Visa fullständig version : Arbetstidsförkortning
Yo.
Jobbar på ett kemiproduktionsföretag och jag får liksom många andra ATF. Är det någon som vet hur det brukar räknas ut hur mycket en timme är värd i pengar om man plockar ut det i just pengar istället för att som standard få in det på ens pension? Har 32h kvar detta år vilket nollas 1 januari och jag har bett om att få ut det i pengar istället för pension.
TheDoctor
2021-12-28, 07:16
Är det inte en % av lönen?
Det är länge sedan nu. Men när jag jobbade som snickare och ingick i Byggnads så var ATF en form av betald semester. 32h extra semester varje år utöver de 25 lagstadgade dagarna.
Ja precis jag kan ju ta ledigt och få betalt för de timmarna ändå oavsett om passet ger OB eller inte. Mest nyfiken på vad de kan vara värda om man plockar ut det på lönen istället.
skyffelmördarn
2021-12-28, 09:26
Styr man ens själv över sin ATF? Det är väl den chefen använder sig av för att ta ut klämdagar och brukar betyda att hela verksamheten står stilla.
Magnus N
2021-12-28, 09:28
Styr man ens själv över sin ATF? Det är väl den chefen använder sig av för att ta ut klämdagar och brukar betyda att hela verksamheten står stilla.
Bestämmer 100% över mina atf. Chefen har inget med dem att göra.tror inte ens de får pilla i de timmarna
Kanske annorlunda för andra yrken (elektriker här)
Yea, använder den som jag vill.
Langster
2021-12-28, 11:09
Jag har en klämdag som arbetsgivaren bestämmer när den ska tas + 3 dagar ATF som jag bestämmer själv över, och 6 veckors semester. Flex som jag kan styra över hur jag vill, iom fortsatt hemarbete styr jag nästan till 100% när jag jobbar. Nästa år införs Familjeveckan också. Snart är det inga arbetsdagar kvar.
Dock ingen som helst OB eller liknande, inte ens övertidsersättning.
Hade jag fått betalt för övertid hade jag varit rik…
Jag har en klämdag som arbetsgivaren bestämmer när den ska tas + 3 dagar ATF som jag bestämmer själv över, och 6 veckors semester. Flex som jag kan styra över hur jag vill, iom fortsatt hemarbete styr jag nästan till 100% när jag jobbar. Nästa år införs Familjeveckan också. Snart är det inga arbetsdagar kvar.
Jobbar skift och får ob plus övertid på allt extra. Har lyckats klämma in 290h övertid iår. Passade på och körde när jag ändå kunde och funnits möjligheter, blir inte så mycket nästa år.
Övertid borde vara en grej för alla. Antingen jobbar man sina timmar eller så får man betalt för det extra man gör.
Langster
2021-12-28, 11:33
Jobbar skift och får ob plus övertid på allt extra. Har lyckats klämma in 290h övertid iår. Passade på och körde när jag ändå kunde och funnits möjligheter, blir inte så mycket nästa år.
Övertid borde vara en grej för alla. Antingen jobbar man sina timmar eller så får man betalt för det extra man gör.
Ja det kan man tycka, men det ser ofta ut så här för tjänstemän. Man styr mer själv över sin arbetstid men man kan inte få någon övertidsersättning. På gott och ont.
För mig har det varit bra nu när jag har barn, skulle troligen inte ha kunnat jobba så mycket övertid med fasta arbetstider och vara på plats osv ändå.
Langster
2021-12-28, 11:43
Sen kan man ju tillägga att tjänstemäns arbetstid ofta inte går att mäta på samma sätt som någon som står i produktion eller i butik eller liknande.
Hur lång tid tar det att planera en produktion t.ex? Hur lång tid tar det att räkna en offert och att skicka en faktura? Hur mycket måste man lägga på kundkontakter?
Man får se till att ta ansvaret själv, både för att man utför sina arbetsuppgifter och att man får sin fritid.
Även jag styr över mina ATK-timmar. De som spiller över till nästa år betalas ut i pengar enligt månadslönen / 160 x antal ATK-timmar. Dock sparas alltid 16 timmar för att man ska ha ett gäng när det nya året börjar.
Anders The Peak
2021-12-28, 13:17
Antar att det enkla är kollektivavtalet som egentligen styr över hur ATF timmarna regleras. Antar att AG gör lite som känns bäst för dem i det här fallet. Men i en tvist blir det kollektivavtalet som styr upp huret.
dluddeckens
2021-12-28, 21:04
Familjeveckan är slopad.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.