Logga in

Visa fullständig version : Semlor

heavensmile
2022-01-14, 15:48
Ja vad säger ni. Hur många per vecka kan anses vara hälsosamt/hållbart?

King Grub
2022-01-14, 15:49
Det beror på hur resten av kosten ser ut och på ditt energibehov.

kvarnis
2022-01-14, 15:54
Beror på vem du frågar, vissa hävdar väl att källan och kvaliten på macros spelar nästan ingen roll om du äter på ca kcal-balans förutsatt att du täcker vitamin, mineral, proteinbehovet.

heavensmile
2022-01-14, 15:58
Det beror på hur resten av kosten ser ut och på ditt energibehov.

Det känns som en relativ fråga. Jag menar kanske i spannet mer *generellt.

Äter för närvarande i regel faktiskt lite åt low-carb keto-hållet med ett generellt ätfönster på ca 6-timmar från ca 16 till 21.20 (vilket jag nu försöker justera lite pga viktnedgång)..

*så därför tänkte att någon enstaka semla under veckan kunde kanske ingå i någon form av hälsosam och "hållbar" bulk typ.

heavensmile
2022-01-14, 16:03
Annars så tycker ju semlorna ser mycket lockade och "fina ut" men jag tänkte lite då också om Semlor kunde vara ett bakverk som "fitness minded pepole skulle kunna tänka att konsumera någon gång ibland såhär nu under 2022.

*Har aldrig direkt heller varit den typen heller som uppskattar eller kört på den här kyckling med ris modellen btw utan försöker hålla mig till mer traditionella svenska livsmedel just *nu..

*med tillägg av lite nötter och grönsaker typ.

heavensmile
2022-01-14, 16:08
Därv uppkommer kanske också lockelsen/frestelsen till semlan jag känkt i några veckor nu som jag liksom undrar lite om den kan vara del i fitness-minded *diet.

*och isåfall i vilken uträckning. Åh det "bästa" eller kanske mest idealaiska hade varit om det funnit fler mini semlor till salu (vilket jag har sett ibland tidigare).. Alternativet nu är antar jag att är att dela någon semla med en vän eller ha disciplinen att ta en halv åt gången (vilket känns lite tråkigt och restriktivt)..

King Grub
2022-01-14, 16:15
Din träning kommer att gå bättre, inte sämre, om du lägger till några semlor i veckan.

intepurewhey
2022-01-14, 16:51
Det känns som en relativ fråga. Jag menar kanske i spannet mer *generellt.

Äter för närvarande i regel faktiskt lite åt low-carb keto-hållet med ett generellt ätfönster på ca 6-timmar från ca 16 till 21.20 (vilket jag nu försöker justera lite pga viktnedgång)..

*så därför tänkte att någon enstaka semla under veckan kunde kanske ingå i någon form av hälsosam och "hållbar" bulk typ.Äter du keto så är det såklart 0 semlor.

heavensmile
2022-01-14, 16:56
Äter du keto så är det såklart 0 semlor.

Jo det förstår jag *väl. Men har väl gått av lite keto på senaste utan att ta till några andra märkliga beteenden (som att äta för mycket snabbmat etc)..

EnergiÖverskott
2022-01-15, 06:46
Den enda som vet vad som är "hållbart/hälsosamt" är du själv personligen. Min erfarenhet vad gäller olik typer av kostupplägg vad gäller råvaror, makronutrienter etc är att vad olika individer mår bra av (allt från maghälsa till fysisk prestation) är oerhört individuellt. Det kan du fastslå rätt enkelt genom att bara kika igenom detta forum. Det finns allt från personer som bara äter kött till frukterianer och allt däremellan. Så det mest tråkiga och generella svaret är nog tyvärr det som gör mest sense: avgör själv vad du tycker är lämpligt och vad du mår bra av för du kommer garanterat att få lika många svar som personer som svarar.

TheDoctor
2022-01-15, 12:12
Lagom som med allt annat. Semla är en personlig favorit. Originalet är hur gott som helst men min favorit är wienersemla. Där har man delat ett wienerbröd och lagt i mandelmassa och grädde mellan halvorna. Sött och dekadent

skyffelmördarn
2022-01-15, 12:27
Man ska inte underskatta sånt som gör att du mår bra, även om det kan vara lite onyttigt. Om en semla om dagen får dig att vara gladare och må bättre så kommer du troligtvis prestera bättre och få bättre resultat.

TotteShaped4Life
2022-01-15, 12:36
Lagom som med allt annat. Semla är en personlig favorit. Originalet är hur gott som helst men min favorit är wienersemla. Där har man delat ett wienerbröd och lagt i mandelmassa och grädde mellan halvorna. Sött och dekadent
Gud, den lät smarrig. Hade ingen aning dess existens. Dags att bli dekadent. Mer.

Hemi
2022-01-28, 05:00
Det var nog 40 år sedan, skall nog baka ihop ett gäng. Hur är det med semlor är det en helt svensk tradition eller är de vanligare i någon viss del i landet?

Skall det vara med varm mjölk? Jag minns att konditorier hade bra semlor medan konsums semlor var riktigt dassiga, dasslock med socker som hade smält redan i butiken och rann på utsidan.

Kischen
2022-01-28, 08:39
Därv uppkommer kanske också lockelsen/frestelsen till semlan jag känkt i några veckor nu som jag liksom undrar lite om den kan vara del i fitness-minded *diet.

*och isåfall i vilken uträckning. Åh det "bästa" eller kanske mest idealaiska hade varit om det funnit fler mini semlor till salu (vilket jag har sett ibland tidigare).. Alternativet nu är antar jag att är att dela någon semla med en vän eller ha disciplinen att ta en halv åt gången (vilket känns lite tråkigt och restriktivt)..

Sluta oroa dig. Det händer inget om du äter en semla.

Flem
2022-01-28, 16:30
Semlor är skadliga för hälsan.

kvarnis
2022-01-28, 16:49
Semlor är skadliga för hälsan.

Beror väl på hur ofta du äter semlor, vad är det för näringsinnehåll i semlor som är en "akut" hälsofara för en frisk aktiv person?

Flem
2022-01-29, 02:08
Beror väl på hur ofta du äter semlor, vad är det för näringsinnehåll i semlor som är en "akut" hälsofara för en frisk aktiv person?
Semlor innehåller mycket kolhydrater och ger dåligt med näring då det är en hel del mjöl och socker. Enligt ett recept jag kikar på innehåller en semla cirka 47g kolhydrater, varav 28g är från mjöl och 17g från socker. Det är med andra ord inte alls bra för varken tänderna eller blodsockret.

kvarnis
2022-01-29, 10:20
Semlor innehåller mycket kolhydrater och ger dåligt med näring då det är en hel del mjöl och socker. Enligt ett recept jag kikar på innehåller en semla cirka 47g kolhydrater, varav 28g är från mjöl och 17g från socker. Det är med andra ord inte alls bra för varken tänderna eller blodsockret.

kolhydrater är inte fel om man inte överäter rejält, Inte alla som kör LCHF, eller Keto.

Har inte koll på Macros men låt sig följande, samma kcal-mängd
Person A äter 1 semla
Person B äter 4 bananer

Bägge äter "nyttig" mat i övrigt och runt kaloribalans.
Tror du Person A dö tidigare än person B och drabbas av sjukdomar? Räcker 1 semla i veckan för att förkorta livet ordentligt?

Skillnaden är väl att personen som äter semlan får i sig mer raffinerat socker än fruktsocker.

Sverker
2022-01-29, 11:54
Semlor är gott, för personer som tränar och förbrukar energi.

För alla andra kommer fettet i semlorna att sänka glukoskänsligheten och påverka blodsockret uppåt.

Fast jag har svårt att tänka mig att lågfettsemlor kan smaka gott*spy*

Flem
2022-01-29, 14:26
Har inte koll på Macros men låt sig följande, samma kcal-mängd
Person A äter 1 semla
Person B äter 4 bananer
Jag räknar nu med hjälp av Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas. Om en semla väger 75g så ger den 29g kolhydrater och 224kcal. För samma mängd kalorier behövs 220g banan och som då ger 48g kolhydrater. Är det så du tänker?
Bägge äter "nyttig" mat i övrigt och runt kaloribalans.
Tror du Person A dö tidigare än person B och drabbas av sjukdomar? Räcker 1 semla i veckan för att förkorta livet ordentligt?Det beror på hur mycket och hur ofta de äter sina semlor och bananer. Är man frisk, lever aktivt, käkar nyttigt och så vidare i övrigt så har jag svårt att se hur en semla eller två bananer någon gång då och då skulle påverka hälsan något nämnvärt. Att äta en semla eller två bananer om dagen är inget jag skulle rekommendera då det är näringsfattigt och den mängd kolhydrater som de ger mår man bäst av utan.

kvarnis
2022-01-29, 14:30
Får intrycket att du kör carnivore + LCHF? blev lite sidospår men antar att det inte finns någon näringsrik kolhydratskälla som är godkänd att äta enligt dig?

Flem
2022-01-29, 15:09
Får intrycket att du kör carnivore + LCHF? blev lite sidospår men antar att det inte finns någon näringsrik kolhydratskälla som är godkänd att äta enligt dig?Just sädesslag kommer med ytterligare hälsofaror än bara den höga mängden kolhydrater. När det gäller andra växter som innehåller mycket kolhydrater eller antinutrienter så bör fokus ligga på mängden. Det naturliga blir då att mest energi kommer från animaliska livsmedel. Jag äter en hel del växter såsom bär, svamp, surkål, morötter och lök. Det blev säkert över ett halvt kilo häromdagen.
Semlor är gott, för personer som tränar och förbrukar energi. För alla andra kommer fettet i semlorna att sänka glukoskänsligheten och påverka blodsockret uppåt.
Ja, träning hjälper till med att öka insulinkänsligheten och därmed sänka blodsockret. Men blodsockret kommer fortfarande att stiga av att äta semlor, vare sig man är en gymråtta eller ett inaktivt fetto.

rbn
2022-01-29, 15:23
Kolhydrater är det bästa som finns.

Kev88
2022-01-29, 17:12
Jösses vad sugen jag blev på en semla i varm mjölk nu!

Lafayette
2022-01-29, 17:25
semla i varm mjölk?*gah!*

Kev88
2022-01-29, 20:18
semla i varm mjölk?*gah!*

Skitgott! Googla "hetvägg semla".

Lafayette
2022-01-29, 20:21
Skitgott! Googla "hetvägg semla".

Jag ska testa något nytt på semledagen iår. Det gäller att våga i livet

Armed Dingo
2022-01-30, 17:10
Grädde är OP. Det är det godaste som finns med ett undantag, grädde med socker på.

Sarco
2022-01-30, 22:15
Det var nog 40 år sedan, skall nog baka ihop ett gäng. Hur är det med semlor är det en helt svensk tradition eller är de vanligare i någon viss del i landet?

Skall det vara med varm mjölk? Jag minns att konditorier hade bra semlor medan konsums semlor var riktigt dassiga, dasslock med socker som hade smält redan i butiken och rann på utsidan.

Vilket underbart intresse du visar *hug*

Jag deffar just nu och jag har rätt lätt att säga nej till det mesta men jag har ett växande sug för fastlagsbullar som det heter där jag kommer från (men semlor tar nog över mer och mer, tyvärr). Det blir åtminstone en den 1 mars, får se om jag kan skapa utrymme för fler...

Den perfekta fastlagsbullen enligt min ringa mening åstadkoms genom att:
- en slät bulle med ordentligt med kardemumma i delas högt upp och underdelen gröps ur. Lämna tillräckligt med skal för att bullen ska hålla ihop väl.
- urgröpet smulas och blandas med riven mandelmassa och lättvispad grädde
- Denna blandning fyller man sedan bullen med, upp till kanten på underdelen.
- på detta klickar man ut (eller spritsar, om man vill leka konditor) vispad grädde. För den extra sötsugne kan lite riven mandelmassa eller florsocker vispas med grädden.
- därefter lägger man på locket och siktar florsocker över, inte för mycket.

Väl investerade kalorier!

Hetvägg försökte min mamma lära mig uppskatta när jag var liten men för mig blir det bara slabbigt och inte alls lika gott. En kul tradition, så gillar man den får man gärna slabba på :)

Hemi
2022-02-10, 04:52
Vilket underbart intresse du visar *hug*

Jag deffar just nu och jag har rätt lätt att säga nej till det mesta men jag har ett växande sug för fastlagsbullar som det heter där jag kommer från (men semlor tar nog över mer och mer, tyvärr). Det blir åtminstone en den 1 mars, får se om jag kan skapa utrymme för fler...

Den perfekta fastlagsbullen enligt min ringa mening åstadkoms genom att:
- en slät bulle med ordentligt med kardemumma i delas högt upp och underdelen gröps ur. Lämna tillräckligt med skal för att bullen ska hålla ihop väl.
- urgröpet smulas och blandas med riven mandelmassa och lättvispad grädde
- Denna blandning fyller man sedan bullen med, upp till kanten på underdelen.
- på detta klickar man ut (eller spritsar, om man vill leka konditor) vispad grädde. För den extra sötsugne kan lite riven mandelmassa eller florsocker vispas med grädden.
- därefter lägger man på locket och siktar florsocker över, inte för mycket.

Väl investerade kalorier!

Hetvägg försökte min mamma lära mig uppskatta när jag var liten men för mig blir det bara slabbigt och inte alls lika gott. En kul tradition, så gillar man den får man gärna slabba på :)

Tack för svar. Ja jag minns att även mandelmassan kunda vara av helt olika kvalité och mängd beroende på vart man köpte semlan. Har köpt munstycken för grädde och sånt i bakverk.

Mental
2022-02-10, 08:11
Kolhydrater är det bästa som finns.

För att citera försvarsmaktens restauranger

https://scontent.fbma2-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/273102743_10158790452831242_2163668029116541898_n. jpg?_nc_cat=110&ccb=1-5&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=wnCPA2hvgSwAX9aUi6b&_nc_ht=scontent.fbma2-1.fna&oh=00_AT_puQZESmL561gU0mrky7FZuZvctokfGi_9j0jXtcDW yg&oe=6209E4B3

Hipp hipp hurra!

sladdbarn
2022-02-10, 12:21
Gjorde semmelmilkshake frö någon dag sedan, jäklar va gott!

heavensmile
2022-03-10, 12:26
Gjorde semmelmilkshake frö någon dag sedan, jäklar va gott!

Recept på den vore intressant.

heavensmile
2022-03-10, 12:29
Kan väl annars nämna att det har väl blivit att jag konsumerat ca en Semla per vecka hittills. Kan väl annars nämna att jag är glad att jag inte har känt för att frossa i det här annars ganska lockande bakverket.