Visa fullständig version : Det Svenska försvaret
Samlingstråd för frågor som rör det Svenska försvaret
SD-, M- och KD-sympatisörer har störst vilja att försvara Sverige. Osäkerheten är störst bland S-, V- och MP-väljaren, där bara varannan svarade jakande på frågan om de var beredda att försvara Sverige vid en invasion.
https://www.fokus.se/aktuellt/6-av-10-beredda-att-forsvara-sverige/
Sverige och Finland genomför just nu en gemensam beredskapsövning med militärt stridsflyg och örlogsfartyg på Östersjön. Övningen där Gotland är centralpunkt går ut på att bekämpa fientliga fartyg.
https://www.dn.se/sverige/stridsflyg-fran-sverige-och-finland-over-ostersjon/
Fredszky
2022-03-02, 17:15
Då undrar jag...
Enligt:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19941809-om-totalforsvarsplikt_sfs-1994-1809
Så kan varje svensk medborgare mellan 16-70 kallas in till värnplikt eller civilplikt.
Hur slipper man undan?
Säg att man har en fastighet i Portugal där man bor 200 dagar om året. Är man dessetör om man inte åker "hem" till Sverige och ställer sig i ledet?
Hur är det om man har dubbla medborgarskap?
Vad händer om man som svensk medborgare mellan 16-70 vägrar att infinna sig till värn- eller civilplikt?
Edit:
Jag hittade lite..
"Särskild bestämmelse
8 § Totalförsvarets plikt- och prövningsverk får i särskilda fall besluta att en totalförsvarspliktig tills vidare inte ska kallas till mönstring eller inkallas till värnplikt eller civilplikt, om han eller hon
1. vägrar eller underlåter att fullgöra vad som åligger honom eller henne eller avviker eller uteblir från tjänstgöringsstället och det kan antas att han eller hon inte kommer att fullgöra den värnplikt eller civilplikt som inskrivningen avser, eller
2. med hänvisning till sin anslutning till visst religiöst samfund förklarar att han eller hon inte kommer att fullgöra vare sig värnplikt eller civilplikt. Lag (2020:1274)."
Min nya fråga är vilka vissa religiösa samfund jag bör komma i kontakt med? Jag kan bli troende rätt fort om jag slipper värn/civilplikt.
delta_mats
2022-03-02, 17:21
De flesta verkar ju eniga om att Gotland är den plats som ligger mest i farozonen ifall Ryssarna skulle anfalla.
Frågan är med vilka medel Sverige skulle klara att försvara Gotland?
@ Fredszky
Säg att det finns etniska svenskar, då är blir du persona non grata inom försvaret.
Annars kan du försöka gå med i en synagoga, säg att du hatar vita germaner så accepterar de dig.
De flesta verkar ju eniga om att Gotland är den plats som ligger mest i farozonen ifall Ryssarna skulle anfalla.
Frågan är med vilka medel Sverige skulle klara att försvara Gotland?
Fördelen för vår del är att det är fler som är intresserade av att Ryssland inte tar Gotland
Mitt under det pågående kriget i Ukraina så övar Finland och Sverige med flyg och marina stridskrafter. En knutpunkt är Gotland och flygbasen F17.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/finska-stridsflygplan-pa-plats-i-visby-for-att-ova
delta_mats
2022-03-02, 17:45
Fördelen för vår del är att det är fler som är intresserade av att Ryssland inte tar Gotland
Mitt under det pågående kriget i Ukraina så övar Finland och Sverige med flyg och marina stridskrafter. En knutpunkt är Gotland och flygbasen F17.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/finska-stridsflygplan-pa-plats-i-visby-for-att-ova
Frågan är vad vi har att sätta emot. Klarar vi att strida mot både stridsflyg, rysk flotta, landstigningsfartyg och fallskärmsjägare?
Då undrar jag...
Enligt:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19941809-om-totalforsvarsplikt_sfs-1994-1809
Så kan varje svensk medborgare mellan 16-70 kallas in till värnplikt eller civilplikt.
Hur slipper man undan?
Säg att man har en fastighet i Portugal där man bor 200 dagar om året. Är man dessetör om man inte åker "hem" till Sverige och ställer sig i ledet?
Vad händer om man som svensk medborgare mellan 16-70 vägrar att infinna sig till värn- eller civilplikt?
Edit:
Jag hittade lite..
"Särskild bestämmelse
8 § Totalförsvarets plikt- och prövningsverk får i särskilda fall besluta att en totalförsvarspliktig tills vidare inte ska kallas till mönstring eller inkallas till värnplikt eller civilplikt, om han eller hon
1. vägrar eller underlåter att fullgöra vad som åligger honom eller henne eller avviker eller uteblir från tjänstgöringsstället och det kan antas att han eller hon inte kommer att fullgöra den värnplikt eller civilplikt som inskrivningen avser, eller
2. med hänvisning till sin anslutning till visst religiöst samfund förklarar att han eller hon inte kommer att fullgöra vare sig värnplikt eller civilplikt. Lag (2020:1274)."
Min nya fråga är vilka vissa religiösa samfund jag bör komma i kontakt med? Jag kan bli troende rätt fort om jag slipper värn/civilplikt.
Du har allmän tjänsteplikt mellan 16-70. Det innebär att du kan behöva tjänstgöra vid ett företag eller hjälpa till i sjukvård. Helt enkelt något som hjälper samhället.
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/krisberedskap--civilt-forsvar/krigsorganisation-och-krigsplacering/totalforsvarsplikt/
Allmän tjänsteplikt
Om det råder höjd beredskap kan regeringen föreskriva om allmän tjänsteplikt om det behövs för att verksamhet som är av särskild vikt för totalförsvaret ska kunna upprätthållas. Föreskriften kan avse en viss del av landet eller en viss verksamhet.
Allmän tjänsteplikt fullgörs av den som är totalförsvarspliktig genom att denne:
kvarstår i sin anställning eller fullföljer uppdrag,
tjänstgör enligt frivillig tjänstgöring inom totalförsvaret eller
utför arbete som anvisas av en myndighet.
Alla totalförsvarspliktiga, förutom värnpliktiga och civilpliktiga, kan tas i anspråk med allmän tjänsteplikt.
Anställd personal som avses tjänstgöra på sin ordinarie arbetsplats med allmän tjänsteplikt kan krigsplaceras enligt beslut av respektive arbetsgivare. Ett beslut om krigsplacering av totalförsvarspliktiga har ingen omedelbar rättsverkan och medför i sig inga skyldigheter för den enskilde. Dessa inträder först när det råder höjd beredskap och regeringen har föreskrivit om allmän tjänsteplikt. Krigsplacering av personal är dock ett viktigt planeringsverktyg för de myndigheter och andra organisationer som har uppgifter inom totalförsvaret.
Värnplikt och civilplikt är grundutbildningar.
De som har genomgått värn/civilplikt är kan kallas in för tjänstgöring mellan 18-48 års ålder.
Tycker Feministiskt initiativ har fina idéer och tänker utanför boxen.
Man kan avskaffa försvaret och lägga över säkerhetsansvaret åt FN istället. Så får FN sköta Sveriges försvar medan vi ägnar oss åt viktigare saker som att sopsortera, klimatfrågan, mäns våld mot kvinnor och könsmaktsordningen.
Lika centralt som hotet från väpnade konflikter är hoten från klimatförändringar, brist på mat, vatten och social service. Dessa problem är dessutom starkt bidragande faktorer till att såväl människor tvingas på flykt som till att väpnade konflikter uppstår. Vidare är mäns våld mot kvinnor, såväl i samhällen som befinner sig i fred som i konflikt, ett enormt säkerhetsproblem. Det gäller även i Sverige. Inom Sveriges gränser har ingen dött i en traditionell väpnad konflikt på århundraden. Däremot har tusentals kvinnor dött på grund av mäns våld mot kvinnor.
Även mäns våld mot andra män är ett reellt säkerhetsproblem. Mäns våldsutövning i relationer (partnervåld), i det offentliga (kriminalitet) och för politiska syften (terrorism och väpnade konflikter) drivs av anspråk på makt och kontroll. Trots den uppenbara statistiken handlar den etablerade säkerhetspolitiken i Sverige idag fortsatt till stor del om nationella yttre hot snarare än de nationsinterna hot, som mäns våld mot kvinnor, barn och andra män utgör.
Dagens förståelse av vad det innebär att vara man och innebörden av maskulinitet måste starkt ifrågasättas. Vi vet att det finns starka samband mellan dessa normer och våldsutövning. Att våld är ett säkerhetsproblem råder det inga tvivel om. Feministiskt initiativ ska verka för att utbildning i sambanden mellan maskulinitet och våld samt dess direkta inverkan på säkerhet ska genomsyra alla de instanser som berörs och att en betydande del av dagens försvarsbudget riktas om till våldsförebyggande insatser. Vidare är våldtäkt som vapen idag erkänt som ett krigsbrott som används som en krigsstrategi. Trots det leder endast ett fåtal krigsvåldtäkter till åtal. Feministiskt initiativ kräver att kvinnors och barns utsatta situation erkänns och att genusanalyser ligger till grund för samtliga internationella insatser. All utsänd personal från Sverige ska ha kunskap i genusanalys och insikt i hur kvinnor och barn kan skyddas på bästa möjliga sätt.
I dessa situationer drabbas kvinnor och män på olika sätt. Kvinnor deltar i lägre grad i väpnade konflikter, men är i oproportionerligt hög grad utsatta av det våld som följer. Studier visar att våldet i hemmet ökar såväl innan som under och efter en väpnad konflikt. Kriminalitet och förtryck av utsatta grupper är en vanlig effekt av väpnade konflikter. Vapenvila och fredsavtal betyder inte att hoten försvinner. Fred är med andra ord inte detsamma som avsaknad av våld.
Av världens fattiga är 70 procent kvinnor, vilket gör att de är särskilt utsatta för hot mot sin säkerhet. Det minskar kraftigt deras möjlighet att lämna farliga områden vid konflikter eller katastrofer. Förutom att majoriteten av kvinnor saknar ekonomisk trygghet och tillgång till utbildning, är de också fångar under patriarkala normer där det är mannen som beger sig ut på farliga och långa flyktvägar för att på sikt, efter att han fått tillgång till uppehållstillstånd, kunna skicka efter sin familj.
För att motverka de strukturella problemen måste kvinnors delaktighet och aktörskap synliggöras samt ökas internationellt. Vi måste även synliggöra rasismen i till exempel förtrycket av urfolk och etniska minoriteter, som liksom homo- och transfobi samt politisk och religiös förföljelse utgör reella säkerhetshot, då det utöver förtryck också innebär våldsutövning.
En feministisk analys av säkerhet utgår från mänsklig säkerhet där hot mot individer och inte stater är centralt. Det handlar om frihet från våld, men även om möjligheten att tillfredsställa människors grundläggande behov genom till exempel mat och sjukvård. Feministiskt initiativ strävar efter att successivt demontera hela den traditionella säkerhetspolitiken som utgår från en nationalstatscentrerad världsbild och istället fokusera på begrepp som exempelvis hållbar fred och kroppslig integritet.
Medan män oftare är både offer och förövare i offentliga miljöer, utgörs grövre våld i nära relationer till allra största delen av mäns våld mot kvinnor och barn. Sedan 1990-talet finns officiellt i Sverige en etablerad förståelse av mäns våld mot kvinnor som samhällsproblem, relaterat till en strukturell snedfördelning av makt och resurser. Könsmaktsordningen är en övergripande, global struktur som innebär att män som grupp är överordnade kvinnor som grupp. Det betyder inte att alla män har mer makt än alla kvinnor i alla situationer, men genom den västerländska historien har män och maskulinitet fått representera det mänskliga, medan kvinnor och det vi betraktat som feminint i bästa fall setts som ett komplement till, men ofta underordnats, det manliga.
Maskulinitet, det vill säga vad vi förknippar med män och manlighet, är historiskt föränderligt och styrs inte av biologiska förutsättningar utan av tolkningar och förväntningar – kulturella normer och strukturella villkor. Bland dessa normer om manlighet utgör beredskap att utöva våld en viktig del.
Frågan är vad vi har att sätta emot. Klarar vi att strida mot både stridsflyg, rysk flotta, landstigningsfartyg och fallskärmsjägare?
Ja.
Överskeppningskapaciteten är inte så imponerande så att plocka ön snabbt blir problem för ryssen om de inte överraskar oss när vi har guarden nere.
Att ens få dit fallskärmstrupp medan vi har ett slagkraftigt flygvapen kommer generera stupade för dem.
Den svenska militära uthålligheten är det dock sämre ställt med.
skyffelmördarn
2022-03-02, 20:33
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2022/03/ryska-stridsflygplan-krankte-svenskt-luftrum/
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2022/03/ryska-stridsflygplan-krankte-svenskt-luftrum/
"– Detta visar att vår beredskap är god. "
Ursäkta men det ordvalet är så cringe.
skyffelmördarn
2022-03-02, 20:49
Jag tror det här är en ganska vanlig kränkning som sker regelbundet, bara att vårt försvar just nu är en het potatis och då försöker FVM mjölka det så hårt de går för att få mer pengar till sin verksamhet.
delta_mats
2022-03-02, 20:52
"– Detta visar att vår beredskap är god. "
Ursäkta men det ordvalet är så cringe.
Man kan ju tycka, som läget ser ut just nu att våra stridsflyg borde varit på plats innan ryssarna hann fram. Dom säger ju själv att beredskapen är förhöjd.
Men har inte en susning om på vilket avstånd Sverige kan se fientliga plan. Sen tar det väl en stund att få upp planen i luften trots att de är startklara.
Jag tror det här är en ganska vanlig kränkning som sker regelbundet, bara att vårt försvar just nu är en het potatis och då försöker FVM mjölka det så hårt de går för att få mer pengar till sin verksamhet.
Det här pågick redan på den tiden som ”vi” tyckte att Ryssland var ofarligt. Media undvek att skriva om det så att inte Svenska folket skulle kunna få för sig att det faktiskt hände
delta_mats
2022-03-02, 21:01
Njaee. Man brukar få höra om det i media, när det sker. Men som läget är nu är det ju rejält illa att kränka någons luftrum. Två attack/bombplan och två jaktplan. Tänk om dom mörsat Gotland och sen dragit därifrån, vad hade Sverige gjort då?
Sen är det helt rätt att elda på från ÖB, behövs ju redigt feta anslag för att komma någotsånär på fötter igen, ett par miljarder hit eller dit är skitsamma. Ge dom 100 miljarder årligen närmaste 5 åren i alla fall.
Tror det vanligtvis brukar handla om enstaka plan vid kränkningar, inte fyra st.
Ryssland skickar fyra plan och vi skickar upp två. Känns tryggt!
skyffelmördarn
2022-03-02, 21:17
Fotografera är ju allt dom gör också, borde låsa vapen på dom istället.
skyffelmördarn
2022-03-02, 21:55
Njaee. Man brukar få höra om det i media, när det sker. Men som läget är nu är det ju rejält illa att kränka någons luftrum. Två attack/bombplan och två jaktplan. Tänk om dom mörsat Gotland och sen dragit därifrån, vad hade Sverige gjort då?
Sen är det helt rätt att elda på från ÖB, behövs ju redigt feta anslag för att komma någotsånär på fötter igen, ett par miljarder hit eller dit är skitsamma. Ge dom 100 miljarder årligen närmaste 5 åren i alla fall.
Som sagt, jag ser det mera som en "kolla på oss" eller "glöm inte bort att vi fortfarande finns"
Ryssland verkar ju leva mycket på hot om våld. Ukraina verkar ju dock ha synat den bluffen och nu får Putin äta upp det.
humancentipede
2022-03-02, 22:22
Du har allmän tjänsteplikt mellan 16-70. Det innebär att du kan behöva tjänstgöra vid ett företag eller hjälpa till i sjukvård. Helt enkelt något som hjälper samhället.
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/krisberedskap--civilt-forsvar/krigsorganisation-och-krigsplacering/totalforsvarsplikt/
Värnplikt och civilplikt är grundutbildningar.
De som har genomgått värn/civilplikt är kan kallas in för tjänstgöring mellan 18-48 års ålder.
Jag fick brev från försvarsmakten att jag blivit befriad från all typ av tjänstgöring i krig ,, bara några år efter jag gjort lumpen .. haha .. Kanske för jag va malaj.
Jag fick brev från försvarsmakten att jag blivit befriad från all typ av tjänstgöring i krig ,, bara några år efter jag gjort lumpen .. haha .. Kanske för jag va malaj.
Hände mig med. Jag var inte malaj. Däremot lades i stort sätt allt ned.
Jag fick också beslut om att min krigsplacering upphört bara något år efter lumpen, dock civilplikt som brandman. Kändes onödigt men antar att det var för att de skull slippa ordna repövningar för alla som de befriat. Detta var när värnplikten var nästan helt avvecklad så antar att de var hårda krav på besparingarn då.
Antar att de har full möjlighet att riva det beslutet och återinsätta mig den dag de behöver mig
delta_mats
2022-03-03, 09:23
Är det några av er som är med eller har varit med i Hemvärnet?
Jag har själv funderat på att gå med, inte bara för det som sker nu utan har tänkt tanken under många år.
Det verkar inte vara så väldigt många tjänstgöringsdagar varje år, så att det skulle inkräkta för mycket på övriga livet. Samtidigt kan det nog vara både roligt och utvecklande.
Vad jag förstår så söker man tjänstgöringsort och inriktning, men slutligen lär det väl inte vara ens egen talan om vart man hamnar?
Jag har själv funderat på att gå med, inte bara för det som sker nu utan har tänkt tanken under många år.
Det verkar inte vara så väldigt många tjänstgöringsdagar varje år, så att det skulle inkräkta för mycket på övriga livet. Samtidigt kan det nog vara både roligt och utvecklande.
Vad jag förstår så söker man tjänstgöringsort och inriktning, men slutligen lär det väl inte vara ens egen talan om vart man hamnar?
Jag var med för 15 år sedan men skickade just in en ny ansökan
https://mitt.forsvarsmakten.se/homeguard-info
När jag var i hemvärnet 2017(slutade efter att ha flyttat) så var man placerad där man bodde. Tror det var 2 övningar x4 dagar per år torsdag till söndag som var obligatoriskt, men med mycket möjligheter att hjälpa till exempelvis som b-styrka eller diverse annat som dök upp.
Hade det inte varit för att jag bor i en 2:a och man måste ha så mycket utrustning hemma hade jag gärna gått med igen.
Då undrar jag...
Enligt:
Hur slipper man undan?
Edit:
Jag hittade lite..
"Särskild bestämmelse
Århundradets sämsta nationalist.
Rikard Jansson
2022-03-03, 17:38
Jo, för det första kan man välja om man vill vara med i ett bevakningskompani eller ett insatskompani. Det skiljer sig då mellan minimum 4 eller 8 tjänstgöringsdygn per år, och så skiljer sig nivån lite. Bevakningskompanier är tyvärr fortfarande lite gaggiga om än förstås funktionella, lite mer gubbar som dricker kaffe i skogen. Bland insatskompani finns allt från liknande nivå till superduperseriösa kompanier som nog skulle kunna hänga med heltidsanställda soldater. Ofta f.d. jägare, folk som gjort utlandstjänst, osv osv. Och man kan definitivt få möjlighet att välja lite vart man vill hamna.
delta_mats
2022-03-03, 19:02
När jag var i hemvärnet 2017(slutade efter att ha flyttat) så var man placerad där man bodde. Tror det var 2 övningar x4 dagar per år torsdag till söndag som var obligatoriskt, men med mycket möjligheter att hjälpa till exempelvis som b-styrka eller diverse annat som dök upp.
Hade det inte varit för att jag bor i en 2:a och man måste ha så mycket utrustning hemma hade jag gärna gått med igen.
Okej. Men jag tänker att det finns olika befattningar eller liknande på den ort man tjänstgör på? Får man själv välja eller blir man tilldelad det som är ledigt liksom?
delta_mats
2022-03-03, 19:03
Jo, för det första kan man välja om man vill vara med i ett bevakningskompani eller ett insatskompani. Det skiljer sig då mellan minimum 4 eller 8 tjänstgöringsdygn per år, och så skiljer sig nivån lite. Bevakningskompanier är tyvärr fortfarande lite gaggiga om än förstås funktionella, lite mer gubbar som dricker kaffe i skogen. Bland insatskompani finns allt från liknande nivå till superduperseriösa kompanier som nog skulle kunna hänga med heltidsanställda soldater. Ofta f.d. jägare, folk som gjort utlandstjänst, osv osv. Och man kan definitivt få möjlighet att välja lite vart man vill hamna.
Jag hade möjligtvis velat bli mc ordonnans, men vet egentligen för lite om exakt vad dom gör, annat än att köra hoj. Jag gillar ju att köra hoj i alla fall, haha.
trädgårdsmöbel
2022-03-03, 20:23
Jag hade möjligtvis velat bli mc ordonnans, men vet egentligen för lite om exakt vad dom gör, annat än att köra hoj. Jag gillar ju att köra hoj i alla fall, haha.
När jag gjorde värnplikten för hundra år sedan var mc-ordonnansen rätt besviken på sin tjänst, då det innebar att köra internpost och bud med flakmoped.
delta_mats
2022-03-03, 20:45
när jag gjorde värnplikten för hundra år sedan var mc-ordonnansen rätt besviken på sin tjänst, då det innebar att köra internpost och bud med flakmoped.
... 😂
Okej. Men jag tänker att det finns olika befattningar eller liknande på den ort man tjänstgör på? Får man själv välja eller blir man tilldelad det som är ledigt liksom?
Kommer tyvärr inte riktigt ihåg, jag sökte till insatskompani och blev satt där så tänkte inte mycket mer än så.
Tror det finns lite olika varianter, är det MC du är intresserad av hade jag kollat med FMCK
The_RobRoy
2022-03-04, 15:06
https://www.youtube.com/watch?v=cyPsqsH8I4M
cyPsqsH8I4M
https://www.youtube.com/watch?v=cyPsqsH8I4M
cyPsqsH8I4M:d
Pfft, ett par SAAB👑🇸🇪 Gripen NG > Ett gäng SU-27. *popcorn*
https://youtu.be/oKlQyPOiRuE
KlQyPOiRuEd
lördagsgrogg
2022-03-10, 17:31
På min tid kunde man "välja", eller åtminstone säga vad man önskade om man hade bra provresultat. Huruvida försvaret lyssnade var dock ytterst tveksamt men jag tror dom försökte litegrann.
Själv var jag tydlig med att jag ville till flyget. För som lantis ville jag slippa vara skogen och tänkte mig ett malajjobb på en flygflottilj med fin permissuniform.
Så dom satte mig på markförsvar radar med 120 dagar i tält.
Flyget tekniskt men...
Vickan96
2022-03-11, 17:35
Jag är av de årgångarna då värnplikten var frivillig, och knappt någon fick göra den, var inte heller det minsta intresserad av att göra den just då heller.
Har nu i efterhand ångrat detta, har gått och klurat på detta i knappt två år(?), och såklart ännu mer nu. Jag läser just nu en civ.ing. utbildning och funderar på att göra studieuppehåll för att göra värnplikt. Känns lite jobbigt då jag redan är rätt så mycket äldre än de i min klass, och då skulle jag alltså bli ännu ett år äldre.
Men i alla fall så undrar om någon här gjort värnplikten i ungefär samma ålder, fyller 26 i år. Undrar också om någon vet ifall det är kört att mönstra nu i vår och rycka in i höst? Samt hur vanligt det är att man hamnar på det regemente man önskar, har lägenhet och sambo så skulle inte vilja flytta särskilt långt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.