Visa fullständig version : Någonting ni aldrig trodde skulle fungera
skyffelmördarn
2022-01-12, 19:17
Vad är något som ni har hört folk säga "Det där fungerar aldrig" eller "Det där är bortkastat med tid/pengar" men som sen faktiskt fungerat för just dig?
Jag tänker mig allt ifrån tyngdtäcke till multivitamin
Tyngdtäcke var faktiskt något som var riktigt nice. Både jag och grabben gillar det, men fickan tyckte inte om det.
Proteinpulver (länge sedan).
Stora gummibeten för gädda (när de började bli populära).
Ritalin
Abdominizer från TV-shop, ett rätt bra redskap faktiskt.
mattilainen
2022-01-12, 22:08
Investera. Så otroligt tråkigt att jag nästan hela livet fått höra att man inte ska ta risker för man kan förlora något och det levde jag efter hela min uppväxt och även in i vuxenlivet.
Runt 2013 - 2014 började jag investera och man inser att det handlar bara om okunskap och rädsla hos andra. Alla jag känner som är lite mer risktagande än mig har lyckats på saker som jag inte ens haft tanke på att göra. Bara en sån sak som att köpa lägenhet, jag tyckte en kompis var idiotisk som köpte en lägenhet för 800 k för "MAN KAN JU HYRA EN" och slippa ta riskerna med att äga etc. Samma person sålde för 2.1 MSEK. Jag kunde vid samma tidpunkt köpt en lägenhet för 950 k som några år senare var värd 1.5 - 1.8 MSEK. Men min rädsla för vad mina föräldrar alltid har sagt, tänk dig för, det kan ju bli fel och du får stå för allt, tänk om priset går ner när du köpt etc. Alla mina val är styrda av att jag vill vara säker och trygg i det jag gör.
Så, för att avsluta så vill jag bara förmedla att tro inte så mycket på vad alla andra tror, oftast handlar det bara om en okunskap eller rädsla som de försöker projektera på dig.
The_RobRoy
2022-01-13, 06:52
Är på samma linje som mattilainen, uppväxt med föräldrar som vill ta noll finansiell risk, speciellt då det gäller boende. Har såklart varit helt fel nu i cirka 30 år.
I övrigt kan jag konstatera att Rogaine faktiskt funkar, var sjukt skeptisk för 17-18 år sen när jag skulle testa, de flesta trodde inte på det inkl mig själv. Men fuckar upp huden uppe på huvudet när man använder det i 15 år+. Skulle rekommendera det i max 5 år, sen får man hitta annan lösning (finasterid, hårtransplant, raka av det, osv). Men helt klart en bra produkt om man inte vill bli tunnhårig när man fortfarande är i 20-års åldern.
TotteShaped4Life
2022-01-13, 06:59
Att jag inte klarar mig utan att äta frukost. Nu inne på nionde året utan frukost - med några få undantag. Tänk så många jag hört uttala just dessa ord. Brukar då fråga om de har testat att hoppa frukost mer än en dag - säg 3-5 dagar. Förstås ingen som gjort. Vi ställer ju som bekant om och anpassar oss till olika ätmönster.
Scratch89
2022-01-13, 07:42
Ssri.
The_RobRoy
2022-01-13, 08:26
Att jag inte klarar mig utan att äta frukost. Nu inne på nionde året utan frukost - med några få undantag. Tänk så många jag hört uttala just dessa ord. Brukar då fråga om de har testat att hoppa frukost mer än en dag - säg 3-5 dagar. Förstås ingen som gjort. Vi ställer ju som bekant om och anpassar oss till olika ätmönster.
Den va bra! Äter väldigt sällan frukost också, går utmärkt! :)
Inte duscha för att tvätta sig varje dag. Löper en del, alltid dusch efter det med då sköljer man av sig med vatten (förutom privata delarna, fötterna och bakom öron - lite tvål där).
Duschar med tvål, schampoo etc. en till två ggr på 14 dgr.
Slartibartfast
2022-01-13, 10:56
Skriver under på investering. Någon hade gärna fått sätta mig ner och förklara Compounding för mig när jag var 15 :)
10€ investerat per månad (totalt 7800€) i 65 år blir en mille.
Istället blev man bränd på Nokiahypen kring millenneskiftet och avfärdade börsen under väldigt lång tid, för att man inte försod sig på hur det fungerar.
https://i.imgur.com/cP8O6T4.jpg
https://i.imgur.com/Kx8uvfd.jpg
Inte duscha för att tvätta sig varje dag. Löper en del, alltid dusch efter det med då sköljer man av sig med vatten (förutom privata delarna, fötterna och bakom öron - lite tvål där).
Duschar med tvål, schampoo etc. en till två ggr på 14 dgr.
wtf!
Topic:
Tribulus Terrestis, funkar inte alls för muskler men väl för att idka älskog 5 ggr om dagen
Du kan inte går ner i vikt, bränna fett, och bygga muskler samtidigt, jo det gick utmärkt. Gick ner ca 40kg på ett år och byggde imponerande muskelmassa.
Är på samma linje som mattilainen, uppväxt med föräldrar som vill ta noll finansiell risk, speciellt då det gäller boende. Har såklart varit helt fel nu i cirka 30 år.
I övrigt kan jag konstatera att Rogaine faktiskt funkar, var sjukt skeptisk för 17-18 år sen när jag skulle testa, de flesta trodde inte på det inkl mig själv. Men fuckar upp huden uppe på huvudet när man använder det i 15 år+. Skulle rekommendera det i max 5 år, sen får man hitta annan lösning (finasterid, hårtransplant, raka av det, osv). Men helt klart en bra produkt om man inte vill bli tunnhårig när man fortfarande är i 20-års åldern.
Tråkigt när ens föräldrars val kopplat till deras erfarenheter färgat en så hårt i en riktning som inte fungerar för en själv. Känner själv igen mig i detta med risk-aversion vilket jag grämt mig en del över genom livet men jag har i alla fall sovit tryggt mestadels av tiden. Har dock med tiden hittat en betydligt bättre balans för mig.
Mina erfarenheter för jag vidare till mina barn som redan från start är intresserade i både sparande och investerande. Finns ju dock en risk att de växer upp i en värld där de inte ser risker som bostadskrascher pga 500% ränta eller en brs som rasar 50-70%. Senaste 20 åren har ju med några få undantag varit crazy, kan definitivt komma en sättning.
De som gick in på 90-talet i en hyfsad fastighet och sparade ett litet månadsparande i lite aktiefonder etc kan nog både ha levt ett bra liv och idag bådea vara skuldfria och ha en rejäl säck med pengar på Investerings-kontot. Något som ytterst få högavlönade men som inte tagot så sor risk kan uppnå hur sparsamma de än varit.
Den som spar han har stämmer verkligen inte mellan 1990-2022 utan mer den som vågar vinnar!. Vi får se hur de kommande 30 åren artar sig, är det rimligt att utvecklingen som den ser ut fortsätter och vi tittar på den globala marknaden och ekonomin?
Tråkigt när ens föräldrars val kopplat till deras erfarenheter färgat en så hårt i en riktning som inte fungerar för en själv. Känner själv igen mig i detta med risk-aversion vilket jag grämt mig en del över genom livet men jag har i alla fall sovit tryggt mestadels av tiden. Har dock med tiden hittat en betydligt bättre balans för mig.
Mina erfarenheter för jag vidare till mina barn som redan från start är intresserade i både sparande och investerande. Finns ju dock en risk att de växer upp i en värld där de inte ser risker som bostadskrascher pga 500% ränta eller en brs som rasar 50-70%. Senaste 20 åren har ju med några få undantag varit crazy, kan definitivt komma en sättning.
De som gick in på 90-talet i en hyfsad fastighet och sparade ett litet månadsparande i lite aktiefonder etc kan nog både ha levt ett bra liv och idag bådea vara skuldfria och ha en rejäl säck med pengar på Investerings-kontot. Något som ytterst få högavlönade men som inte tagot så sor risk kan uppnå hur sparsamma de än varit.
Den som spar han har stämmer verkligen inte mellan 1990-2022 utan mer den som vågar vinnar!. Vi får se hur de kommande 30 åren artar sig, är det rimligt att utvecklingen som den ser ut fortsätter och vi tittar på den globala marknaden och ekonomin?De som investerade genom att låna under början av 90-talet är inte riktigt lika lyriska. Våra föräldrar levde också under en tid där de här sjuka ökningarna inte riktigt fanns.
Jag håller med om att det är bra att investera. Jag menar bara att det funnits grejer som kan skrämma den bäste som skett i relativ närtid.
The_RobRoy
2022-01-13, 14:49
Den som spar han har stämmer verkligen inte mellan 1990-2022 utan mer den som vågar vinnar!. Vi får se hur de kommande 30 åren artar sig, är det rimligt att utvecklingen som den ser ut fortsätter och vi tittar på den globala marknaden och ekonomin?
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/finansiell-utveckling/styrrantan/
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-med-fast-ranta-kpif-och-kpif-xe/kpif-12-manadersforandring/
Dessa två sidor förklarar väl varför det blev som det blev, till stor del. Som vi ser senaste månaderna har vi ett nytt läge, inflationen är i nivå med 2008 och sista datapunkten är högsta värdet sen 1993. Tyder kanske på att ett skifte är påväg. Hur kommande 30 åren ska bli känns omöjligt att förutspå..
The_RobRoy
2022-01-13, 14:51
De som investerade genom att låna under början av 90-talet är inte riktigt lika lyriska. Våra föräldrar levde också under en tid där de här sjuka ökningarna inte riktigt fanns.
Jag håller med om att det är bra att investera. Jag menar bara att det funnits grejer som kan skrämma den bäste som skett i relativ närtid.
Japp föräldrarna köpte hus 1988 och levde igenom 90-talskrisen, efter de har de aldrig vågat flytta och köpa större, sitter kvar med samma radhus än.
http://szwecja.net/NOW/graf/Ekonomia/repo500-DN1992.jpg
YDfZIgFJROg
skyffelmördarn
2022-01-13, 18:16
Precis den här typen av saker jag var ute efter.
Kosttillskottsbutiker och apotek väller ju över av en massa produkter som man hör om "aldrig fungerar" eller är "bortkastat med pengar"
VoDaresVins
2022-01-13, 18:52
…
På vilket sätt blir huden dålig och var det nåt du märkte först vid rakning? Minns inte nu hur många år jag kört Rogaine men nog över 5. Tänker om jag bör sluta i tid… Kan visserligen vara skillnad mellan skum och spray. Testade spray men det kliade otroligt i hårbotten. Inget sånt alls med skum. Beställer från Tyskland eftersom de endast säljer spray här av nån orsak.
Rikard Jansson
2022-01-13, 19:32
Östvärldens feminisering och kommunisminfluerande av västerländska män.
The_RobRoy
2022-01-14, 02:44
På vilket sätt blir huden dålig och var det nåt du märkte först vid rakning? Minns inte nu hur många år jag kört Rogaine men nog över 5. Tänker om jag bör sluta i tid… Kan visserligen vara skillnad mellan skum och spray. Testade spray men det kliade otroligt i hårbotten. Inget sånt alls med skum. Beställer från Tyskland eftersom de endast säljer spray här av nån orsak.
Jag körde spray kanske första 10 åren, då var det riktigt dyrt då Rogaine fortfarande gick under patent. Sen släpptes patentet och nu finns ju massor av billigare kopior, samt att de utvecklade skum. Tyckte också skum fungerade mycket bättre, men vettetusan om det inte va skum varianten som "förstörde" huden. Det som hände va att när jag fortfarande hade hår, så märkte jag att jag började få som gropar uppe på huvudet, tänkte inte så mycket på det. När jag väl rakade av allt insåg jag att fått lite liknande bulldog skalle med linjer som går längst huvudet. Linjerna kommer ifrån att huvudet klämms när jag sover på sidan och det är helt enkelt rynkor. Men är övertygad att Rogainen snabbade på åldrandet av hudet och därför rynkorna är så djupa och blivit som konstanta rynklinjer på huvudet. Nu när jag inte använt produkten på flera år upplever jag nästan att rynkorna blivit mindre, stör mig inte direkt på det, ser nästan lite tufft ut :)
Meditering.
Var säker på att det bara var mumbojumo och fullständigt skräp men efter att gjort några 20-minutare så märkte jag hur jag blev mer fokuserad och hade bättre impulskontroll.
Så 535 miljoner buddister kan nog inte ha så himla fel.
Nästrimmers och näsandning är en annan grej.
Trodde det bara var sån där TV-shopsgrej för att få folks pengar men för oss som har näshår som växer snabbt så märks det en jätteskillnad i allmänt välmående när man slipper lika mycket snorkusar i näsan och när man slipper anstränga sig lika mycket för att få in lika mycket luft.
Och att övergå mer till näsandning från munandning har gjort ofantligt mycket mer för mitt välbefinnade än vad jag kunnat tro.
Investera. Så otroligt tråkigt att jag nästan hela livet fått höra att man inte ska ta risker för man kan förlora något och det levde jag efter hela min uppväxt och även in i vuxenlivet.
Runt 2013 - 2014 började jag investera och man inser att det handlar bara om okunskap och rädsla hos andra. Alla jag känner som är lite mer risktagande än mig har lyckats på saker som jag inte ens haft tanke på att göra. Bara en sån sak som att köpa lägenhet, jag tyckte en kompis var idiotisk som köpte en lägenhet för 800 k för "MAN KAN JU HYRA EN" och slippa ta riskerna med att äga etc. Samma person sålde för 2.1 MSEK. Jag kunde vid samma tidpunkt köpt en lägenhet för 950 k som några år senare var värd 1.5 - 1.8 MSEK. Men min rädsla för vad mina föräldrar alltid har sagt, tänk dig för, det kan ju bli fel och du får stå för allt, tänk om priset går ner när du köpt etc. Alla mina val är styrda av att jag vill vara säker och trygg i det jag gör.
Så, för att avsluta så vill jag bara förmedla att tro inte så mycket på vad alla andra tror, oftast handlar det bara om en okunskap eller rädsla som de försöker projektera på dig.
Det är nya tider, eller de är inte så nya längre.
Innan 80-talet och tidigare under efterkrigstiden var det så lätt att få en billig ren och färdig lägenhet i Sverige som ung, redan i slutet av tonåren hade man ju en lägenhet. Man ansåg att 1 år var lång kötid i Stockholm. I andra svenska städer var kötiden några månader, ungefär så lång tid som det tar att flytta i alla fall. Eller det räknades för att vänta i alla fall, sedan ökade kötiden successivt och när den var 3 år började yngre att köpa bostad. Många svartkontrakt.
Kreditpolitiken var igång förstås och den ekonomiska krisen i början på 90 talet, den ser inte folk förbi.
Folk tänker säkert inte på detta men man måste ju nästan köpa i dag. OK som en ung man eller kille, kan man dra in i random stinkande vrå med tveksamma landlords men som tjej/kvinna är detta inte lika självklart. Bostadssituationen idag är klart antifeministisk som sådan.
Sverige har gått mer och mer åt det håll som UK och Frankrike/Paris befinner sig i med profit på andrahands bostadsuthyrning i som hyresgäst är man förnedrad. Som hyresgäst har man i Sverige större rätt än i UK t ex och även om vissa tycker detta är fel så skall ni inte önska motsatsen, det skapar en dålig situation speciellt för unga och andra som måste hyra.
Så ja, jag har typ liknande erfarenheter av släktingar men jag har helt klart låga krav om jag äger. Är van vid ruffiga områden och är Ok med det.
VoDaresVins
2022-01-14, 07:40
Jag körde spray kanske första 10 åren, då var det riktigt dyrt då Rogaine fortfarande gick under patent. Sen släpptes patentet och nu finns ju massor av billigare kopior, samt att de utvecklade skum. Tyckte också skum fungerade mycket bättre, men vettetusan om det inte va skum varianten som "förstörde" huden. Det som hände va att när jag fortfarande hade hår, så märkte jag att jag började få som gropar uppe på huvudet, tänkte inte så mycket på det. När jag väl rakade av allt insåg jag att fått lite liknande bulldog skalle med linjer som går längst huvudet. Linjerna kommer ifrån att huvudet klämms när jag sover på sidan och det är helt enkelt rynkor. Men är övertygad att Rogainen snabbade på åldrandet av hudet och därför rynkorna är så djupa och blivit som konstanta rynklinjer på huvudet. Nu när jag inte använt produkten på flera år upplever jag nästan att rynkorna blivit mindre, stör mig inte direkt på det, ser nästan lite tufft ut :)
Tack för svaret. Det där med djupa rynkveck är nog faktiskt något jag redan har i pannan som jag är rätt säker på kommer av minoxidilen. Både horisontella och snett över pannan om jag sover på mage. Svårt att se ut som en snäll person när det ser ut som man har horn i pannan. :d
Jag har nog märkt att dermaroller hjälper till att minska rynkorna men ändå slarvar jag med användningen.
Jag använde det i över 20 år dagligen men har inte märkt av problem med huden - varken under användningperioden eller efter. Möjligen att den kunde bli lite torr ibland men inget permanent. (körde endast spray)
VoDaresVins
2022-01-16, 20:07
Kom på en grej nu i helgen när jag på bara en normal frukost och sen gjorde skogsarbete i 7h med bara lite vatten att dricka.
Påmindes om när jag tidigare prövade 4 dagar vattenfasta och förvånades över hur bra jag kunde prestera på gymmet dag 3 in i fastan. Det trodde jag inte skulle gå så pass bra medan många är förvånade att man ens kan träna ett pass på morgonen om man inte ätit frukost först.
När jag var typ 15 så trodde jag att läsk med sötningsmedel gjorde en fetare än sockerläsk. Jag vägde också 125kilo då...
Angående Rogaine så verkar det ju finnas finasteride som ska fungera väldigt bra för de som har lite håravfall (lite samma fall där rogaine verkar fungera) Men det fungerar genom att hämna DHT produktionen i kroppen och kan ha vissa bieffekter så har inte vågat testa. Men verkar gå att få utskrivet om man har problem med håravfall.
trädgårdsmöbel
2022-01-17, 11:55
Ha funkar verkligen Rogaine? Så ni menar att jag är flintig och jävlig utan anledning?
Jag hade alltså kunnat haft en svallande man av tjockt, vackert, långt hår på huvudet?
Ha funkar verkligen Rogaine? Så ni menar att jag är flintig och jävlig utan anledning?
Jag hade alltså kunnat haft en svallande man av tjockt, vackert, långt hår på huvudet?
Trädgårdsmöbel efter rogaine, runt 1980-talet, colorized..
https://imagesvc.meredithcorp.io/v3/mm/image?q=85&c=sc&poi=face&w=1316&h=1755&url=https%3A%2F%2Fstatic.onecms.io%2Fwp-content%2Fuploads%2Fsites%2F20%2F2021%2F08%2F17%2F fabio-1-2000.jpg
Jag har använt rogaine, vikarna har typ babyhår och glest. Så det fungerar liksom inte så mycket att det är värt det.
wtf!
Topic:
Tribulus Terrestis, funkar inte alls för muskler men väl för att idka älskog 5 ggr om dagen
Mycket bra för det manliga välbefinnandet.
Finns olika mycket håravafall såklart, har du väldigt mycket så hjälper inte rogaine eller t.ex. finasterid, men om du bara har sämre hårväxt i kronan på huvudet så kan det hjälpa.
skyffelmördarn
2022-01-17, 18:44
Låter ändå jobbigt att behöva hålla på med det livet ut för jag antar att det är de man måste.
VoDaresVins
2022-01-18, 10:58
Jag trodde faktiskt inte heller att Rogaine skulle fungera men det har nog fungerat över förväntan. Jag var ca 25 när jag började tappa mitt hår i rask takt. Gick på finasterid i nästan 15 år. Det fungerade nog mot håravfallet men blev för nojig om biverkningar så jag lade av. Var nog inställd på att bli helt flint då men gav ändå Rogaine en chans. Det har nog bromsat så pass bra att jag tycker det är värt det. Jag spenderar ca 10s per morgon och kväll att lägga i skummet så skulle inte kalla det jobbigt. Kostar 230 kr/mån. Flikarna har gått högre och fläcken mitt på blir tunnare men ett år eller två till kan jag nog köra och det ännu ser bättre ut än vad jag gör rakad. Så om jag då kastar in handuken vid 47 så är jag ändå nöjd med hur jag klarat mig jämfört med släkten.
Ärligt sagt har jag inte sett en enda bekant hittils som jag tyckt passat bättre i rakat den dagen de beslutat sig för det. Visserligen är det ju sällan nån låter det gå så långt heller som de gjorde förr.
Jag trodde faktiskt inte heller att Rogaine skulle fungera men det har nog fungerat över förväntan. Jag var ca 25 när jag började tappa mitt hår i rask takt. Gick på finasterid i nästan 15 år. Det fungerade nog mot håravfallet men blev för nojig om biverkningar så jag lade av. Var nog inställd på att bli helt flint då men gav ändå Rogaine en chans. Det har nog bromsat så pass bra att jag tycker det är värt det. Jag spenderar ca 10s per morgon och kväll att lägga i skummet så skulle inte kalla det jobbigt. Kostar 230 kr/mån. Flikarna har gått högre och fläcken mitt på blir tunnare men ett år eller två till kan jag nog köra och det ännu ser bättre ut än vad jag gör rakad. Så om jag då kastar in handuken vid 47 så är jag ändå nöjd med hur jag klarat mig jämfört med släkten.
Ärligt sagt har jag inte sett en enda bekant hittils som jag tyckt passat bättre i rakat den dagen de beslutat sig för det. Visserligen är det ju sällan nån låter det gå så långt heller som de gjorde förr.
Jag är 32 och funderar på att testa finasteride, har du haft några biverkningar? Eller fungerade det bra i 15år?
....
Vilket stadium på norwood scale är du? Tror att när man nått nivå 3 är det bara kasta in handduken och raka skallen eller göra en hårtransplantation, går inte få till snyggt, som att sminka en gris.
https://cdn-prod.medicalnewstoday.com/content/images/articles/327/327001/an-infographic-of-the-norwood-scale.jpg
VoDaresVins
2022-01-18, 12:29
Jag är 32 och funderar på att testa finasteride, har du haft några biverkningar? Eller fungerade det bra i 15år?
Det här (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=8092597&postcount=212) postade jag i en tråd tidigare som behandlar ämnet mera. Så ja det fungerar, men även om jag vet om jag hade fysiska eller psykiska bieffekter orsakat av det så skulle jag ändå inte göra om mitt val.
VoDaresVins
2022-01-18, 12:56
Vilket stadium på norwood scale är du? Tror att när man nått nivå 3 är det bara kasta in handduken och raka skallen eller göra en hårtransplantation, går inte få till snyggt, som att sminka en gris.
https://cdn-prod.medicalnewstoday.com/content/images/articles/327/327001/an-infographic-of-the-norwood-scale.jpg
https://i.imgur.com/ePSCaJH.jpg
Pinfärska bilder. Den här grisen tänker klänga fast vid sitt smink än. :d
StarkaUlf
2022-01-18, 13:00
Du har ju många år kvar, VoDaresVin. Jag är avis!
VoDaresVins
2022-01-18, 17:19
Kan väl ännu tilllägga att både finasterid och Rogaine i första hand bromsar, även om du får tillbaka en del åtminstone med finasterid bara du börjar i tid.
Så på så sätt är det bäst att börja och sedan fundera på om du inte ska använda nåt istället för tvärt om. ;)
The_RobRoy
2022-01-19, 03:24
Kan väl ännu tilllägga att både finasterid och Rogaine i första hand bromsar, även om du får tillbaka en del åtminstone med finasterid bara du börjar i tid.
Så på så sätt är det bäst att börja och sedan fundera på om du inte ska använda nåt istället för tvärt om. ;)
Exakt det är reverse engineering om produkterna funkar. Man börjar innan man är tunnhårig och det bromsar det rejält. Hur kan jag då säga att det fungerat för mig? Initiallt får man en liten boost då håret blir tjockare. 10 år in i användandet provade jag och sluta i 4-5 månader, håret bara rasade av, jag började igen, håret kom tillbaka men inte lika mycket som innan jag sluta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.