handdator

Visa fullständig version : 2500 kcal eller 2800 ish?

IKEA
2021-12-14, 18:06
Tränar 4 dagar I veckan , jobbar rätt tungt och står upp på betonggolv hela dagarna!

Jag väger nu 78 - 80 kg , lite fett på kroppen , 178 cm lång. Bör jag äta 2500 eller 2800 ish kcal tycker ni ?

Mitt mål är ju såklart tappa fett o bli större :)

Nedanför är mitt schema jag ska köra ett tag nu

Marklyft: 4 set, 6–8 reps, 2–3 min vila
Skivstångsrodd: 4 set, 6–8 reps, 2–3 min vila
Stångcurl: 3 set, 10–12 reps, 1–2 min vila
Latsdrag: 3 set, 10–12 reps, 1–2 min vila
Omvända flyes: 3 set, 15 reps, 1 min vila

Bänkpress: 4 set, 6–8 reps, 2–3 min vila
French press: 4 set, 8–10 reps, 2–3 min vila
Hantelpress: 3 set, 10–12 reps, 1–2 min vila
Pushdowns: 3 set, 10–12 reps, 1–2 min vila
Flyes: 3 set, 12–15 reps, 1 min vila

Militärpress: 4 set, 6–8 reps, 2–3 min vila
Crunches: 4 set, 10–12 reps, 1–2 min vila
Axelpress: 3 set, 10–12 reps, 1–2 min vila
Sidolyft: 3 set, 10–12 reps, 1–2 min vila
Benlyft: 4 set, 12–15 reps, 1–2 min vila

Knäböj: 5 set, 6–8 reps, 2–3 min vila
Stela marklyft: 5 set, 6–8 reps, 2–3 min vila
Lårcurl: 3 set, 10–12 reps, 1–2 min vila
Benspark: 3 set, 10–12 reps, 1–2 min vila
Vadpress: 5 set, 10–12 reps, 1–2 min vila

TotteShaped4Life
2021-12-14, 18:41
Menar du att du har "lite" fett på kroppen eller lite fett, som i att du har en del fett på kroppen, men inte mycket. Hur länge har du tränat? Om du går ner i vikt (minskar i fettmassa) blir du inte större utan mindre. Du minskar förstås andelen fett och förändrar din kroppssammansättning så att andelen muskelmassa blir större än andelen fettmassa.

Men om du inte tränat länge och inte har någon större muskelmassa ännu är det kanske bättre att du bara tränar på under några år och ligger kvar på den vikten du har idag.

Diomedea exulans
2021-12-14, 18:41
Testa det ena i tre veckor, väg dig varje morgon innan frukost. Kolla sedan hur snittvikten har ändrats under veckorna och justera därefter.

IKEA
2021-12-14, 19:31
Menar du att du har "lite" fett på kroppen eller lite fett, som i att du har en del fett på kroppen, men inte mycket. Hur länge har du tränat? Om du går ner i vikt (minskar i fettmassa) blir du inte större utan mindre. Du minskar förstås andelen fett och förändrar din kroppssammansättning så att andelen muskelmassa blir större än andelen fettmassa.

Men om du inte tränat länge och inte har någon större muskelmassa ännu är det kanske bättre att du bara tränar på under några år och ligger kvar på den vikten du har idag.

Man ser ju inte Mina magrutor. Man kan grabba tag i fettet, men det är ju fett men inte så mycket. En del muskelmassa har man ju pga jag gjort massor magövningar, armhävningar varje dag , 100 st typ. Jobbet är äckligt tungt , lyfter super tungt varjedag. Gymmade ungefär i 7 - 8 månader, sen fick jag lite problem med alkohol och droger så det är mest där fettet kommer ifrån,

Utan fett ät jag nog på 75 kilo , kanske lite mindre. Helt utan muskelmassa då. Vet inte riktigt vart jag ligger viktstabil, ätit 2000 kcal fram tills för ett par dagar sen, då gick jag ner i vikt , nu har jag fixat ett kostschema som ligger på 2500 - 2800 ish.

TotteShaped4Life
2021-12-15, 05:04
Nu gör du vad du vill, men jag skulle rekommenderat att du lägger fokus på styrketräningen något år och ligger kvar på din nuvarande vikt. Armhävningar är väl kanonbra, men räcker inte långt om du vill bygga muskler. Du behöver utmana musklerna genom att lägga på mer vikt och träna olika muskelgrupper över en längre tid. Att bara träna med din kroppsvikt är långt ifrån optimalt. Det tar några år i gymmet och är du konskvent, sköter kosten (äter tillräckligt) kommer du att bygga muskler. Hur mycket beror till stor del på gener.

IKEA
2021-12-15, 11:00
Nu gör du vad du vill, men jag skulle rekommenderat att du lägger fokus på styrketräningen något år och ligger kvar på din nuvarande vikt. Armhävningar är väl kanonbra, men räcker inte långt om du vill bygga muskler. Du behöver utmana musklerna genom att lägga på mer vikt och träna olika muskelgrupper över en längre tid. Att bara träna med din kroppsvikt är långt ifrån optimalt. Det tar några år i gymmet och är du konskvent, sköter kosten (äter tillräckligt) kommer du att bygga muskler. Hur mycket beror till stor del på gener.

Yes , kommer sköta mitt träningsschema , äter bra mat o så. Men de här med att hålla min vikt mellan 78 - 80 blir svårt, har lekt med kcal den senaste tiden. Har ju gått ner från 88 kilo typ 😵 men får prova de här jag kör på nu.