handdator

Visa fullständig version : Var försvinner alla pensionspengar?

ceejay
2022-01-06, 07:47
Jag räknade lite på premiepension och tjänstepension. Oavsett vad jag stoppar in för siffror, med medelbra avkastning per år, så borde vardera vara värda minst 4 miljoner om 30 år. Detta förutsatt att inbetalningarna inte ökar alls.

Var försvinner alla pensionspengar någonstans, då folk ibland ligger på 15k i månaden i pension?

Hemi
2022-01-06, 07:55
Jag fatter ingenting. Förklara för en som sovit under en pressänning i 30 år. Vi kan vara en hög.

Premietjäm'nsteavkastningvärde. WTF, Jag är gammal, Orka? Ja?

ceejay
2022-01-06, 08:01
Jag fatter ingenting. Förklara för en som sovit under en pressänning i 30 år. Vi kan vara en hög.

Premietjäm'nsteavkastningvärde. WTF, Jag är gammal, Orka? Ja?

Du är full, gå och lägg dig.

Hemi
2022-01-06, 08:07
Du är full, gå och lägg dig.

Skulle kunna vara så, vem bryr sig.

Hur tror du din 2 , 3 stegs generation bakåt, sorry vet inte ur jag skriver på svenska tar det. Hur tror du de såg på sin pension, etc. Bryr vi bara om oss själva.

Då, var det aldrig frågor, du arbetade och så var det med det.

rooz
2022-01-06, 09:17
Skulle kunna vara så, vem bryr sig.

Hur tror du din 2 , 3 stegs generation bakåt, sorry vet inte ur jag skriver på svenska tar det. Hur tror du de såg på sin pension, etc. Bryr vi bara om oss själva.

Då, var det aldrig frågor, du arbetade och så var det med det.

Och man kliar sig i huvudet när sossarna får 28-29% i riksdagsvalet..

Den pensionsgrundande inkomsten är din inkomst minskad med den allmänna pensionsavgiften med 7 procent. Det innebär att den högsta pensionsgrundande inkomsten år 2022 är 532 500 kronor eller 44 375 kronor per månad, som är 7,5 inkomstbasbelopp. År 2021 är den högsta pensionsgrundande inkomsten 511 500 kronor eller 42 625 kronor per månad.

StarkaUlf
2022-01-06, 09:31
Hoppas jag dör innan pensionen så att jag inte behöver bry mig, för jag har noll koll.

ceejay
2022-01-06, 09:32
Som exempel, kollar prognos för min tjänstepension som säger 3600kr i månaden om jag tar ut den under 5 år när jag är 65. Kollar jag på den totala summan jag har tjänat ihop och delar den på 60(5 år) så blir det lite över 2000kr. Detta är beräknat från den summan jag redan har där och inte hur den summan ökar med tiden pga jobb och utveckling. Det är ju fan 34 år dit. Hur går detta ihop, vad missar jag? Samma med premiepensionen.

10% per år i 34 år blir många miljoner.

ceejay
2022-01-06, 09:36
Stoppar jag in 1000kr i månaden som privat sparande med 10% i 34 år så blir summan 3 miljoner.

Det verkar som att min tjänstepension betalar in typ 2k i månaden just nu. Det blir en jävla massa pengar på 34 år. Hur kan pensionen bli så värdekass?

Premiepensionen är lite mer än 1000kr i månaden just nu.

Melker2
2022-01-06, 09:41
Vad är det för avkastning i beräkningen?

ceejay
2022-01-06, 09:44
Vad är det för avkastning i beräkningen?

Nu räknade jag med 10%. Prognosen verkar ju knappt räkna med 0%.

rooz
2022-01-06, 09:46
Tror avkastningen var 6.4% förra året.

ceejay
2022-01-06, 09:53
För vilken form av pension?

rooz
2022-01-06, 09:57
För vilken form av pension?

Statliga.

Armed Dingo
2022-01-06, 11:46
Staten tar väl värdeökningen och bränner på något idiotiskt.

Baskagge
2022-01-06, 12:19
30 år till i det här landet? :Virro:laugh:*spy*

Melker2
2022-01-06, 12:28

Då har du nog svaret på din fråga där.

Pensionen ska väl räcka bortemot 18 år också, typ 65-83 är vad medelåldern nu kan vara när det är dags för dig.

Ladugårdsdörr
2022-01-06, 12:36

Kan du manipulera alla variabler? Jag misstänker att dessa kalkylatorer är väldigt konservativa och inte tar hänsyn till förväntad löneökning osv. Dessutom saknas riskjustering för att pensionssystemet är långsiktigt ohållbart.

Ladugårdsdörr
2022-01-06, 13:04
Då har du nog svaret på din fråga där.

Pensionen ska väl räcka bortemot 18 år också, typ 65-83 är vad medelåldern nu kan vara när det är dags för dig.

Återstående medellivslängd är intressant i sammanhanget. Idag förväntas en man som är 65 år leva i 19 år till och en kvinna drygt 21 år, för männen har denna ökat med 3 år mellan 1999 och 2019 (medvetet val av data då Kåvidd ställer till det). Det blir alltså en intressant soppa där allt fler lever allt längre och ska försörjas av ett system som bygger på transfereringar från arbetande utgör den huvudsakliga finansieringen.
Vikten av eget sparande som man har kontroll över, dvs. inte olika pensionlösningar är numera enormt stor.

Lafayette
2022-01-06, 13:09
Hoppas jag dör innan pensionen så att jag inte behöver bry mig, för jag har noll koll.

Jag kan inte ens förställa mig själv så gammal. Kommer med största säkerhet vara död. Så skiter också i det. Verkar stressigt och slöseri med tid. Och kört ändå för min del.:d

skyffelmördarn
2022-01-06, 15:30
Jag kan inte ens förställa mig själv så gammal. Kommer med största säkerhet vara död. Så skiter också i det. Verkar stressigt och slöseri med tid. Och kört ändå för min del.:d

Sl3lcTZN7fI

https://pics.me.me/thumb_i-aint-here-for-a-long-time-im-here-for-7471686.png

Kaktus123
2022-01-06, 17:33
Jag räknade lite på premiepension och tjänstepension. Oavsett vad jag stoppar in för siffror, med medelbra avkastning per år, så borde vardera vara värda minst 4 miljoner om 30 år. Detta förutsatt att inbetalningarna inte ökar alls.

Var försvinner alla pensionspengar någonstans, då folk ibland ligger på 15k i månaden i pension?

Nu nämner du iofs premie/tjänstepension, men generellt lider pensionssystemet av att många som aldrig bidragit eller i liten utsträckning har bidrag även får ta del. Vilket innebär att arbetande/skötsamma individer precis som alltid ska betala/subventionera alla förbannade idioter och parasiter vilket leder till mindre för den skötsamma gruppen.

stridis
2022-01-06, 18:28

Eller så ändrar du din livsstil och när du blivit 85 år så går de ut på bred front med livsföryngrande metoder. Sen skrockar du åt den sen länge döde stridis på din 150:e födelsedag... Fast å andra sidan får du ingen pension så det blir till att jobba...:devil:

An Iron Soul
2022-01-06, 19:12
Jag förlitar mig inte på systemet. Jag har ett privat pensionssparande (månadssparande) på ett ISK konto som jag döpt till ”mitt pensionssparande”. Ett sparande med 100% aktie exponering.

Den allmänna och tjänstepensionen kommer stå för 60% av din slutlön. För mig är det inte tillräckligt. Jag vill inte behöva sänka min levnadsstandard så pass mycket.

Därför månadssparar jag 1000 kr i månaden. Och räknar med att kunna leva på 80% av min slutlön. Närmare pensionsdagen jag kommer så kommer även sparandet till det kontot att öka.

En annat tips är att fortfarande stå kvar i bostadskön fast du äger en bostadsrätt. De kan innebära att du säljer din bostadsrätt och i flyttar till en hyresrätt.

Oftast har du tjänat en hacka på affären och barnen är redan utflugna från den stora villan/lägenheten du bott i. Eller hur din situation nu då ser ut.

skyffelmördarn
2022-01-06, 19:12
Tror man gör klokt i att bara ge fan i att fundera över hur det ska bli med ens pension, vart skattepengarna tar vägen os.v. för börjar man nysta i det kommer nog ens närmast anhöriga hitta en hängandes från taket inom kort.

mangs
2022-01-07, 09:02
Tror man gör klokt i att bara ge fan i att fundera över hur det ska bli med ens pension, vart skattepengarna tar vägen os.v. för börjar man nysta i det kommer nog ens närmast anhöriga hitta en hängandes från taket inom kort.

eller gör man som An Iron Soul och säkrar upp lite extra med ett privat sparande. Det kostar inte många kronor och du förfogar 100% fritt över detta kapital och kan ta ut dem tidigare om planen ändras. Gör du en regelbunden insättning märks det inte heller att du gör detta sparande.

Även om pensionen är långt borta för de flesta så kan detta sparande öppna upp enorma dörrar. Det kanske är det som ger dig lite pnegar att unna dig något nöje, att du kan bo kvar eller gå i pension några år tidigare.

Visst skal lman leva i nuet men vinsten med att säkra sin framtid som kommer gälla i kanske 40 år överväger den kostnaden det medför. Dessutom är det ju pengar till dig själv.

ceejay
2022-01-07, 09:04
Nu gjorde jag mest tråden av nyfikenhet, jag räknar inte med pension i min kalkyl och jag investerar minst 15k i månaden på börsen och har redan nu en ganska hygglig storlek på mitt kapital.

mangs
2022-01-07, 09:46
Nu gjorde jag mest tråden av nyfikenhet, jag räknar inte med pension i min kalkyl och jag investerar minst 15k i månaden på börsen och har redan nu en ganska hygglig storlek på mitt kapital.

Tror det handlar mycket om hur man väljer att räkna med avkastning. Att som du räkna med 10% är en ganska hög siffra. På 40 års tid gör det en enorm skillnad varje % avkastning man prognostiserar fel.

Även om börsen skulle snitta 10% över tid så innebär det då att du kommer sitta med 100% av kapitalet exponerat mot detta även dagen innan pension vilket kanske inte är så genomtänkt, På sikt är det klokt att säkra av delar av kapitalet mot lite lägre avkastning.

Sedan måste man även räkna in inflationen vilket jag är ganska säker att Minpension gör i sina prognoser.

Jag håller dock med dig i att synligheten och förväntan på det kapital som avsätts i pension inte är helt transperent för oss.

Det är betydligt enklare att skapa denna överblicken i sitt egna sparande även om mycket kan hända även där vad det gäller inflation, valuta-affekter sättningar ivärldsekonomin etc. Tror man gör klokt i att diversifiera sina besparingar och i fallet om man har mycket tillgångar även vara dum och låta en del stå kvar som kontanter helt utanför marknaderna. Dels för att inte riskera tappa dem vid krasch men även för möjlighet att stoppa in dem vid tillfälle likt efter corona-kraschen.

Ladugårdsdörr
2022-01-07, 11:11

Att arbetsgivaravgiften är lika hög över brytpunkten (vill minnas det är 501.000) men att lön över detta inte är pensionsgrundande är inget att uppröras över...
Någonstans måste pengarna hämtas som ska gå till bidrag och pensioner till de som inte arbetar.

Även om börsen skulle snitta 10% över tid så innebär det då att du kommer sitta med 100% av kapitalet exponerat mot detta även dagen innan pension vilket kanske inte är så genomtänkt, På sikt är det klokt att säkra av delar av kapitalet mot lite lägre avkastning.

Det är övertänkt att "säkra delar av kapitalet" när det gäller pension om man inte förväntar sig att ha väldigt låg pension generellt och inga andra inkomstkällor (t.ex. egen "pension" i fond/aktier). Att delvis växla över till ränta 10-20 år innan pension som många av dessa försäkringslösningar/generationsfonder gör innebär att man riskerar att gå miste om stora vinster och istället se inflationen bryta ner kapitalet.
Indexfond fram till uttag har visat sig vara den bästa lösningen så länge man inte lever på marginalen.

An Iron Soul
2022-01-07, 12:55
Grattis. 15k i månaden gör att du får en riktigt hög sparkvot. :)

Jawi
2022-01-07, 14:36
Pensionsmyndigheten räknar med en väldigt låg avkastning i sin pensionsprognos.

"När vi gör ett antagande om din framtida pension väljer vi därför att anta att lönen inte stiger och att värdeutvecklingen på ditt pensionskapital stiger med ungefär 2 procent om året. Det är den prognosstandard som pensionsbolag och myndigheter kommit överens om.

När du ser din prognos är månadsbeloppet omräknat till dagens pris- och lönenivå. Det är för att du ska kunna få en känsla för hur mycket den pensionen räcker till. Du kan jämföra den med vilka utgifter du har i dag."
https://www.minpension.se/allt-om-pensioner/pensionsprognos/loneokning-i-prognosen