Visa fullständig version : Hur ofta äter du snask?
Som rubriken lyder, hur ofta är du choklad, godis eller glass? Jag själv gör mig skyldig till detta varje dag efter min middag, då sötsuget efter denna är på gränsen till outhärdligt, men det är ingen stor mängd, utan rör sig bara om 2-300 kcal, som en proteinbar, Daim eller Snickers.
Lafayette
2022-03-12, 09:57
Dagligen i fem års tid, undantag några korta tafatta försök till deff.
intepurewhey
2022-03-12, 10:11
Proteinbar snask? Räknas det som snask är väl varje måltid snask, så varje dag i så fall.
Lafayette
2022-03-12, 10:39
Proteinbar snask? Räknas det som snask är väl varje måltid snask, så varje dag i så fall.
Är den inte sockerfri är det rent snask.
Oja! Det är nästan 20 g socker i den jag har hemma, så det är ju snask, fast proteinrikt sådant.
Luddsson
2022-03-12, 11:43
Jag bor just nu ensam och tycker nästan det känns tragiskt att äta godis själv. Det är en social sak för mig. Precis som alkohol, som jag kan dricka (om än begränsat pga det smakar pyton) med andra på en middag men aldrig skulle jag öppna en öl själv. Godis äter jag på bio och när man är på middag med lite snacks. Så det blir väl på helgen, men inte mer än ett par bitar av det som står framme. Det är inte så spännande med snacks. En god hemmagjord paj är fint dock, då tar man en rejäl bit eller två när det bjuds.
Lafayette
2022-03-12, 11:49
Tragiskt att äta snask själv? Oj, det var något jag inte hört förut. Då är jag en genomtragisk man.
Kalsongfyllan som inte ger baksmälla, det är vad godisfrossan är.
Men för helvete räknar ni proteinbars och dylikt. Då blir det ju dagligen, förutom någon stackars dag man missar.
3-4 dagar i vecka på en gurka ungefär.
intepurewhey
2022-03-12, 16:41
Oja! Det är nästan 20 g socker i den jag har hemma, så det är ju snask, fast proteinrikt sådant.Räknas pasta som snacks eller beror det på vilken kolhydrat som är i födan?
3-4 proteinbars per dag.
Ser man till vanligt godis som är det jag räknar som snask blir det mer sällan nuförtiden.
Innan var nog snittet 1000g-1500g i veckan
Som rubriken lyder, hur ofta är du choklad, godis eller glass? Jag själv gör mig skyldig till detta varje dag efter min middag, då sötsuget efter denna är på gränsen till outhärdligt, men det är ingen stor mängd, utan rör sig bara om 2-300 kcal, som en proteinbar, Daim eller Snickers.
Glass för runt 500 kcal per dag. Några gånger i veckan kakor, bakelser, choklad. Lösgodis sällan. Blir mer av dessa godsaker dagar jag tränar mycket eller/och är aktiv i vardagen.
Äter 4000 kcal per dag. Minst 3000 kcal är "bra" mat.
Nu vad "bra" mat innebär. Vad snask innebär.
Äter ganska mycket honung, jordnötssmör, sylt, nötter, kräm, chokladpudding. Vet inte om det klassas som snask. Snask = bara kolhydrater, i form av socker? Då är ju inte glass snask. Eller sorbetglass är.
Luddsson
2022-03-12, 19:11
Tragiskt att äta snask själv? Oj, det var något jag inte hört förut. Då är jag en genomtragisk man.
Njuta helt själv känns lite onödigt haha. Det gör man ju med andra i sociala sammanhang. När man äter själv gör jag det ganska fort för att sedan hitta på annat kul. Göra en god middag, tända ljus och äta efterrätt helt själv känns som slöseri med tid när man kan hitta på annat kul. Samma sak med godis, är ganska dyrt också. Lägger hellre pengar på mat än godis.
Känns det inte ensamt att äta ur en godispåse själv? En helt annan sak med en partner eller vän framför en film.
Aldrig , inte ens läsk. Har typ lagt ned socker och snacks helt.
Edit * popcorn och saltapinnar någon gång per 3dje månad... om ens det
1-2 gånger per vecka, lite oftare i perioder. : )
Läsk dock vädligt sällan, någon burk per år.
intepurewhey
2022-03-12, 19:49
Njuta helt själv känns lite onödigt haha. Det gör man ju med andra i sociala sammanhang. När man äter själv gör jag det ganska fort för att sedan hitta på annat kul. Göra en god middag, tända ljus och äta efterrätt helt själv känns som slöseri med tid när man kan hitta på annat kul. Samma sak med godis, är ganska dyrt också. Lägger hellre pengar på mat än godis.
Känns det inte ensamt att äta ur en godispåse själv? En helt annan sak med en partner eller vän framför en film.Dyrt med godis? Går du på soc eller?
Inte njuta ensam? Sjukaste jag hört.
Känns det inte ensamt att äta ur en godispåse själv? En helt annan sak med en partner eller vän framför en film.
Man får ju allt för sig själv om man är ensam med godiset😁
Är perfekt att köpa på sig sitt favoritgodis och slå sig ner framför en film eller en bra match.
Njuta helt själv känns lite onödigt haha.
Gör du något ensam, som du njuter åt? Lena Handén
TheDoctor
2022-03-13, 05:30
När det bjuds eller när andan faller på. Igår åt jag en Magnum glass men för det mesta inte något alls. Sötsaker är gott men det kickar också igång suget efter mer sötsaker så försöker hålla det till någon enstaka sak någon gång i veckan.
exevision
2022-03-13, 07:29
Undviker socker.
Men chips och bågar äter jag lite för ofta. Nära på dagligen.
Nästintill varje dag blir det något litet. Alltid glass eller godis. Chips, choklad, läsk (light eller ej) m.m. är inte min grej.
Räknas pasta som snacks eller beror det på vilken kolhydrat som är i födan?
Det är främst sackaros jag klassar som "snask", "tomma" kalorier som inte ger någon direkt näring och som är mindre bra för hälsan.
Men chips och bågar äter jag lite för ofta. Nära på dagligen.
Om jag hade kunnat göra ett livsmedel kalorifritt så är det chips! Jisses vad gott det är, men ack så lite man får för kalorierna:(
exevision
2022-03-13, 09:14
Om jag hade kunnat göra ett livsmedel kalorifritt så är det chips! Jisses vad gott det är, men ack så lite man får för kalorierna:(
Man får ju iaf en del kolhydrater. Blir ju även aningens bättre med Estrellas linsbågar.
intepurewhey
2022-03-13, 12:28
Det är främst sackaros jag klassar som "snask", "tomma" kalorier som inte ger någon direkt näring och som är mindre bra för hälsan.
Näring o näring... Det ger ju kolh. Vilka kolh ger mer 'näring' menar du? *popcorn*
Mono? Di? Poly? Vilka har 'näring'? Vad är det för 'näring' på en kolhydratsmolekyl?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/DL-Glucose.svg/600px-DL-Glucose.svg.png
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1a/Saccharose2.svg/440px-Saccharose2.svg.png
https://media.scbt.com/product/glycogen-9005-79-2-_08_43_b_84317.jpg
Näring o näring... Det ger ju kolh. Vilka kolh ger mer 'näring' menar du? *popcorn*
Inte kolhydraten i sig, utan att andra livsmedel rika på kolhydrater, som havregryn, frukt, potatis osv innehåller mer än det, som fibrer och vitaminer, även det glykemiska indexet skiljer mycket.
Snask har tyvärr blivit en allt vanligare lösning för daglig ångest.
Har upptäckt dadlar så det är sötsaken nummer ett för mig nu, riktigt riktigt gott. Mörk choklad är trevligt med. Får säga dagligt snask intag då.
Uncle Joe
2022-03-14, 09:29
Enda sötsaker jag får i mig är dextropur efter träning. Nån bulle enstaka gång / år.
Illustrerade mannen
2022-03-14, 09:39
Aldrig!
MackeJuve
2022-03-14, 10:31
Alldeles för ofta. Jag har utrymme för det då jag förbrukar mycket kcal varje vecka men jag ser det ändå lite som en last. Skulle gissa att jag äter snacks tre-fem av veckans dagar. Det som stör mig är nog primärt att jag känner mig svag som ger efter för suget så ofta. Om jag skulle summera utgifterna för alla sötsaker så är även min gissning att det skulle bli mer än vad jag tror.
Ok, vi måste börja med att etablera vad "Snask" är för något.
70% mörk choklad?
Mjölkchoklad
Ahlgrens bilar?
Wienerbröd?
Kanelbulle?
Proteinbar?
Chips?
Ostbågar?
Popcorn?
Skiljer ni på Snask och snacks?
Snask drar åt det söta hållet och snacks åt det salta?
Personligen äter jag inte mycket sött, men gärna salt, oftast ost eller oliver eller chark i olika former. Mina kolhydrater dricker jag gärna i form av öl! :D
MackeJuve
2022-03-14, 11:43
70% mörk choklad?
Mjölkchoklad
Ahlgrens bilar?
Wienerbröd?
Kanelbulle?
Proteinbar?
Chips?
Ostbågar?
Popcorn?
Personligen äter jag inte mycket sött, men gärna salt, oftast ost eller oliver eller chark i olika former. Mina kolhydrater dricker jag gärna i form av öl! :D
Jag klassificerar allt i din lista bortsett proteinbars som snacks. Sen hade jag ju inte stört mig lika mycket på mitt snacksätande om jag hade ätit popcorn fem dagar i veckan. Dels p.g.a. kalorimängd men även kostnad. Det är ju verkligen ett kanon-snacks att ha som sin favorit :D
Själv är jag primärt en godis-knarkare.
Jag klassificerar allt i din lista bortsett proteinbars som snacks. Sen hade jag ju inte stört mig lika mycket på mitt snacksätande om jag hade ätit popcorn fem dagar i veckan. Dels p.g.a. kalorimängd men även kostnad. Det är ju verkligen ett kanon-snacks att ha som sin favorit :D
Själv är jag primärt en godis-knarkare.
Jo, men topic är "Hur ofta äter du snask?"
Gör vi skillnad spå Snask och Snacks?
Jag får känslan av att många ser snask som renodlade sötsaker?
Kollar vi engelskspråkiga länder ingår ganska mycket under begreppet "Snacks" Typ allt som kan vara fika/mellis/småätande.
Och sweets är godis/kakor/efterätter.
Lafayette
2022-03-14, 11:51
Snask.
Godis, godsaker, sötsaker, karameller, konfekt, snarr
snusk, snaskighet, kladd.
Langster
2022-03-14, 12:00
70% mörk choklad?
Mjölkchoklad
Ahlgrens bilar?
Wienerbröd?
Kanelbulle?
Proteinbar?
Chips?
Ostbågar?
Popcorn?
Jag tycker man kan definiera allt som man äter för att det är gott - utöver att mätta sitt energi- och näringsbehov - som snacks/snask
Det är inte nödvändigtvis mycket bättre att överäta pasta med tomatsås än att överäta kanelbullar. Samtidigt är det inte dåligt att fylla på ett underskott av energi med cola-nappar, om det övriga näringsintaget är OK.
Jag ser inte snask och snacks som något fundamentalt dåligt, det är överätandet som är dåligt och farligt. Dock väljer man ofta ”mat” när man faktiskt är hungrig och snacks när man redan är mätt för man orkar inte ens äta annat vid det laget.
För att svara på den ursprungliga frågan, jag har familj och bryr mig just nu inte om min vikt, så det blir åtminstone snacks på fredagen och snask på lördagen. Hade jag inte haft familj så hade överätandet till större del bestått av ”mat” men överäta det skulle jag göra. Jag måste vara väldigt bestämd med mig själv för att ens ligga på balans.
Uncle Joe
2022-03-14, 12:45
Jag tycker man kan definiera allt som man äter för att det är gott - utöver att mätta sitt energi- och näringsbehov - som snacks/snask
Det är inte nödvändigtvis mycket bättre att överäta pasta med tomatsås än att överäta kanelbullar. Samtidigt är det inte dåligt att fylla på ett underskott av energi med cola-nappar, om det övriga näringsintaget är OK.
Jag ser inte snask och snacks som något fundamentalt dåligt, det är överätandet som är dåligt och farligt. Dock väljer man ofta ”mat” när man faktiskt är hungrig och snacks när man redan är mätt för man orkar inte ens äta annat vid det laget.
För att svara på den ursprungliga frågan, jag har familj och bryr mig just nu inte om min vikt, så det blir åtminstone snacks på fredagen och snask på lördagen. Hade jag inte haft familj så hade överätandet till större del bestått av ”mat” men överäta det skulle jag göra. Jag måste vara väldigt bestämd med mig själv för att ens ligga på balans.
Låter vettigt. Ja, om man äter bra/perfekt 1500 kcal av 2000 är det inte dåligt att fylla resten med snacks. Kanske för tänderna då.
MackeJuve
2022-03-14, 13:19
Jo, men topic är "Hur ofta äter du snask?"
Gör vi skillnad spå Snask och Snacks?
Jag får känslan av att många ser snask som renodlade sötsaker?
Kollar vi engelskspråkiga länder ingår ganska mycket under begreppet "Snacks" Typ allt som kan vara fika/mellis/småätande.
Och sweets är godis/kakor/efterätter.
För mig är snacks mer eller mindre detsamma som snask ;) Så nej, personligen gör jag ingen skillnad på dessa. Jag tycker Langster är ganska bra ute i sitt inlägg.
Gällande den korrekta benämningen så verkar snask mest innefatta sötsaker, som du skriver. Snacks syftar mer på tilltugg. Min gissning är att trådskaparen dock vill innefatta t.ex. chips i sin frågeställning. Kan ha fel såklart :D
EDIT: och nu läste jag första inlägget igen :D Nej, han frågar helt uppenbart om snask enligt den korrekta definitionen, d.v.s. sötsaker. Ajja, mitt svar blir detsamma. Äter uteslutande godis.
Det jag menar är glass, choklad (inkl. sockrade proteinbars) och godis, skräp helt enkelt. Jag borde ha skrivit det istället för "snask";)
Käkar snask en gång i veckan kanske varannan vecka. Mest för att jag har familj. Hade hellre ätit mat. Är ofta hungrig å då känns det dumt att äta socker. Men ställs det fram godis så är det svårt att avstå.
Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
StarkaUlf
2022-03-15, 09:04
Varje dag :( choklad och/eller kakor.
typ aldrig, däremot är jag och nallar på kökschipsen och bilchipsen varje dag
Aldrig och inte gjort på 20 år, äter bara bra mat.
Lafayette
2022-03-15, 11:39
Aldrig och inte gjort på 20 år, äter bara bra mat.
Har man varierad och bra kost och tränar spelar inte snask-kalorierna så stor roll. Unna dig.
Lyftarjohhny
2022-03-15, 19:46
Äter aldrig ”snask”, då min ätstörda bakgrund gärna får en dumle att urarta till ett rent bullimikalas innan man hunnit blinka
Postat via en mobil enhet
exevision
2022-03-15, 21:21
Vad bilchips för något?
Typ aldrig är alltså typ varje dag?:confused:
EnergiÖverskott
2022-03-16, 07:35
Äter aldrig ”snask”, då min ätstörda bakgrund gärna får en dumle att urarta till ett rent bullimikalas innan man hunnit blinka
Samma här. Kött och grönsaker i princip. Har jag proteinbars hemma och äter en har jag helt plötsligt stoppat i mig två kartonger och några kilon med proteinpudding till det.
Tråkigt och jag önskar ärligt jag inte kunde något om kost och kunde äta som en "svensson" och inte bry mig så värst om innehåll i kost och hälsa, men många år av grava ätstörningar sätter sina spår. Bulimitendenserna verkar vara de värsta att lära sig leva med. Till skillnad från andra missbruk och störningar som t.ex alkohol och droger är ju mat något man måste lära sig leva med och inte utan och den bistra sanningen verkar vara att allt som är jävligt gott i bemärkelsen av klassiskt sött och slisk behöver uteslutas för att återfå ett fungerande förhållande till mat och näring. Ordet näring verkar vara det centrala, man får tänka näring för funktion mer än mat för smak
Vad bilchips för något?
Sourcream and onion från Estrella som man har i kupén på bilen?
Typ aldrig är alltså typ varje dag?:confused:
Nä, håller mig borta från sötslisket som diskuteras. Har inte ätit gotta på flera år
Lyftarjohhny
2022-03-16, 10:39
Samma här. Kött och grönsaker i princip. Har jag proteinbars hemma och äter en har jag helt plötsligt stoppat i mig två kartonger och några kilon med proteinpudding till det.
Tråkigt och jag önskar ärligt jag inte kunde något om kost och kunde äta som en "svensson" och inte bry mig så värst om innehåll i kost och hälsa, men många år av grava ätstörningar sätter sina spår. Bulimitendenserna verkar vara de värsta att lära sig leva med. Till skillnad från andra missbruk och störningar som t.ex alkohol och droger är ju mat något man måste lära sig leva med och inte utan och den bistra sanningen verkar vara att allt som är jävligt gott i bemärkelsen av klassiskt sött och slisk behöver uteslutas för att återfå ett fungerande förhållande till mat och näring. Ordet näring verkar vara det centrala, man får tänka näring för funktion mer än mat för smak
Kan inte annat än att instämma. Led av rätt grov anorexia/ortorexi till den grad att det blev livshotande, men med facit i hand var det lättare att återhämta sig från det än det hetsätningsbeteende jag utvecklade under återhämtningen. Kämpade också ett bra tag med att försöka ”äta som en Svensson” och unna mig godis och liknande i moderation men har väl nu förlikat mig med att det för mig bara ger uppstånd till helt sjuka cravings efter mer och att livskvalitén helt enkelt blir större av att avstå helt.
EnergiÖverskott
2022-03-16, 11:04
Kan inte annat än att instämma. Led av rätt grov anorexia/ortorexi till den grad att det blev livshotande, men med facit i hand var det lättare att återhämta sig från det än det hetsätningsbeteende jag utvecklade under återhämtningen. Kämpade också ett bra tag med att försöka ”äta som en Svensson” och unna mig godis och liknande i moderation men har väl nu förlikat mig med att det för mig bara ger uppstånd till helt sjuka cravings efter mer och att livskvalitén helt enkelt blir större av att avstå helt.
FYFAN vad sjukt. EXAKT samma som mig och det kunde varit jag som skrev det där. Hade varit riktigt kul att etablera kontakt med dig, för att kunna prata lite privat typ. Händer aldrig att man stöter på någon med en sådan exakt beskrivning av.. En själv? Sjukt. Släng iväg ett PM om du känner för det, att kunna snacka, bolla och dela erfarenheter. :)
Wilshere
2022-03-16, 11:05
Tråkigt att höra. Och om jag ska vara självisk är det tråkigt att höra för mig också. Haft samma problem, äter just nu inget sött för man är för medveten om kalorier och det känns inte lönt att bara äta en kaka eller något sånt utan då vill man bara trycka i sig allt den dagen istället.
Hade hoppats på att man i framtiden kan unna sig i moderation men det är kanske hopplöst.
Lyftarjohhny
2022-03-16, 17:02
FYFAN vad sjukt. EXAKT samma som mig och det kunde varit jag som skrev det där. Hade varit riktigt kul att etablera kontakt med dig, för att kunna prata lite privat typ. Händer aldrig att man stöter på någon med en sådan exakt beskrivning av.. En själv? Sjukt. Släng iväg ett PM om du känner för det, att kunna snacka, bolla och dela erfarenheter. :)
Har försökt dra iväg ett PM, vet inte om det funkade dock!
Jag har nyligen gjort en upptäckt, som jag inte vet ifall det är renodlad placebo eller om det kan finnas någon naturvetenskaplig tolkning på.
Sedan drygt en månad tillbaka har jag slutat äta godis. Jag har tidigare kunnat äta rejäla mängder sötsaker på helger, vilket jag uppskattat som en guldkant på tillvaron (ändå hållit mig relativt viktstabil).
Den stora upptäckten för mig är att jag upplever att jag mår bättre psykisk! Känner mig mindre svartsynt och jämnare i modet, till skillnad mot tidigare då jag under helger kunde uppleva en känsla av meningslöshet.
Vet att mycket socker kan ge dopamin-påslag, men kan det verkligen vara något sådant jag känner?
Brofessorn
2022-04-26, 09:55
Ser inte charmen med chips. Får flottiga fingrar och det är alltid extremt salt. När jag snaskar gör jag det ordentligt med Pågen gifflar (kanel), och det blir kanske en till två gånger i veckan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.