handdator

Visa fullständig version : Har du en inre monolog?

Brofessorn
2021-12-31, 14:28
Har du en inre röst som gör att du kan "höra" dina tankar? Alltså handlar det inte om att du pratar med dig själv så att någon annan kan höra, utan denna röst finns enbart i din hjärna.

https://www.livescience.com/does-everyone-have-inner-monologue.html

Jag har inte det.

delta_mats
2021-12-31, 14:55
Japp det har jag.

King Grub
2021-12-31, 15:05
Absolut. Jag lyder rösten vad den än befaller.

CalleP
2021-12-31, 15:05
Ibland! :)

trädgårdsmöbel
2021-12-31, 15:07
Tror jag har haft det men nu låter min inre röst som att jag tvingar fram den om jag tänker i oŕd.

derko
2021-12-31, 15:21
Är du ett MXR fan?

Brofessorn
2021-12-31, 15:28
Är du ett MXR fan?

Vad är MXR?

stridis
2021-12-31, 15:31
Ibland! :)

Något i den svängen.

NPC:er som inte har någon inre monolog och vi halvtattare tänker bara till ibland.:)

Brofessorn
2021-12-31, 15:36
Något i den svängen.

NPC:er som inte har någon inre monolog och vi halvtattare tänker bara till ibland.:)

Varför skulle en brist på inre monolog, dvs. att ens tankar manifesterar sig som en röst, innebära att man är en "NPC"?

Diomedea exulans
2021-12-31, 15:53
Nej, men när jag läser om något som någon annan har sagt så kan jag ofta ”höra” den personens röst i huvudet.

Däremot så tänker jag i ljudlösa ord och meningar. Brukar formulera långa haranger i huvudet. Om jag skriver något på internet så har jag ofta gått i flera timmar och tänkt ut det först, ibland exakt ner till minsta skiljetecken.

trädgårdsmöbel
2021-12-31, 15:58
Är du ett MXR fan?

Inte tipsa om det på Kolozzeum. Humancentipede kommer få helt skinflådd penis av mxrs flickvän.

Wrenchgirl
2021-12-31, 16:08
Jag kan till och med ha ett inre gräl med mig själv. :smash:

Ett Orm
2021-12-31, 16:15
Ja, det är som jag diskuterar med en annan person inne i huvudet. När det är igång har jag svårt att koncentrera på nått annat.

Däremot har jag börjat höra random personer tala, som ett sorl i en folkmassa, när jag är på väg att somna. Började för runt tio år sedan och kommer då och då. Jäkla skumt men det stör mig inte.

Dominic
2021-12-31, 16:37
Nej, jag är en NPC. Har ingen sån inre dialog/monolog.

Jag lever i nuet ungefär som ett djur.

Langster
2021-12-31, 17:11
Ja, den stängs nog oftast ned av omgivningens brus.
Men i lugna stunder beskriver den och vrider och vänder den på problem. Jag skulle säga att den även testar olika scenarion, typ vad en person kommer att svara på ett uttalande eller liknande.
Den går på autopilot, men jag kan styra den om det behövs.
Mest aktiv om jag har problem eller om jag är väldigt förväntansfull typ, när hjärnan arbetar.

Brofessorn
2021-12-31, 17:40
Nu när jag tänker efter, kanske jag också har en inre monolog ur det hänseendet att jag kan "höra" min röst om jag medvetet försöker tänka det. Men inget som är med mig i vardagen.

Förövrigt, är jag nyfiken på om folk med en stark inre dialog är mer benägna att drabbas av schizofreni. Tekniskt sett är väl den inre monologen en hallucination, vars förekomst kontrolleras av "hallucinationshjärndelen". Vid mycket inre monolog kanske man har en högaktiv hallucinationshjärndel som kan ge upphov till andra vanföreställningar.

Langster
2021-12-31, 18:32
Nu när jag tänker efter, kanske jag också har en inre monolog ur det hänseendet att jag kan "höra" min röst om jag medvetet försöker tänka det. Men inget som är med mig i vardagen.

Förövrigt, är jag nyfiken på om folk med en stark inre dialog är mer benägna att drabbas av schizofreni. Tekniskt sett är väl den inre monologen en hallucination, vars förekomst kontrolleras av "hallucinationshjärndelen". Vid mycket inre monolog kanske man har en högaktiv hallucinationshjärndel som kan ge upphov till andra vanföreställningar.

Det handlar nog mer om att ha det som kallas fantasi än att ha hallucinationer.
Men visst, troligtvis behöver man kunna ha detta för att kunna bli schizofren och få en mängd andra psykiska sjukdomar, styrs man helt av reptilhjärnan är man troligen immun mot mycket.

Brofessorn
2021-12-31, 18:42
Det handlar nog mer om att ha det som kallas fantasi än att ha hallucinationer.
Men visst, troligtvis behöver man kunna ha detta för att kunna bli schizofren och få en mängd andra psykiska sjukdomar, styrs man helt av reptilhjärnan är man troligen immun mot mycket.

Hallucination: "ett sinnesintryck som uppstår utan motsvarande sinnesretning. Alltså att se, höra, känna, smaka eller lukta saker som andra inte uppfattar."

Låter mycket som en inre dialog. Men hur definierar du fantasi? För mig handlar fantasi mer om förmågan att komma på tankar - som sedan kan uttryckas på flera olika sätt. Kanske kan man skriva ner en historia, en låt eller skapa en ny uppfinning, hallucinera en röst som säger tanken.

stridis
2021-12-31, 18:52
Hur är folks förmåga till inre syner, som en inre filmproducent?

BelowAverage
2021-12-31, 19:25
"With true inner speech, you almost "hear" your inner voice, she told Live Science. You're aware of its tone and intonation."

Kan inte säga att jag känner igen detta. Men jag har en inre monolog, tänker i ord.
Man ställer sig ju dock frågan hur avhängiga tankar är av språk. Väldigt tror jag.

Läser jag böcker med beskrivningar av platser så upplever jag att jag ser dem framför mig. Tänker jag på en plats jag sett eller varit kan jag visualisera den och färdas runt den. Dock blir det aldrig helt exakt och så tillkommer detaljer jag inte först tänkt på "just ja, den kröken längs vägen" eller liknande :d
Brukade visualisera hur det skulle set ut och hur det skulle kännas när jag tränade kroppsviktsövningar, upplevde det som användbart.

r3mpuh
2021-12-31, 19:25
Paralyserande nivå utav inre monolog? *jorgen*

RökteUppMinKatt
2021-12-31, 19:32
En inre monolog?

Kompis, jag har en hel familj som bor i mitt huvud.

Langster
2021-12-31, 20:39
Hallucination: "ett sinnesintryck som uppstår utan motsvarande sinnesretning. Alltså att se, höra, känna, smaka eller lukta saker som andra inte uppfattar."

Låter mycket som en inre dialog. Men hur definierar du fantasi? För mig handlar fantasi mer om förmågan att komma på tankar - som sedan kan uttryckas på flera olika sätt. Kanske kan man skriva ner en historia, en låt eller skapa en ny uppfinning, hallucinera en röst som säger tanken.

Läs artikeln du själv länkade till.
The lack of an inner monologue has been linked to a condition called*aphantasia*— sometimes called "blindness of the mind's eye." People who experience aphantasia don't experience visualizations in their mind; they can't mentally picture their bedroom or their mother's face. Many times, those who don't experience visualizations don't experience clear inner speech, either.

Hallucinationer är fantasier som man inte har kontroll över, eller är medveten om att de kommer från ens egen hjärna det är ganska avgörande skillnader.

Brofessorn
2021-12-31, 21:14

Har väldigt många inre syner, är så större delen av mina tankar manifesterar sig. Mycket abstrakta former också. Tror det kan vara relaterat till att jag även har lättare att komma ihåg saker jag ser framför mig än saker jag hör.

Hallucinationer är fantasier som man inte har kontroll över, eller är medveten om att de kommer från ens egen hjärna det är ganska avgörande skillnader.

Är det verkligen så? Källa på det?

delta_mats
2021-12-31, 23:03

Jag kan spela upp hela scenarion i huvudet, hittepå alltså. Ofta gör jag det ifall jag tar en lång promenad, vandrar eller liknande. När jag inte behöver använda hjärnan till något mer konstruktivt liksom, kanske bara kan kalla för att dagdrömma?

delta_mats
2021-12-31, 23:05
Har väldigt många inre syner, är så större delen av mina tankar manifesterar sig. Mycket abstrakta former också. Tror det kan vara relaterat till att jag även har lättare att komma ihåg saker jag ser framför mig än saker jag hör.

Är det verkligen så? Källa på det?

Hallucinationer är väl sånt som man själv tror är verklighet men som faktiskt inte är det. Du hör någon prata eller ser något som faktiskt inte är där på riktigt, men du tror det är verkligt. Och nej, man kan inte kontrollera det.

wilkes
2022-01-02, 01:08
Det känns väldigt diffust mellan idén att ha inre röst och att bara tänka? Jag kan ju väldigt enkelt tala utan att öppna munnen så att säga. Alltså tänka i ord. Det är också väldigt vanligt att min dialog övergår från intern till extern, alltså jag börjar tala högt för mig själv.

Jag har dock komplett afantasi. Jag kan inte se saker i mitt "inre". När jag upptäckte att detta var en grej så förstod jag varför det där att "räkna får" för att somna aldrig var begripligt för mig. Man ska bokstavligen tänka sig får i sitt inre, och sedan räkna dessa.. Detta är helt omöjligt för mig.

Jag tror det faktum att jag kan tala väldigt tydligt med mig själv i huvudet, men jag kan inte fantisera fram får eller annat som kanske får (pun intended) hjärnan att slappna av kan vara orsak till att jag har svårt att somna ibland.. Tankarna bara maler. Ibland kan jag "tänka" mig en hel föreläsning på något ämne jag är engagerad. Kan "snacka" med mig själv i en timme om jag är tillräckligt understimulerad och överengagerad i nått ämne. En vanlig grej jag gör är att jag låtsas vara intervjuad på ämnet av någon av de där amerikanska talk-show programmen. Då kan jag mala på i evigheter, utan att göra ett ljud.

CalleP
2022-01-02, 18:03

Kan se bilder men väldigt svagt, känslan vid ett minne kan jag dock känna. :)

Rikard Jansson
2022-01-02, 19:00
Ja, jag passar på att få ur mig all toxisk maskulinitet där. Typ om jag gör något klantigt så frågar jag mig själv "är du helt jävla dum i huvudet?". Önskar man kunde säga så till andra personer och att de tog det lika väl som man själv tar det.

TheDoctor
2022-01-02, 19:42
Yes. Hela tiden. Tänker i ord och meningar. Pratar ofta med mig själv både inne i huvudet och med munnen. Kan hålla tanke dialoger med mig själv.

Där jag tänker vad någon har sagt eller kanske kommer att säga, sen vad jag svarar på det och vart det svaret sen kan leda till osv. Gör inte alla människor det?

Det är full cirkus ibland. Därför jag gärna lyssnar på något lungt när jag ska koncentrera mig. Funkar utmärkt på jobb och hyffsat när jag ska sova.