handdator

Visa fullständig version : Kosttrender inom kondition

Luddsson
2022-02-08, 08:12
Hemskt att se mina gamla trådar, när jag var fast i ätstörningar. Har varit frisk i flera år, men min omgivning ruckar min trygga vardag.

Jag har sedan några år tränat löpning, mer och mer seriöst. Springer marathon och mycket trail. Sen jag fick hjälp med mina ätstörningar har jag ätit väldigt klassisk idrottarkost. Mycket gröt, potatis, bröd, grönsaker och så vidare. Utesluter ingenting men äter främst fisk och ägg till vardags (student).

I mina löparkretsar är folk antingen vegan eller keto. Det finns nästan ingen som äter som mig, alltså helt vanlig svenssonkost för träning. Bara de gamla gubbarna. Många yngre börjar pracka på mig saker som "börja med vegan så blir dina tider ännu bättre" eller "testa att nolla kolhydraterna för fettdrift". Jag har till och med fått höra att jag måste sluta med havregryn och bröd, för att det är stärkelserikt spannmål och inte alls bra (?).

Jag är sällan öppen med min historik, och mår väldigt bra idag, men alla olika trender inom löpning gör mig galen. Hur ska jag möta personerna? Är min kost med mycket traditionella kolhydrater helt förkastlig? Borde jag testa andra saker tycker ni? Tilläggas bör att jag inte reflekterar över mitt ätande idag så mycket. Jag går mest efter prestation och hunger.

King Grub
2022-02-08, 08:41
Den psykologiska aspekten är bortom min expertis, med det sätt du beskriver att du äter är sättet det finns evidens för, det som rekommenderas för prestation och som backad upp av vetenskap. Inget pekar på att t ex ”fettdrift” eller en helt vegetarisk kost ger bättre prestationsförmåga. I bästa fall ungefär likvärdig, men inte bättre. Om man inte trivs bättre med en sådan kost av andra anledningar, eller att magen krånglar eller något.

Jag är inte mycket för att ”möta” folk som påstår en massa saker. Behöver du verkligen motbevisa något eller försvara dina val?

Luddsson
2022-02-08, 09:56
Den psykologiska aspekten är bortom min expertis, med det sätt du beskriver att du äter är sättet det finns evidens för, det som rekommenderas för prestation och som backad upp av vetenskap. Inget pekar på att t ex ”fettdrift” eller en helt vegetarisk kost ger bättre prestationsförmåga. I bästa fall ungefär likvärdig, men inte bättre. Om man inte trivs bättre med en sådan kost av andra anledningar, eller att magen krånglar eller något.

Jag är inte mycket för att ”möta” folk som påstår en massa saker. Behöver du verkligen motbevisa något eller försvara dina val?

Om jag nu kan bli bättre eller snabbare på en vegansk kost, eller en fettrik, så skulle jag kunna tänka mig att prova det. Ofta hör jag lovord om uppläggen, inte minst på sociala medier också där mina löparvänner lägger upp sin kost och träning. Då lockas man ju till att prova också om det finns vinster. Det är inte många som lovordar havregrynsgröt med kanel ett kokt ägg till frukost efter ett längre pass... Det är istället en smoothie med chiatjofräs, massa mandelsmör och bananer.

Jag behöver förklara mitt val av kolhydratrik kost för ett par jag känner som äter keto. Dom säger i princip att min kost är skadlig i längden, särskilt spannmålen. Att jag klarar mig tack vare min träning... Jag försöker att inte ta upp ämnet men vi hamnar ofta där ändå. Men jag behöver alltså inte vara orolig för att jag missar något genom att inte prova nytt?

En vanlig dag är ofta grötfrukost med ägg. Potatis och fisk till lunch, mellanmål med proteinshake och middag med potatis eller gröt med grovbröd och ägg. Grönsaker äter jag ofta fryst till maten, en rejäl skål.

MackeJuve
2022-02-08, 11:23
Jag vet inte hur mycket det säger men för skojs skull så googlade jag "Kipchoge diet" och "Bekele diet". Det är två av världshistoriens främsta löpare och som dessutom innehar de två snabbaste maratontiderna genom tiderna. Skiljer två sek dem emellan i ett vanligt maraton(Kipchoge har ju sprungit sub två h med lite "dopade" förutsättningar). Kipchoge äter åt det vegetariska hållet. Ett medvetet val för att det är optimalt? Nja, kan lika gärna vara en kulturell grej(kött är en lyxvara i Kenya). Bekele äter varierat("I’ll then relax a little before grabbing some lunch. I might have chicken, red meats or fish with pasta or spaghetti and vegetables.").

Någon skulle liksom kunna säga att Kipchoge är vegetarian och använda det som ett argument när det finns en annan atlet som är nästintill exakt lika snabb som inte äter så. Någon annan kanske pekar på Kilian Jornet och säger "han är världens bästa ultralöpare och han är vegetarian!". Visst är han det men han är ju inte det p.g.a. att det är optimalt utan p.g.a. att han inte vill äta djur.

Det enda jag tänker när jag läser inlägg likt detta är att det mesta fungerar. Det går alldeles utmärkt att vara vegetarian och toppatlet, det går likväl alldeles utmärkt att inte vara vegetarian och toppatlet. Den som har den mer utstickande dieten kommer att ha en tendens att vara mer högljudd och läsa in mycket av sina resultat i dieten. Man vill att gräset ska vara grönare på den andra sidan. Du hör ju liksom ingen säga "jag åt en helt normal och varierad kost i ett år och det gav de här fina resultaten!". I själva verket är det sannolikt oändligt många fler som gör just detta OCH får fina resultat? Men de hörs inte. Den som är mer nischad har en högre önskan av att just denne har knäckt koden.

MackeJuve
2022-02-08, 11:25
Kipchoges diet(från Sweat Elite):

Not so in Kenya. During our stay we ate with the athletes on multiple occasions; what we observed may surprise you as well. Their diet is predominantly a whole food plant-based diet. Most of the food is locally grown, organic, direct from the surrounding farms.

The protein consumption of the athletes is also quite low. Most athletes rarely eat meat more than once a fortnight; it is considered an expensive luxury, especially by the athletes who aren’t under management. So, what is it that they are mainly eating?

There are several staples that most meals seem to revolve around:

Ugali: made from maize meal, it is cooked in water to form a sort of corn cake. This staple is very high in starch and is very bland, lacking much in the way of flavour. Many meals in the farm-stay were served with an almost insurmountable pile of ugali on the side.

Managu: a dark leafy green, somewhat like spinach. This is normally eaten after being sautéed in water and some oil, however some athletes we spoke to even cooked the leaves in milk!

Cabbage: prepared in a similar way to managu.

Beans: generally a type of red bean, probably the most protein-rich food we frequently saw athletes eating (other than milk, eggs and occasional meat).

Bread: the athletes seemed to eat bread quite often, as well as chapati (an Indian style flat bread similar to naan). They would frequently eat plain white bread for breakfast, including immediately after finishing the weekly long run (30/40km).

Rice: frequently combined with beans.

Eggs: often fried and eaten alongside a dish of managu and ugali. Potato: boiled and eaten alongside ugali.

Snacks: the most frequently consumed snacks were fruits, such as bananas. Many athletes also had a daily rendezvous at 5pm to drink a cup of porridge (millet, water and sugar) and hang out as the day concluded.

Drinks: lots of chai! Sweet milky tea that the runners seemed to drink all day. For most of the athletes, the amount of sugar consumed purely through chai would be over ten to fifteen teaspoons per day! There were very few electrolyte containing sports drinks consumed, most just had water. Some athletes would also drink sodas during the day.

In an average day, the athletes we lived in close proximity to would rarely consume foods outside the above list. A couple of the athletes in Eliud’s group would consume electrolyte powders following long runs, however other than this we did not see anyone consuming supplements, protein powders or recovery products.

It could be argued that the reason a lot of the runners ate this way is because they cannot afford to buy more expensive foods; many of them live on only a couple of dollars per day. However, when we discussed the topic they insisted the combination of ugali and managu is one of the secret weapons of the Kenyan athletes.

MackeJuve
2022-02-08, 11:28
Bekeles diet(från NNRunningteam):

Frukost: Sometimes I will eat bread and drink tea before training, but that is usually only if I have a long run or a training session which requires a long drive.

Efter träning(morgonpass): I often finish training around now 9.30-10am, and then have a late breakfast. I’m not an athlete who eats the same food every day, I like variety. So one day it will a continental breakfast of bread, butter and jam. Sometimes I’ll have corn flakes, other days yoghurt/egg or sometimes Ethiopian foods.

After breakfast, I will try and take a rest and a sleep for maybe one-and-a-half to two hours. I’ll then relax a little before grabbing some lunch. I might have chicken, red meats or fish with pasta or spaghetti and vegetables.

Middag: After my children go to sleep at 7.30-8pm I’ll eat dinner. Similar to lunch it could be chicken, meat or fish with pasta or vegetables. I sometimes eat injera (the Ethiopian sourdough-risen flatbread).

Maybe once a week or once every two weeks I’ll eat something sweet. I really enjoy white chocolate cake.

Torsk_ole
2022-02-08, 12:57
Om det fanns en uppenbar fördel med att äta keto eller vegetariskt så skulle alla atleter på elitnivå följa den kosten.

Luddsson
2022-02-08, 14:54
Jag vet inte hur mycket det säger men för skojs skull så googlade jag "Kipchoge diet" och "Bekele diet". Det är två av världshistoriens främsta löpare och som dessutom innehar de två snabbaste maratontiderna genom tiderna. Skiljer två sek dem emellan i ett vanligt maraton(Kipchoge har ju sprungit sub två h med lite "dopade" förutsättningar). Kipchoge äter åt det vegetariska hållet. Ett medvetet val för att det är optimalt? Nja, kan lika gärna vara en kulturell grej(kött är en lyxvara i Kenya). Bekele äter varierat("I’ll then relax a little before grabbing some lunch. I might have chicken, red meats or fish with pasta or spaghetti and vegetables.").

Någon skulle liksom kunna säga att Kipchoge är vegetarian och använda det som ett argument när det finns en annan atlet som är nästintill exakt lika snabb som inte äter så. Någon annan kanske pekar på Kilian Jornet och säger "han är världens bästa ultralöpare och han är vegetarian!". Visst är han det men han är ju inte det p.g.a. att det är optimalt utan p.g.a. att han inte vill äta djur.

Det enda jag tänker när jag läser inlägg likt detta är att det mesta fungerar. Det går alldeles utmärkt att vara vegetarian och toppatlet, det går likväl alldeles utmärkt att inte vara vegetarian och toppatlet. Den som har den mer utstickande dieten kommer att ha en tendens att vara mer högljudd och läsa in mycket av sina resultat i dieten. Man vill att gräset ska vara grönare på den andra sidan. Du hör ju liksom ingen säga "jag åt en helt normal och varierad kost i ett år och det gav de här fina resultaten!". I själva verket är det sannolikt oändligt många fler som gör just detta OCH får fina resultat? Men de hörs inte. Den som är mer nischad har en högre önskan av att just denne har knäckt koden.

Om det fanns en uppenbar fördel med att äta keto eller vegetariskt så skulle alla atleter på elitnivå följa den kosten.

Tror ni inte att skillnaden mellan eliten och motionärer kan vara att motionärer har ännu mer nytta av små genvägar via kost/återhämtning än eliten?

Om en elitlöpare kan träna 2 pass om dagen och sova resten av tiden, så kanske inte det blir lika viktigt med kost som om en stressad student ska få in morgonpass innan första föreläsningen? Då blir kosten ännu viktigare för helt optimal återhämtning. En sak som sleep low kanske blir ännu mer relevant för motionärer? Mikael Flockhart beskrev det bra i en podd. Om man startar tom så kanske man bara behöver springa 2 h för att nå samma stimuli som om man hade kolhydratsladdat innan, då hade man behövt springa 3h för att få samma energiomsättning och tomhet. Vips har man sparat en timma av helgtiden.

Förstår ni mitt resonemang, eller är det helt åt skogen?

Pepz
2022-02-08, 14:58
Tror ni inte att skillnaden mellan eliten och motionärer kan vara att motionärer har ännu mer nytta av små genvägar via kost/återhämtning än eliten?
?

nej helt tvärtom.

en motionär tränar på kanske 50% kapacitet så att optimera kosten en eller två procent ger inte ett skit gentemot att förbättra träningen.

Edit:
De som är elit har förstått detta och lägger mest tid där den gör mest nytta, kosten är enbart ett medel för att kunna träna optimalt

rooz
2022-02-08, 15:00

Om en elitlöpare kan träna 2 pass om dagen och sova resten av tiden, så kanske inte det blir lika viktigt med kost som om en stressad student ska få in morgonpass innan första föreläsningen? Då blir kosten ännu viktigare för helt optimal återhämtning. En sak som sleep low kanske blir ännu mer relevant för motionärer? Mikael Flockhart beskrev det bra i en podd. Om man startar tom så kanske man bara behöver springa 2 h för att nå samma stimuli som om man hade kolhydratsladdat innan, då hade man behövt springa 3h för att få samma energiomsättning och tomhet. Vips har man sparat en timma av helgtiden.

Förstår ni mitt resonemang, eller är det helt åt skogen?
Självklart hade eliten dragit nytta av ALLT som det fanns någon slags fakta
baserad evidens för, varför skulle dom inte det*popcorn*

Luddsson
2022-02-08, 15:11
Hur är det med spannmålsanklagelserna?

Ganska stora doser av mitt energiintag kommer från gröt och bröd, mest för att det är gott och billigt. Om jag skulle äta det som föreslogs av ketoanhängarna om jag skulle äta kolhydrater så är det kål och morötter och sötpotatis mest. Det är väl nyttigare än havregryn men jag fick vedervärdiga magsmärtor när jag provade. Magen stod rätt ut i säkert fem timmar... Kanske en vanesak, om det nu är bättre?

Torsk_ole
2022-02-08, 15:12
Det finns ingenting som hindrar dig från att testa.

Pepz
2022-02-08, 15:21
Hur är det med spannmålsanklagelserna?

Ganska stora doser av mitt energiintag kommer från gröt och bröd, mest för att det är gott och billigt. Om jag skulle äta det som föreslogs av ketoanhängarna om jag skulle äta kolhydrater så är det kål och morötter och sötpotatis mest. Det är väl nyttigare än havregryn men jag fick vedervärdiga magsmärtor när jag provade. Magen stod rätt ut i säkert fem timmar... Kanske en vanesak, om det nu är bättre?

varför skulle det vara bättre?

Låt inte andra styra dina tankar om vad du ska äta.

Luddsson
2022-02-08, 15:34
varför skulle det vara bättre?

Låt inte andra styra dina tankar om vad du ska äta.

Det är precis vad jag försöker. Det har gått så bra fram tills för ett tag sen när det kändes som hela löparvärlden svämmade över med olika sätt att förbättra sin prestation genom kosten. Då börjar man som prestationsinriktad fundera. Om jag nu lägger 12 pass i veckan på träning, så borde jag ju göra det jag kan för att säkerställa att jag gör annat rätt. Sover som ett barn så det är skönt, men kosten har jag liksom aktivt försökt att undvika att fundera på sen min ätstörning. Har käkat enligt dietistråd, men bara ökat på mängden sen jag började träna mer. Men nu börjar jag helt plötsligt tro att min gröt är onyttig och livsfarlig när andra löpare säger att det skapar inflammation. Jag är ju inte kostutbildad, kan inte supermycket om näringslära men ändå mer än gemene man tror jag. Inte heller vill jag hamna i spåren av att börja mixtra allt för mycket med min kost.

Vad gör ni när ni får massa kostrådsinfluenser överallt? Skiter ni i det och bara kör på? Hur tänker ni?

King Grub
2022-02-08, 15:36
Dina löparvänner har ingen aning om vad de pratar om. Fortsätt lyssna på den där dietisten.

King Grub
2022-02-08, 15:40
Gröt är för övrigt antiinflammatoriskt, inte tvärtom. Havre innehåller avenantramid som är antiinflammatoriskt och antioxidantivt.

Luddsson
2022-02-08, 15:55
Gröt är för övrigt antiinflammatoriskt, inte tvärtom. Havre innehåller avenantramid som är antiinflammatoriskt och antioxidantivt.

Havregryn är en ganska bra kolhydratskälla då? Potatis och havregryn är typ 80% av mitt kolhydratsintag :P Resten bröd.

Tack för att ni svarar på mina luddiga frågor. Så dumt att jag hamnar i dessa tankar igen. Känner mig vilsen. Jag som mått så bra i flera år och nu blir det osäkert för att jag får massa kommentarer från olika håll.

Pepz
2022-02-08, 16:11
Havregryn är en ganska bra kolhydratskälla då? Potatis och havregryn är typ 80% av mitt kolhydratsintag :P Resten bröd.

Låter kanon!

MackeJuve
2022-02-08, 16:34

Som Mental kommenterade så tror även jag att det är tvärtom. Det skulle räcka att den eventuella förbättringen av en viss kosthållning skulle vara snudd på minimal för att precis alla i världseliten skulle följa den kosthållningen. Varför skulle de strunta i "gratis-sekunder/gratis-minuter"? Allt dessa i världseliten är intresserade av är att maximera sin fysiska prestation. Om det t.ex. var universellt fastslaget att pasta har en liten negativ effekt på prestationen så är jag övertygad om att ingen atlet skulle fortsätta äta pasta. Även om det är deras favorit-kolhydratkälla.

Jag blir alltid väldigt tveksam när jag hör om hobbymotionärer som tror sig ha kläckt någon kod angående hur man ska göra. Ofta stannar det vid anekdotisk bevisföring. En annan anledning till att jag blir tveksam är det som jag skrev om förut: de vill ju att deras metod ska fungera. Således läser de in väldigt mycket i alla eventuella framsteg.

kvarnis
2022-02-08, 16:42

Skulle vara intressant att läsa vad Flem har för synpunkt på havre. *popcorn*

MackeJuve
2022-02-08, 16:48
Vad gör ni när ni får massa kostrådsinfluenser överallt? Skiter ni i det och bara kör på? Hur tänker ni?

Jag skiter i det av tidigare nämnda anledningar samt att jag har lyxen av att vara avslappnad i min inställning till kost. Man skulle t.o.m. kunna kalla det ointresserad ;) Men det är så jävla beklagligt att det har en så stor effekt på vissa andra. Man kan ju inte förbjuda folk från att diskutera saker likt dessa men man skulle ju nästan vilja det med tanke på vilka hjärnspöken det kan orsaka.

Hoppas verkligen du fortsätter att följa sunt förnuft, av det jag har skummat igenom så verkar väl din dietist ha koll på läget. Det dyker titt som tätt upp trådar på forumet om vansklig "optimering" av kost och har man lärt sig något genom forum-åren så är det ju att det är en rejäl slippery slope. Det är ganska ofta det gör mer skada än nytta.

King Grub
2022-02-08, 16:55
För en konditionsidrottare handlar det mest om att kunna äta tillräckligt mycket, av sådant som magen inte protesterar av.

Luddsson
2022-02-08, 17:30
Låter kanon!

Jag skiter i det av tidigare nämnda anledningar samt att jag har lyxen av att vara avslappnad i min inställning till kost. Man skulle t.o.m. kunna kalla det ointresserad ;) Men det är så jävla beklagligt att det har en så stor effekt på vissa andra. Man kan ju inte förbjuda folk från att diskutera saker likt dessa men man skulle ju nästan vilja det med tanke på vilka hjärnspöken det kan orsaka.

Hoppas verkligen du fortsätter att följa sunt förnuft, av det jag har skummat igenom så verkar väl din dietist ha koll på läget. Det dyker titt som tätt upp trådar på forumet om vansklig "optimering" av kost och har man lärt sig något genom forum-åren så är det ju att det är en rejäl slippery slope. Det är ganska ofta det gör mer skada än nytta.

Det var flera år sedan jag pratade med dietisten. Det var i samband med min ätstörning, och då löpte jag inte. Jag har mest forts att utstakad väg och läst lite från riksidrottsförbundet. Att ta mig till en dietist igen vet jag inte, känns som den delen av mitt liv är något jag vill komma från. Kanske en idrottsnutritionist?

Det finns så mycket identitet kopplat till kost och löpning nu förtiden. Man ska liksom köpa hela paketet av vegan-trail-skägg eller keto-ultra-carnivore.

Gårdagen med distans såg ut såhär för mig.

Löpning, 100 minuter asfalt

Frukost: havregrynsgröt med yoghurtkvarg och kokt ägg

Lunch: stekt makrill med potatis och grönsaksblandning

Mellanmål: frukt och proteinshake

Löpning, 50 minuter kupperad terräng

Middag: havregrynsgröt med lite bär, rågmackor med stekta ägg och några grönsaker från lunchen (brukar ha i kylen kvar till middagen)

Somna gott fika: yoghurtkvarg med lite russin och kanel

Så osexigt det kan bli. Varken veganskt eller ketogent. Inga superdyra sallader. Inga chaifrön.

För en konditionsidrottare handlar det mest om att kunna äta tillräckligt mycket, av sådant som magen inte protesterar av.

Det är min erfarenhet. Jag kan inte äta palsternackor och morötter som enda kolhydratskälla, även om det är gott. Får äta kilovis, och känner mig jättetung i magen när jag ska springa. Löparmagen kommer som ett brev på posten. Kokt potatis och gröt är mycket snällare för min mage.

King Grub
2022-02-08, 17:56
Du behöver inte ändra på något.

Luddsson
2022-02-08, 18:07
Du behöver inte ändra på något.

Vad glad jag blir!*flex* Näringsmässigt ser det bra ut med andra ord? Jag har i ärlighetens namn aktivt försökt att undvika att tänka på makros och mikros. I den grönsaksblandningen jag äter är det gröna ärtor, morot, blomkål och gröna bönor. Äter nog 500g av den varje dag. Smidigt och billigt. Nuförtiden känns det som det enda jag hör är att man måste att baotastora gröna sallader till varje måltid (veganerna) eller massa rött enligt keto-ultra löparna.

Skulle vara intressant att läsa vad Flem har för synpunkt på havre. *popcorn*

Finns starka åsikter om spannmål på det här forumet också?

kvarnis
2022-02-08, 18:24
Vad glad jag blir!*flex* Näringsmässigt ser det bra ut med andra ord? Jag har i ärlighetens namn aktivt försökt att undvika att tänka på makros och mikros. I den grönsaksblandningen jag äter är det gröna ärtor, morot, blomkål och gröna bönor. Äter nog 500g av den varje dag. Smidigt och billigt. Nuförtiden känns det som det enda jag hör är att man måste att baotastora gröna sallader till varje måltid (veganerna) eller massa rött enligt keto-ultra löparna.

Finns starka åsikter om spannmål på det här forumet också?

Ja vissa tycker spannmål är onaturligt för vår biologi för "vi" inte åt det för 100 000 år sen.

Baskagge
2022-02-09, 02:56
Det är nog rätt ovanligt att elitidrottare håller på och laborerar med specialdieter. Tyngres poddar innhåller ofta sågningar av moderna kostmyter som kan vara intressant att lyssna på.

https://tyngre.se/podd/jacob-gudiol-om-kolhydrater-och-konditionsidrott/

https://tyngre.se/podd/gudiol-i-tyngre-distans/

https://tyngre.se/podd/allt-om-vitaminer-och-mineraler-med-anki-sundin/

Tidigare under sommaren bad Nils mig att supporta honom på en rejäl långtur. Han ville springa 100 miles, alltså drygt 16 mil.

Min fru Mary och jag hade några år tidigare sprungit från Trollhättan till Karlsborg på underbara småvägar. Det var lite drygt 17 mil. Om Nils startade hemifrån sig skulle han få ungefär samma distans. Den extra milen som kom på köpet tackade han för och satte iväg med mig i följebilen.

Som färdkost hade Nils fem kilo risgröt i tio halvkiloskorvar. Han ville från början köpa åtta kilo för ändamålet, men jag avrådde från det eftersom ingen människa skulle kunna äta så kopiöst mycket av samma mat. När jag lovade hamburgare på McDonalds i Lidköping blev det slut på diskussionen om mängden gröt.

Förutom en Big Mac fick han i sig 4,5 kilo gröt innan han kom fram. Förmågan att äta utan att magen havererar är definitivt en framgångsfaktor för en ultradistansare. Nils mage klarade sig utan att protestera. Jag slogs av tanken att han med den matsmältningsapparaten säkert kan få en karriär på de längsta löpdistanserna när han en dag lägger skridskorna i frysboxen eller på hyllan.

https://runnersworld.se/lopning-en-nyckel-till-nils-van-der-poels-os-form/

inZane
2022-02-09, 07:35
Det var flera år sedan jag pratade med dietisten. Det var i samband med min ätstörning, och då löpte jag inte. Jag har mest forts att utstakad väg och läst lite från riksidrottsförbundet. Att ta mig till en dietist igen vet jag inte, känns som den delen av mitt liv är något jag vill komma från. Kanske en idrottsnutritionist?

Det finns så mycket identitet kopplat till kost och löpning nu förtiden. Man ska liksom köpa hela paketet av vegan-trail-skägg eller keto-ultra-carnivore.

Gårdagen med distans såg ut såhär för mig.

Löpning, 100 minuter asfalt

Frukost: havregrynsgröt med yoghurtkvarg och kokt ägg

Lunch: stekt makrill med potatis och grönsaksblandning

Mellanmål: frukt och proteinshake

Löpning, 50 minuter kupperad terräng

Middag: havregrynsgröt med lite bär, rågmackor med stekta ägg och några grönsaker från lunchen (brukar ha i kylen kvar till middagen)

Somna gott fika: yoghurtkvarg med lite russin och kanel

Så osexigt det kan bli. Varken veganskt eller ketogent. Inga superdyra sallader. Inga chaifrön.

Det är min erfarenhet. Jag kan inte äta palsternackor och morötter som enda kolhydratskälla, även om det är gott. Får äta kilovis, och känner mig jättetung i magen när jag ska springa. Löparmagen kommer som ett brev på posten. Kokt potatis och gröt är mycket snällare för min mage.

Jag tycker mig känna igen denna diskussion från dina tidigare poster under annan användare..rätta mig om jag har fel dock. Men det jag reagerade på utan att veta mängden du äter så ser det OERHÖRT lite ut om man räknar in TVÅ och EN HALV timme löpning under denna dag. Jag ser ett oerhört oroande kaloriunderskott i denna kosthållning även om råvarorna må vara bra.

Luddsson
2022-02-09, 07:54
Jag tycker mig känna igen denna diskussion från dina tidigare poster under annan användare..rätta mig om jag har fel dock. Men det jag reagerade på utan att veta mängden du äter så ser det OERHÖRT lite ut om man räknar in TVÅ och EN HALV timme löpning under denna dag. Jag ser ett oerhört oroande kaloriunderskott i denna kosthållning även om råvarorna må vara bra.

När jag var ätstörd skapade jag en till användare, men jag gjorde inga poster utan kollade bara eftersom jag skämdes för mina trådar... Det var 2017. Har hängt på Slowtwitch (triathlonforum) om det är det du menar? Jag undviker att räkna kalorier. Äter ofta och mycket. Jag vill inte börja tänka på kalorier igen.

Torsk_ole
2022-02-09, 07:54

Precis som du säger så vet du inte hur mycket det äts. Han kanske smäller i sig en liter yoghurt till frukost... Det är inte direkt svårt att få i sig mycket yoghurt.

Edit: går det bra och det äts på så är det inga problem.

MackeJuve
2022-02-09, 11:23

Jag trodde du hade dietist nu, glöm det jag skrev. Angående det citerade så undrar jag: ska man det? Jag är aktivt motvals. Tycker inte att vegan-trail-skägg eller keto-ultra-carnivore låter som något eftersträvansvärt, tvärtom faktiskt. Jag gillar inte att automatiskt hamna i ett visst fack bara för att jag har en viss hobby.

Av nyfikenhet: hur mycket springer du ungefär per vecka?

Luddsson
2022-02-09, 14:27
Jag trodde du hade dietist nu, glöm det jag skrev. Angående det citerade så undrar jag: ska man det? Jag är aktivt motvals. Tycker inte att vegan-trail-skägg eller keto-ultra-carnivore låter som något eftersträvansvärt, tvärtom faktiskt. Jag gillar inte att automatiskt hamna i ett visst fack bara för att jag har en viss hobby.

Av nyfikenhet: hur mycket springer du ungefär per vecka?

Beror mycket på tid på året. Jag avskyr löpband, så det blir mycket stakmaskin och inomhuscykling på vintern. Överlag så kör jag en del brickpass (cykel/löpning kombinerat) Försöker komma igång med mer strukturerad styrketräning. Men total veckovolym nu när jag springer ute kan vara ungefär 70 km löpning och 12 mil cykel.

oscar?
2022-02-09, 18:45
du skulle kunna säga till dina löparkompisar att du inte är intresserad av att prata om kost eller åtminstone att du inte vill ha några synpunkter på hur du äter.

inZane
2022-02-09, 19:45
När jag var ätstörd skapade jag en till användare, men jag gjorde inga poster utan kollade bara eftersom jag skämdes för mina trådar... Det var 2017. Har hängt på Slowtwitch (triathlonforum) om det är det du menar? Jag undviker att räkna kalorier. Äter ofta och mycket. Jag vill inte börja tänka på kalorier igen.

Precis som du säger så vet du inte hur mycket det äts. Han kanske smäller i sig en liter yoghurt till frukost... Det är inte direkt svårt att få i sig mycket yoghurt.

Edit: går det bra och det äts på så är det inga problem.

Ber om ursäkt isåfall, tänker nog på en annan person.

Reflekterade bara över "typen" av mat och kalorisnåla mellanmål t.ex och känner själv att jag har problem med att äta ikapp dom dagar det springs långpass på +30km vilket brukar visa sig dagen efter ffa om man inte är noga med att fylla på utav helvete dessa dagar med en aktivitet som åtminstone brännt 1500 kcal. Och då äter jag betydligt fetare livsmedel och unnar mig desserter i glass och godisform ofta efter riktigt långa pass. Utöver frukost, lunch, middag, mellanmål och kvällsfika.

Iliyas
2022-02-09, 19:46
Jag kör keto plus fasta varje dag ca 23.5 timmar och det fungerar väldigt bra just för mig då jag pluggar hela dagarna och jag känner mig väldigt pigg hela dagen.

MEN träningsmässigt så presterar jag väldigt dåligt, jag är rätt säker på att just kolhydrater behövs för bättre återhämtning och ger tillgång till snabb energi.

Mina PB har jag endast gjort efter en stor pizza som just innehåller massa kolhydrater.

Luddsson
2022-02-09, 20:00
Jag kör keto plus fasta varje dag ca 23.5 timmar och det fungerar väldigt bra just för mig då jag pluggar hela dagarna och jag känner mig väldigt pigg hela dagen.

MEN träningsmässigt så presterar jag väldigt dåligt, jag är rätt säker på att just kolhydrater behövs för bättre återhämtning och ger tillgång till snabb energi.

Mina PB har jag endast gjort efter en stor pizza som just innehåller massa kolhydrater.

Av ren nyfikenhet, varför göra så mot sig själv? Det blir ju en halvtimma per dag till att äta? Är det inte mer värt/roligare att exempelvis ta en morgonpromenad eller cykla lite för att få äta lite mer om nu målet är viktnedgång? Jag har ju ingen kol alls på livssituationen eller målet med dieten, men det låter ganska extremt.

Ber om ursäkt isåfall, tänker nog på en annan person.

Reflekterade bara över "typen" av mat och kalorisnåla mellanmål t.ex och känner själv att jag har problem med att äta ikapp dom dagar det springs långpass på +30km vilket brukar visa sig dagen efter ffa om man inte är noga med att fylla på utav helvete dessa dagar med en aktivitet som åtminstone brännt 1500 kcal. Och då äter jag betydligt fetare livsmedel och unnar mig desserter i glass och godisform ofta efter riktigt långa pass. Utöver frukost, lunch, middag, mellanmål och kvällsfika.

Finns säkert fler än jag med ätstörningshistorik, mönstret är liknande för alla trådar som jag startade 2015 när jag skrev här. Sen tror jag det är få som haft turen att återhämta sig så bra som mig.

Jag försöker att inte tänka så mycket på det, det är nog därför det har gått så bra för mig med både träning och kost. Jag bara kör. Äter superregelbundet, mycket kolhydrater och tänker på att få mig lite extra protein (köper yoghurtkvarg, till exempel). Synd att massa idéer från olika håll får mig på andra tankar. Men det var glädjande att flera i tråden bekräftade att det jag hört var humbug.

oren
2022-02-10, 09:44
Jag tycker att du har fått bra svar på kosten här. Jag förstår det som att en annan del av problemet är hur du ska hantera alla dessa personer som försöker påverka dig att äta på vissa sätt. Om det är så tänkte jag be dig att kontakta din vårdcentral och fråga om du kan träffa psykolog där för att få strategier för det. Det känns viktigt med vad du berättar om hur du är rädd att det ska trigga ätstörningsbeteende hos dig.

Torsk_ole
2022-02-10, 10:45
Jag hade antingen bara ignorerat och börjat prata om annat. Men troligen det mest effektiva och mest utelämnade är att säga att du tidigare haft ätstörningar, fått hjälp av en dietist och helst inte diskuterar din kost.

Iliyas
2022-02-11, 08:07
När jag började med keto så försvann min hunger nästan helt och hållet och är inte sugen på massa mat hela tiden.
Har energi att plugga hela dagen så passar mig perfekt.

Mycket enklare att hålla sin diet om man bara får äta en gång om dagen också.

nyborjarjan
2022-07-12, 10:14
havregryn blev populärt i Fattigsverige för att det var billigt och det finns betydligt bättre alternativ. Bara söka på näringsinnehåll !

Anders The Peak
2022-07-12, 11:01
havregryn blev populärt i Fattigsverige för att det var billigt och det finns betydligt bättre alternativ. Bara söka på näringsinnehåll !
Vilka då ?
Tror att havregryn (https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/food-features/oats/)har sina fördelar jämfört med andra spannmål på många sätt. Det som kan rekommenderas är att grynen blötläggs över natten.

RickeBiffenRik
2022-07-12, 14:10
Skulle aldrig sätta i mig havregryn
Det kan Soyapojkarna få ha för sig själva xD

Luddsson
2022-11-04, 10:36

Vilka bättre alternativ finns det? Mackor? Jag försökte byta ut min grötfrukost mot ägg och mjölk, för att få i mig mer protein och det gick så snabbt att hiva i sig. Jag springer alltid innan frukost och kände mig helt död om jag inte fick i mig kolhydrater efter passet så jag gick tillbaka till gröten.

Pepz
2022-11-08, 10:00
Vilka bättre alternativ finns det? Mackor? Jag försökte byta ut min grötfrukost mot ägg och mjölk, för att få i mig mer protein och det gick så snabbt att hiva i sig. Jag springer alltid innan frukost och kände mig helt död om jag inte fick i mig kolhydrater efter passet så jag gick tillbaka till gröten.

ät du gröt i lugn och ro.

EnergiÖverskott
2022-11-08, 11:38
Vilka bättre alternativ finns det? Mackor? Jag försökte byta ut min grötfrukost mot ägg och mjölk, för att få i mig mer protein och det gick så snabbt att hiva i sig. Jag springer alltid innan frukost och kände mig helt död om jag inte fick i mig kolhydrater efter passet så jag gick tillbaka till gröten.Blanda alla tre då. Havregryn, ägg och mjölk. Går att göra massor med i olika enkla konstillationer. [emoji3526]

Skickat från kunskapens oändliga källa.

Luddsson
2022-11-09, 22:01
ät du gröt i lugn och ro.

Det blir inte mycket protein då, något jag försöker öka på. Har svårt att äta mer än en och halv portion gröt + mjölk. Jag åt ganska mycket kvarg innan, men det lägger sig som en sten i magen.. Kanske om jag lägger till ett ägg.

Vad brukar ni äta till frukost för att få i er mer protein? Lunch och middag är enklare, med kött, fisk och stekt ägg. Men jag har ingen större lust att ställa mig och steka kött 06:30 :D

MasterChief
2022-11-09, 22:16
Det blir inte mycket protein då, något jag försöker öka på. Har svårt att äta mer än en och halv portion gröt + mjölk. Jag åt ganska mycket kvarg innan, men det lägger sig som en sten i magen.. Kanske om jag lägger till ett ägg.

Vad brukar ni äta till frukost för att få i er mer protein? Lunch och middag är enklare, med kött, fisk och stekt ägg. Men jag har ingen större lust att ställa mig och steka kött 06:30 :D

300 gram mini keso (mini är mycket krämigare och godare än originalet), en banan, lite granola, en deciliter mini yoghurt blåbär (utan tillsatt socker) och Önos jordgubbssylt (utan socker). Smakar underbart.

BreeceDJPancake
2022-11-10, 15:27
Luddsson dela den här podden med dina fundamentalistiska polare: https://open.spotify.com/episode/7ucNqyfzSSuUfd5LFprelv?si=du_BIhKBQwm17Ghhm6Pp8w&utm_source=copy-link

Korken69
2022-11-10, 18:10

Äggvita (eller ännu hellre hela ägg) i gröten är ett grymt sätt att få i sig mer protein och gör dessutom gröten mycket godare. Annars är väl en skopa proteinpulver i gröten en klassiker.

Luddsson
2022-11-11, 20:38
Äggvita (eller ännu hellre hela ägg) i gröten är ett grymt sätt att få i sig mer protein och gör dessutom gröten mycket godare. Annars är väl en skopa proteinpulver i gröten en klassiker.

Hela ägg har jag faktiskt inte provat. Äggvita känns som ett enormt slöseri. Kommer nog inte spara äggulor till senare tillfälle. Jag kommer köra med 2 dl havregryn och ett kokt ägg till :) Det blir nog ganska mycket protein ändå. Jag älskar gröt.

EnergiÖverskott
2022-11-12, 05:25
Hela ägg har jag faktiskt inte provat. Äggvita känns som ett enormt slöseri. Kommer nog inte spara äggulor till senare tillfälle. Jag kommer köra med 2 dl havregryn och ett kokt ägg till :) Det blir nog ganska mycket protein ändå. Jag älskar gröt.

Blir typ 300 Kcal och 15 gram protein. 3 Dl havre och 2 ägg blir däremot runt 500 Kcal och 20 gram protein, låter mer rimligt med tanke på ditt energibehov. Hela ägg i gröten är skitgott, speciellt om du fortsätter koka den (i mikro) efter att du rört i äggen. Blir som en mix av en omelett och gröt.

:)

Beemel
2022-11-12, 07:26
Äggvita känns som ett enormt slöseri. Kommer nog inte spara äggulor till senare tillfälle

Det finns ju äggvita att köpa på dunk.