Visa fullständig version : Kommer ryssen är det kört
skyffelmördarn
2021-12-14, 23:11
https://www.mitti.se/nyheter/varnpliktiga-hemskickade-fran-ledningsregementet/repuln!BC2lZ455D8zQRT24tXYLOQ/
I enkäten får grundutbildningen kritik för att man ökar belastningen för snabbt efter att de värnpliktiga ryckt in, vilket gjort att värnpliktiga skadat sig. Man har också upplevt att man har för kort tid på sig att äta och att man får sova för lite och inte har tid att gå på toaletten.
Diomedea exulans
2021-12-14, 23:17
Blir man en bättre krigare om man blir mobbad och fysiskt skadad, menar du?
Baskagge
2021-12-14, 23:27
Verkar som om det inte var så lyckat att avskaffa värnplikten för att sedan återinföra den några år senare med tanke på allt gnäll som kommer fram.
Dagens ungdomar är nog för hårt curlade och bekväma så kontrasterna till värnplikten blir stora. Dåligt fysiskt tränade och mentalt pk-skadade. Det var ju oväntat att HBTQ-indoktrineringen i samhället gjort männen mesigare.
Blir man en bättre krigare om man blir mobbad och fysiskt skadad, menar du?
Snarare att det ser mörkt ut att klara veckor eller månader under riktiga krigsförhållanden om folk bryter ihop när man kör scoutläger. Sedan ska man hålla isär de olika delarna men att lära sig prestera under sömnbrist och lära sig gruppsammarbete genom kollektiv bestraffning ser jag som positivt.
The_RobRoy
2021-12-15, 07:12
Lite svårt att gissa exakt vad som har hänt. Givetvis ska en utbildning förbereda en för krig. Men samtidigt om dagen ungdommar är så klena att man knappt orkar lyfta sin AK5a så kan man ju inte börja med 3 mil stridsmarch med vapen, ryggsäck samt gaskmask på.
Verkar ju rimligt att man måste anpassa första månaderna till att kidsen är sjukt svaga och behöver bygga upp styrka gradvis (om nu så är fallet). Vad jag minns ifrån min utbildning var ju att vi redan var sorterade efter hur starka vi var. Jägarna var i toppform och drillades hårt ifrån början, jag tillhörde nästa kategori där de körde ganska hårt med oss, men det tog cirka 1.5 månad innan de verkligen pressade oss (baskermarsch osv). Sen fanns det ju dom som aldrig direkt blev pressade då de va feta, svaga osv och gjorde lugnare roller
sjövärdig
2021-12-15, 08:24
Det finns garanterat mindre bra befäl här och där som inte tillför något. Men det är ju knappast det som är huvudproblemet här. Det märktes tydligt på SVTs tramsiga gråtreportage om K3.
Dels handlar det om en generation där vuxna dels tagit bort tävlingsmoment, bestraffningar men också den kollektiva tanken som behövs i en militär utbildning. Att kämpa utan en snabb och solklar belöning är otänkbart för många. Samtidigt ska man väl säga att det även finns gott om vältränade och motiverade ungdomar som klarar militärutbildningarna utan problem.
Att vara "woke" handlar egentligen inte om att dom faktiskt blir kränkta utan ett sätt att signalera status. Genom att skrika högt så fort en själv eller någon annan blir utsatt för något som helst obehag får man uppmärksamhet och status. Man blir alltså inte trackad för att vara en skvallerbytta eller tönt.
Det är också uppenbart att kvinnliga (för det är ju mest kvinnor som rapporterar om det här) journalister har rätt dålig koll på vad militär utbildning handlar om. För vad är en kränkning?
Är det att tvingas lyssna på ovårdat eller vulgärt språk? Knappast.
Är det att tvingas utföra uppgifter på tom mage och med lite sömn? Knappast.
Är det att tvingas gå en marsch fast man har ont i en axel? Knappast.
Är det att marschera med våta sockor så att man får skavsår? Knappast?
Är det kollektiv bestraffning när någon klantat sig för saker som påverkar hela gruppen? Knappast.
Det mesta av sakerna som journalisterna räknar upp är väl ändå grundpelar i grundutbildningen? När man sedan ska bygga en jägare är det väl helt andra metoder som gäller men jag tror många gamla fallskärmsjägare och liknande som tycker att det finns bättre metoder nog har glömt att dom tillhört "elitskiktet" av rekryter.
Jag tycker dom här reportagen är oerhört röriga och det går inte att avgöra om det förekommit systematiskt allvarliga kränkningar eller om det är enskilda tillfällen där befäl gått över gränsen (gissningsvis samma befäl).
Torsk_ole
2021-12-15, 08:37
Eftersom man inte vet detaljer är det svårt att avgöra var problemet ligger. Men det kan vara bra att veta att ledningsregementet framförallt utbildar stabspersonal och telekrig. Det är lite skillnad mot pansarskytte och jägarförband när det kommer till vilka typer av soldater de har och deras uppgifter.
Det finns en del olämpliga befäl och det finns också en del soldater som alltid klagar. Men är befälet bra så brukar ett sånt här problem aldrig växa så här stort. Så vi kan nog konstatera att något eller några mindre lämpliga befäl varit del av det här. Det är de som har ansvar för att anpassa utbildningen och skyller man allt på soldaterna så tar man inte ägandeskap. Vilket är otroligt viktigt inom FM.
Nu har jag ju en värnplikt i bagaget, studerat militär utbildningspedagogik och ca 15 år i firman som instruktör.
Ett stort problem under värnpliktseran är att man kör på i 180 och skiter i skador, går lite ryggar/knän/axlar sönder så friskriver man bara rekryten och får nya av pliktverket. Det försvann i stor utsträckning när militärtjänstgöring blev frivillig och man dessutom utbildade för att behålla i 8-12 år. Det är inte samma slit och släng tänk då.
Jag gjorde värnplikten vid just S1 2001, och jag skulle inte bli någon tuff jägarsoldat, utan stabskryptör. Professionell bullätare i staben. Och ändå drar man igång med 2 veckor i fält, full stridsutrustning, kroppsskydd och hjälm, långa dagar med marsch och exercis på asfaltsvägar i kronans inte allt för ergonomiska känga modell 90. Vi tappade 4 rekryter i min pluton pga sönderkörda knän och fötter första månaden. Överträning är alltid korkat, lite som att börja maxa vikter i basövningar innan man har någon teknik över huvud taget. Då kommer folk gå sönder i onödan.
Hunger och trötthet då?
Ja, det ska man öva på, och det är en del av en soldats verklighet, men, man övar på det vid tillfällen när det är pedagogiskt motiverat, överlevnadsscenarion, tillämpade fältövningar mm.
Tyvärr hade många unga befäl på S1 kollat för mycket på "blod svett och bajs" och tyckte det var helfestligt att marchera rekryterna till matsalen, beordra de att hoppa jämfota för att ha "hoppat över lunchen" för att sedan marchera vidare och göra annat.
Men när man har nätverkssäkerhet på förmiddagen, får "hoppa över" lunch, signalteori på eftermiddagen, middag på 20 min sedan kvällstjänst till midnatt. Ofta fick vi "ledigt mellan midnatt och uppställning 07. Då är det svårt att hinna med mycket sömn då man ska sköta hygien, äta frukost, hinna på tvättbyte, städrutiner etc.
Detta under grundutbildningen, det enda man åstadkommer är att folk lär sig mycket mindre om de är trötta och hungriga under stora delar av utbildningstiden. De blir inte bättre soldater av det.
Först gör man någon till en duglig soldat med grundläggande soldatfärdigheter, sedan lägger man på friktioner under tillämpade övningar för att komma närmare de riktiga förhållandena.
Om jag utbildar på något mycket grundläggande. Säg isärtagande och ihopsättande av AK5C för rekryter som aldrig haft med det vapnet att göra så kommer jag vilja börja med mätta, utvilade, ostressade soldater.
Första steget är att någon som kan isär/ihop förevisar, oftast jag själv som instruktör. Detta görs i normal hastighet och utan kommentarer.
Andra steget är att göra det igen, nu i låg hastighet där instruktören förklarar varje steg. (rekryterna tittar fortfarande bara på i det här läget)
Tredje steget är att rekryterna själva genomför momenten i låg hastighet där jag som instruktör förklarar varje steg.
Fjärde steget börjar drillen, de får nu i egen takt genomföra isär/ihop ett antal gånger tills alla momenten sitter.
Femte steget är att börja införa friktioner, oftast ett tidskrav för att genomföra momenten under stress. Tävlingsmoment är vanliga. Här kan man börja verbalt stressa på rekryterna för att få lite adrenalin hos de.
Sjätte steget är att anpassa friktionerna till målbilden
isär/ihop med förbundna ögon t.ex. För du kan behöva göra det i mörker.
isär/ihop efter en skjutövning i kallt väder när man är frusen och skakar?
Det långsiktiga målet är att soldaten skall kunna tillämpa isär/ihop för vapenvård, och felsökning i fält under mer krigsliknande förhållanden. Under fältveckor mot slutet av värnplikten kommer man få genomföra det trött, hungrig, frusen, stressad mm.
Men att under grundutbildningen lägga på hunger stress och trötthet, långt innan grundläggande färdigheter finns på plats gör bara att man får sämre utbildade soldater och det tar mycket längre tid att lära ut.
"I enkäten får grundutbildningen kritik för att man ökar belastningen för snabbt efter att de värnpliktiga ryckt in, vilket gjort att värnpliktiga skadat sig. Man har också upplevt att man har för kort tid på sig att äta och att man får sova för lite och inte har tid att gå på toaletten."
Det här är ett problem, man får en sämre utbildning när man lägger in friktioner för tidigt och där de inte hör hemma. trött/hungrig/skitnödig finns det gott om tid att vara mot slutet, när det man utbildats på börjar kännas enkelt. Det finns inget behov av det under grundutbildningen. Man har fullt upp med att lära sig gå i takt, skjuta fort och effektivt, resa tält, putsa kängor, städa logement och vara soldat.
sjövärdig
2021-12-15, 14:27
Nu har jag ju en värnplikt i bagaget, studerat militär utbildningspedagogik och ca 15 år i firman som instruktör.
Ett stort problem under värnpliktseran är att man kör på i 180 och skiter i skador, går lite ryggar/knän/axlar sönder så friskriver man bara rekryten och får nya av pliktverket. Det försvann i stor utsträckning när militärtjänstgöring blev frivillig och man dessutom utbildade för att behålla i 8-12 år. Det är inte samma slit och släng tänk då.
Jag gjorde värnplikten vid just S1 2001, och jag skulle inte bli någon tuff jägarsoldat, utan stabskryptör. Professionell bullätare i staben. Och ändå drar man igång med 2 veckor i fält, full stridsutrustning, kroppsskydd och hjälm, långa dagar med marsch och exercis på asfaltsvägar i kronans inte allt för ergonomiska känga modell 90. Vi tappade 4 rekryter i min pluton pga sönderkörda knän och fötter första månaden. Överträning är alltid korkat, lite som att börja maxa vikter i basövningar innan man har någon teknik över huvud taget. Då kommer folk gå sönder i onödan.
Hunger och trötthet då?
Ja, det ska man öva på, och det är en del av en soldats verklighet, men, man övar på det vid tillfällen när det är pedagogiskt motiverat, överlevnadsscenarion, tillämpade fältövningar mm.
Tyvärr hade många unga befäl på S1 kollat för mycket på "blod svett och bajs" och tyckte det var helfestligt att marchera rekryterna till matsalen, beordra de att hoppa jämfota för att ha "hoppat över lunchen" för att sedan marchera vidare och göra annat.
Men när man har nätverkssäkerhet på förmiddagen, får "hoppa över" lunch, signalteori på eftermiddagen, middag på 20 min sedan kvällstjänst till midnatt. Ofta fick vi "ledigt mellan midnatt och uppställning 07. Då är det svårt att hinna med mycket sömn då man ska sköta hygien, äta frukost, hinna på tvättbyte, städrutiner etc.
Detta under grundutbildningen, det enda man åstadkommer är att folk lär sig mycket mindre om de är trötta och hungriga under stora delar av utbildningstiden. De blir inte bättre soldater av det.
Först gör man någon till en duglig soldat med grundläggande soldatfärdigheter, sedan lägger man på friktioner under tillämpade övningar för att komma närmare de riktiga förhållandena.
Om jag utbildar på något mycket grundläggande. Säg isärtagande och ihopsättande av AK5C för rekryter som aldrig haft med det vapnet att göra så kommer jag vilja börja med mätta, utvilade, ostressade soldater.
Första steget är att någon som kan isär/ihop förevisar, oftast jag själv som instruktör. Detta görs i normal hastighet och utan kommentarer.
Andra steget är att göra det igen, nu i låg hastighet där instruktören förklarar varje steg. (rekryterna tittar fortfarande bara på i det här läget)
Tredje steget är att rekryterna själva genomför momenten i låg hastighet där jag som instruktör förklarar varje steg.
Fjärde steget börjar drillen, de får nu i egen takt genomföra isär/ihop ett antal gånger tills alla momenten sitter.
Femte steget är att börja införa friktioner, oftast ett tidskrav för att genomföra momenten under stress. Tävlingsmoment är vanliga. Här kan man börja verbalt stressa på rekryterna för att få lite adrenalin hos de.
Det långsiktiga målet är att soldaten skall kunna tillämpa isär/ihop för vapenvård, och felsökning i fält under mer krigsliknande förhållanden. Under fältveckor mot slutet av värnplikten kommer man få genomföra det trött, hungrig, frusen, stressad mm.
Men att under grundutbildningen lägga på hunger stress och trötthet, långt innan grundläggande färdigheter finns på plats gör bara att man får sämre utbildade soldater och det tar mycket längre tid att lära ut.
Du har säkert rätt i det du skriver. Men samtidigt har jag ändå svårt att se hur dom här sakerna kan betraktas som övergrepp/kränkningar. Mindre optimal utbildning möjligtvis.
Men som jag läser klagomålen så handlar det med om att rekryternas känsla för värdegrund krockar med befälens (eller vissa befäls). Har du diskuterat dom här sakerna med en nutida 19-åring? Jag är 37 och det känns som vi är uppvuxna på en helt annan planet. Har en kompis som undervisar och är doktorand på en hyfsat prestigefull universitetsutbildning. Det ringer dagligen föräldrar till honom för att försöka påverka deras barns studieresultat. Har vänner som är gymnasielärare som blir anmälda till rektorn när dom är missnöjda med betyg. Det är ändå en trend i samhället som såklart även smyger in i försvarsmakten.
Du har säkert rätt i det du skriver. Men samtidigt har jag ändå svårt att se hur dom här sakerna kan betraktas som övergrepp/kränkningar. Mindre optimal utbildning möjligtvis.
Men som jag läser klagomålen så handlar det med om att rekryternas känsla för värdegrund krockar med befälens (eller vissa befäls). Har du diskuterat dom här sakerna med en nutida 19-åring? Jag är 37 och det känns som vi är uppvuxna på en helt annan planet. Har en kompis som undervisar och är doktorand på en hyfsat prestigefull universitetsutbildning. Det ringer dagligen föräldrar till honom för att försöka påverka deras barns studieresultat. Har vänner som är gymnasielärare som blir anmälda till rektorn när dom är missnöjda med betyg. Det är ändå en trend i samhället som såklart även smyger in i försvarsmakten.
Fast, det står väl inget m att det handlar om övergrepp och kränkningar, utan ett missnöjje med en för snabb upptrappning som leder till skador.
"I enkäten får grundutbildningen kritik för att man ökar belastningen för snabbt efter att de värnpliktiga ryckt in, vilket gjort att värnpliktiga skadat sig. Man har också upplevt att man har för kort tid på sig att äta och att man får sova för lite och inte har tid att gå på toaletten.
– Vi inser att trots att vi har agerat mot det här under tidigare utbildningsår så förekommer det fortfarande. Och därför har vi bestämt oss för att sätta alla i ett rum och diskutera igenom det här, berättar Timpson."
Jag har vart med och utbildat rekryter vid GMU, och min uppfattning var att de var mycket arbetsvilliga och ville lära sig. Men det var några år sedan då de var rent frivilliga, jag kan tänka mig att om man pliktas in mot sin vilja (som jag blev en gång i tiden) så kan man ha en annan inställning till det hela.
Ett problem är väl oftare att man vill ha det hårdare/häftigare än man är redo för. Vilket tenderar leda till en del onödigt risktagande. Men ett bra befäl ska kunna balansera det.
Brofessorn
2021-12-15, 14:51
Fast, det står väl inget m att det handlar om övergrepp och kränkningar, utan ett missnöjje med en för snabb upptrappning som leder till skador.
"I enkäten får grundutbildningen kritik för att man ökar belastningen för snabbt efter att de värnpliktiga ryckt in, vilket gjort att värnpliktiga skadat sig. Man har också upplevt att man har för kort tid på sig att äta och att man får sova för lite och inte har tid att gå på toaletten.
– Vi inser att trots att vi har agerat mot det här under tidigare utbildningsår så förekommer det fortfarande. Och därför har vi bestämt oss för att sätta alla i ett rum och diskutera igenom det här, berättar Timpson."
Jag har vart med och utbildat rekryter vid GMU, och min uppfattning var att de var mycket arbetsvilliga och ville lära sig. Men det var några år sedan då de var rent frivilliga, jag kan tänka mig att om man pliktas in mot sin vilja (som jag blev en gång i tiden) så kan man ha en annan inställning till det hela.
Ett problem är väl oftare att man vill ha det hårdare/häftigare än man är redo för. Vilket tenderar leda till en del onödigt risktagande. Men ett bra befäl ska kunna balansera det.
Verkar som att det även handlar om vulgärt språk: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/500-varnpliktiga-skickas-hem-efter-allvarliga-krankningar
Verkar som att det även handlar om vulgärt språk: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/500-varnpliktiga-skickas-hem-efter-allvarliga-krankningar
Ja, det lär det bli svårare att rå på. Och det är även ett mindre problem tycker jag. Tystnadskulturen är ett stort problem även i övrigt. Framförallt i verksamhetssäkerhetsfrågor.
Det är så sjukt svårjobbat med SÄK när varje nivå mörkar incidenter löpande.
sjövärdig
2021-12-15, 15:32
Dom kanske har ändrat rubrikerna men initialt stod det systematiska kränkningar iallafall. Reportaget om K3 var ju också hopplöst. Rena trivialiteter blandades friskt med saker som förmodligen var över gränsen för lämpligt beteende.
Känner två stycken som gjort värnplikten vid det regementet. Den ena för två år sedan och den andra för ett år sedan. Ingen av dem har klagat på detta så intressant att se vad som har förändrat sig. Ska bli intressant att se om de har några kommentarer med anledning av detta nästa gång jag möter dem. Det enda jag fått höra av dem är de gamla vanliga minnena om kalla nätter och långa avslutningsvandringar men det är ju inget nytt.
Det ska väl även tilläggas att ingen av dem är några "machomän" som inte skulle ha klagat om det varit några riktiga problem utan båda två är välbalanserade och eftertänksamma människor.
skyffelmördarn
2021-12-15, 16:02
Som andra varit inne på, ledningsregementet är inget hårt regemente som Stockholms amfibieregemente så troligtvis har bara inte de värnpliktiga orkat med en "normal" värnplikt med allt vad det innebär.
Precis som med antagningskraven till polisen så får väl försvaret sänka sina krav ännu mer också än vad de redan gjort
sjövärdig
2021-12-15, 16:41
Känner två stycken som gjort värnplikten vid det regementet. Den ena för två år sedan och den andra för ett år sedan. Ingen av dem har klagat på detta så intressant att se vad som har förändrat sig. Ska bli intressant att se om de har några kommentarer med anledning av detta nästa gång jag möter dem. Det enda jag fått höra av dem är de gamla vanliga minnena om kalla nätter och långa avslutningsvandringar men det är ju inget nytt.
Det ska väl även tilläggas att ingen av dem är några "machomän" som inte skulle ha klagat om det varit några riktiga problem utan båda två är välbalanserade och eftertänksamma människor.
Grejen med SVTs reportage om K3 var ju ett bara några månader innan så publicerade Expressen en artikel om en jägarsoldat som precis genomfört utbildningen. Han var homosexuell och gick ut med det. Han hade bara positivt att säga om regementet och utbildningen. Inget snack om kränkningar eller vulgärt språk. Som jag minns det var det en kille som tjurade över att dom fått rapp på hjälmen vid övning när det skulle krypas under beskjutning. En tjej hade fått skavsår. På den nivån var det.
Vulgärt språk är dock över gränsen, kanske skrek befälet på dom också.
Fan det är ju inte som det är att döda andra människor och hålla sig undan från att bli dödade som de ska utbildas till.
Vulgärt språk är dock över gränsen, kanske skrek befälet på dom också.
Fan det är ju inte som det är att döda andra människor och hålla sig undan från att bli dödade som de ska utbildas till.
Gå ut och döda när man sovit för lite går inte för sig!
https://officerstidningen.se/andrade-provningsregler-for-personer-med-diagnos/
I juli kom beslutet att personer med adhd, autism och andra neuropsykiatriska diagnoser inte längre automatiskt ska vara diskvalificerade för att prövas för sin lämplighet att göra militärtjänst. I stället ska varje fall prövas individuellt.
*Obs!* Jag säger inte att det nödvändigtvis är personer som får psykbryt, så fort sömmar i klädesplagg ens snuddar vid kroppen, som får hålla i pickadollerna i fråga. Det är säkert bara ett sammanträffande att folk på autismspektrummet, vilka har en tendens att uppleva ett utökat tidsbehov för måltidsätande & högst troligen även spenderar flera timmar extra på muggen/per dag jämfört med gemene neuro-typisk man, relativt nyligen har börjats "tillåtas"/inte längre automatiskt nekas p.g.a. diagnos vid ansökan. *popcorn*
trädgårdsmöbel
2021-12-15, 18:52
Jag kan förstå fullt ut att man är omotiverad och gnällig. För jag tror att en ung, svensk vit pojke/man idag väldigt lätt ställer sig frågan: "Vad är det jag skall anstränga mig för att försöka lära mig att försvara?". Svaret på det är ett samhälle som värdesätter och premierar precis alla andra högre än honom till vad han än vill försöka göra här i livet, samtidigt som det bestämt men totalt irrationellt hävdar att han är den priviligierade.
Då blir det lätt att han säger fekk off och längtar hem till sin dator istället.
Brofessorn
2021-12-15, 19:28
Jag kan förstå fullt ut att man är omotiverad och gnällig. För jag tror att en ung, svensk vit pojke/man idag väldigt lätt ställer sig frågan: "Vad är det jag skall anstränga mig för att försöka lära mig att försvara?". Svaret på det är ett samhälle som värdesätter och premierar precis alla andra högre än honom till vad han än vill försöka göra här i livet, samtidigt som det bestämt men totalt irrationellt hävdar att han är den priviligierade.
Då blir det lätt att han säger fekk off och längtar hem till sin dator istället.
Men om man inte vill göra värnplikten är det ju bara att svara på den där blanketten som skickas hem på rätt vis. Berätta att man har problem med ilskan, mentalt instabil osv.
Jag tror inte den sortens incels hamnar i lumpen om jag ska vara ärlig
PixelMiner
2021-12-15, 20:17
Tydligen är det i huvudsak bara ett kompani som har problem:
https://www.dn.se/sverige/problem-under-flera-ar-pa-regemente-gav-kommando-pa-tyska/
Diomedea exulans
2021-12-15, 20:19
Incels brukar väl dessutom köpa hela idén med alfa/beta-hannar osv, och torde tro att man blir mer populär hos tjejerna om man blir yrkeskrigare.
Chrillee
2021-12-15, 20:23
Det tillhör väl det militära och har alltid gjort. Värnpliktiga borde se Full Metal Jacket innan inryck.
delta_mats
2021-12-15, 20:33
Dagens töntar till ungdomar måste lära sig att deras enskilda liv inte är värt något i en händelse av krig, utan det är den sammantagna kraften av militärer som grupp som är av betydelse. Det är bra att dom blir hunsade och får känna att de som individer inte har någon bestämmanderätt. Problemet är att dom blivit uppfostrade av deras mesiga föräldrar till precis motsatsen.
BridgeMountain
2021-12-15, 20:50
Alla som gjort lumpen innan det blev en yrkesmilitär lär ju vart med om händelser som skulle beskrivas som "olämpliga" av vissa idag.
Gjorde lumpen på K3 för 16-17 år sedan och det hände massa såna grejer som folk förmodligen skulle lipat om idag.
Minns en gång när vi låg och sköt KSP58. Skulle vi skjuta växelvis. Helt plötsligt börjar killen bredvid mig braka loss som fan med kulsprutan.
Fänriken drar en pinne eller käpp eller något med en jäkla kraft rätt i ryggen på honom och skriker "eld upphör" :D
Tyckte nog inte om att killen va trigger-happy.
Såna grejer hade det säkert kunnat blivit väsen om idag. Men då var det ingen som brydde sig.
trädgårdsmöbel
2021-12-15, 21:10
Verkar inte så på klagomålen.
Problemet är ingen motivation. Har man inget lsnd värt att försvara så blir motivationen låg att försöka lära sig försvara det.
Om ryssen kommer? Vad är problemet med ryssen när vi redan har afganen, araben och somaliern. Väldigt omitiverat.
Jo, nog var det en del tok som t ex att hela plutonen fick klä av sig spritt språngande nakna på kaserngården, klättra upp på taket till ett förråd och sitta och kackla som höns högst upp på nocken.
berserken
2021-12-15, 21:24
Jo, nog var det en del tok som t ex att hela plutonen fick klä av sig spritt språngande nakna på kaserngården, klättra upp på taket till ett förråd och sitta och kackla som höns högst upp på nocken.Det bör iallfall skrämma bort ryssen
lördagsgrogg
2021-12-16, 13:04
Gå ut och döda när man sovit för lite går inte för sig!
Nejförfan, det är ju katabolt såklart!
Lipservice
2021-12-16, 18:24
Kommer inga "Ryssar", vi har 5 miljoner Blå Vita krigare mellan oss och dem.
Kommer inga "Ryssar", vi har 5 miljoner Blå Vita krigare mellan oss och dem.
De behövde en del hjälp förra gången och även så nästa gång.
https://1.bp.blogspot.com/-2UWfHL2PJtA/VQKzt8VZp5I/AAAAAAAADxs/eeL3EX4WkdM/s1600/Finland%2Bsak%2B%C3%A4r%2Bv%C3%A5r.jpg
Åh gode gud vilken tråd :laugh: .
Den enda som verkar ha något mer att komma med än att dra åsikter direkt ur arslet är ju Mental. Läs hans inlägg upprepade gånger tills dess att ni förstår så slipper ni skriva ett eget inlägg.
Lafayette
2021-12-16, 20:19
Rysser bara av tanken.
skyffelmördarn
2021-12-16, 21:12
Åh gode gud vilken tråd :laugh: .
Den enda som verkar ha något mer att komma med än att dra åsikter direkt ur arslet är ju Mental. Läs hans inlägg upprepade gånger tills dess att ni förstår så slipper ni skriva ett eget inlägg.
Jag måste faktiskt erkänna att jag har svårt att se syfte med ett "försvar" så på det sättet som det ser ut idag. Ryssen kommer ju knappast ställa upp sig i kolonn på Gotland med fotfolk som på Gustav II Adolfs tid, troligtvis bombar de bara skiten från båt eller flyg tills vi ger oss.
Att öva på att gräva skyttevärn i skogen och bajsa i påse tror jag inte på längre.
Jag måste faktiskt erkänna att jag har svårt att se syfte med ett "försvar" så på det sättet som det ser ut idag. Ryssen kommer ju knappast ställa upp sig i kolonn på Gotland med fotfolk som på Gustav II Adolfs tid, troligtvis bombar de bara skiten från båt eller flyg tills vi ger oss.
Att öva på att gräva skyttevärn i skogen och bajsa i påse tror jag inte på längre.Berätta mera om hur försvaret ser ut idag och är tänkt att fungera i dagsläget och de kommande 5-10 åren :) .
skyffelmördarn
2021-12-16, 21:38
Berätta mera om hur försvaret ser ut idag och är tänkt att fungera i dagsläget och de kommande 5-10 åren :) .
Alltså jag menade just mest bara att du fick det att låta som att alla här inne sitter och säger "Det var bättre förr" och "Vi borde gå tillbaka till Krigsmakten" men det var ju inte det jag var ute efter.
trädgårdsmöbel
2021-12-16, 22:31
Berätta mera om hur försvaret ser ut idag och är tänkt att fungera i dagsläget och de kommande 5-10 åren :) .
Jag tror att försvarets främsta syfte idag är att kunna sättas in mot framtida eventuella inhemska revolutionära grupper på högerkanten.
Ladugårdsdörr
2021-12-16, 23:05
Hunger och trötthet då?
Aha, en fellow S1:are! 15 månader som första kullen knutpunktstroppchef på Telesystem 9000 -97-98 med gröntjänst under kapten Everbrandts onda öga där det mesta gick städat till med en avslutande fria-kriget-vecka där många visserligen avbröt men det hela skedde ändå under kontrollerade former. Kan inte minnas att det var så illa trots att vi skulle skohorna in väldigt mycket utbildning för de som bara var inne 7.5 månader. Dels gröntjänsten, fordonsutbildning och sedan hela telesystem-grejen med radio, radiolänk, mastbyggande osv.
Även om det var mycket kvällstjänst var det aldrig snack om dåligt med mat (möjligen att vi klagade någon gång och fick bättre kvällsmat) eller annan pennalism om det inte rörde sig om just övning där det skulle vara lite extra tufft. En kväll efter en regnig dag marscherade vi rätt ner i ett dike och kröp sedan under E18 i lervällingen, men det hela kändes mer som en teambuildinggrej då alla befäl på plutonen var med och nöjt av lerinpackningen.
Ska väl sägas att runt -97 så hade det nyss genomförts en nedskärning så det är troligt att många ruttna äpplen sållats bort + att just mitt kompani (eller om det var en jävligt stor pluton) var något som många ville till och där man satte in mycket kompetens just därför att det var något nytt och fräscht med TS9000, många bosnienveteraner, självaste Ulf Henriksson hade ledarskapsutbildning osv.
trädgårdsmöbel
2021-12-16, 23:25
Mitt roligaste lumparminne är från när vi skulle göra vaktutbildning och befälen visade olika hålla-fast-grepp man inte kunde ta sig ur och han valde ut mig att demonstrera på. Efter att hans första grepp inte funkat (var väldigt lätt att ta sig ur) så verkade han sur. Då skulle befälet visa hur man höll fast någon på marken och valde mig igen. Han kunde inte hålla fast mig då heller.
Jag är lite trilsk med sånt där, jag vill inte spela med och låtsas sitta fast om jag inte sitter fast, särskilt under kaxig uppmaning att försöka ta mig loss.
Sedan klev de andra befälet in och de skulle hålla fast mig bägge två i varsin arm med det första greppet, 2v1 men jag tog mig loss då med.
Kanske barnsligt agerat, men nog den enda gången, förutom när vi skulle kasta handgranatsattrapp långt jag kände att det här är något jag är bra på. Var kass på det mesta annat vi gjorde. Sätta ihop vapnet 5-10 sekunder långsammare än alla andra osv.
Alltså jag menade just mest bara att du fick det att låta som att alla här inne sitter och säger "Det var bättre förr" och "Vi borde gå tillbaka till Krigsmakten" men det var ju inte det jag var ute efter.
Nej, men läser man andemeningen i nästan alla inlägg som går ut på att dagens ungdomar är klena, veka, gnälliga mm så skulle man kunna tro det.
Ofta när man pratar värnplikt med folk över 30-35 så brukar det mynna i hur hårt allt var förr och hur skit allt är nu. Likaså när man talar med äldre officerare, och när man gräver lite djupare i det så brukar det mynna ut i två slutsatser.
1. Det var de själva som var bättre förr.
2. Man kunde komma undan med att kränka folk och bete sig som ett svin.
Att dagens värnpliktiga är omotiverade stämmer inte. Även om vi återgått till värnplikt så är största delen av de uttagna de som angav på inskrivningstesterna att de var mycket intresserade av att göra värnplikt. Väldigt liten del som pliktas in.
Att de skulle vara i sämre skick både stämmer och stämmer inte. De som är bäst nu är mycket bättre än de värnpliktiga som var för 15-20 år sen.
Samtidigt så är de som är sämste en hel del sämre också.
I övrigt så är den utbildning som bedrivs relevant och vi är på väg att återta förlorad förmåga. Det börjar sättas upp nya brigader mm. Omställningen från insats- till invasionsförsvar är på gång.
Att gräva värn är fortfarande synnerligen relevant med dagens teknologi. Att leda in indirekt eld med en UAV (drönare) tar inte många minuter. Det visade Ryssland i Ukraina och när det börjar slå i backen så sitter jag hellre i ett värn och trycker. Att stanna kvar i sitt pansarskyttefordon är ju kanske inte heller att föredra alla gånger. Ryssland är ändå en högteknologisk motståndare som har motsvarande pansarsvinggranater (https://sv.wikipedia.org/wiki/Pansarspr%C3%A4ngvinggranat_m/94).
Mitt roligaste lumparminne är från när vi skulle göra vaktutbildning och befälen visade olika hålla-fast-grepp man inte kunde ta sig ur och han valde ut mig att demonstrera på. Efter att hans första grepp inte funkat (var väldigt lätt att ta sig ur) så verkade han sur. Då skulle befälet visa hur man höll fast någon på marken och valde mig igen. Han kunde inte hålla fast mig då heller.
Jag är lite trilsk med sånt där, jag vill inte spela med och låtsas sitta fast om jag inte sitter fast, särskilt under kaxig uppmaning att försöka ta mig loss.
Sedan klev de andra befälet in och de skulle hålla fast mig bägge två i varsin arm med det första greppet, 2v1 men jag tog mig loss då med.
Kanske barnsligt agerat, men nog den enda gången, förutom när vi skulle kasta handgranatsattrapp långt jag kände att det här är något jag är bra på. Var kass på det mesta annat vi gjorde. Sätta ihop vapnet 5-10 sekunder långsammare än alla andra osv.
Tanken har aldrig slagit dig att man inte tar i fullt ut i den typen av övningar (och ffa när man ska demonstrera teknik) för att det ökar skaderisken enormt?
Fråga: Gjorde du vpl som grk-ladd eller grk-am man?
trädgårdsmöbel
2021-12-17, 06:56
Nej,
Tanken har aldrig slagit dig att man inte tar i fullt ut i den typen av övningar (och ffa när man ska demonstrera teknik) för att det ökar skaderisken enormt?
Fråga: Gjorde du vpl som grk-ladd eller grk-am man?
Tanken slog mig att det här är fånigt och fungerar inte. Hade spelat med om jag inte uppmanades att försöka ta mig loss.
Ingendera av dessa.
Aha, en fellow S1:are! 15 månader som första kullen knutpunktstroppchef på Telesystem 9000 -97-98 med gröntjänst under kapten Everbrandts onda öga där det mesta gick städat till med en avslutande fria-kriget-vecka där många visserligen avbröt men det hela skedde ändå under kontrollerade former. Kan inte minnas att det var så illa trots att vi skulle skohorna in väldigt mycket utbildning för de som bara var inne 7.5 månader. Dels gröntjänsten, fordonsutbildning och sedan hela telesystem-grejen med radio, radiolänk, mastbyggande osv.
Även om det var mycket kvällstjänst var det aldrig snack om dåligt med mat (möjligen att vi klagade någon gång och fick bättre kvällsmat) eller annan pennalism om det inte rörde sig om just övning där det skulle vara lite extra tufft. En kväll efter en regnig dag marscherade vi rätt ner i ett dike och kröp sedan under E18 i lervällingen, men det hela kändes mer som en teambuildinggrej då alla befäl på plutonen var med och nöjt av lerinpackningen.
Ska väl sägas att runt -97 så hade det nyss genomförts en nedskärning så det är troligt att många ruttna äpplen sållats bort + att just mitt kompani (eller om det var en jävligt stor pluton) var något som många ville till och där man satte in mycket kompetens just därför att det var något nytt och fräscht med TS9000, många bosnienveteraner, självaste Ulf Henriksson hade ledarskapsutbildning osv.
Jag låg 00-01, vi hade en kapten som försökte skohorna in en 7.5månaders skyttesoldatutbildning på 11 veckor. Med en hel del skador till följd.
Under befattningsutbildningen var högre befäl och instruktörer vettiga, oftast korta och skarpa, men aldrig någon korkad pennalism.
Det var oftast yngre befäl med lägre grad som ställde till det, nybakade fänrikar hade en hel del kanter att slipa bort på den tiden :D
Ett varmt minne från LedS (som det hettte då)
Var när vi hela förmiddagen drillats i att på kommando kasta oss i skydd. Enklast möjligast, man framrycker, någon vrålar skydd och man dyker mot närmsta tillgängliga skydd eller skyl. Må det vara sten, träd eller grop/värn.
Detta beteende nöts in i ryggraden så man slänger sig helt utan att tänka.
Detta tränar man på iklädd motoroverall för att inte skita ned uniform. Vi fick även duscha innan lunch.
Vi marcheras från Matsal efter en lunch vi fick äta, ned till föreläsningssal på LedS, på eftermiddagens schema står hantering av krypterade meddelanden i FM-TODAPOST.
Vår pluton leds av nybakad fänrik från Karlberg, som marscherar oss på lite omvägar för att få marschträning. På vägen när vi paserar en lite brantare slänt med ett riktigt blött surt dike får han feeling och vrålar SKYDD!!! Varpå samtliga dyker ned i sagda dike, och blir väl marinerade i lera och surt stillastående vatten. Mycket luggslitna och rätt stukade marscheras vi sista biten till lektionssalarna (I den då mycket fina, fräscha nybyggda delen med skapligt moderna datorsalar och föreläsningssalar,) IT var nytt och hett 2000 i försvaret ;)
In kliver kaptenen som skall leda lektionen och beordrar avlämning av Fänrik.
Framför kaptenen står en skitig, blöt, stinkande pluton om runt 40 soldater. Och droppar dikesvatten på hans fina parkettgolv.
På uppmaning redogör Fänrik för händelsen på väg till lektionssalen, Fänrik blir sedan beordrad att gå till serviceförrådet och hämta ut 40 handdukar så vi kan torka oss. Något han gör men det syns att han inte gillar att bli ivägskickad.
Nästa order från kapten kommer, klä av er alla persedlar ned till kalsonger, jag drar upp värmen här inne, undervisning sker i kortkalsong. Släng alla persedlar i hög mot väggen längst bak i salen.
Det ligger alltså, 40 fältmössor, 40 par kängor, 80 par strumpor (både stålgrå och vit) 40 fältjackor, 40 fältbyxor i en stor stinkande hög.
Fänrik kommer med handdukar och vi får torka oss.
Nästa order från kapten "Fänrik, du ordnar med tvättbyte på samtlig materiel"
Fänriken kommenderar soldaterna att ta sina persedlar för att marchera till förrådet
Kaptenen "Nej Fänrik! Jag har befälet över stabskryptopluton, de har utbildning att genomföra, du genomför tvättbyte utan handräckning, du har 3 timmar till att lösa uppgift, se till att få rätt storlekar i utbyte!"
I det här läget tycker jag både synd om honom, samt att det är rätt åt honom, men vi inser även att om vi garvar eller skämtar om saken blir det mycket värre för oss senare.
Så, det fanns vettiga befäl på S1 med!
Vi hade en fd major som lärare i metallurgi på gymnasiet.
Han tvingade oss att göra armhävningar och springa runt huset om vi gäspade. Han hade även vissa "minnesramsor" som vi skulle lära oss utantill och om någon missade fick hela klassen ställa sig och sjunga " börja om från början, börja om på nytt" han döpte även om en torpedvagn i ett järnverk till " finnjävel" eftersom en med finskt efternamn i klassen pratade på lektionen. Hade även med en AK4 som vi skulle sätta ihop på tid, vilket ingen klarade och fick därmed höra vad odugliga vi var. Plus tusen historier till.
Bästa läraren jag haft i något någonsin.
Oerhört lyhörd och var bara hård mot de som tålde det men förstående mot de som var lite eljest och sköra. En sann pedagog som faktiskt förstod sig på en grupp skoltrötta tonårskillar. Tänker alltid på honom när jag hör om kaoz i skolan och överkörda lärare med elever som inte bryr sig.
Magnus N
2022-01-14, 20:42
"VISBY. Sedan i går patrullerar Försvarsmakten Visby hamn.
I dag fick soldaterna i hamnen tung förstärkning av ett tiotal stridsfordon.
Men enligt överste Mattias Ardin, chef för Gotlands regemente, är risken för väpnad konflikt väldigt låg
– Jag sover gott om nätterna, säger han."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/47GdyG/forsvaret-okar-narvaron-pa-gotland--stridsfordon-i-visby-hamn
skyffelmördarn
2022-01-14, 20:50
"VISBY. Sedan i går patrullerar Försvarsmakten Visby hamn.
I dag fick soldaterna i hamnen tung förstärkning av ett tiotal stridsfordon.
Men enligt överste Mattias Ardin, chef för Gotlands regemente, är risken för väpnad konflikt väldigt låg
– Jag sover gott om nätterna, säger han."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/47GdyG/forsvaret-okar-narvaron-pa-gotland--stridsfordon-i-visby-hamn
Försvaret gör alltid något liknande någon gång vartannat år för att påminna folk om att de fortfarande finns och behöver pengar.
Magnus N
2022-01-14, 20:51
Försvaret gör alltid något liknande någon gång vartannat år för att påminna folk om att de fortfarande finns och behöver pengar.
Mycket möjligt, bara lite mer intressant i dagsläget med Ryssland som testar lite överallt.
Magnus N
2022-01-14, 21:47
Försöker sälja in det rejält iår :)
"Oroliga läsare hör av sig till Aftonbladet om att militärtrupper kör på E4 norr om Stockholm – och på kvällen anlände ett 100-tal soldater till Gotland.
Försvarsmakten var dock förtegna om saken.
– Vi vill inte att delar av den här informationen ska hamna i orätta händer, säger Therese Fagerstedt, pressekreterare på Försvarsmakten."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XqngAg/styrka-har-landat-pa-gotland--konvojer-pa-vagarna
Finns säkerligen lite säkerhetspolitiskt kunniga personer här, och förhoppningsvis mindre polemiska konton….
Hur allvarligt läge är det nu egentligen? Igår gick konvoj genom STHLM. Twitter exploderar med inlägg rörande säkerhetspolitik, och några inlägg skrivs av kunniga individer som är oroande…
Jag saknar helt ett finländsk perspektiv på situationen. Undrar hur den inhemska diskussionen i Finland går, utifrån detta läge?
Vad är er bedömning?
Magnus N
2022-01-15, 08:03
Kan rekommendera trygghetspodden. Har haft två avsnitt i rad gällande Ryssland, Ukraina och hur Sverige står sig militärt
https://trygghetspodden.se/
skyffelmördarn
2022-01-15, 08:47
Försöker sälja in det rejält iår :)
Ja det är ju en stor organisation och det pratas otroligt lite om försvaret just nu med tanke på pandemin så jag är inte förvånad över det
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2020/08/beredskapsinsats-i-ostersjon-och-pa-gotland/
Det här är ifrån augusti 2020.
Jag vet inte om det är så att det är vad försvaret håller på med, men försvaret ska vara jävligt försiktiga med att ropa varg.
Billigt är det ju inte heller
https://helagotland.se/samhalle/priset-for-okad-narvaro-12557497.aspx
Vi räknar med en kostnad för utbildning, materiel och löner på 400- 500 miljoner kronor fram till 2020. Då ingår inte kostnaden för att renovera de stridsfordon som ska användas av stridsgrupp 18. Det håller vi ännu på att räkna på, säger Håkan Hedlund.
Kan man kalla in IS-krigarna? Har både erfarenhet och stridsvilja*popcorn*
skyffelmördarn
2022-01-15, 09:29
Ryssen har nog bättre koll på våra IS-krigare än vad vi själva har.
skyffelmördarn
2022-01-15, 11:33
Finns säkerligen lite säkerhetspolitiskt kunniga personer här, och förhoppningsvis mindre polemiska konton….
Hur allvarligt läge är det nu egentligen? Igår gick konvoj genom STHLM. Twitter exploderar med inlägg rörande säkerhetspolitik, och några inlägg skrivs av kunniga individer som är oroande…
Jag saknar helt ett finländsk perspektiv på situationen. Undrar hur den inhemska diskussionen i Finland går, utifrån detta läge?
Vad är er bedömning?
För Sverige är det nog ganska lugnt, om du bor i Ukraina ser det tyvärr värre ut.
Magnus N
2022-01-15, 14:16
Fler soldater till Gotland idag samt även utstationerade i Oskarshamn.
"Försvarsmakten har placerat soldater i Oskarshamn och skickat ytterligare förstärkning till Gotland, bekräftar Försvarsmakten för Aftonbladet.
– Bakgrunden är det fortsatt försämrade läget med en ökad militär aktivitet vårt närområde, säger Therese Fagerstedt, pressekreterare på Försvarsmakten."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k61RPQ/forsvarsmakten-har-soldater-i-oskarshamn
För Sverige är det nog ganska lugnt, om du bor i Ukraina ser det tyvärr värre ut.
Så klart.
Fortfarande nyfiken på hur finnarna resonerar och planerar…De har väl en lite annan strategi gentemot ryssen har jag förstått. Mindre babbel och mer kraft om jag fattat det rätt…
Magnus N
2022-01-24, 20:52
UK och USA evakuerar personal ifrån Ukraina.
Skickar trupper till div angränsande länder i Europa medan Ryssland skickar mer trupper mot gränsen. Samt ska även hålla ny stor marin övning i Östersjön.
Även om jag inte tror det kommer bli krig så blir man inte mindre nervös med allt som rörs runt just nu
...Till Disciplinkompaniet vore lämpligast.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.