handdator

Visa fullständig version : Ta nytt jobb eller inte. Del 2

Permaximum
2021-11-22, 11:37
Del 1 finns här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=242230

Mina svåraste beslut i livet verkar vara huruvida jag ska byta jobb eller inte. Jag brukar ofta kunna vara en vuxen människa och ta bra beslut men när det kommer till att byta jobb verkar det som att det blir så väldigt många rörliga faktorer att ta hänsyn till och min brist på erfarenhet gör att jag inte kan ta till mig av allt och fatta ett bra beslut.

Gammal tråd finns i länken högst upp. Där beslutade jag mig med er hjälp att INTE byta jobb. Mest pga att jag inte hade varit tillräckligt länge på mitt nuvarande samt att löneutveckling och ingångslön var dålig. Men nu står jag inför ett nytt beslut.

Jag har nu jobbat ytterligare ett år, så ungefär 2,5 år på denna arbetsplats. Fördelar med nuvarande jobb:

Väldigt fritt. Ingen bryr sig om jag tex åker iväg och besiktar bilen under arbetstid, det är mer fokus på att få gjort det man ska och inte på att ett visst antal timmar ska lägga ner. Kan därför träna på lunchen och det gör liksom inget att jag drar över lunchen med 40 min för jag kan jobba ikapp det sen på eftermiddagen om jag behöver. Lönen är ok med tanke på friheten. Jag är ganska duktig på det jag gör och jag kan prestera. Har precis kommit in i allt så tillvaron känns ganska skön och man hamnar sällan i läget "men vafan hur ska jag lösa det här", för kontaktnätet är färdigt liksom. Jag kan jobba hemifrån i princip hela tiden

Nackdelar: Jag har bland de lägsta lönerna av mina kollegor trots att jag gör ett likvärdigt jobb (enligt mig bättre men förstår att detta är något alla tycker). Mina mer seniora kollegor har 15-30% högre lön. Och det stör mig för min kollega med högre lön rider på mina ansträngningar då jag gör majoriteten av våra uppgifter (vi är i samma team).
Har försökt få en plan hur jag ska nå en mer senior titel och därigenom högre lön och har blivit lovad en sån "checklista" men den verkar dröja...

Nya jobbet la jag ett löneanspråk som låg 5-10k högre än idag, och kommer inte ens att fundera på saken om det inte ligger mellan 7-10k har jag beslutat så här i efterhand. Så fördelar med nya:

Högre lön, 7-10k.

Nackdelar: mindre frihet med allt vad det innebär. Mindre jobb hemifrån, mer fokus på att göra sina timmar etc.

Frågan här är alltså egentligen om det är värt att offra frihet för 7-10k mer lön?

Mental
2021-11-22, 12:37
Så 40k fri eller 50k mer kontrollerad?
Jag hade valt friheten. Att själv kontrollera arbetstid och plats är värt massor

Dreas
2021-11-22, 12:51
Hur mycket kommer du pendla bort, hur är löneutvecklingen?

På den nivån äter skatten mycket också. Så säg att du får ut 6000kr mer i månaden. Såklart är det trevliga pengar. Men om 2000 går åt till pendling och du ska fraktas i snitt 200 timmar mer per år, då blir frågan om det är värt det.

Vad säger att du inte kan få frihet om något år på det nya jobbet?

ceejay
2021-11-22, 12:56
Låter som att det finns lite potential för ökning där du är nu, plus att friheten är värd mycket pengar. Jag skulle inte exempelvis pendla till stockholm för 10k mer i lön.

Mental
2021-11-22, 13:05
Frågan här är alltså egentligen om det är värt att offra frihet för 7-10k mer lön?

I runda bullar 4-6k efter skatt.
Titta på de nuvarande fördelarna och fråga dig själv om du vill släppa de för den summan.

Men det är ju svårt för oss att avgöra, har du ett tungt ekonomiskt läge kanske det är mycket mer motiverat.
Mycket av dina synpunkter är ju mer baserat på någon sorts avundsjuka mot andra kollegor, som har mer betalt men levererar sämre resultat. Sådant kan ju äta på en om man är lagd åt det hållet. Då skulle jag nog byta jobb, det är jobbigt att gå runt och känna så i längden.

Permaximum
2021-11-22, 13:06
Det tar ungefär 10 minuter med cykel till nya jobbet och 15 minuter till nuvarande så pendling är inte en faktor här.

Att jag inte kan få mer frihet på nya jobbet inom något år är mer en känsla, det är en myndighet och de verkar inte ha den kulturen. Kommer alltså byta från privat till offentlig verksamhet om det blir aktuellt.

Lömeutvecklingen på nya skulle väl vara de vanliga procenten man får vid den årliga lönerevisionen, men jag siktar i så fall på att hamna i en mer ledande position inom 5 år så då bör den väl gå upp. På nuvarande tjänst finns det ju en reell chans för löneökning som åtminstone matchar ingångslön på nya, problemet är bara att jag inte vet hur långt bort detta är och om chefen bara lovar tungt och håller tunt.

Mental
2021-11-22, 13:06
Låter som att det finns lite potential för ökning där du är nu, plus att friheten är värd mycket pengar. Jag skulle inte exempelvis pendla till stockholm för 10k mer i lön.

Men det beror väl delvis på att du redan har en helt ok lön?

att gå från 54 till 64k, nix, men från 24 till 34k? Japp, då hade jag pendlat.

Snubben
2021-11-22, 13:34
Varför skulle du inte kunna uppnå samma frihet på nya jobbet? OOm du visar att du är duktig, levererar och allt sådant så vore det konstigt om du inte fick lite mer fria tyglar.

Jag hade bytt. Du är troligtvis ung, har varit nästan 3 år på samma arbetsplats, inget händer med lönen så byt. Få ett erbjudande från nya jobbet, gp till din nuvarande arbetsgivare och frpåga om de vill matcha och att de har några dagar på sig. Matchar dom så gratis, frihet och högre lön. Om inte, då vet du att du inte kommer få upp din lön, byt och ha de bättre istället.

ceejay
2021-11-22, 15:16

Jo min lön är tillräckligt okej för att kunna lägga undan 15k i månaden om jag inte jobbar extra.
24-34 är ett stort hopp, då är det nog värt.

Snubben
2021-11-22, 15:21

54k ger dig typ 37 900 i lön efter skatt
64k ger dig typ 42 700 i lön efter skatt

Så typ 4 800 mer i lön. Jag skulle nog resonera det som värt det.. Man ska även komma ihåg att varje gång högersidan vinner valet så kommer det 1 eller 2 nya jobbskatteavdrag och då får du loss någon tusenlapp, eller även mer desto högre lön du har. Adderat på detta ska man väl komma ihåg att flera partier, mitten och ut till höger vill ändra nivåerna för när statlig skatt ska börjas dra. Om man träffas av den kan man "skatta" (fniss) sig lycklig..

CalleP
2021-11-22, 15:31
Så länge du inte uppskattar mer kontroll hade jag aldrig valt högre lön för mindre frihet. :)

Mental
2021-11-22, 16:34
54k ger dig typ 37 900 i lön efter skatt
64k ger dig typ 42 700 i lön efter skatt

Så typ 4 800 mer i lön. Jag skulle nog resonera det som värt det.. Man ska även komma ihåg att varje gång högersidan vinner valet så kommer det 1 eller 2 nya jobbskatteavdrag och då får du loss någon tusenlapp, eller även mer desto högre lön du har. Adderat på detta ska man väl komma ihåg att flera partier, mitten och ut till höger vill ändra nivåerna för när statlig skatt ska börjas dra. Om man träffas av den kan man "skatta" (fniss) sig lycklig..

Börja pendla från Uppsala till Stockholm för 4800 mer i lön när jag redan har en ok lön? Nej, det är inget för mig

Permaximum
2021-11-22, 17:35
4000 mer i månaden är ungefär 1300 kr mer i sparande varje månad, även 1300 kr mer i nöjespeng. 6000 är 2000 mer i sparande och 2000 mer i nöjespeng. Den summan är faktiskt tillräcklig för att det ska bli mindre bråk om ekonomi i hushållet. Bara det kan vara värt en del. Hmm, svårt val det här. Verkar som att om man skulle ha slängt ut frågan till 1000 stycken så hade man fått 500 röster på bägge alternativen.

ceejay
2021-11-22, 18:14
Kanske 10k är värt om jag flyttar till stockholm, annars inte. Har 5 min till jobb just nu. Blir en del tid över.

PixelMiner
2021-11-22, 21:26
Att jag inte kan få mer frihet på nya jobbet inom något år är mer en känsla, det är en myndighet och de verkar inte ha den kulturen. Kommer alltså byta från privat till offentlig verksamhet om det blir aktuellt.

Myndighet betyder statligt, antar jag. Detta ger dig mer semester och starkare kollektivavtal. Löneutvecklingen är dock ofta något sämre över tid jämfört med privat. Jobbet är ofta mer byråkratiskt, men å andra sidan är stressen mindre. Det är oftast viktigare att jobbet blir gjort "rätt," snarare än "i tid".

Langster
2021-11-23, 06:36
Myndighet betyder statligt, antar jag. Detta ger dig mer semester och starkare kollektivavtal. Löneutvecklingen är dock ofta något sämre över tid jämfört med privat. Jobbet är ofta mer byråkratiskt, men å andra sidan är stressen mindre. Det är oftast viktigare att jobbet blir gjort "rätt," snarare än "i tid".

Jag undrar vilka jobb som finns där det är viktigare att arbetsuppgifter klaras av ”i tid” än att det blir rätt?
Personlig tränare och andra ”mjuka tjänsteyrken” - massage, healing, akupunktur etc är väl det enda jag kan komma på, där upplevelsen av vad som levererats är subjektiv och det enda som räknas.
I nästan alla andra fall kommer du få sparken till slut om du ständigt gör fel - även om du gör det väldigt snabbt.

PixelMiner
2021-11-23, 08:21
Jag undrar vilka jobb som finns där det är viktigare att arbetsuppgifter klaras av ”i tid” än att det blir rätt?
Personlig tränare och andra ”mjuka tjänsteyrken” - massage, healing, akupunktur etc är väl det enda jag kan komma på, där upplevelsen av vad som levererats är subjektiv och det enda som räknas.
I nästan alla andra fall kommer du få sparken till slut om du ständigt gör fel - även om du gör det väldigt snabbt.

Jo, visst finns det krav på att göra "rätt" även i privat sektor. Men bristen på vinstkrav i den statliga sektorn gör att man kan ägna väldigt mycket tid på att både kolla, dubbelkolla och trippelkolla saker. Det finns ingen hejd på saker som går att dra i olika "kommittéer". Svårt att förstå hur ineffektivt det kan vara om man aldrig jobbat i statlig sektor. Åtminstone förstod jag själv inte det förrän jag började jobba där.

G.W
2021-11-23, 08:49
Finns mycket myndighetsarbete som inte är statligt.

Permaximum
2021-11-23, 09:11
Det är regionen. Jag antar att det räknas till kommunal myndighet?

Dreas
2021-11-23, 09:13
Jag jobbar regionalt och jag har förtroendearbetstid och iaf i vår verksamhet har vi stor frihet och förväntas göra jobbet på det sätt vi finner lämpligt och ingen bryr sig om när.

Min närmsta chef är dock från det privata näringslivet och så även jag.

xcv
2021-11-23, 09:19
Om jag inte var i akut behov av de där extra 6 tusenlapparna efter skatt så hade jag inte bytt. Överlägset viktigaste för mig för att jag ska gilla mitt liv så mycket som möjligt är friheten du beskriver.

Hade aldrig velat stå givakt på kontoret 08.00 varje dag, känna mig övervakad eller stor skuld om jag tog en långlunch osv, även om jag tjänade mer (om jag inte desperat behövde pengarna såklart).

Tycker du ska satsa på en bra löneförhandling, eller fortsätta kolla runt. Du kan säkert hitta ett liknande jobb med högre lön där du fortfarande erbjuds frihet.

Mental
2021-11-23, 09:24

Nä, det är mitt i mellan, regionala jobb är landstingsjobb, vård skola omsorg.
Statliga jobb är landsövergripande som kronofogden, skatteverket, trafikverket, försäkringskassan, livsmedelsverket, pensionsmyndigheten etc.

Kommunalt är äldreomsorg, barnomsorg, parkförvaltning mm.

Mental
2021-11-23, 09:30
4000 mer i månaden är ungefär 1300 kr mer i sparande varje månad, även 1300 kr mer i nöjespeng. 6000 är 2000 mer i sparande och 2000 mer i nöjespeng. Den summan är faktiskt tillräcklig för att det ska bli mindre bråk om ekonomi i hushållet. Bara det kan vara värt en del. Hmm, svårt val det här. Verkar som att om man skulle ha slängt ut frågan till 1000 stycken så hade man fått 500 röster på bägge alternativen.

För att alla lever olika liv och har olika förutsättningar.

Har man barn på förskola prioriterar man kanske att ha flexiblare arbetstider för att få hämtning och lämning att fungera bättre. Eller korta pendlingstider.
Har man tight ekonomi och få möjligheter att unna sig saker kan de extra tusenlapparna göra att man går från att överleva till att leva, och att det lätt är värt minskad frihet på jobbet då det ger en ökad ekonomisk frihet på fritiden. Samt att det kanske minskar oron för den egna ekonomin och man kan ha en större buffert.

Du kan ju alltid lyssna hur andra resonerar, men ingen annan vet vad som är viktigast i ditt liv eller rätt i din situation.

Mitt senaste jobbyte (efter 10 år på samma jobb) gav mig högre lön och mera frihet under ansvar, men även nära 3 timmar total daglig pendling. Från att ha haft promenadavstånd.

Jag tappar lite över 60 timmar "fritid" men får mer lön och ett mer stimulerande arbete. Det var inte ett lätt beslut, men jag tror det var rätt!

Mental
2021-11-23, 09:37
Om jag inte var i akut behov av de där extra 6 tusenlapparna efter skatt så hade jag inte bytt. Överlägset viktigaste för mig för att jag ska gilla mitt liv så mycket som möjligt är friheten du beskriver.

Hade aldrig velat stå givakt på kontoret 08.00 varje dag, känna mig övervakad eller stor skuld om jag tog en långlunch osv, även om jag tjänade mer (om jag inte desperat behövde pengarna såklart).

Tycker du ska satsa på en bra löneförhandling, eller fortsätta kolla runt. Du kan säkert hitta ett liknande jobb med högre lön där du fortfarande erbjuds frihet.

10k mer före skatt kan vara jätteviktigt om man behöver låna till ny bostad t.ex. Samt att ser man det i ett längre perspektiv (72.000kr skattade i fickan, per år) ser lite bättre ut.
Men nej, för mig är det viktigare med friheten.

Permaximum
2021-11-23, 09:55
Det man får ha i åtanke här är att jag inte tror att det är något super "ofritt" jobb. Man har ju fortfarande flex som man får använda och hur stor vikt de lägger på att man är tillbaka efter lunchen med 2 sekunders marginal vet jag inte riktigt, det är väl ett vanligt jobb om man kan säga så. Det jag menar är att jämfört med nu kommer det att bli mer ofritt.

Jag skulle säga att för 5-6 år sen när barnen var mindre hade friheten varit mycket viktigare, jag hade solklart valt att stanna på nuvarande jobb. Nu är barnen lite äldre och jag vet inte riktigt hur viktigt det är längre. Jag menar, ny jobbet kommer ju så klart inte att hålla mig fängslad. Behöver jag åka på ett ärende antar jag att jag får göra det.

Lång text där jag egentligen bara säger att det finns olika grader av frihet.

Är i ett skede där jag precis köpt hus så jag är inte i läget där 10k brutto är helt oviktigt.

Mental
2021-11-23, 10:10
Det man får ha i åtanke här är att jag inte tror att det är något super "ofritt" jobb. Man har ju fortfarande flex som man får använda och hur stor vikt de lägger på att man är tillbaka efter lunchen med 2 sekunders marginal vet jag inte riktigt, det är väl ett vanligt jobb om man kan säga så. Det jag menar är att jämfört med nu kommer det att bli mer ofritt.

Jag skulle säga att för 5-6 år sen när barnen var mindre hade friheten varit mycket viktigare, jag hade solklart valt att stanna på nuvarande jobb. Nu är barnen lite äldre och jag vet inte riktigt hur viktigt det är längre. Jag menar, ny jobbet kommer ju så klart inte att hålla mig fängslad. Behöver jag åka på ett ärende antar jag att jag får göra det.

Lång text där jag egentligen bara säger att det finns olika grader av frihet.

Är i ett skede där jag precis köpt hus så jag är inte i läget där 10k brutto är helt oviktigt.

Det, i kombination med att du känner dig förfördelad på ditt nuvarande arbete får mig att tro att det är bäst för dig med ett byte.

Langster
2021-11-23, 10:15
Jag tycker man även ska ta med vad man tycker att ens egen tid är värd i ekvationen. Och hur mycket ens arbetsinsats är värd.
Om man måste jobba livet ur sig och inte får något tillbaka spelar det inte så stor roll om man själv får välja vilken tid på dygnet man jobbar… man vill ju även känna att det finns någon typ av balans mellan insats och utdelning.

Eller, ja det är klart att frihet är mycket värt. Men arbetsinsatsen är också mycket värd, eller borde anses vara det av arbetsgivaren.

Rikard Jansson
2021-11-23, 10:36
Bytte jobb där jag gick ner från 27 efter skatt till 17.5 efter skatt men bättre arbetskamrater, slipper jobba utomhus, slipper ligga borta och har 3 minuters promenad till jobbet. Bästa valet jag någonsin gjort, trots att 17.5 efter skatt inte är mycket att hänga i granen. (Jobbar dock även som deltidsbrandman så blir snarare 21-23 efter skatt totalt men)

Mental
2021-11-23, 10:52
Jag tycker man även ska ta med vad man tycker att ens egen tid är värd i ekvationen. Och hur mycket ens arbetsinsats är värd.
Om man måste jobba livet ur sig och inte får något tillbaka spelar det inte så stor roll om man själv får välja vilken tid på dygnet man jobbar… man vill ju även känna att det finns någon typ av balans mellan insats och utdelning.

Det där är jättesvårt, när jag var mellan 20 och 25 jobbade jag nästan hela tiden, och alla storhelger och högtider, för jag var singel, gillade pengar och hade inte mycket annat för mig på fritiden än att spela WoW och kolla serier typ.

Dessutom var jag timanställd i början. Då fick man ett erbjudet grundschema där man såg vilka dagar/timmar man kunde få jobba, där varje pass gav x:- i lön. Och man kunde välja bort pass man inte ville ha, och se hur mycket mindre i lön man fick. Efter man gjort sina val, och alla andra gjort sina val erbjöds man extra tider, som andra valt bort, först till kvarn. Och man kunde lätt se hur varje pass påverkade lönen i slutändan. Det var lätt att boka på sig maximalt, utan att riktigt tänka på hur man skulle må i slutet av den perioden.

Sedan kunde man ju bli erbjuden "på dagen" dvs när den som var bemanningsansvarig den dagen såg ett behov pga t.ex sjuksom eller någon oväntad puckel i arbetsflödet så ringdes vi timmisar in vid behov.

Ponera att man ligger i sängen en lördagmorgon, inga direkta planer mer än att softa, spela lite spel, dra en pizza på eftermiddagen och dricka öl med polarna på kvällen. Så ringer telefonen. "Tjena Mental! Vill du jobba 12-24 idag? (100% OB 12-18 150% OB 18-24)
Här har jag ju min återhämtning och fritid planerad, men då tackar jag ju nej till motsvarande 3 dagslöner extra.
Det var sjukt svårt att säga nej, om man inte hade något mycket konkret planerat som var viktigt.

Permaximum
2021-11-23, 15:15
Bytte jobb där jag gick ner från 27 efter skatt till 17.5 efter skatt men bättre arbetskamrater, slipper jobba utomhus, slipper ligga borta och har 3 minuters promenad till jobbet. Bästa valet jag någonsin gjort, trots att 17.5 efter skatt inte är mycket att hänga i granen. (Jobbar dock även som deltidsbrandman så blir snarare 21-23 efter skatt totalt men)

Det du beskriver här är ju däremot extremt sugigt. Jag har också jobbat borta 4-7 dagar i veckan och natt dessutom. Gav väldigt bra lön men så här i efterhand skulle jag knappt göra det för 50000 netto, I alla fall inte under en längre tid. Så på det sättet har man ju blivit bortskämd och när jag skriver "lite frihet" så är det ju i jämförelse med mycket frihet. Inte ett jobb där man sitter fast i en hjullastare 20 mil hemifrån och det blir ett jävla liv om man råkas sitta på toaletten när fikarasten är slut. Fyfan, får ångest av tanken men känner samtidigt tacksamhet att man lyckas jobba sig bort från det där.

Permaximum
2021-11-23, 15:44
Det, i kombination med att du känner dig förfördelad på ditt nuvarande arbete får mig att tro att det är bäst för dig med ett byte.

Ja, jag lutar åt samma sak. Frågan är ju var man drar någon gräns. Med tanke på att min lön på nuvarande lär gå upp med ca 5% i år så känns det ju som att erbjuden lön behöver ligga på minst 47000. Men sen börjar man tänka att skillnaden ner till 45k "bara" är 1000 kr netto.

Mental
2021-11-23, 15:55
Ja, jag lutar åt samma sak. Frågan är ju var man drar någon gräns. Med tanke på att min lön på nuvarande lär gå upp med ca 5% i år så känns det ju som att erbjuden lön behöver ligga på minst 47000. Men sen börjar man tänka att skillnaden ner till 45k "bara" är 1000 kr netto.

Jo men.

"Jag har bland de lägsta lönerna av mina kollegor trots att jag gör ett likvärdigt jobb (enligt mig bättre men förstår att detta är något alla tycker). Mina mer seniora kollegor har 15-30% högre lön. Och det stör mig för min kollega med högre lön rider på mina ansträngningar då jag gör majoriteten av våra uppgifter (vi är i samma team)."

" Problemet med jobbet är att min närmaste kollega är totalt inkompetent och tar åt sig äran för saker jag gjort fast han inte gjort ett skit och tar konstiga beslut hela tiden som jag måste finna mig i. "

"Det är lönlöst att försöka påvisa att min kollega är.
en idiot. Han har tränat på att undvika att göra saker i ett helt arbetsliv och är väldigt skicklig på att hitta ursäkter och vända på saker för att få det att verka som att han inte gjort något fel. Tex när han förklarar att han hållit på med en uppgift i två dagar när man defakto vet att uppgiften tar 2 timmar om man inte är en komplett idiot. Har provat att lyfta det till chefen men kollegan är mer senior än mig så det vrids till att det är jag som är ny.
"

"Problemet här är att vi arbetar ihop så otroligt tätt då vi ingår i samma team och han är den mer seniora så han "bestämmer", jag måste alltså stå ut med hans korkade beslut och långa svarstid och därför blir jag indirekt drabbad av att han är korkad, det blir därför svårt att få en distans till det. När jag väl gör något bra så är han direkt och tar åt sig en del av äran fast han inte gjort ett skit"

Något säger mig att det inte bara är pengarna....

Snubben
2021-11-23, 16:01
Med det ovan.

Byt, har du tur kontaktar dom dig när det visar sig att du var högpresterande och då har du ett väldigt bra förhandlingsläge.

Kontaktar dom dig inte så kommer de aldrig "se dig" utan bara bry sig om saker blir gjorde. Då slipper du den skiten.

Permaximum
2021-11-23, 18:22
Något säger mig att det inte bara är pengarna....

Haha jo, jag har däremot lärt mig leva med det mesta nu och se till att mycket av hans problem är just hans problem och mina problem är mina problem. Men visst, man kommer inte helt undan problemet.

chidde
2021-11-24, 02:45
Finns det tid att flika in en asikt eller har saker blivit hugget i sten?

Permaximum
2021-11-24, 07:30
Finns det tid att flika in en asikt eller har saker blivit hugget i sten?

Det finns absolut tid. Ligger fortfarande sömnlös för att jag inte vet hur jag ska göra.

Mental
2021-11-24, 08:08
Det finns absolut tid. Ligger fortfarande sömnlös för att jag inte vet hur jag ska göra.

Men, det som gör valet så svårt är att det inte är speciellt stort. Och konsekvenserna av "fel" val är rätt små. Så i värsta fall får du väl singla slant :)

Är man lagd åt det trygga kan du resonera "jag vet vad jag har men inte vad jag får"
Är man mer risktagare/äventyrlig så får du slänga dig ut och se vad som händer, och lösa ev problem längs vägen.

Permaximum
2021-12-03, 19:47
*uppdate*

Hamnade på en intervju för ytterligare ett jobb. Den rekryteringsprocessen gick betydligt snabbare än den pågående så jag har nu ett erbjudande på 47k efter lite förhandling. Jag tog upp detta med nuvarande jobb utan att ställa några krav men de sa att de skulle kolla över om de kunde göra något för att jag skulle välja att vara kvar.

Jobberbjudande 2 är i princip lika fritt som nuvarande. Nuvarande arbetsgivare vet att det krävs nya arbetsuppgifter som inte innefattar min nuvarande kollega och att jag får nytt ökat scope att hantera, plus högre lön för att jag ska vara kvar. Det känns som att jag är i en ganska bra position just nu där jag som "sämst" har ett nytt jobb med högre lön och som bäst behåller mitt nuvarande fast med nya uppgifter, jag slipper min kollega och jag får en högre lön.

ceejay
2021-12-03, 22:03
Låter som att du är i en bra position!

Snubben
2021-12-13, 18:17
Jag kapar tråden, hoppas det är ok Permaximum.

Sådär, nu har jag sagt upp mig och påbörjar ny tjänst i början av februari. Sa upp mig från mitt guldjobb (jobbar knappt och nettolön på 40+) till en tjänst där jag kommer jobba så svettet sprutar. Ingen direkt löneökning att diskutera (5%) men jag mer än halverar min pendlingssträcka.

Någonstans kom jag ner till att (1) jag vill inte pendla (2) jag måste ha lite arbetsuppgifter som är roliga, dör fan annars.

... men stackars nya gruppen som ska få mig som ansvarig. Kommer bli cirkus de' hära.. :D

Fredszky
2021-12-13, 18:25
Modigt. Lät som guldjobbet var ett guldjobb.
Tänk om du inte pallar nya jobbet, vad händer då?

Permaximum
2021-12-13, 20:37

Sådär, nu har jag sagt upp mig och påbörjar ny tjänst i början av februari. Sa upp mig från mitt guldjobb (jobbar knappt och nettolön på 40+) till en tjänst där jag kommer jobba så svettet sprutar. Ingen direkt löneökning att diskutera (5%) men jag mer än halverar min pendlingssträcka.

Någonstans kom jag ner till att (1) jag vill inte pendla (2) jag måste ha lite arbetsuppgifter som är roliga, dör fan annars.

... men stackars nya gruppen som ska få mig som ansvarig. Kommer bli cirkus de' hära.. :D

Det är lugnt, lycka till! Tror inte du ångrar dig, även om det kan kännas skönt att ha hög lön för att knappt göra någonting ibland så blir man ju tokig tillslut av att inte tillföra något vettigt eller ha roliga uppgifter. I alla fall om man är någorlunda driven. Pendling är också väldigt energisugande. .

Själv valde jag att stanna. Fick högre lön, mer semesterdagar och får nya arbetsuppgifter, fick dessutom behålla all frihet.

Diomedea exulans
2021-12-13, 20:51

Tror du gjorde rätt. For what it's worth så tycker jag personligen att både 1 och 2 är riktigt viktiga punkter för att trivas på jobbet.

wintersnowdrift
2021-12-14, 09:58

Jag har också haft "guldjobb", men med skillnaden att jag faktiskt FÖRSÖKTE jobba. Insåg dock att de flesta människor inte är intresserade av att få något gjort, de verkar mest vilja göra det de alltid har gjort, casha in sin lön den 25:e, ta ut sina semesterdagar och dricka sitt kaffe. För mig var atmosfären och attityden själadödande vilket ledde till att jag sa upp mig och startade eget. Det är lätt det yrkesmässigt bästa beslutet jag har tagit.

Det här att det skulle vara "guld" att sitta och rulla tummarna begriper jag inte. Jag har ett svinroligt yrke och jag VILL ju jobba.

Mental
2021-12-14, 10:05
Det här att det skulle vara "guld" att sitta och rulla tummarna begriper jag inte. Jag har ett svinroligt yrke och jag VILL ju jobba.

Antagligen just för att du har ett roligt yrke, för någon som har ett jobb för att få mat på bordet och tak över huvudet, men egentligen skulle vilja göra annat med tiden. Blir det ju naturligt att inte göra mer än minsta möjliga.

Jag ser det på mina arbetsuppgifter, det jag gillar att göra, föreläsa, behandla och handleda blir gjort fort och glatt, medans det jag är mindre förtjust i, dokumentera och läsa/skriva rapporter prokastinerar jag till deadlinen hänger likt Damokles svärd över mitt huvud.

Snubben
2021-12-14, 10:10

Jag arbetar inom myndighetsvärlden, så att inte pallar nya jobbet finns inte riktigt på kartan. En av förmånerna att arbeta inom just staten är att man kan ta tjänstledigt upp till sex månader för att pröva på nytt jobb hos andra myndigheter. Så efter att jag påbörjat tjänsten har jag 6 måander på att känna o klämma ifall det passar för mig.

Sedan kan jag väl - något kaxigt säga - att jag är väldigt duktig på det jag gör. Så att inte klara av jobbet är inte på kartan, men sen får man se hur det blir med kollegor, chefer, arbetsplatsen mm. Det är juh egentligen ett lotto.

Det är lugnt, lycka till! Tror inte du ångrar dig, även om det kan kännas skönt att ha hög lön för att knappt göra någonting ibland så blir man ju tokig tillslut av att inte tillföra något vettigt eller ha roliga uppgifter. I alla fall om man är någorlunda driven. Pendling är också väldigt energisugande. .

Själv valde jag att stanna. Fick högre lön, mer semesterdagar och får nya arbetsuppgifter, fick dessutom behålla all frihet.

Jag har alltid arbetat mot att autoamtisera mina uppgifter, och övriga processer för den delen med. Nu gick det så väl att jag har suttit som ansvarig för en funktion och utformat alla arbetsupptgifter så jag kan köra olikar rapporter mm. och få ut ifall något behöver göras. Och helt ärligt, fy farao vad tråkigt det blev efter ett tag, och med det sagt så har jag drivit otaligt med olika projekt. Senast har jag drivit projekt som inte ens har att göra med det jag är anställt för, pga. att jag ahr tid..

Känner även någonstans känner jag att vid 37 års ålder kan jag nog fortsätta kämpa på med karriären, och sen när man hittat en plats som är väldigt bra - då växlar man om igen, och skapar samma situation. Tänker att jag kämpar på nu t.om 43-45, och efter där siktar man på ett högbetalt jobb som antingen konsult, middle management-chef eller specialist. Bra lön, liten arbetsinsats, ingen vet vad man direkt gör.

Sedan hart det väl kommit som end dis realisation med, i och metansarbete. Jag vill i n t e vara ifrån mina barn mer än jag behöver, då jag vill inte att mina egna barn ska växa upp som mig själv. Usch.

Tror du gjorde rätt. For what it's worth så tycker jag personligen att både 1 och 2 är riktigt viktiga punkter för att trivas på jobbet.

Tack! Magkänslan är fortfarande att det är rätt val - speciellt när jag reflekterar runt barnen.

Men vi får se, kanske kommer en post om hur allt suger, och livet är vedervärdigt :d

Snubben
2021-12-14, 10:12
Jag har också haft "guldjobb", men med skillnaden att jag faktiskt FÖRSÖKTE jobba. Insåg dock att de flesta människor inte är intresserade av att få något gjort, de verkar mest vilja göra det de alltid har gjort, casha in sin lön den 25:e, ta ut sina semesterdagar och dricka sitt kaffe. För mig var atmosfären och attityden själadödande vilket ledde till att jag sa upp mig och startade eget. Det är lätt det yrkesmässigt bästa beslutet jag har tagit.

Ha, vad intressant. Tanken just nu är ett par års arbete nu och sedan en tanke om att kanske konsulta. Jag är väl ltie som du, jag vill jobba men det vill fanemig ingen annan. Speciellt jobba med att få saker att funka så att man INTE behöver jobba men det är folk ointresserade av med... :MrT:

Har snappat upp att många av de som startar just konsultbolag, är människor som faktiskt vill jobba på en arbetsplats men bara har dönickar runt en. Får kanske reflektera mer runt detta..

wintersnowdrift
2021-12-14, 10:19
Antagligen just för att du har ett roligt yrke, för någon som har ett jobb för att få mat på bordet och tak över huvudet, men egentligen skulle vilja göra annat med tiden. Blir det ju naturligt att inte göra mer än minsta möjliga.

Jag ser det på mina arbetsuppgifter, det jag gillar att göra, föreläsa, behandla och handleda blir gjort fort och glatt, medans det jag är mindre förtjust i, dokumentera och läsa/skriva rapporter prokastinerar jag till deadlinen hänger likt Damokles svärd över mitt huvud.

Det är klart att allt man gör inte är en skrattfest. Jag har också dagar som känns tunga, även fast jag har haft den stora lyxen att kunna ta på mig uppdrag och projekt som jag tycker är kul. Men att välja ett yrke eller stanna på en arbetsplats där man överlag vantrivs? Det tror jag inte att någon mår bra av i längden, oavsett om det handlar om mat på bordet eller självförverkligande á la sista steget på Maslowtrappan.

Självklart har vi olika förutsättningar och möjligheter, men i Sverige skulle jag säga att de allra flesta som faktiskt har och/eller kan få ett jobb också skulle kunna hitta ett de trivs hyggligt med.

Brofessorn
2021-12-14, 10:40
Ha, vad intressant. Tanken just nu är ett par års arbete nu och sedan en tanke om att kanske konsulta. Jag är väl ltie som du, jag vill jobba men det vill fanemig ingen annan. Speciellt jobba med att få saker att funka så att man INTE behöver jobba men det är folk ointresserade av med... :MrT:

Har snappat upp att många av de som startar just konsultbolag, är människor som faktiskt vill jobba på en arbetsplats men bara har dönickar runt en. Får kanske reflektera mer runt detta..

Jag arbetar som konsult, visserligen som anställd, och gillar det hittills trots att det har ett någorlunda dåligt rykte i min branch. Intensivt arbete och krav på att leverera, men ingen micro-management och målsättningen är ju att man faktiskt ska åstadkomma någonting på uppdragen.

wintersnowdrift
2021-12-14, 11:37

Jag konsultar som brödföda, men det allra roligaste jag gör är affärsutvecklingsbiten och att verkligen få saker att hända. I framtiden hoppas och tror jag att jag kommer att fokusera hundra procent på en egen produkt/tjänst. Men jag trivs också väldigt bra med projektformen - att komma in som projektledare och/eller specialist och driva något i mål gillar jag verkligen. Nackdelen är att slutprodukten inte är min, men å andra sidan lär jag mig väldigt mkt på att verka i olika sammanhang och organisationer (är 34 bast och lämnade det akademiska livet för fem år sedan, så egentligen är jag väl knappt könsmogen i arbetslivet).

Men ja, att jobba med andra som också "släppt sargen" och startat företag själva var verkligen att hamna bland likasinnade för mig. Jag har även partners och kunder i USA och Canada vilket är grädde på moset för mig då jag upplever att deras attityd till saker och ting är mycket mer alignad med min egen, särskilt i jämförelse med contemporary svensk jante :D.

Chrillee
2021-12-14, 15:17
Jo min lön är tillräckligt okej för att kunna lägga undan 15k i månaden om jag inte jobbar extra.
24-34 är ett stort hopp, då är det nog värt.

Imponerande att spara 15k i månaden. Har du väldigt hög lön eller bara allmänt sparsam?