjorde lumpen i början av 2000-talet på ett numera nedlagt landsortsregemente, där i början av 2000 hade inte direkt multikulti/Woke/Värdegrunden etc riktigt slagit igenom hos befälskåren kan man väl milt sagt säga, och Långtbortistan-doktrinen var inte det som genomsyrade regementet utan det var försvarsstrid mot Ryssland som gällde till 100% i utbildningsscenariona. Jag upplevde väl säkert 10-15 saker på 10 månader som numera hade varit förstasidestoff...

Under en fältvecka vid en skjutning så gled några in på denna diskussion och en soldat konstaterade att han aldrig kommer ställa upp försvara Sverige i riktigt krig för han tyckte av olika anledningar att Sverige var/är ett skitland. Löjtnanten hörde diskussionen och röt till något i stil med "Andersson! Ivan kommer för att mörda dina föräldrar, våldta din syster, skjuta dig och ta allt ni har. Därför ska du försvara ditt land." Dessa ord fastnade hos mig då.

Ärad vare Lt Bengtssons minne, jag har tänkt mycket på hans ord under senaste tiden. Trots att jag finner otroligt många anledningar till att jag starkt ogillar väldigt stora delar av hur vårt samhälle har skötts senaste 20 åren och tidvis har funderat på att försöka lämna landet för gott. Så kan jag krasst konstatera att jag absolut skulle försvara vårt land vid ett väpnat angrepp(om man numera duger åt FM är väl en annan sak) och det gör jag inte för korrupta politikers skull, någon samhällside utan för att skydda min familj, mina vänner och den frihet vi kan leva i. Det är inte perfekt, men mina nära och kära är värda att dö för.

Därför slåss vanliga Ukrainska män, inte för att rädda Zelenskys skinn, någon Oligark eller den korrupta Ukrainska statsappareten. De slåss för sina nära och kära.

JamesD
2022-03-25, 20:02
I ett inbördeskrig där saker och ting ställs till rätta hade jag kunnat offra mitt liv. För en utomstående invasion hade jag i dagsläget bara flytt.

Fordon
2022-03-25, 20:19
Sverige är värt att försvara för mig, eftersom det är mitt hem.
Det är värt att försvara för att ingen ska kunna fördriva mig, min familj eller de jag bryr mig om utan motstånd. Sverige är värt att försvara för tanken om den framtid som jag önskar mig. Det är värt att försvara för att visa att övergrepp inte är acceptabelt. Sverige är värd att få behålla sin historia och skapa sin framtid. Vi är värda att ha möjligheten till att få göra dåliga beslut. Vi är värda att få avsky varandra öppet pga politiska åsikter utan att staten lägger sig i.
Sverige är värt att försvara för att vi fortsatt ska ha möjlighet att bygga vår framtid som vi vill ha den.

Jag hade stannat och försvarat Sverige på lämpligast sätt.

JamesD
2022-03-25, 20:30
Det är värt att försvara för att ingen ska kunna fördriva mig, min familj eller de jag bryr mig om utan motstånd. Sverige är värt att försvara för tanken om den framtid som jag önskar mig. Det är värt att försvara för att visa att övergrepp inte är acceptabelt. Sverige är värd att få behålla sin historia och skapa sin framtid. Vi är värda att ha möjligheten till att få göra dåliga beslut. Vi är värda att få avsky varandra öppet pga politiska åsikter utan att staten lägger sig i.
Sverige är värt att försvara för att vi fortsatt ska ha möjlighet att bygga vår framtid som vi vill ha den.

Jag hade stannat och försvarat Sverige på lämpligast sätt.

Fin tanke, men Sverige blir aldrig Sverige igen.

Nixon
2022-03-25, 21:26
I ett inbördeskrig där saker och ting ställs till rätta hade jag kunnat offra mitt liv. För en utomstående invasion hade jag i dagsläget bara flytt.

Varför vänta? *cupid*

Fordon
2022-03-25, 22:35
Fin tanke, men Sverige blir aldrig Sverige igen.

Sverige har alltid utvecklats och omformats. Det har aldrig varit ett land som har stått stilla, och det ska inte gå bakåt i tiden.

Sarco
2022-03-25, 22:54
Sverige idag är ett av världens bästa länder att leva i på så många sätt. Demokrati, rättssäkerhet, frihet. Är det perfekt? Nej såklart inte, men det är resultatet av många generationers människors slit och uppoffring. Sverige rankar högt i alla internationella jämförelser. Skulle detta land och folk inte vara värt att försvara? Tycker man inte det så är man välkommen att lämna till vilket land man nu tycker är bättre och försvara det istället.

James D, åk till ditt ryska paradis om du inte redan är där...

Dominic
2022-03-26, 01:45
Ja, men jag är endast villig att försvara det under förutsättning att alla vänsterliberala väljare, feminister och MENA-invandrare som röstat fram det nya Sverige står vid frontlinjen.
Har sen fienden väl slagit ut alla Ahmads med kepan bakfram från Rinkeby, Annie Lööf, Mona Sahlin, Fredrik Reinfeldt och diverse vänsterliberala typer, som stått vid frontlinjen, så lovar jag att ta upp vapen för att försöka påverka Sveriges framtida öde.

När Alexander den Store var kung och ledare så stod han ju vid frontlinjen och ledde kavalleriet, precis som det ska vara då han var ytterst ansvarig för det makedonska riket.
Idag ser vi däremot precis tvärtom, där alla feminister, sojapojkar och globohomo-ledare som är vänsterliberala, som tycks förvänta sig att det är de allra minst ansvariga för landets utveckling som ska försvara det i första hand. SD är idag största partiet för män i Sverige och många är längre ut på högerkanten än så men de vill ändå att dessa män ska försvara deras dekadenta samhälle i första hand.

Så det är jag inte med på. Men fair enough om nu Sarco & co stod längst fram och alla hade blivit sprängda i luften. Då hade jag tagit värvning i armen.

Löpare
2022-03-26, 04:36
De folk som inte är villig att försvara fosterlandet är inte värda det. Faktum är att jag hoppas de som lämnar Sverige åt sin öde vid en hypotetisk invasion blir våldtagna till döda, för mer än så duger de inte till. Fucking äckliga vänsterfittor.

skyffelmördarn
2022-03-26, 06:55
De folk som inte är villig att försvara fosterlandet är inte värda det. Faktum är att jag hoppas de som lämnar Sverige åt sin öde vid en hypotetisk invasion blir våldtagna till döda, för mer än så duger de inte till. Fucking äckliga vänsterfittor.

https://i.pinimg.com/originals/f8/44/25/f84425c40bfb46a853e9a5feaa5af8f2.gif

JamesD
2022-03-26, 08:54
Sverige idag är ett av världens bästa länder att leva i på så många sätt. Demokrati, rättssäkerhet, frihet. Är det perfekt? Nej såklart inte, men det är resultatet av många generationers människors slit och uppoffring. Sverige rankar högt i alla internationella jämförelser. Skulle detta land och folk inte vara värt att försvara? Tycker man inte det så är man välkommen att lämna till vilket land man nu tycker är bättre och försvara det istället.

James D, åk till ditt ryska paradis om du inte redan är där...

Ett av världens sämsta argument. Är det Reinfeldt som skriver? Så länge granen inte brinner på julafton är allt perfekt. Det är klart att Sverige är topp i världen, men det har sjunkit avsevärt mot vars vi borde ligga. Jag skulle säga att samtliga av våra nordiska grannländer erbjuder bättre levnadsstandard och framtidsutsikter, till exempel.

JamesD
2022-03-26, 08:56
Sverige har alltid utvecklats och omformats. Det har aldrig varit ett land som har stått stilla, och det ska inte gå bakåt i tiden.

Du kallar vad som hänt Sverige sedan 90-talet för utveckling? Gå och lägg dig.

Kräket
2022-03-26, 09:23

Detta.

Så ser jag det också. Utan att jag för den skull ser politiken eller ideologin som för närvarande representerar Sverige.

Det är en del av mitt hem, precis som min bostad. Jag låter inte okända klampa in i min lägenhet utan lov, så på samma sätt ser jag den geografiska ytan.

skyffelmördarn
2022-03-26, 09:48
Utan att jag för den skull ser politiken eller ideologin som för närvarande representerar Sverige.

Men indirekt är det ju precis det här du försvarar.

Samma personer som sitter och gnäller över höjda priser på drivmedel skulle gärna ta en kula för att dårskapen ska få fortsätta

bigtraps
2022-03-26, 10:01
Jag känner mej säker med det svenska försvaret.
Om vi hamnar i krig.
Bataljon Flashback går i frontlinjen.
Där finns riktiga karlar som inte blivit feminiserade.
Kanske finns plats för några från Kolozzeum också?

Eller väljer dom att byta sida, om en fiende med riktiga värderingar knackar på?

Rikard Jansson
2022-03-26, 10:10
Om man hänvisar till att Sveriges massa dåliga sidor är skäl nog för att inte vilja försvara landet så är det bara ursäkter, att man egentligen är en feg cuck, men så säger man att man av principskäl inte vill ta upp vapen.

Jag håller nästan med Dominic. Men pga ovanstående så gör jag inte det.

Vinter
2022-03-26, 10:18
Självklart står jag med Sverige.
Jag kommer ändra avatar till blå/gul och skicka några tusenlappar.

Iliyas
2022-03-26, 10:52
Sverige kriga? Snälla, vad ska vi göra? Slänga våra antidepressiva tabletter och alkohol på dem eller?
Ett skörare land får man leta efter, där allt och alla blir upprörda för minsta lilla grej.
Oh nej min katt/hund tittade på mig konstigt, måste sjukskriva mig en månad...

Men jag bor ju i Sverige så blir det krig så får man försvara sig, varför skulle man inte göra det?

Fordon
2022-03-26, 12:11
Sverige kriga? Snälla, vad ska vi göra? Slänga våra antidepressiva tabletter och alkohol på dem eller?
Ett skörare land får man leta efter, där allt och alla blir upprörda för minsta lilla grej.
Oh nej min katt/hund tittade på mig konstigt, måste sjukskriva mig en månad...

Men jag bor ju i Sverige så blir det krig så får man försvara sig, varför skulle man inte göra det?

Sverige är rankat 25/142 på globalfirepower.

https://www.globalfirepower.com/countries-listing.php

Det är inte dåligt på något sätt. Att blanda ihop alkoholister och människor på samhällets botten med landets militära förmåga känns så verklighetsförankrat.

trädgårdsmöbel
2022-03-26, 12:27
Är väl egentligen bara att släppa in ryssen på guidad tur i förorten nån timme eller så, så kommer ryssen nog avstå från en invasion sedan. Tack men nej tack, er vill vi inte invadera, pravda kraznoe eznamja and goodbye.

BelowAverage
2022-03-26, 12:38
Självklart står jag med Sverige.
Jag kommer ändra avatar till blå/gul och skicka några tusenlappar.

Precis så :d
Tråden verkar iaf väcka mycket känslor.

Tiden då det alls var rimligt att förvänta sig att män skulle dö som värdelösa drönare är förbi. Som TS skriver är det ju helt perverst att ha feministregering på feministregering och smutskasta män, men om det plötsligt blir skarpt läge ska det priviligerade patriarkatet ta up sin förmån att dö för sitt land? Kanske är det tillochmed fint med manliga attribut, för en tid då det passar?
Nej tack. Jag gör min plikt och delar ut vita fjädrar till alla kvinnor som inte ger sig ut för att dö :laugh:

skyffelmördarn
2022-03-26, 12:55
Sverige är rankat 25/142 på globalfirepower.

https://www.globalfirepower.com/countries-listing.php

Det är inte dåligt på något sätt. Att blanda ihop alkoholister och människor på samhällets botten med landets militära förmåga känns så verklighetsförankrat.

Hur är inte det dåligt? Det är ju lägre än Ukraina och deras armé har ju beskrivits som mer eller mindre civil.

https://youtu.be/RerDDm-lONI?t=432

Illustrerade mannen
2022-03-26, 13:28
Det Sverige jag växte upp i skulle jag försvara! Men inte dagens… Sojalatte, hbtq, tvekönade, jag-är-kränkt-generationen, vänsterblivna, orten-asen, ”jag-har-bott-i-landet-i-många-år-men-kan-inte-svenska-och-det—är-någon-annans-fel-folk”, sossarna och alla miljömuppar - gjut in dem i betong och skicka till Ryssland. Vi kan skramla ihop pengar till frakten!

Fordon
2022-03-26, 13:32
Hur är inte det dåligt? Det är ju lägre än Ukraina och deras armé har ju beskrivits som mer eller mindre civil.

https://youtu.be/RerDDm-lONI?t=432

Och de har också bevisat i praktiken hur motståndskraftiga de är mot världens näst kraftfullaste supermakt.

Enligt listan så är vi näst högst upp i norra Europa, om vi räknar in UK. Vi är ett väldigt litet land. Vi är bättre rustade för krig än 4/5 av de 142 rankade länderna på listan. Utöver det så har vi nära samarbeten med många länder. Alla våra soldater är där på frivillig basis, något som inte ska underskattas.

Om du tycker att det är dåligt så är det såklart fritt fram att tycka det. Din åsikt fråntar liksom inte vår kapacitet på något sätt :)

Vinter
2022-03-26, 14:01
Och de har också bevisat i praktiken hur motståndskraftiga de är mot världens näst kraftfullaste supermakt.

Enligt listan så är vi näst högst upp i norra Europa, om vi räknar in UK. Vi är ett väldigt litet land. Vi är bättre rustade för krig än 4/5 av de 142 rankade länderna på listan. Utöver det så har vi nära samarbeten med många länder. Alla våra soldater är där på frivillig basis, något som inte ska underskattas.

Om du tycker att det är dåligt så är det såklart fritt fram att tycka det. Din åsikt fråntar liksom inte vår kapacitet på något sätt :)

Ja du, dom andra är ju med i samma klubb. NATO tror jag den heter.

Sverige har ju en grundinställning på något vis att Norge och Danmark gör fel.

Ukraina skickade trupper till Irak för att stödja USA som en militär polisstyrka. Det fungerade väl så där när det kom till kritan och dom inte var med i klubben.

Men jag är säker på att vi kan få några tusen pansarskott och missiler om vi råkar illa ut.

Fordon
2022-03-26, 14:30
Ja du, dom andra är ju med i samma klubb. NATO tror jag den heter.

Sverige har ju en grundinställning på något vis att Norge och Danmark gör fel.

Ukraina skickade trupper till Irak för att stödja USA som en militär polisstyrka. Det fungerade väl så där när det kom till kritan och dom inte var med i klubben.

Men jag är säker på att vi kan få några tusen pansarskott och missiler om vi råkar illa ut.

Att andra länder är med i NATO försämrar inte vår militära förmåga, så vad är det för argument?

Vilken grundinställning syftar du på?

Och det säger väl sig självt att man inte får ta del av försvarsgarantin om man inte är medlem i NATO? Det är liksom en av NATOs usp.

Dominic
2022-03-26, 15:24
Jag håller nästan med Dominic.

*hug*

skyffelmördarn
2022-03-26, 15:48
Det Sverige jag växte upp i skulle jag försvara! Men inte dagens… Sojalatte, hbtq, tvekönade, jag-är-kränkt-generationen, vänsterblivna, orten-asen, ”jag-har-bott-i-landet-i-många-år-men-kan-inte-svenska-och-det—är-någon-annans-fel-folk”, sossarna och alla miljömuppar - gjut in dem i betong och skicka till Ryssland. Vi kan skramla ihop pengar till frakten!

Bra rutet

Vinter
2022-03-26, 16:32
Att andra länder är med i NATO försämrar inte vår militära förmåga, så vad är det för argument?

Vilken grundinställning syftar du på?

Och det säger väl sig självt att man inte får ta del av försvarsgarantin om man inte är medlem i NATO? Det är liksom en av NATOs usp.

Poängen är, är du Danmark så har du tillgång till flertalet i topp 10.

Är du Sverige så är du ensam på plats 25.
Och får förlita dig på skydd från exempelvis robotsystem 97 om du drar nitlott.

Vi är väl 10år från nått dugligt med 2% av BNP i budget.

stridis
2022-03-26, 16:45
Är väl egentligen bara att släppa in ryssen på guidad tur i förorten nån timme eller så, så kommer ryssen nog avstå från en invasion sedan. Tack men nej tack, er vill vi inte invadera, pravda kraznoe eznamja and goodbye.

De har metoder för att ta hand om förorten. Så det kan du glömma.
q91yFP9E9Yg