handdator

Visa fullständig version : Kit för att testa vattenkvalité?

RökteUppMinKatt
2021-12-20, 21:31
Någon som vet hur enkelt / svårt det är att få kvalitén på ens vatten testad? Det vill säga för alla mineraler och ämnen som kan tänkas påverka hälsan negativt. Finns det något pålitligt kit man kan beställa för detta?

Bor på landet på Malta och vattnet generellt är inte det bästa i landet. Men läste nyligen att vi har fått en reverse osmosis byggnad här så kanske är kvalitén tillräckligt bra nu. Vill dock ha det testat.

Och när vi ändå är igång; någon som vet alla ämnen man bör testa för samt vad gränsvärdena är för att det inte ska ha negativ påverkan på hälsan?

Wain
2021-12-20, 21:36
Någon som vet hur enkelt / svårt det är att få kvalitén på ens vatten testad? Det vill säga för alla mineraler och ämnen som kan tänkas påverka hälsan negativt. Finns det något pålitligt kit man kan beställa för detta?

Bor på landet på Malta och vattnet generellt är inte det bästa i landet. Men läste nyligen att vi har fått en reverse osmosis byggnad här så kanske är kvalitén tillräckligt bra nu. Vill dock ha det testat.

Och när vi ändå är igång; någon som vet alla ämnen man bör testa för samt vad gränsvärdena är för att det inte ska ha negativ påverkan på hälsan?

Du kan inte testa själv hemma. Dock enkelt att beställa en provburk från valfritt labb som man fyller med vatten och skickar tillbaka.

RökteUppMinKatt
2021-12-20, 21:40
Du kan inte testa själv hemma. Dock enkelt att beställa en provburk från valfritt labb som man fyller med vatten och skickar tillbaka.

Hm, alright.

Senast jag ville göra detta (i en annan lägenhet i en annan stad) så minns jag att de labb som fanns här inte kunde göra det för privatpersoner. Var ett jävla meck. Men ska kika på det igen då och se vad jag kan hitta.

delta_mats
2021-12-20, 21:59
Hm, alright.

Senast jag ville göra detta (i en annan lägenhet i en annan stad) så minns jag att de labb som fanns här inte kunde göra det för privatpersoner. Var ett jävla meck. Men ska kika på det igen då och se vad jag kan hitta.

Det går absolut att göra, och görs. För alla som har egna brunnar med egna filter är det en förutsättning. Beroende av vattenkvalitet behöver man olika typer av filter.

berserken
2021-12-20, 22:01
Hm, alright.

Senast jag ville göra detta (i en annan lägenhet i en annan stad) så minns jag att de labb som fanns här inte kunde göra det för privatpersoner. Var ett jävla meck. Men ska kika på det igen då och se vad jag kan hitta.Vi har fått vår brunnsvatten testat kommer inte ihåg vem som gjorde det dock

RökteUppMinKatt
2021-12-20, 22:02
Jag bor på Malta...

Fast vore ju neat om man kan skicka vatten till Sverige och få det testat :D

Wain
2021-12-20, 22:02
SGS, Eurofins, ALS, etc. Bara att välja och vraka. För mikrobiologisk analys bör dock provet komma omgående till labbet.