handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta och träning.

TheDoctor
2021-12-07, 17:53
Tja.

Jag har sedan en tid tillbaka kört periodisk fasta. 16h fasta och 8h ät fönster. Gillar skarpt de kognitiva fördelarna jag tycks känna av och att jag har jämn energi hela dagen utan dippar. Har också minskat i midjan utan någon styrkeförlust.

Jag äter mellan kl 12 och 20. Och just nu tränar jag vid runt klockan 18 på kvällen. Äter sista måltiden efter gymmet.

Men jag vill börja träna på morgonen igen men jag vill inte byta ätfönstret för jag hinner inte äta alla mina kcal under endast arbetsdagen med dem pauserna där.

Nu till frågan, är det helt vanskligt att träna kl 6 på morgonen och äta första måltiden vid kl 12. Eller är det skit sak samma om kalorierna och mina makros är den samma?

Jag är inte ute efter opti men vill så klart att lyften ska resultera i något.

Tack på förhand.

1x0
2021-12-07, 19:45
Lättast och smidigaste i längden, enligt mig, som jag gör:
Svep en proteinshake efter din morgonträning. Innehållandes 500 ml lättmjölk och 30 gram vassleproteinpulver.
Ät sedan vid 12.

Nojar du att detta bryter fastan (vilket det gör), kan du spara in kalorier med pulsa EAA (bryter också fastan). Varannan timme. Minns inte dos, tror 10 gram EAA-pulver varannan timme. Fram till 12.

Jag drack vassle+kaseinshake innan, orkar inte köpa kasein längre (äckligt och dyrt) så använder mjölk.
Jag går "bara" två-tre-fyra timmar mellan min shake och riktiga maten.

Tränade i några år utan protein vid och efter styrketräningen (som skedde 14-16 timmar fastande), fortsatte alltså fasta efter styrketräningen i några timmar - märkte ingen direkt utebliven progression - men märkte förbättrad återhämtning sedan när började inta protein runt träningen (som sedan leder till förbättrade resultat? Så det var/blev skillnad?).

TheDoctor
2021-12-07, 19:58
Jag är inte så orolig för att bryta fastan i sig. Så länge jag fortsätter att känna av att jag har jämn energi och är klar i huvudet.

Problemet med mat för mig är att det triggar igång matmonstret inom mig så vill jag bara käka massor. Trots att jag mest äter kött, ägg och grönsaker.

Men ska testa det är nog det bästa sättet att få reda på hur det känns. Kan klämma en shake efter gymmet. Känns alltid bäst när man fyllt på förråden nära inpå träning. I alla fall mentalt.

Diomedea exulans
2021-12-07, 20:03
Jag hade iallafall vågat chansa och testa några veckor.

MrMuggelSnuggel
2021-12-08, 16:14
Jag märker/märkte aldrig av problem när jag tränade direkt på morgonen och sen lät det gå flera timmar innan jag åt något.

Om det funkar för dig, det passar dig och du trivs med det... do it.

Opti är överskattat.

Få i dig tillräckligt med kalorier och protein sett till dygnets alla timmar och fokusera på att bli starkare över tid så kommer du dit du vill.

Kralligare
2021-12-09, 08:07
Det är en seglivad myt att man måsta äta direkt efter/ innan träning osv. Träna du på morgon och ät vid lunch, ingen fara, det är en vanesak.

TheDoctor
2021-12-09, 09:16
Alright jag kommer testa och se hur det går med start imorgon. Kommer bli tufft då alla celler i min kropp protesterar när jag ändrar mina rutiner för kraftigt. I alla fall första veckan innan man vant sig.