Visa fullständig version : >35% protein sänker testo med 37%
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/02601060221083079?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%20%200pubmed
Systematisk översikt med metaanalys som kommer fram till att >35 energiprocent protein i en lågkolhydratskost sänker testosteron med 37%. Lägre andel protein (~30 energiprocent protein och fortfarande lågkolhydrat) hade inte samma effekt.
I diskussionen spekuleras i att mekanismen ligger i kroppens behov av att göra sig av med kvävet i aminosyrorna genom ureacykeln blir mättat. Denna process snabbas upp av kortisol och blir långsammare av testosteron varför kroppen justerar dessa nivåer för att passa syftet.
intepurewhey
2022-03-19, 10:35
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/02601060221083079?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%20%200pubmed
Systematisk översikt med metaanalys som kommer fram till att >35 energiprocent protein i en lågkolhydratskost sänker testosteron med 37%. Lägre andel protein (~30 energiprocent protein och fortfarande lågkolhydrat) hade inte samma effekt.
I diskussionen spekuleras i att mekanismen ligger i kroppens behov av att göra sig av med kvävet i aminosyrorna genom ureacykeln blir mättat. Denna process snabbas upp av kortisol och blir långsammare av testosteron varför kroppen justerar dessa nivåer för att passa syftet.
Tror du det blir samma resultat hos individer som styrketränar hårt 4-6 gånger i veckan?
Kan supplementering av arginin/citrullin hjälpa? Någon annan komponent i ureacykeln?
Tror inte mer träning är svaret på att höja testosteronet.
Jag förstår inte heller kopplingen urea-cykeln till tesosteronet. Måste läsa på.
Men vill du underlätta för utsöndringen av kväve är det inte mer kväve i form av arginin och citrulin. Borde vara mer kolhydrat som kan ge mer organiska syror till ureacykeln.
intepurewhey
2022-03-19, 12:27
Tror inte mer träning är svaret på att höja testosteronet.
Jag förstår inte heller kopplingen urea-cykeln till tesosteronet. Måste läsa på.
Men vill du underlätta för utsöndringen av kväve är det inte mer kväve i form av arginin och citrulin. Borde vara mer kolhydrat som kan ge mer organiska syror till ureacykeln.Måste ta mig en titt på cykeln igen märker jag.
Jag tänkte inte att träningen höjer testot utan att ureacykeln kanske blir effektivare eller något pga div adaptioner från tung styrketräning. Jag vet inte hur eller varför men "sund logik" verkar i slutändan stämma bra i biologiska processer imo.
Skulle gissa på att genetiska avvikelser är stora. Tror någon kan fortsätta vara alfa af med en minskning på 70% medans andra börjar kolla på 'Real desperate housewifes' med en minskning på 300 kcal.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.