Visa fullständig version : Vad tror ni?
Antkar02
2022-02-18, 11:27
Hej! Jag söker desperat efter hjälp!
Mitt mål är att få magrutor som syns i ett unflexed tillstånd och att allmänt se mer fit ut, att man ser muskelkonturerna tydligt. Jag tränar mycket mångsidigt cirka 7ggr/vecka men inte någon träning för bodybuilding egentligen, väl på gymmet (ca 2ggr/vecka) är det mest fokus på explosivitet och "friidrotts-styrka", inte med avsikt av att bygga så stora muskler som möjligt det vill säga.
Så det jag undrar över är detta: har jag för hög fett % för att nå mitt mål, eller måste jag bygga mer muskler? Jag är rädd att om jag deffar så kommer jag endast se spinkig ut, men samtidigt har jag ju ett lager fett på magen som skulle kunna bort, vad är era råd?
Tacksam för svar!
Längd: 180cm
Vikt: 73,3kg
Unflexed:
118264
118265
Flexed:
118266
118267
Vad är ditt mål utöver magrutorna? Du sysslar med någon sport, friidrott? Vad är all träning du utför, du skriver: "Jag tränar mycket mångsidigt cirka 7ggr/vecka"?
Lägger du mer fokus på styrketräningen. Bygga muskler. Är jag säker du kunnat gjort en riktigt bra förvandling till sommaren, på samma kroppsvikt som nu. Kanske t.o.m. på 75 kg (eller mer).
Deffar du och behåller eller tappar lite muskelmassa (fortsätter med nuvarande styrketräningsupplägg), kommer du definitivt se spinkig ut. I mina ögon. Kanske inte i tjejernas ögon på stranden. :)
En till grej är dina bilder är långt ifrån tagna i optiljus. Ser inte ut som du är jättelångt ifrån magrutornas utseende som jag tror du är ute efter.
En långsamdeff ner till 70 kg ihop med styrketräningfokusperiod, också en väg att gå.
Alla mina tips jag försöker få fram är alltså att överväga skifta fokus till styrketräningen. Behöver inte betyda en lång period. Kan betyda endast en månad ihop med deff. Eller ett halvår på viktstabil.
Antkar02
2022-02-18, 13:10
Tack för din feedback!
Med mångsidig träning menar jag sprint, distanslöpning, styrka, hopp och kast. Så om jag förstår dig rätt så bör jag kunna se förbättring genom att lägga in lite extra bålstyrka och hålla samma diet (eller långsam deff) för att inte riskera att se spinkig ut, men ändå bygga tydligare bålmuskulatur?
Vad är ditt mål utöver magrutorna? Du sysslar med någon sport, friidrott? Vad är all träning du utför, du skriver: "Jag tränar mycket mångsidigt cirka 7ggr/vecka"?
Lägger du mer fokus på styrketräningen. Bygga muskler. Är jag säker du kunnat gjort en riktigt bra förvandling till sommaren, på samma kroppsvikt som nu. Kanske t.o.m. på 75 kg (eller mer).
Deffar du och behåller eller tappar lite muskelmassa (fortsätter med nuvarande styrketräningsupplägg), kommer du definitivt se spinkig ut. I mina ögon. Kanske inte i tjejernas ögon på stranden. :)
En till grej är dina bilder är långt ifrån tagna i optiljus. Ser inte ut som du är jättelångt ifrån magrutornas utseende som jag tror du är ute efter.
En långsamdeff ner till 70 kg ihop med styrketräningfokusperiod, också en väg att gå.
Alla mina tips jag försöker få fram är alltså att överväga skifta fokus till styrketräningen. Behöver inte betyda en lång period. Kan betyda endast en månad ihop med deff. Eller ett halvår på viktstabil.
Om man ska uppnå magrutor avslappnad finns bara en väg att gå, lågt kroppsfett.
Antkar02
2022-02-18, 15:16
Energibalans + hårdare bålstyrketräning en period (för att effektivt bygga större muskler), följt av fortsatt styrketräning + deffperiod. Känns det som ett rimligt upplägg? Tänker att jag kanske inte bygger muskler lika effektivt om jag deffar? Ni kanske märker att jag är fullkomligt ny och oerfaren om det här
Du har ju redan relativt lågt kroppsfett.
Så hur pass akut är det? Ska du bli redo för något modelluppdrag eller dejt med någon Victoria Secret-modell om någon vecka?
Annars är 73 kilo på 180 cm är inte särskilt mycket muskler. Hade jag varit du hade jag fokuserat på att lägga på mig mer massa nu. Sen ser du ut vara en ung spelevink någonstans i sena tonåren och faktum med att man inte är så intressant för kvinnor generellt i den åldern i alla fall och någon deff kommer göra varken till eller från i det avseendet som det ser ut nu.
Så fokusera på hypertrofi nu, så kan du skörda frukterna sen när du har en bättre ekonomi och mer muskelmassa. Då kan du fundera på en deff som framhäver det bättre.
Då kan du dessutom fundera på att skaffa dig en solbränna så du slipper se likblek ut.
Antkar02
2022-02-19, 00:44
Hahaha, jaa.. Brännan kommer
Kör nog på det, energibalans eller strax över för att bygga på mig lite för att inte se så spinkig ut när man deffar någon gång framöver haha. Tack för era svar!
TotteShaped4Life
2022-02-19, 04:22
Vägde mig för första gången på 3 år igår och klockade in på samma vikt som då. Jag är 175 cm lång och väger 68 kg, vägning gjord efter en halv liter kaffe.
Jag har mer fett på min mage än vad du har, men så är jag snart 57 år. Om jag hade varit i din kropp hade jag definitivt försökt bygga mer muskelmassa. Magträning är inte vägen till sexpacket dock utan bara en kostfråga.
Visar bilden mest för att göra det tydligt med skillnaden med och utan muskler. Du är längre och väger mer än mig. Jag har större muskelmassa, är kortare och väger 5 kg mindre.
https://i.imgur.com/63pTM75.jpg
Anders The Peak
2022-02-19, 09:41
Du får tänka långsiktigt och inte stressa på det blir aldrig bra.
Långsiktigt - Betyder
Bra kosthållning väl avvägd styrketräning mot målsättningen som du har inom friidrott.
Föreslår tre styrketräningsdagar per vecka eftersom du troligen tränar mycket löpträning i övrigt.
Typ push pull ben
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.