handdator

Visa fullständig version : Sida där man kan räkna ut mikronutrienter och vitaminer?

Okarin
2021-12-17, 01:49
Chronometer verkar vara helt åt fanders. Ägg innehåller inte mer än b12, och havregryn inget magnesium (?). Väldig skillnad från livsmedelsverkets hemsida.

Jag måste minimera mitt matkonto under några månader. Bryr mig inte jättemycket om proteinintaget, men jag är lite orolig för mikronutrienter och vitaminer med en kost som består av massor av havregryn, lättmjölk, vassleprotein, ett par ägg, fryst broccoli och herrgårdsmix, samt lite sill (omega-3?). Kanske ser om jag hittar några typ solroskärnor på extrapris.

Finns det någin bra sida ni rekomenderar? Alternativt, är det något uppenbart jag missar med en väldigt spartansk kost?

TheDoctor
2021-12-17, 11:19
Ägg innehåller allt du behöver förutom c vitamin.

Annars testa matkalkyl.se

RökteUppMinKatt
2021-12-17, 13:39
Ägg innehåller allt du behöver förutom c vitamin.

Manisk som jag är har jag gjort ett exceldokument med allt jag äter och noterat rekommenderat dagligt intag av alla vitaminer och mineraler för att nå upp till dem.

Utan att ha dubbelkollat har jag svårt att se att man via ägg skulle nå upp till allt man behöver, även om ägg kanske är bra. Som sagt, nu har jag inte kollat.

Min poäng är bara, genom att ha gjort detta dokumentet har jag kunnat konstatera att nå upp till RDI inom allt kan vara ganska besvärligt.

Sen om man verkligen behöver nå RDI är en annan femma.

TheDoctor
2021-12-17, 14:40
Manisk som jag är har jag gjort ett exceldokument med allt jag äter och noterat rekommenderat dagligt intag av alla vitaminer och mineraler för att nå upp till dem.

Utan att ha dubbelkollat har jag svårt att se att man via ägg skulle nå upp till allt man behöver, även om ägg kanske är bra. Som sagt, nu har jag inte kollat.

Min poäng är bara, genom att ha gjort detta dokumentet har jag kunnat konstatera att nå upp till RDI inom allt kan vara ganska besvärligt.

Sen om man verkligen behöver nå RDI är en annan femma.

Slängde in 500g kokt ägg på matkalkyl.se och det såg rätt bra ut med rdi:erna på de flesta näringsämnena förutom c vitamin som var 0% och 2-3 andra ämnen som magnesium som låg runt 17% så kanske inte täcker upp allt 100% men med ägg och en c vitamin källa har man täkt ett stort del av behovet även om det blir många ägg.

Rekommenderar ingen att äta så enformigt dock xD

VoDaresVins
2021-12-17, 15:32
Jag räknade på ett exempel nyligen på hur billigt man möjligtvis kan leva om man har nog pannben. Idén kom från Grubs kommentar om att man i princip klarar sig hur länge som helst på bara ägg och potatis.

https://imgur.com/a/hIK88pM

Det här lade jag i en Excel som jag gjorde för en 15 år sedan som använde livsmedelsdatabasen (nu från år 2010) och de RDI värden jag grävt fram då från SLVs sidor.

Här i Finland klarar man sig alltså på 3€ om dagen för 2525 kcal och 167g protein.

Edit... jag är tydligen för gammal och rostig för att få inlänkad en bild mera...

VoDaresVins
2021-12-17, 20:58
Jag räknade på ett exempel nyligen på hur billigt man möjligtvis kan leva om man har nog pannben. Idén kom från Grubs kommentar om att man i princip klarar sig hur länge som helst på bara ägg och potatis.

https://imgur.com/a/hIK88pM

Det här lade jag i en Excel som jag gjorde för en 15 år sedan som använde livsmedelsdatabasen (nu från år 2010) och de RDI värden jag grävt fram då från SLVs sidor.

Här i Finland klarar man sig alltså på 3€ om dagen för 2525 kcal och 167g protein.

Edit... jag är tydligen för gammal och rostig för att få inlänkad en bild mera...

https://i.imgur.com/Hh3H50F.gif
yey, bilden. Och sorry TS att jag inte har nåt direkt svar på bra siter.

Korvmedmos
2021-12-18, 18:26
Har alltid tyckt att det är konstigt att se det som att "nu åt jag 120 gram havregryn. 47.3 % av RDI för magnesium - check!"

Detta är mätningar man har gjort på ett särskilt livsmedel under en särskild mätningsstund. Det havregrynet kanske hade mycket av någon särskild mineral då just den jord som havret odlades på var, av geografiska själ mer magnesiumberikad till följd av mineralhalterna i närliggande berg som transporteras via vattenvägar och nederbörd. Eller extra selenberikad för att de använde selendisulfinatklorid som bekämpningsmedel (helt påhittad kemikalie, men du fattar). Nästa år ser kanske inte näringsmängden från havret alls likadan ut trots samma mark.

Jag skulle tippa på att siffrorna för mineraler kan diffa otroligt mycket beroende på var livsmedlet kommer ifrån, datum för både plantering och skörd samt vilka bekämpningsmedel som använts. Så sluta gå efter siffror som kanske inte ens stämmer, för du kommer aldrig kunna veta om du själv inte gör dessa mätningar för varje ägg och salladsblad etc. du äter.

King Grub
2021-12-18, 19:15
Förhoppningsvis jämnar det ut sig till något slags medel över tid. Man måste ju inte nå RDI i alla varje dag.

TheDoctor
2021-12-18, 19:32
On topic, på matkalkyl.se har du de funktionerna du letar efter. Enkelt och gratis.