Visa fullständig version : Äta brända kalorier?
jjjohlsson
2022-02-04, 20:30
Hej!
Jag håller på att gå ner i vikt och har hittills gått ner ca 25kg genom att endast äta i ett kaloriunderskott, har knappt tränat förutom lite promenader.
Nu har jag börjat träna lite mer, styrketränar och har börjat löpa.
Mitt kaloriunderskott ligger på 1600kcal, men säg att jag bränner 500kcal under ett träningspass, ska jag då äta 2100kcal? Vill inte äta för lite nämligen.
Jag gör så. Äter extra för just dagen som bränts vid träning. För min dagsaktivitet skiftar mycket.
Om du är ungefär lika aktiv varje dag, hade jag haft ett statiskt kaloriintag.
Kan bli ätstörningsbeteende, du utför enormt med kardio för äta extra för dagen. Följt av dagar du är stillasittande, får panikkänslor för du inte kan äta mycket.
RökteUppMinKatt
2022-02-04, 20:57
Svårt att säga. Givetvis ökar ditt energibehov om du rör på dig mer.
Samtidigt är det effektivaste sättet att gå ner att helt enkelt äta mindre.
Träning är ju dock bra för andra saker, såsom hälsa.
Ett problem med att träna mer är att du kanske rör dig mindre än vanligt för att kompensera. Du är trött, sover en timme längre, slappar lite mer i sängen, osv. Din livsstil förändras helt enkelt utan att du märker det och således förändras inte kaloribehovet märkbart.
Enklaste sättet att få svar på din fråga är dock att regelbundet väga dig och justera kosten efter det. Börjar du röra på dig mer kan du ju öka kaloribehovet smått och utvärdera. Verkar du gå ner för snabbt, öka lite till. Står det för still för din smak, sänk igen.
Lyftarjohhny
2022-02-05, 21:13
Om du gärna vill äta tillbaka cardio-kalorier kan jag instämma med 1x0 - framförallt om du är i ett kaloriunderskott och har en ”kaloribudgetmentalitet” kan jag av egen erfarenhet säga att det är en slippery slope till de hjärnspöken han beskriver. Jag själv löser det genom en kompromiss - håller statiskt kaloriintag men adderar ett par hundra kalorier till min dagliga post-workout shake de dagar jag tränar både gym och MMA, har funkat för mig för att upprätthålla energinivåerna under de dagarna och samtidigt minimera belöningsbeteendet.
Postat via en mobil enhet
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.