handdator

Visa fullständig version : hur hårda är era gympass? :)

humancentipede
2021-12-15, 18:27
Personligen får jag inte ut något av att träna med vilopuls med en hantel i ena handen och mobilen i den andra..
Det är väldigt sällsynt att se någon som faktiskt tränar så hårt att dom svettas och blir anfådda. Jag tror 99,9% på mitt gym tränar med vilopuls. Ser mest ut som dom bläddrar på mobilen istället för att va fokuserade.
Sett en tjock person på roddmaskinen som va väldigt ansträngd. Han gav i alla fall allt han kunde. :)
Ger det lika mkt att bara räkna reps tills man får mjölksyra i armen, eller ska man köra stenhårt så det är en pöl på golvet när man lämnar maskinen? Vilken personlighetstyp vinner mest muskler och styrka i längden?

King Grub
2021-12-15, 18:48
Lång setvila är fördelaktigt i båda fallen.

Eller pratar du bara om konditionsträning på gymmet?

TotteShaped4Life
2021-12-15, 18:51
Vet inte när jag senast blev andfådd eller ens fuktig under styrketräningspass. Jag tränar hårt, men det har inget med att svettas eller bli andfådd att göra om man vill bygga muskler eller bli stark.

https://i.imgur.com/9RcA1rv.jpg

Vickan96
2021-12-15, 18:56
Personligen får jag inte ut något av att träna med vilopuls med en hantel i ena handen och mobilen i den andra..
Det är väldigt sällsynt att se någon som faktiskt tränar så hårt att dom svettas och blir anfådda. Jag tror 99,9% på mitt gym tränar med vilopuls. Ser mest ut som dom bläddrar på mobilen istället för att va fokuserade.
Sett en tjock person på roddmaskinen som va väldigt ansträngd. Han gav i alla fall allt han kunde. :)
Ger det lika mkt att bara räkna reps tills man får mjölksyra i armen, eller ska man köra stenhårt så det är en pöl på golvet när man lämnar maskinen? Vilken personlighetstyp vinner mest muskler och styrka i längden?

Vad menar du egentligen med att träna hårt? Pratar vi konditionsträning eller styrketräning? Att bli andfådd ger dig knappast större biceps.
Jag kan bli lätt andfådd efter ett tufft set knäböj eller marklyft. Svettas gör jag varje pass, men det är för att jag svettas lätt överhuvudtaget. Personer som inte svettas lätt annars svettas nog inte mycket av styrketräning.

Diomedea exulans
2021-12-15, 18:57
Även om jag tränar till failure i massor set så blir jag inte så trött överlag. Jag skulle våga sticka ut hakan och hävda att bodybuilding är en av de slappaste träningsformerna. Och jag har sett folk med betydligt mer muskler än jag säga samma sak.

Sitter just nu på bussen efter ett bröst/axlar/tricepspass. Känner mig lite trött i båda triceps, men det är ungefär det enda. Hade jag varit på väg hem efter ett entimmes MMA-pass så hade jag nog varit spyfärdig.

trädgårdsmöbel
2021-12-15, 19:11
Jag tränar ofta på en bedömd hårdhetsnivå på 80-90% av vad jag skulle kunna motivera mig till.

Bara något enstaka set på en vecka är nog faktiskt precis allt jag kan, verkligen till max.

stefannn
2021-12-15, 19:32
Intressant frågeställning, jag har funderat på det där en del med huruvida ett hårt gympass kan ge eventuella konditionsfördelar men det verkar ju tyvärr inte så.

Du skriver ju själv att du inte får ut nåt av att träna "lätt" så det är väl bara köra hårt med en svettpöl vid varje maskin, om detta gör att du går från gymmet med en bra känsla tror jag motivationen du får av det vinnera mer än eventuella optimerade pulsnivåer och vilotider... men det är bara spekulationer.

skyffelmördarn
2021-12-15, 20:04
Inte så hårt, det är ju en dag imorgon också.

Anders The Peak
2021-12-15, 20:50
Det är väldigt relativt vad som är hårt. Normal gymträning med isolations övningar efter uppvärmning typ extensions/curlar etcetera brukar inte vara speciellt utmanande för kardiovaskulära systemet. Men jag tycker att tunga knäböj, roddar kan vara otroligt syrekrävande och kräver lång vila mellan set 3-8 minuter för att hinna ladda om och ta i igen.

Melker2
2021-12-15, 21:27
Jag tränar styrka på gymmet och svettas knappt alls. Tycker det är lite äckligt med svettmonstren inomhus även om de torkar av efter sig så blir ju luften unken.

Svettas gör man på löparspåret ute i skogens friska luft.

trädgårdsmöbel
2021-12-16, 12:16
Det är väldigt relativt vad som är hårt. Normal gymträning med isolations övningar efter uppvärmning typ extensions/curlar etcetera brukar inte vara speciellt utmanande för kardiovaskulära systemet. Men jag tycker att tunga knäböj, roddar kan vara otroligt syrekrävande och kräver lång vila mellan set 3-8 minuter för att hinna ladda om och ta i igen.

Detta. Fast det beror lite på hur klen man är tror jag. Jag kommer ihåg när jag körde tex. stångrodd på 50kg, även om jag bara orkade kanske 10 reps så skulle jag nog ändå kunnat gjort 8-9 reps 1,5 minut senare. Men när vikterna går uppåt så skulle en tia första setet bli max en femma i andra setet med så kort vila.

wilkes
2021-12-16, 12:48
Att tjockisar svettas mer beror ju inte på att de jobbar hårdare, utan bara på att de är tjocka. Varför vet jag inte riktigt.

Googlade lite fort och resonemanget verkar ligga i det faktum att fett är värmeisolerande. De tål kyla bättre men samtidigt har de svårare att lämna ifrån sig värme för att reglera ner kroppstemperatur och blir lätt överhettade. Så därför svettas de mer. Känns väl rimligt.

Ribcage
2021-12-16, 13:09
Jag blir inte svettig men försöker att träna med hög intensitet, särskilt på övningar där jag fokuserar på att bli större och har då även fler reps.

VoDaresVins
2021-12-16, 16:51
Samma här, blir inte vidare svettig. Försöker hålla setvilan så kort som möjligt men så jag klarar repsen jag tänkt för nästa set utan att riskera fail.
Övningen jag svettas mest av är är jag kör vadpress doggcrap style. Dvs. explosivt upp, långsamt ner och stretch i bottenläget, repeat.

Uncle Joe
2021-12-16, 19:59
Svettas bara lite på pannan när jag tränar hårt till failure, eller nära failure t ex knäböj.

Ett Orm
2021-12-16, 22:30
Kör tyvärr på tok för snabbt och för lite för det ska bli riktigt bra. Själva seten tar jag oftast ut mig i men det bli för lite volym.

Uncle Joe
2021-12-17, 06:07
Kör tyvärr på tok för snabbt och för lite för det ska bli riktigt bra. Själva seten tar jag oftast ut mig i men det bli för lite volym.

Hur mkt volym / vecka?

Mats J
2021-12-17, 09:14
Brukar köra i hoddie för att hålla värmen, är väl bara under sommaren som jag svettas lite. Vilar dock mycket mellan seten för att kunna prestera på max. Kör 8-10 set per pass och tar 1 timme och 10-20 minuter. Totalt färdig efter de flesta set även ett set biceps curl i cc kräver minst 3-4 minuter innan jag kan prestera igen och efter vissa benset tar det flera minuter innan jag ens kan stå upp - tex 23 reps till fail i böj eller benpress. Så stenhårt om man ser till hur hårt själva seten tas både fysiskt men även mentalt, lallaraktigt om man ser svettmässigt, tempo och antalet set per pass.

Ett Orm
2021-12-17, 14:52
Hur mkt volym / vecka?

Ja du, det varierar ganska mycket. Har haft en del sömnproblem och annat senaste tiden och prioriterat att komma hem och sova en stund och sedan orkar jag inte. Men det börjar sakta ordna upp sig.

Men i värsta fall två pass a 30 min ca 15 set, i bästa tre pass 40-60 min 16-24 set.
Men det är ju stor skillnad på vad jag gör också.

bighulken
2021-12-17, 15:18
Kör väl, gamla 1,5 tim pass, på 1 tim, numera.......Pga öppen tiderna krympts!!.....
Blir svettigt, därför jag har T-shirt på mig och även handuk med, att torka utav sig mellan set.......Samt vattenflaska på 1 liter........
Funkar, om man inte snackar eller gör annat, emellan set...........Tempo!!!...........Och lite planering är bra!!!!............
Men har även med extra T-shirt, vilket ibland krävs, pga mkt folk som tränar=varmt!!!........

ElGuapo
2021-12-20, 08:53
Svettas? Är det sånt som de där på löpbanden gör? Me no understand.

Melker2
2021-12-20, 09:48

Hm, lite senare postade du en tråd om att du var en non-responder så det verkar inte som att du får ut så mycket av att stressa runt och svettas på gymmet?

Kör ett tungt styrkeprogram med ordentlig setvila så att du kan få belastning på musklerna. Stressar du runt och försöker hålla puls så kan du ju inte köra tungt utan får en måttligt effektiv variant på konditionsträning vilket inte ger så stora muskler.

TheDoctor
2021-12-20, 10:46
Jag är alltid varm och har väldigt lätt för att svettas. Pulsen behöver vara stiga lite sen rinner det på pannan, under armarna och ryggen. Har alltid varit så, även om jag vägt 70kg eller 100kg

Decepticon
2021-12-20, 12:01
Har märkt att jag gör bättre framsteg med mer vila mellan seten, så pulsen blir sällan så hög, men den ligger mellan 90-120 och jag har runt 50 i vilopuls. Förr låg jag nog på 130-145 i puls.

Denstillasittande
2021-12-20, 21:20
Jag gillar att springa/cykla, ro i roddmaskinen innan styrketräningen. Håller på tills jag blir varm och lätt svettig, bruka bli 10-15min.
Tycker värmen stannar kvar i kroppen på något sätt då. Skönare än att börja helt kall i alla fall.
Passet blir väl runt 1h sedan.

sladdbarn
2021-12-21, 12:24
Svettas? Är det sånt som de där på löpbanden gör? Me no understand.

Är det 19 grader på gymmet svettas jag nästa ingenting men är det 23 grader eller mer rinner det friskt överallt.

1x0
2021-12-21, 12:42
Är det 19 grader på gymmet svettas jag nästa ingenting men är det 23 grader eller mer rinner det friskt överallt.

Så är jag med. Temperatur och luftfuktighet gör mest påverkan på mitt svettande.

Körde hemmaträning i somras i min 30 gradiga lägenhet - svettades så in i helskotta, golvet var dyngsurt.
Nu har vi 15-16 grader på gymmet och sjukt bra luftflöde (för jag tränar i en lada, som inte är isolerad för fem öre) - inte ens fuktig i armhålan av 10x10 knäböj med kort setvila. :)

trädgårdsmöbel
2021-12-21, 14:49
Svettas man inte ymnigt, är lilaröd i ansiktet och är andfådd efter 2 arbetsset latsdrag är man alldeles för hälsosam.

Lucipha
2021-12-21, 15:31
Svettas man inte ymnigt, är lilaröd i ansiktet och är andfådd efter 2 arbetsset latsdrag är man alldeles för hälsosam.

Fair enough *hug*

Jag fick mina bästa ökningar rent muskelmässigt när jag körde bänk 5x5 någon repetition från fail och med 10 minuters vila mellan seten en gång i veckan. I övrigt blev det 5-10 set roddar + shruggs (20+10 repetitioner) på lätta vikter varje vecka och böj/mark ett tungt set varannan vecka.

Under tiden så sov jag bra på nätterna och jobbade på någorlunda med kniv och gaffel. Bra rutiner och långsamma framsteg över tid slår alla åttaveckors program.

smerk
2022-01-04, 09:04
Även om jag tränar till failure i massor set så blir jag inte så trött överlag. Jag skulle våga sticka ut hakan och hävda att bodybuilding är en av de slappaste träningsformerna. Och jag har sett folk med betydligt mer muskler än jag säga samma sak.

Sitter just nu på bussen efter ett bröst/axlar/tricepspass. Känner mig lite trött i båda triceps, men det är ungefär det enda. Hade jag varit på väg hem efter ett entimmes MMA-pass så hade jag nog varit spyfärdig.Du tar ju inte i när du tränar så där har vi förklaringen.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Uncle Joe
2022-01-04, 09:56
Du tar ju inte i när du tränar så där har vi förklaringen.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Br/axl/tri är ju rätt små muskelgrupper så failure-träning för dessa blir jag heller inte trött på. Ben däremot...

bighulken
2022-01-04, 16:47
Br/axl/tri är ju rätt små muskelgrupper så failure-träning för dessa blir jag heller inte trött på. Ben däremot...

Jepp, att köra Ben, blir alltid flåsigt, pga deras stora volym, och syresättning osv........Speciellt: knäböj, vilket tar på mer än halva kroppen typ...
Men går ju inte att jämföra med MMA, och andra konditions-idrotter!!....

På gymet, vill man ofta träna, bodybuilding, eller styrkelyft....eller liknande.
Vilket går ut på att bygga upp muskler, eller styrkan......
Det är, ingen konditions-idrott!!.....Njaooo, för en del kanske, men men....

Främst muskel-konditionen man bygger upp, på tid, dvs igenom åren som går........Vill man bygga upp lung-konditionen, ska man verkligen hålla på med MMA, eller andra idrotter, där konditionen, är A och O......Kanske.....

ha det mannen......mvh/........

Ribcage
2022-01-04, 17:00
Jag skulle våga sticka ut hakan och hävda att bodybuilding är en av de slappaste träningsformerna. .

Skulle säga att styrkelyft är än värre. Lååång vila och få reps generellt. Sen med oftast bra med mat i kistan.

intepurewhey
2022-01-04, 17:24
Ah. Så jävla slappt att träna 5 dagar i veckan samtidigt som man pressar ner sig mot 5% i kroppsfett och behöver gå på amfetamin för att hålla sig vaken.

Till skillnad mot konditionsatleter som äter som grisar för att få i sig energi och orka träningen.

;)

Det är ju inte träningen som gör BB extremt utan allt runtomkring. Förstår inte alla smaltjockisar som kör lchf här på forumet iofs.

Uncle Joe
2022-01-04, 18:49
Jepp, att köra Ben, blir alltid flåsigt, pga deras stora volym, och syresättning osv........Speciellt: knäböj, vilket tar på mer än halva kroppen typ...
Men går ju inte att jämföra med MMA, och andra konditions-idrotter!!....

På gymet, vill man ofta träna, bodybuilding, eller styrkelyft....eller liknande.
Vilket går ut på att bygga upp muskler, eller styrkan......
Det är, ingen konditions-idrott!!.....Njaooo, för en del kanske, men men....

Främst muskel-konditionen man bygger upp, på tid, dvs igenom åren som går........Vill man bygga upp lung-konditionen, ska man verkligen hålla på med MMA, eller andra idrotter, där konditionen, är A och O......Kanske.....

ha det mannen......mvh/........

Jovars, böj gör ju en andfådd men jag menar snarare den där nervtröttheten som påverkar typ hela kroppen och mentalt.

intepurewhey
2022-01-04, 18:55
Finns en anledning till att det, såvitt jag vet, inte finns några dokumenterade fall av styrketränande som nått överträning i klinisk kontext. Ett relativt nytt avsnitt av stronger by science tuggar bland annat det.

Anders The Peak
2022-01-04, 20:51
Jovars, böj gör ju en andfådd men jag menar snarare den där nervtröttheten som påverkar typ hela kroppen och mentalt.

Nervtröttheten infinner sig när nerverna kläms åt i en implementering eller kotkompression då infinner sig smärta och svaghet och ofta med utmattnings känslor som kommer av inklämningen.

Det ni pratar om är att ni har tömt förrådet ATP/energi i för hög volym i kombination av för hög volym mot den egna träningsgraden. Ofta i kombination med för lite mat som gör att det blir akut.

trädgårdsmöbel
2022-01-04, 23:17
Nervtröttheten infinner sig när nerverna kläms åt i en implementering eller kotkompression då infinner sig smärta och svaghet och ofta med utmattnings känslor som kommer av inklämningen.

Det ni pratar om är att ni har tömt förrådet ATP/energi i för hög volym i kombination av för hög volym mot den egna träningsgraden. Ofta i kombination med för lite mat som gör att det blir akut.

Ja, man får verkligen se upp när nerverna utsätts för implementering. Det är hårda grejer.

Uncle Joe
2022-01-05, 09:06

Min definition av nervtrötthet/utmattning är nog felaktig. CNS fatigue var väl det närmaste jag försökte göra en korrekt översättning på.

Anders The Peak
2022-01-05, 11:43
Ja, man får verkligen se upp när nerverna utsätts för implementering. Det är hårda grejer.

:) Årets nyord :)

Frasminnet i datorn är inte att leka med ;)

Jeneric
2022-01-05, 12:06
Jag skulle våga sticka ut hakan och hävda att bodybuilding är en av de slappaste träningsformerna.
Just "sporten" bodybuilding är nog iofs säkert en av de jobbigaste. Måste fann vara piss att äta så lite.

Anders The Peak
2022-01-05, 12:14

Sitter just nu på bussen efter ett bröst/axlar/tricepspass. Känner mig lite trött i båda triceps, men det är ungefär det enda. Hade jag varit på väg hem efter ett entimmes MMA-pass så hade jag nog varit spyfärdig.

Jag kan inte hålla med dig om att det är en av de slappaste om du vore tillräckligt vältränad konditionsmässigt så hade inte ditt MMA pass varit så mycket hårdare. Nu är sparring i just kampsporter väldigt krävande om det är en jämbördig motståndare. Men att generellt säga att styrketräning är slappt då är resultaten därefter med.

Langster
2022-01-05, 17:40
Just "sporten" bodybuilding är nog iofs säkert en av de jobbigaste. Måste fann vara piss att äta så lite.

Hellre det än att springa maraton i alla fall. Eller att ställa upp i en MMA fight… eller vad som helst. Nä, Bodybuilding är inte alls jobbig på något sätt om man jämför med andra (riktiga) sporter.

blåvitt
2022-01-05, 18:23

Så jävla sant. 40min tröskel på cykel eller skidor är betydligt jobbigare än något styrkepass jag har blivit utsatt för.

Anders The Peak
2022-01-05, 18:33
Tränar inte ni till nära ett misslyckande i tex knäböj? Nu tänker jag mig inte 1-4 reps eftersom syret klarar sig rätt bra på de vikterna.

Nu tänker jag mig att personen klarar 2-3 reps på 180/200 kg.

I de fallen skulle jag vilja säga att en 12-15 reps på 160 kg eller 12-15 reps på 170/180 kg vad som krävs för att nå fail på vikterna.

Ok! Vi tar det för er vanliga som kanske harvar omkring på 120 till 150 kg i hockeyböjar. I de fallen skulle det betyda 12-15 reps på 100-110 kg och 12-15 reps på 120-130

Pröva det och tala om vad som det krävdes av er :)

Mats J
2022-01-05, 21:43
Hellre det än att springa maraton i alla fall. Eller att ställa upp i en MMA fight… eller vad som helst. Nä, Bodybuilding är inte alls jobbig på något sätt om man jämför med andra (riktiga) sporter.

Jag har tränat massor med olika sporter under åren, INGENTING är i närheten lika jobbigt som styrketräning, även om jag endast ser till träningen biten och inte allt runt omkring med mat etc. Varken psykiskt eller fysiskt.

Alla andra sporter innehöll moment som var vidriga också men styrketräning är jobbigt exakt varje pass, varje set. Men beror väl på hur man tränar gissar jag precis som ATP skriver.

Som exempel från förra passet där jag körde till fail i benpress 25 reps (PB var 24 och skulle slås till varje pris) på 280 kg, vila 30 sek och till fail igen 7 rep och så 30 sekunders vila för att köra till fail igen 4 rep och sedan 3 reps med hjälp på det. Liknade set varje pass. (Tog 10 min innan jag kunde fortsätta med nästa övning)

Ett Orm
2022-01-05, 22:12
Ska de kükmätas så kan man ju spela pingis i 72 timmar konstant eller promenera 30 mil i simfötter och säga att det skulle ingen klara och att det är det tuffaste man kan göra.

Styrketräning, löpning och liknande aktiviteter kan man välja intensitet själv så det är ju precis så jobbigt att man pallar med det. I sparring i tex MMA är det inte säkert att det är man själv som avgör och man kan tas till en nivå man tvingas ge upp.
Visst man kan ju klappa ut så fort man blir ens lite trött, men då är man fan ovärdig som sparringpartner.

Vickan96
2022-01-05, 22:15
Jag har tränat massor med olika sporter under åren, INGENTING är i närheten lika jobbigt som styrketräning, även om jag endast ser till träningen biten och inte allt runt omkring med mat etc. Varken psykiskt eller fysiskt.

Alla andra sporter innehöll moment som var vidriga också men styrketräning är jobbigt exakt varje pass, varje set. Men beror väl på hur man tränar gissar jag precis som ATP skriver.

Som exempel från förra passet där jag körde till fail i benpress 25 reps (PB var 24 och skulle slås till varje pris) på 280 kg, vila 30 sek och till fail igen 7 rep och så 30 sekunders vila för att köra till fail igen 4 rep och sedan 3 reps med hjälp på det. Liknade set varje pass. (Tog 10 min innan jag kunde fortsätta med nästa övning)

Har du testat någon kampsport? Brottarträningar med fokus fysträning är vidriga. Mycket mjölksyra träning.
Prebens skivsstångskomplex/skivsstångs-cirkelträning är rätt fruktansvärt.

HenrikJ
2022-01-05, 22:20

Alltså det GÅR ju att göra styrkepass vidriga om man vill. Man varför skulle man det bara för sakens skull om det inte ger bättre resultat?

An Iron Soul
2022-01-05, 23:35
Jag lärde mig att ta i under träningen hyfsat tidigt.
Men jag hade ingen aning om vad jag skulle äta. Åt inte protein eller någonting. Dom åren jag var mellan 15-18 år gammal så käkade jag alldeles för dåligt.

När jag flyttade hemifrån och satte mig in i kosten då började det hända saker.

Muskeltillväxten och styrkan har blivit bättre med åren. I början var jag en typisk ”hardgainer”. Över ambitiös och fuck’ade runt med för många olika upplägg.

Oftast de som var trendigt på kolozzeum just vid den stunden. Typ GVT och något som skrevs av Layne Norton. Fick ingen riktig kontinuitet i något men tog ändå små steg framåt.

Idag jobbar jag mer med mitt eget välbefinnande.
Dvs trivs jag på jobbet, har bra kontakt med min familj och umgås med människor som jag tycker om då går träningen bra. Allt går i cykler. Självklart har jag ett program men jag ligger inte sömnlös för att en övning var upptagen en dag osv. De stadiet har jag passerat för längesen. 30 gram protein eller 28.. jaja.. marginell skillnad i slutändan.

Langster
2022-01-06, 00:13
Att pressa sig i styrkeövningar finner jag inte särskilt jobbigt och jag har nästan ständigt siktat på failure. För mig har det alltid känts jobbigare att pressa mig konditionsmässigt. Det kanske är en mental grej? Även de allra längsta och brutalaste seten när man styrketränar är sällan ens en minut långa, men om man håller på med något konditionskrävande måste man hålla sig på en extremt obekväm nivå under mycket, mycket längre tid. Jag kan ta obehaget av ett par sekunders syrebrist, mjölksyra och smärta - det har jag inga som helst problem med, men när sekunderna byts mot tiotals minuter tycker jag det är mycket jobbigare.

Och ja, jag har kört brutala böj/benpress/marklyfts-set, - självklart har jag gjort det. Är det någon som tror att jag inte gjort det?
Jag har också brottats med MMA-utövare som är på ett par nivåer över mig tekniskt, den känslan när man ligger underst och fysiskt inte kan andas och det känns som att man faktiskt kommer att dö och kämpar med hela sin kropp för att få en bättre position - det får även de värsta böj-seten att kännas som en promenad i parken.
Jag har tävlat i kampsport, full-kontakt... Att tävla i bodybuilding går inte ens att jämföra, det är ett jävla skämt i jämförelse med att ställas mot en annan man i en ring vars mål är att knocka dig.

Det jag tränat mest i mitt liv nu är styrketräning och det är till viss del för att jag är lat.
Styrketräning är så lätt i jämförelse med allt annat jag tränat i mitt liv. Det krävs i princip ingenting av en, det är bara att infinna sig på gymmet och lyfta tills man inte orkar mer - klart. Inga krångliga tekniker som ska drillas, ingenting som är krav för att man ska avancera, man behöver inte tänka alls i princip - musklerna sköter sig själva bara de får tillräcklig stimulans. Detsamma gäller när man ska komma i form och deffa, det är bara att äta mindre - mindre! Man måste alltså inte göra något mer, man gör bara mindre, så sköter kroppen det själv.

Självklart kan alla olika träningsformer och sporter tränas på olika nivåer, men jag tycker mig ha gått in med samma nivå oavsett vad jag har tränat, låt säga XX%. Och de där XX är i särklass lättast att stå ut med i styrketräning.
Men som sagt det är troligen till stor del en mental grej hur mycket man upplever det är acceptabelt att pressa sig i olika krävande moment. Och kanhända beror det på ens fördelning av snabba/långsamma muskelfibrer och sånt också. En maratonlöpare tycker säkert att det är behagligare att springa än att bänkpressa.

Man bör dock ha i åtanke att styrketräning i grund och botten egentligen är ett komplement till riktiga sporter. Styrketräning är inte en sport, det är en hobby för de som inte pallar med riktig idrott. Och bodybuilding är för den delen ingen idrott, det är en skönhetstävling - och man hör väl sällan ms universum klaga över hur jobbigt det är att tävla? Det är ju bara att kränga på sig sina högklackade och gå runt på scen och svänga på rumpan lite.

Langster
2022-01-06, 00:38

Det du qoutade från mig handlade dock om själva tävlingsmomentet i bodybuilding i jämförelse med andra tävlingsmoment... Men ja ja. De flesta idrotter har lugnare träningspass och mer fysorienterade träningspass, ja. Detta beror ofta på att man behöver träna upp både teknik och sin fysik. I styrketräning tjänar man förstås inte så mycket på att dela upp det så eftersom tekniken inte är så särskilt viktig så länge man inte gör helt fel, vilket man inte bör göra efter ett antal års träning. Speciellt inte i en övning som benpress! Sällan man hör om någon med 10 års träning på nacken som går till gymmet för att fila på sin benpress-teknik. I riktiga idrotter blir man dock aldrig fullärd, man måste ständigt öva sin teknik.

Just det där upplägget med benpress som du beskriver körde jag under en period förra sommaren, dock på aningens högre vikter. Och ja, det är jobbigt och något ångestframkallande just när man känner att man är på gränsen till failure och man vet att man satt stoppen så lågt att man kommer att mer eller mindre sitta fast i maskinen om man failar/inte hinner säkra släden innan den går under den nivån osv.
Det är jobbigt då, under en kort tid, och det kan vara mentalt jobbigt när man är på väg till gymmet och vet vad man har framför sig, eftersom man bestämt sig för att man ska göra det, men det är inget jag går och ojar mig över när jag lämnat gymmet direkt.

Hemi
2022-01-06, 05:35
Man bör dock ha i åtanke att styrketräning i grund och botten egentligen är ett komplement till riktiga sporter. Styrketräning är inte en sport, det är en hobby för de som inte pallar med riktig idrott. Och bodybuilding är för den delen ingen idrott, det är en skönhetstävling - och man hör väl sällan ms universum klaga över hur jobbigt det är att tävla? Det är ju bara att kränga på sig sina högklackade och gå runt på scen och svänga på rumpan lite.

En del av det i alla fall, från 50-talet sådär och framåt i USA och sedan långsamt har resten av världen hängt med med en topp på 90 talet till tidigt 2000 för att numera nästan gå tillbaka till mer calisthenics inriktade grejer och annat. Om vi pratar renodlad skivstångs-styrketräning till välkända OS sporter.

---------

Fast SL och tyngdlyfting har i alla fall alltid varit enskilda sporter där TL inneburit extremt hård träning i tidigare öststaterna och Kina. Bänkpress som övning och sport skapades nog enbart för det och inte som någon sport som grenspecifik övning. Vissa tränade djävligt hårt, förr i alla fall, eftersom de trodde/visste stenhårt, att ju hårdare de körde desto mer muskler skulle de få.

On T så har jag alltid tränat grenspecifika övningar, trots att jag knappt tror på dem längre men det är kul. Sedan väver jag ihop allt, superset, alterneringar och compoundset. Då blir det jobbigt och jobbigare än om jag skulle jogga en stund. Man får definiera annan träning också.

Då jag körde boxning som hårdast och tränade inför fighter så ja, det var hårdare, ganske mycket hårdare

Som sprinter och längdhoppare, inte hårdare än min supersetande styrketräning i alla fall. Lättare fast vissa andra trodde att de skulle bli snabbare och spänstigare om de ständigt körde intervaller, vilket gav fel resultat men ja, de körde hårt som bara fan. De fick nog fantastisk kondition.

Judo, kunde vara hårdare men berodde mycket på dag. Vissa dagar, inte men var inte på så hög nivå heller.

I övrigt liggar min styrketräning över hälften av allt jag tränat, i hårdhet sett.

Uncle Joe
2022-01-06, 16:17
What Langster et al, vad du sågar BB. Lite kul ändå att ha typ top 2 kroppen på kolo och såga BB sådär. ^^

Igår gjorde jag 45 min kardio på cykel. Blandad terräng. Har inte varit i närheten att ta ut mig lika mkt i ett jobbigt styrketräningspass (t ex AMRAP knäböj).

Trodde nästan jag skulle dö.

Kunde heller inte somna som jag brukar eller sova bra under natten pg a överproduktion av kortisol(?). Jag gör aldrig om det iaf. Liknande problem skulle jag säkert få av MMA sparring, 90 minuters fotboll osv.

Men frågan är då vad är nyttan är med att något ska vara så slitsamt som möjligt? Tillför ju inget bra alls jämfört med en moderat påfrestande aktivitet som styrketräning eller snabba promenader.

trädgårdsmöbel
2022-01-06, 16:21
Styrketräning har en enorm fördel av att det är roligt, vilket gör det väldigt mycket lättare att pressa sig. Även om musklerna gör ont och du är alldeles lila och strandad, så är det ändå roligt. Andra träningsformer som kanske är betydligt lättare blir ändå extremt mycket värre för att de inte är roliga. När något är roligt behövs varken motivation eller disciplin.

Ja, förutsatt då att man tycker det är roligt. Är väldigt imponerad över gymnissar som hatar att träna men ändå gör det ordentligt en hel drös timmar i veckan enbart för resultatet men hatar träningen. Behandlar det som att gå till jobbet och ett måste. Det hade jag aldrig klarat.

blåvitt
2022-01-06, 16:32
Tränar inte ni till nära ett misslyckande i tex knäböj? Nu tänker jag mig inte 1-4 reps eftersom syret klarar sig rätt bra på de vikterna.

Nu tänker jag mig att personen klarar 2-3 reps på 180/200 kg.

I de fallen skulle jag vilja säga att en 12-15 reps på 160 kg eller 12-15 reps på 170/180 kg vad som krävs för att nå fail på vikterna.

Ok! Vi tar det för er vanliga som kanske harvar omkring på 120 till 150 kg i hockeyböjar. I de fallen skulle det betyda 12-15 reps på 100-110 kg och 12-15 reps på 120-130

Pröva det och tala om vad som det krävdes av er :)

Lol. Jag kan ta med dig ut i skidspåret så ska du se att självplågeri får en helt annan innebörd.

Langster
2022-01-06, 16:44
Styrketräning har en enorm fördel av att det är roligt, vilket gör det väldigt mycket lättare att pressa sig. Även om musklerna gör ont och du är alldeles lila och strandad, så är det ändå roligt. Andra träningsformer som kanske är betydligt lättare blir ändå extremt mycket värre för att de inte är roliga. När något är roligt behövs varken motivation eller disciplin.

Ja, förutsatt då att man tycker det är roligt. Är väldigt imponerad över gymnissar som hatar att träna men ändå gör det ordentligt en hel drös timmar i veckan enbart för resultatet men hatar träningen. Behandlar det som att gå till jobbet och ett måste. Det hade jag aldrig klarat.

Tycker de flesta sporter är roliga, inkl styrketräning och jag har ofta förespråkat just att man ska göra träningen rolig för att orka med det i längden.
Ju roligare det är desto mer pallar man att pressa sig också.
Styrketräning har dessutom den fördelen att man kan utöva den precis när det passar en själv. Man behöver inte passa tider och man är inte beroende av att andra människor ska dyka upp i tid osv.
Skulle jag känna att jag verkligen ville förbättra konditionen skulle jag inte ställa mig på ett löpband, jag skulle ta upp en konditionskrävande idrott som jag tycker är kul. Men då har man problemet med att man är beroende av andra människor och passande av tider osv... Att ställa sig på en maskin och bara avtjäna sitt straff så att säga, det skulle jag aldrig orka hålla på med - antar att det är så många människor känner inför styrketräning också.

Anders The Peak
2022-01-06, 16:49
Lol. Jag kan ta med dig ut i skidspåret så ska du se att självplågeri får en helt annan innebörd.

Nu tycker jag det beror på även med längdskidåkning en dagstur med lite stop är rätt påfrestande. Men det beror på utgångsläget många av skidåkarna återhämtar sig snabbt och har exceptionell syreupptagningsförmåga,

När det gäller kampsporter med inslag av brottning så är det direkt många gånger tuffare jämfört med en individuell sport som per automatik anpassar sig till den egna förmågan. I en brottningsmatch bestämmer motståndaren intensiteten...

Det här nämnde jag tidigare så det är en upprepning då du inte kunde läsa in dig i tråden vad som hade sagts redan.

Langster
2022-01-06, 16:49
What Langster et al, vad du sågar BB. Lite kul ändå att ha typ top 2 kroppen på kolo och såga BB sådär. ^^

Igår gjorde jag 45 min kardio på cykel. Blandad terräng. Har inte varit i närheten att ta ut mig lika mkt i ett jobbigt styrketräningspass (t ex AMRAP knäböj).

Trodde nästan jag skulle dö.

Kunde heller inte somna som jag brukar eller sova bra under natten pg a överproduktion av kortisol(?). Jag gör aldrig om det iaf. Liknande problem skulle jag säkert få av MMA sparring, 90 minuters fotboll osv.

Men frågan är då vad är nyttan är med att något ska vara så slitsamt som möjligt? Tillför ju inget bra alls jämfört med en moderat påfrestande aktivitet som styrketräning eller snabba promenader.

Sågar inte styrketräning, menar bara att det är en väldigt lätt och enkel träningsform - det är därför det passar mig.

trädgårdsmöbel
2022-01-06, 16:57
Tycker de flesta sporter är roliga, inkl styrketräning och jag har ofta förespråkat just att man ska göra träningen rolig för att orka med det i längden.
Ju roligare det är desto mer pallar man att pressa sig också.
Styrketräning har dessutom den fördelen att man kan utöva den precis när det passar en själv. Man behöver inte passa tider och man är inte beroende av att andra människor ska dyka upp i tid osv.
Skulle jag känna att jag verkligen ville förbättra konditionen skulle jag inte ställa mig på ett löpband, jag skulle ta upp en konditionskrävande idrott som jag tycker är kul. Men då har man problemet med att man är beroende av andra människor och passande av tider osv... Att ställa sig på en maskin och bara avtjäna sitt straff så att säga, det skulle jag aldrig orka hålla på med - antar att det är så många människor känner inför styrketräning också.

Jag avskyr nästan all form av sport/träning utom styrketräning. Tränat karate, kickboxning, judo men allt har vart trist utom just styrketräning. Tror jag är antisocial eller något. Enstaka pass är det roligt att träna med någon annan, men merparten vill jag bara plugga in hörlurar, lyssna på musik och lyfta själv.

Langster
2022-01-06, 16:59
Ny tycker jag det beror på även med längdskidåkning en dagstur med lite stop är rätt påfrestande. Men det beror på utgångsläget många av skidåkarna återhämtar sig snabbt och har exceptionell syreupptagningsförmåga,

Men styrketräning fungerar ju likadant - 100 kg i böj är lätt för en person och svintungt för en annan, allt beror på utgångsläget. Den ena kan bolla med 100 kg i all oändlighet medan en annan knappt kommer att kunna sätta sig på toaletten på en vecka efter ett par set.

... fast jag måste säga att även när jag haft bra kondition så har jag alltid upplevt konditionsträning som jobbigare än styrketräning.

Anders The Peak
2022-01-06, 20:19
Men styrketräning fungerar ju likadant - 100 kg i böj är lätt för en person och svintungt för en annan, allt beror på utgångsläget. Den ena kan bolla med 100 kg i all oändlighet medan en annan knappt kommer att kunna sätta sig på toaletten på en vecka efter ett par set.

... fast jag måste säga att även när jag haft bra kondition så har jag alltid upplevt konditionsträning som jobbigare än styrketräning.

Det är klart att det är precis det mitt exempel handlar om, att taxa ut maximalt av syrebehovet när du gör setet. Precis på samma sätt som ett HIT-pass fungerar men med en väldigt tung vikt, därav mina exempelvikter. Nu är jag den uppfattningen att arbetsset, vid muskelbyggning, bör vara i paritet med exemplet som jag ritade upp, dvs ett arbetsset och inte fler än ett.

Torsk_ole
2022-01-07, 08:47
Försöker man pressa sig själv och bli bättre än man tidigare varit så är all träning jobbig. Men om man ska jämföra så tycker jag att vissa faktorer måste vara lika. Så som fettprocent, sömn, kost osv. Du bör ha tränat kontinuerligt ungefär lika lång period. Eller åtminstone inte nyligen satt igång.

Jämför jag då tunga löppass och tunga styrketräningspass så är löpningen jobbigare. Styrketräning är oftast en lokal smärta och löpning är både lokal och central smärta.

När det gäller styrketräning så kör jag personligen superset så mycket jag kan, t ex biceps+triceps, bröst och rygg osv. Allt för att kunna få in mer volym mellan set. Kör man väldigt klassiskt med 2-4 min vila mellan set och en övning i taget så är det inte så "ansträngande" mer än för stunden när man genomför sitt set.

Langster
2022-01-07, 09:03
När det gäller styrketräning så kör jag personligen superset så mycket jag kan, t ex biceps+triceps, bröst och rygg osv. Allt för att kunna få in mer volym mellan set. Kör man väldigt klassiskt med 2-4 min vila mellan set och en övning i taget så är det inte så "ansträngande" mer än för stunden när man genomför sitt set.

Jag gör likadant för att få ut så mycket som möjligt av tiden på gymmet. Men det är väl all den här vilan som gör att styrketräning känns så lätt. Vilar man 2-4 minuter mellan sina max 1 minuter långa set så tränar man ju effektivt i typ 20-25 minuter per träningspass, det är ganska unikt lite träning.
Fast det är klart, det är rätt ansträngande att vanka runt i Gasp-uniformen och försöka se halvkriminell och tuff ut sippandes på sin BCAA-drink med smak av smultronbär och spana på brudar och kolla sig i spegeln. Ett tufft liv och en tuff sport!

Uncle Joe
2022-01-07, 11:07
Det är klart att det är precis det mitt exempel handlar om, att taxa ut maximalt av syrebehovet när du gör setet. Precis på samma sätt som ett HIT-pass fungerar men med en väldigt tung vikt, därav mina exempelvikter. Nu är jag den uppfattningen att arbetsset, vid muskelbyggning, bör vara i paritet med exemplet som jag ritade upp, dvs ett arbetsset och inte fler än ett.

Så om man kör två övningar för en muskel rekommenderar du två arbetsset totalt oavsett om man kör låg eller högvolym?

DiktatorN
2022-01-07, 12:40
Har man aldrig svimmat av att träna så har man aldrig tagit i :D

Anders The Peak
2022-01-07, 15:28
Så om man kör två övningar för en muskel rekommenderar du två arbetsset totalt oavsett om man kör låg eller högvolym?

Nu beror det lite på om det är en komplex övning eller en isolationsövning.

Isolationsövningar brukar behöva lite mer än ett eller två set.

Om vi tar knäböj som ett exempel och har fått in tekniken i övningen så tycker jag själv att en stege upp till arbetsset bör ett sista arbetsset räcka.

Uppvärmning: 1RM ca 185 kg
1x20 stången
1x10 60 kg
1x10 100 kg
1x5 140 kg
5 -10 minuters vila
Arbetsset 1x ca 10 12 reps på 160 kg

Någonting sådant - Därefter kan man slipa på detaljerna med leg extension legcurl vader etcetera.

Bealthy
2022-01-31, 18:31
Jag tycker om högintensiv träning. Det är stilen som får mig att känna att jag jobbar hårdast. Jag började med CrossFit AMRAP-träning (https://fiercestfitness.com/amrap-workouts-for-next-level-high-intensity/) så här för några månader sedan och jag har fått fantastiska resultat. Kanske kan det fungera för dig också.

Anders The Peak
2022-01-31, 18:40
Jag tycker om högintensiv träning. Det är stilen som får mig att känna att jag jobbar hårdast. Jag började med CrossFit AMRAP-träning (https://fiercestfitness.com/amrap-workouts-for-next-level-high-intensity/) så här för några månader sedan och jag har fått fantastiska resultat. Kanske kan det fungera för dig också.

Det är sant kondition är en underskattat komponent när det handlar om att ha kul i träningen och få goda resultat...