handdator

Visa fullständig version : Fattig student behöver hjälp med mat. 2300 kcal, 209 g protein!?

Enmupp
2022-02-27, 03:49
Hej,

Jag tänker börja styrketräna men då jag är en fattig student så är min matbudget inte den bästa. Kan lägga max 2000 kr per månad.

Jag är 188 cm och väger 95 kg. Kommer träna 3 dagar per vecka så jag behöver få i mig 2619 kalorier samt 209 g protein, men då jag vill gå ner några fettkilon så vill jag inte ligga på högre än 2300 kalorier. Proteinintaget vill jag inte ändra på utan vill ligga på 2.2 g per kg.

Bra att veta.

• Jag vill få i mig allt man behöver i form av vitaminer och miniraler.
• 2300 kalorier och 209 g protein som sagt.
• Äter hellre samma mat varje dag än att hålla på och byta.
• Enkel och snabblagad mat.
• Äter 3 gånger per dag (frukost kl 06, middag kl 12 och kvällsmat kl 18), vill fortsätta med det. Frukost och kvällsmat kan innehålla sådant man normalt äter till middag, behöver inte vara traditionellta måltider.
• Dricker inte mjölk.
• Kvarg är billigt och innehåller mycket protein men det står ju ofta i nyheterna om ökad risk för cancer så jag vet inte hur jag ska göra där.
• Rent fläskkött äter jag inte då det dels luktar illa vid tillagning samt smakar rätt illa också. Blandfärs går bra så länge som det är minst 50% nötfärs.

Tar tacksamt emot förslag på dagsmeny enligt ovan.

TheDoctor
2022-02-27, 07:40
Potatis, ägg och multivitamin tillskott, kanske proteinpulver så är du hemma. Det är nog mest bang for the buck. Enformigt men kan man hålla det över längre tider så är det väldigt billigt

Dåren
2022-02-27, 07:54
Vad är det för rapporter om kvarg och cancer?

Prsson
2022-02-27, 09:35
Vad är det för rapporter om kvarg och cancer?

Det undrar jag också!

Anders The Peak
2022-02-27, 09:56
SAMBAND MELLAN MJÖLKPRODUKTER OCH PROSTATACANCER STÄRKS AV NY STUDIEGENOMGÅNG (http://www.lakareforframtiden.se/nya-ron/samband-mellan-mjolkprodukter-och-prostatacancer-starks-av-ny-studiegenomgang/)

kvarnis
2022-02-27, 10:44
Är väl kaseinet som man ser ett kausalt samband men prostatacancer men inte vassle?

Iliyas
2022-02-27, 11:15
Jag kör Pangasiusmalfilé kostar ca 60kr/kg helt underbart och enkelt att laga (1 hel citron pressad över maten, dillsås), kycklingvingar typ 30kr/kg (Tina vingarna sen lite bakpulver(krispigt) och massa kryddor i ugnen, krispigt och najs).

Sen så har du ägg, kycklingfilé, kvarg osv osv.

Proteinpulver som jag kör i mixer med 250gram frysta jordgubbar och 3dl vatten == Sjukt najs!

Kreatin? Hjälper med att bland annat behålla musklerna lite bättre vid deff.

intepurewhey
2022-02-27, 11:30
Är väl kaseinet som man ser ett kausalt samband men prostatacancer men inte vassle?Kalcium.

Jag kommer få prostatacancer innan 40.

Brofessorn
2022-02-27, 11:32
Är väl kaseinet som man ser ett kausalt samband men prostatacancer men inte vassle?

Nu var det år sen jag läste något om det, men handlade det inte om att kalcium var bundet till kaseinet - och det höjer risken?

Anders The Peak
2022-02-27, 12:24
MJÖLKPRODUKTER KOPPLADE TILL FÖRTIDA DÖD (http://www.lakareforframtiden.se/nya-ron/mjolkprodukter-kopplade-till-fortida-dod/)

Anders The Peak
2022-02-27, 12:30
Kalcium.

Jag kommer få prostatacancer innan 40.

Du får ta ett PSA (https://www.1177.se/Stockholm/behandling--hjalpmedel/undersokningar-och-provtagning/provtagning-och-matningar/blodprov/blodprov-psa/)test välj rätt region och boka upp ett test.

Kan säkert vara bra att göra när man är i den här svängen som de flesta är samt testa P-ferrit för att se att man inte samlar på sig för mycket järn av att man äter för mycket rött kött kanske i kombination av kosttillskott

Paper
2022-02-27, 12:38
Hej,

Jag tänker börja styrketräna men då jag är en fattig student så är min matbudget inte den bästa. Kan lägga max 2000 kr per månad.

För det första, 2000 kr på mat är mycket pengar imo. Herregud jag och min fru låg på 3000 kr ihop när vi var studenter och åt extra gott varje helg.

OnT: Billiga veckan på ICA, tycker man kan få bra inspiration till bra pris. Köp proteinpulver som extra proteintillskott om du känner att det behövs. 150 kr / månad för en shake om dagen är inte mycket pengar. Köp efter säsong och veckoplanera så kommer du långt på 2 000 kr. :hbang:

Mäktigman
2022-03-02, 09:24
Till frukost kan jag tipsa om att göra en grov shake. Brukar köra på 3dl havregryn, 1dl proteinpulver, en matsked jordnötssmör, frysta blåbär. Tillsätt vatten och blanda med en mixer, finns att hitta en stavmixer för typ 200kr. Typ 800kcal, 50~ g protein, billigt och snabbt. Perfekt om man inte har någon morgonaptit.