Visa fullständig version : BULKA , värt det ?
Så, jag igen med en ny tråd ��*♂️
Har testat lite olika "kaloribehov" sidor.
En säger 2700 typ , en del säger 3100 + 500 för överskott till att bygga muskler.
Då är det dom sidorna där man kan lägga in hur man jobbar. Jag jobbar 9,5 timmar varje dag måndag till torsdag , rätt tungt krävande jobb , jobbar med galvanisering, lyfter balkar och stora tunga grejer! Innan detta så går jag till gymmet o kör 60 - 90 min , sen jobba 9 timmar +.
Har legat på 2600 - 2800 kcal I en vecka , mer eller mindre helt viktstabil enligt vågen ! Men fortsätter dokumentera vikten , började ta lite kreatin så de kommer ju öka lite i min vikt. Men tycker de är svårt att ens klämma 2800 kcal varje dag ��
Tänker på valhalla gainer om man inte pallar äta "mat"
Diomedea exulans
2021-12-22, 22:14
Nix, inte värt det.
Nix, inte värt det.
Tack för din åsikt iaf. Jag får knappt ner 2800 kcal ! Det går men man mår illa. Sen jobbet är sjukt krävande fysiskt 😴
Beror på hur spinkig man är. Är man normalviktig eller kanske lite över, så behövs det nog ingen galen bulk. För mig var det värt det, även fast man fått lite mage på köpet. Men jag är ingen spännbög ändå så det gör inget.
Har man aldrig varit fet så tror jag den värsta otjänsten man kan göra sig själv är att bli fet, även om det är temporärt.
Brofessorn
2021-12-23, 15:47
För att bygga muskler behöver du ju inte gå upp i vikt. Om ditt mål å andra sidan är att gå upp i vikt behöver du bulka, om man går enligt definitionen att en bulk helt enkelt är ett kaloriöverskott. Under bulken kommer du kanske bli starkare och se större ut snabbare, men finns även risken att du blir fet vilket gör det svårare för dig i all framtid - så det är lite av ett marshmallow-test.
Lånar tråden lite, är det möjligt att öka få större armar utan att bulka om man är förbi newbie gains fasen? har stannat på ynka 37 spända, inte det varit någon utveckling senaste halvåret, skulle gärna vilja ha större utan att lägga på mig fett.
zsebastian
2021-12-25, 15:19
Värt det för vadå? Vad väger du, hur lång är du, vilket mål har du och vad lyfter du?
Lånar tråden lite, är det möjligt att öka få större armar utan att bulka om man är förbi newbie gains fasen? har stannat på ynka 37 spända, inte det varit någon utveckling senaste halvåret, skulle gärna vilja ha större utan att lägga på mig fett.
Nej, det är inte möjligt. Du har ju bevisat det för dig själv, inget har hänt på ett halvår.
men finns även risken att du blir fet vilket gör det svårare för dig i all framtid
Vem som helst kan deffa ner dom kilona fett dom får på en bulk. Man blir inte fet av att gå upp 10 kilo på ett år.
Diomedea exulans
2021-12-25, 15:24
Värt det för vadå? Vad väger du, hur lång är du, vilket mål har du och vad lyfter du?
Nej, det är inte möjligt. Du har ju bevisat det för dig själv, inget har hänt på ett halvår.
Vem som helst kan deffa ner dom kilona fett dom får på en bulk. Man blir inte fet av att gå upp 10 kilo på ett år.
Man kan definitivt gå från ”snygg” till ”lönnfet/dad bod” genom att gå upp 10 kg på ett år.
zsebastian
2021-12-25, 15:35
Man kan definitivt gå från ”snygg” till ”lönnfet/dad bod” genom att gå upp 10 kg på ett år.
Alltså, om du tränar samtidigt så är grovt räknat ungefär 5 av dom kilona fett. Med all sannolikhet kommer din kroppsfett-andel gå neråt, men det är inte säkert. Det hela beror på vad du menar med snygg kontra lönnfet. En person som är spinkig från början kommer se bättre ut om dom går upp 10 kg. Det beror helt på vad dina preferenser är, och vad du menar med snygg. Personen som går upp 10 kg kommer i alla fall se ut som att dom lyfter.
Men hur ska du annars göra? En person som bulkar så, sen går ner 5 kg kommer se bättre ut efter det än en person som spinner hjulen under samma tid. Jag vet inte varför du försöker göra andra rädda för att gå upp 10 kg, det är ingen som kommer tycka att en person ser fet ut efter en sådan bulk. Fet blir man av flera år av dåliga val.
Viktstabil på det lilla intaget med den aktivitetsnivån? Hur lång är du och vad väger du? Vad äter du som gör att du blir illamående av 2800 kcal?
Viktstabil på det lilla intaget med den aktivitetsnivån? Hur lång är du och vad väger du? Vad äter du som gör att du blir illamående av 2800 kcal?
Mellan 79 - 81,6 , 178 cm lång
Frukost 2 rostade mackor , 2 ägg , 1 banan , 80 gram blåbär, 250 gran kvarg.
Efter gymmet 1 Protienshake + kreatin.
Lunch 350 - 400 gram potatis , 180 gram fisk , 250 gram brocoli och en kalorisnål sås.
Lunch 2 - 350 - 400 gram potatis , 180 gram fisk , 250 gram brocoli och en kalorisnål sås.
Kvällen 2 ägg , 1 banan , 80 gram blåbär och 250 gram kvarg sen 2 protienshakes utspritt över dagen, 3 totalt.
Beror på hur spinkig man är. Är man normalviktig eller kanske lite över, så behövs det nog ingen galen bulk. För mig var det värt det, även fast man fått lite mage på köpet. Men jag är ingen spännbög ändå så det gör inget.
Hur åt du när du bulkade ? 😄
typisk dietmat. kalorisnål mat som man använder för att bli mätt på få kalorier
beroende på utgångpunkt så kan en bulk vara gynnsamt
King Grub
2021-12-27, 09:05
Som sagt, ät inte som om du vore på en tävlingsdiet så går det nog lättare att få i dig tillräckligt.
Som sagt, ät inte som om du vore på en tävlingsdiet så går det nog lättare att få i dig tillräckligt.
Det är ju helt sant , men en gainer kanske hade hjälpt mig ? Har väldigt lite erfarenhet av det
Det är ju helt sant , men en gainer kanske hade hjälpt mig ? Har väldigt lite erfarenhet av det
annars är mer varierande och ffa kalorität mat en bra grej.
Mellan 79 - 81,6 , 178 cm lång
Frukost 2 rostade mackor , 2 ägg , 1 banan , 80 gram blåbär, 250 gran kvarg.
Efter gymmet 1 Protienshake + kreatin.
Lunch 350 - 400 gram potatis , 180 gram fisk , 250 gram brocoli och en kalorisnål sås.
Lunch 2 - 350 - 400 gram potatis , 180 gram fisk , 250 gram brocoli och en kalorisnål sås.
Kvällen 2 ägg , 1 banan , 80 gram blåbär och 250 gram kvarg sen 2 protienshakes utspritt över dagen, 3 totalt.
Som sagts, välj livsmedel med ett lägre mättnadsindex och mer kalorier, som pasta, köttfärs, fetare såser, vassle istället för kvarg osv. Jag är dock förvånad över hur din förbrukning kan vara så låg med den aktivitetsnivån. När jag vägde 76 kg förra året (bf runt 8%) fördelat på 180 cm så var min balans runt 3100-3200 kcal, och då har jag ett arbete med låg fysisk aktivitet, gick 10 000 steg om dagen och körde bara styrketräning 4 pass i veckan.
Som sagts, välj livsmedel med ett lägre mättnadsindex och mer kalorier, som pasta, köttfärs, fetare såser, vassle istället för kvarg osv. Jag är dock förvånad över hur din förbrukning kan vara så låg med den aktivitetsnivån. När jag vägde 76 kg förra året (bf runt 8%) fördelat på 180 cm så var min balans runt 3100-3200 kcal, och då har jag ett arbete med låg fysisk aktivitet, gick 10 000 steg om dagen och körde bara styrketräning 4 pass i veckan.
Lider av mag problem just nu , ibs , laktosintolerans , eller gluten , kommer ta ett tag att utreda skiten :/
Så ska börja med med laktosfritt och se om det blir bättre. Men matsmältningen är helt åt helvete så måste passa mig vad jag äter :( musli , tex olika grönsaker går inte o smälta.
Jag fattar inte heller vad som är fel på mig 😂
Cyklar till jobbet och cyklar hem.
Tränar 4 dagar i veckan , jobbar från 13:00 - 22:30 tungt som fan då man jobbar med galv. Jag har någon sorts övernaturligt ebergi , på jobbet så går jag 12000 steg till 14000 steg. Brukar få lite adhd ryck o göra lite dips på bockar eller Chins i en skena 😂 samt att jag går upp till gymmet på jobbet o kör lite bänkpress på rasten... och efteråt.....
Vad är fel på mig 😱 ?
Har 13 - 15 % kropps fett tror jag , kanske borde öka med cirka 500 kcal ungefär ? Eller ska man ligga kvar på det jag äter 😫 vet varken ut eller in haha
Lider av mag problem just nu , ibs , laktosintolerans , eller gluten , kommer ta ett tag att utreda skiten :/
Ledsen att höra, jag hoppas att det löser sig!
Cyklar till jobbet och cyklar hem.
Tränar 4 dagar i veckan , jobbar från 13:00 - 22:30 tungt som fan då man jobbar med galv. Jag har någon sorts övernaturligt ebergi , på jobbet så går jag 12000 steg till 14000 steg. Brukar få lite adhd ryck o göra lite dips på bockar eller Chins i en skena �� samt att jag går upp till gymmet på jobbet o kör lite bänkpress på rasten... och efteråt.....
Vad är fel på mig �� ?
Hade jag haft den aktivitetsnivån så hade jag nog legat på balans runt 3500-3600 kcal. Hur gammal är du?
Ledsen att höra, jag hoppas att det löser sig!
Hade jag haft den aktivitetsnivån så hade jag nog legat på balans runt 3500-3600 kcal. Hur gammal är du?
Hoppas med det. Blir galen 🤕
Jag är 31 i januari 😁 Adhd , energikungen här 😂
skyffelmördarn
2021-12-27, 23:42
Lär dig laga mat från grunden, mat du gillar och inte bara sånt du läser om ska vara nyttigt och sånt man "borde äta". Det är lättare att äta om det man äter är gott och när man lagar saker från grunden på det sättet som många "old-school" kockar lagar mat som Leif Mannerström exempelvis, mycket smör och grädde i hans matlagning, så blir det ju oftast godare.
Eller ännu bättre, lär dig baka och ha bullar och sånt i frysen som du kan ta fram och tugga på. Kanske gör en chokladkaka eller två till efterrätt.
Lär dig laga mat från grunden, mat du gillar och inte bara sånt du läser om ska vara nyttigt och sånt man "borde äta". Det är lättare att äta om det man äter är gott och när man lagar saker från grunden på det sättet som många "old-school" kockar lagar mat som Leif Mannerström exempelvis, mycket smör och grädde i hans matlagning, så blir det ju oftast godare.
Eller ännu bättre, lär dig baka och ha bullar och sånt i frysen som du kan ta fram och tugga på. Kanske gör en chokladkaka eller två till efterrätt.
Jag gör det som är typ enkelt just nu bara ☺ väger allt o har koll på det mesta i kaloriväg av det jag äter, känns så jobbigt att stå med olika maträtter hela tiden o inte ha koll på alla kcal man trycker sig. Vill inte ha för mycket eller för lite �� är lat när det kommer just till att laga mat ��
Älskar kött grytor med soja , grädde , creme fraiche, sambal olek, bacon , purjolök �� etc .. Men blir genast mer komplicerat o veta kcal , mängd fetter. Lyxar till då och då med lördagsgodis ��
intepurewhey
2021-12-28, 10:56
Jag gör det som är typ enkelt just nu bara [emoji5] väger allt o har koll på det mesta i kaloriväg av det jag äter, känns så jobbigt att stå med olika maträtter hela tiden o inte ha koll på alla kcal man trycker sig. Vill inte ha för mycket eller för lite �� är lat när det kommer just till att laga mat ��
Älskar kött grytor med soja , grädde , creme fraiche, sambal olek, bacon , purjolök �� etc .. Men blir genast mer komplicerat o veta kcal , mängd fetter. Lyxar till då och då med lördagsgodis ��Det är ju lätt. Man mäter ofta i recept ändå, då vet du ju vad du haft i grytan. Vad är det svåra?
Det är ju lätt. Man mäter ofta i recept ändå, då vet du ju vad du haft i grytan. Vad är det svåra?
Min adhd hjärna gör saker jobbiga 🙄
intepurewhey
2021-12-28, 14:57
Min adhd hjärna gör saker jobbiga [emoji849]Det är inte samma sak som mer komplicerat.
Min adhd hjärna gör saker jobbiga 🙄
varför inte göra det mer enkelt då?
Strunta mer i vad du äter.
Se till att du får i dig tillräckligt bara, vad är syftet med denna extremt uppstyrda tråkiga kost om du vill gå upp en aning i vikt och har svårt att få i dig tilllräckligt
intepurewhey
2021-12-28, 15:36
varför inte göra det mer enkelt då?
Strunta mer i vad du äter.
Se till att du får i dig tillräckligt bara, vad är syftet med denna extremt uppstyrda tråkiga kost om du vill gå upp en aning i vikt och har svårt att få i dig tilllräckligtOptinojja TM
Minns inte senast jag räknade.
Jag har fått hem min gainer nu iaf �� kommer fortsätta äta cleant men en extra gainer hamnar jag på 3200 kcal. Ska testa det ��
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.