Visa fullständig version : Tulldeklaration på begagnad bok beställd från England?
Jansson_84
2022-02-16, 13:46
Som rubriken lyder, jag har köpt en del begagnade böcker från England sedan tidigare och det har aldrig varit några konstigheter, tills nu.
Fick meddelande ifrån postnord att varan behöver en tulldeklaration som kostar 75kr (inklusive moms 15kr)
Visst det är en struntsumma, men det är drygt när summan i princip ligger i närheten vad boken kostade och så tillkommer frakt givetvis.
Har det att göra med att informationen på paketet är bristfälligt och att det är därför det behövs en tulldeklaration?
Jag undrar eftersom jag inte vet om det är värt att beställa begagnade böcker från utlandet något mer, ifall det kommer att hända ofta eller om det var en engångsföreteelse.
Hoppas någon som är mer insatt än jag, kan komma med svar gällande import från andra länder.
Har du bott under en sten senaste tiden, eller?
England gick ur EU för över 2 år sen, dude.
Jansson_84
2022-02-16, 13:56
Jovisst, men jag har beställt böcker efter att England gjort det, och som sagt det har inte varit några extra avgifter. Det är det ju det jag undrar, varför det har gått bra hittills utan extra avgifter?
StarkaUlf
2022-02-16, 14:37
Har avsändaradressen varit en brittisk adress pá alla paket?
Men ja, allt som du köper frán England ska du betala tullavgift för.
Men har dom däremot ett lager inom EU och skickar därifrán sá ska du inte göra det. Kan det ha varit situationen med dom tidigare böckerna?
postmord har en lägsta standardavgift på alla paket från utlandet sen länge. Det är typ wish:s fel.
intepurewhey
2022-02-16, 15:03
postmord har en lägsta standardavgift på alla paket från utlandet sen länge. Det är typ wish:s fel.
Wish har väl haft samarbete med PostNord flera år nu?
Köper du från eBay och liknande så kan man höra av sig till säljaren i förväg och be honom fylla i att grejen ska skickas som gåva så slipper man avgiften eller får den kraftigt minskad (gäller dock inte om du handlar från företag).
Det är typ wish:s fel.
Japp, ett företag borta i Kina är anledningen till varför vi svenskar har ett uselt postverk och går hemma och är miserabla över sjuka avgifter. Det har förstås ingenting att göra med att folk röstat fram inkompetenta politiker.
Köper du från eBay och liknande så kan man höra av sig till säljaren i förväg och be honom fylla i att grejen ska skickas som gåva så slipper man avgiften eller får den kraftigt minskad (gäller dock inte om du handlar från företag).
Japp, ett företag borta i Kina är anledningen till varför vi svenskar har ett uselt postverk och går hemma och är miserabla över sjuka avgifter. Det har förstås ingenting att göra med att folk röstat fram inkompetenta politiker.
du vet vad jag menar, vart den här standardavgiften kom fram någonstans.
Det blev för lite moms pga gråimporten så dom gjorde det enkelt för sig att bibehålla pengaflödet till staten.
BelowAverage
2022-02-16, 16:02
Man måste förstå att det inte är okej för pöbeln att beställa mobiler & annat krimskrams från Kina, för miljön förstås.
Att klädkedjor och elektronikkedjor beställer hundratals ton varje år från asien det påverkar inte miljön lyckligtvis, bara man går genom rätt mellanhänder så mår klimatet fint.
Har avsändaradressen varit en brittisk adress pá alla paket?
Men ja, allt som du köper frán England ska du betala tullavgift för.
Men har dom däremot ett lager inom EU och skickar därifrán sá ska du inte göra det. Kan det ha varit situationen med dom tidigare böckerna?
Tullavgift betalar man om varan+frakt överstiger 1500, tumregel.
Dock tillkommer alltid måste moms och eventuellt hanteringsavgifter när man köper utanför EU. Vill man slippa får man se till att säljaren betalar in moms och fyller i papper som styrker. Aliexpress har börjat med detta och mina beställningar går genom PostNord utan extra avgifter
Nja inte riktigt, snarare på grund av gamla postregler som Fans postorgan beslutat om för länge sen att subventionera fraktkostnaden från bla Kina när det ansågs vara ett utvecklingsland. Sen har dessa regler fått vara kvar. Hade dessa regler inte funnits kvar skulle aldrig säljare i Kina kunna erbjuda så billiga frakter och ingen skulle handla dessa produkter.
StarkaUlf
2022-02-17, 04:11
Tullavgift betalar man om varan+frakt överstiger 1500, tumregel.
Dock tillkommer alltid måste moms och eventuellt hanteringsavgifter när man köper utanför EU. Vill man slippa får man se till att säljaren betalar in moms och fyller i papper som styrker. Aliexpress har börjat med detta och mina beställningar går genom PostNord utan extra avgifter
Ah just ja. Blandade ihop dom två :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.