Visa fullständig version : Vad gör du ifall ditt gym kräver vaccinpass (och du är ovaccinerad) för att få träna?
https://www.expressen.se/nyheter/vaccinpass-kan-kravas--pa-krogar-och-gym/
Folkhälsomyndigheten skissar nu på nya restriktioner för ett läge där smittkurvorna sticker i väg brant uppåt.
I steg två kan restauranger, gym och museer omfattas – något som statsepidemiolog Anders Tegnell bekräftar.
– Absolut, men vi vet inte när det kan bli aktuellt, säger han på torsdagens pressträff.
Eftersom det här är ett träningsforum med många träningsintresserade så tänker jag att vi kan ha den här tråden för att specifikt diskutera strategier på hur man kan fortsätta sin träning ifall vaccinpass på gym blir aktuellt. All annan diskussion om Corona finns i de andra större trådarna.
Eftersom jag vägrar vaccinera mig så tänker jag mig att det bästa är att köpa ketbells 10kg och ca 20kg för att köra någon slags helkropps-giant-set med högreps och kort vila hemma.
Lafayette
2021-11-18, 23:11
Och jag som trodde denna skiten skulle vara över 2022.. så blir det ännu värre..
TommyBoy
2021-11-19, 01:02
Visar det.
TommyBoy
2021-11-19, 01:47
Vem är ovaccinerad? Joachim Bartoll?
Vem är ovaccinerad? Joachim Bartoll?
Ungefär var femte svensk.
StarkaUlf
2021-11-19, 06:04
Visar det redan varje gång...
Gav dom idén att notera i systemet på själva kontona/"blipparna" vilka som är vaccinerade så att dom inte måste stå där hela tiden. Dom tog den, så snart kan jag träna 24/7 igen i alla fall...
StarkaUlf
2021-11-19, 06:21
Ah sorry, missade "och du är ovaccinerad" delen :D
Hånler på insidan åt antivaxxarna och förhoppningsvis åtnjuter ett gym med lite mindre folk.
"Vad gör du ifall ditt gym kräver vaccinpass (och du är ovaccinerad) för att få träna?"
Då går jag nog och vaccinerar mig.
Jag har hållit mig undan från gymmet när smittan varit som värst och min lösning blev utegym. 2 km hemifrån finns ett nybyggt välutrustat utegym, perfekt uppvärmningsjogg dit, köra en timme och sedan jogga hem. Hade med hundarna också så fick de sin kvällsrunda på köpet.
Öh, det är väl rätt så självklart?
Jag ställer till med en stor scen som blir viral på YouTube.
Jag har hållit mig undan från gymmet när smittan varit som värst och min lösning blev utegym. 2 km hemifrån finns ett nybyggt välutrustat utegym, perfekt uppvärmningsjogg dit, köra en timme och sedan jogga hem. Hade med hundarna också så fick de sin kvällsrunda på köpet.
Alternativ till gym är ju väldigt små om man tränar seriöst och med mål, att köra hemma med kettlebells eller som ovan på utegym gör det ju omöjligt att "träffa" rätt muskler med progression vecka efter vecka, och då hade jag nog skippat det helt eller omgående tagit vaccin för att kunna fortsätta. Tog vaccin tidigt för att inte riskera att behöva skippa träningen pga en ev långdragen covid sjukdom, som jag brukar göra med vanligt influnsavaccin också.
Hånler på insidan åt antivaxxarna och förhoppningsvis åtnjuter ett gym med lite mindre folk.
Hånler nog mindre när vaccinationsdatum för mer än 6 månader bakåt kommer räknas som ovaccinerad.
Byter gym eller hänger upp mina gymnastikringar o börjar köra hemma igen
Och jag som trodde denna skiten skulle vara över 2022.. så blir det ännu värre..
Skiten är klar 2030.
Jag är ovaccinerad och får väl träna med gummiband hemma lol.
Slutade med gym februari 2020. Hade funderat på att börja igen men får väl vänta. Går bra att träna på andra sätt.
Brofessorn
2021-11-19, 10:35
Öh, det är väl rätt så självklart?
Jag ställer till med en stor scen som blir viral på YouTube.
Byter gym eller hänger upp mina gymnastikringar o börjar köra hemma igen
Jag är ovaccinerad och får väl träna med gummiband hemma lol.
Slutade med gym februari 2020. Hade funderat på att börja igen men får väl vänta. Går bra att träna på andra sätt.
https://i.imgflip.com/5ur8sr.jpg
Har tillräckligt med grejer hemma, samt utegym nära. Inga problem alls.
Får väl smyga mig in. Sedan så har jag grundlagen på min sida enligt expertisen så juridiskt sett blir det nog lattjo.
https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-forslaget-om-vaccinationsbevis-strider-mot-grundlagen/
Alternativ till gym är ju väldigt små om man tränar seriöst och med mål, att köra hemma med kettlebells eller som ovan på utegym gör det ju omöjligt att "träffa" rätt muskler med progression vecka efter vecka, och då hade jag nog skippat det helt eller omgående tagit vaccin för att kunna fortsätta. Tog vaccin tidigt för att inte riskera att behöva skippa träningen pga en ev långdragen covid sjukdom, som jag brukar göra med vanligt influnsavaccin också.
Ja, jag vet, det blir inte alls detsamma gällande målinriktning och inte lika roligt med utegym utan det är bara en reservutväg för att hålla igång.
Jag är också vaccinerad.
Tycker det räcker med högstadiematten att ovaccinerade står för 90% av alla covidinlagda på sjukhus. 20% är ovaccinerade…
Uncle Joe
2021-11-19, 11:49
Har redan skaffat mitt covid-vacc bevis utifall att.
Jag skulle väl få ta vaccinet helt enkelt. Men är inte ett dugg orolig för att detta skulle ske. Aldrig att vi i Sverige skulle kräva vaccinpass för att gymma! I så fall skulle smittningen verkligen behöva skena men det känns osannolikt.
Sedan har jag en skivstång med 45kg totalvikt så lite kan man väl komma undan med hemmaträning också.
Har redan skaffat mitt covid-vacc bevis utifall att.
Hämtade min brors. :devil:
Uncle Joe
2021-11-19, 13:17
Jag skulle väl få ta vaccinet helt enkelt. Men är inte ett dugg orolig för att detta skulle ske. Aldrig att vi i Sverige skulle kräva vaccinpass för att gymma! I så fall skulle smittningen verkligen behöva skena men det känns osannolikt.
Sedan har jag en skivstång med 45kg totalvikt så lite kan man väl komma undan med hemmaträning också.
Fast ingen trodde väl att FHM skulle börja kräva vaccinpass heller. De skissar ju redan på plan B /2 enligt nyheterna och där ingår även vacc-pass för gym.
PowerFlower
2021-11-19, 13:27
Oväntat, verkligen. Och snart behövs det väl 34 fler sprutor också "för att vara på den säkra sidan".
Det är sån jävla BS, hur kan man vara så urbota korkad att man går på detta skit och vaccinerar sig?
Snacka om att kontrollera befolkningen, dumsvensken går i fällan direkt, i vanlig ordning (gör som alla andra!!).
Detta kommer inte sluta väl.
PowerFlower
2021-11-19, 13:28
Förövrigt, finns många underground sidor där läkare fixar vaccinpass åt dig utan att du behöver ta detta gift, 4 lax sen äre klart.
Förövrigt, finns många underground sidor där läkare fixar vaccinpass åt dig utan att du behöver ta detta gift, 4 lax sen äre klart.
So woke. Gift….
Jag tog tre sprutor förra året för TBE, booster var femte år. Oj vad jobbigt…
Fast ingen trodde väl att FHM skulle börja kräva vaccinpass heller. De skissar ju redan på plan B /2 enligt nyheterna och där ingår även vacc-pass för gym.
Kan någon ge en källa på det angående gym förresten? Känns mer som att någon journalist bara slängde ut sig ett par exempel och frågade om det kunde bli aktuellt med vaccinpass där, och någon svarade "ja absolut."
Vaccinpasset är väl tänkt mest för att tillmötesgå kulturarbetare med Jonas Gardell i spetsen som gråtit ut i pressen var och varannan vecka sen pandemin startade om hur hårt livet är för just dem och inga andra.
Kan någon ge en källa på det angående gym förresten? Känns mer som att någon journalist bara slängde ut sig ett par exempel och frågade om det kunde bli aktuellt med vaccinpass där, och någon svarade "ja absolut."
Hur mycket luft ventilerar du ut under ett set knäböj ?
Vad blir kastlängden ( i meter ) på vätskedropparna från munnen ?
TommyBoy
2021-11-19, 15:18
Ungefär var femte svensk.
Tragiskt. Vaccinera dig, hur svårt kan det vara?
Vaccinera sig var 6:e månad livet ut med helt ny experimentell vaccinteknik med oklara långtidsbiverkningar? Mot något som ger ca 1% sannolikhet till inläggning och mindre än 0.1% chans att döda dig, Be my guest.
Vaccinera sig var 6:e månad livet ut med helt ny experimentell vaccinteknik med oklara långtidsbiverkningar? Mot något som ger ca 1% sannolikhet till inläggning och mindre än 0.1% chans att döda dig, Be my guest.
Det är ingen som säger att du ska vaccinera dig var sjätte månad. Kolla siffrorna för hur antikroppar minskar efter tredje sprutan…
Aldrig har långtidsbiverkningar visat sig så sent, ändå skriks det om det. Var ju ett sommarprat om exakt detta. Vi skulle sett effekterna av vaccinen redan nu. Sen kanske spikproteinet kan ställa till något och då är ju infektionen sämre vad det verkar(se risken för blodpropp, hjärtmuskelinflammation mm).
Man behöver inte ha mensa-IQ för att begripa att detta kommer att implementas i andra länder och antagligen bli permanent.
Tror du Microsoft, WHO mf lägger miljarder med dollar och massvis med tid, lobbyarbete för att utvecklas vaccin-pass som ska användas temporärt?
Frankrike
Macron recently added another requirement: as of December 15, French residents aged 65 and above will need a booster jab to keep their vaccine passport (as the green pass is otherwise known) valid.
ISRAEL
It has also become the first country to make a third (booster) jab a requirement for getting the pass.
KÄLLA:
https://www.euronews.com/travel/2021/10/12/green-pass-which-countries-in-europe-do-you-need-one-for
Man behöver inte ha mensa-IQ för att begripa att detta kommer att implementas i andra länder och antagligen bli permanent.
Tror du Microsoft, WHO mf lägger miljarder med dollar och massvis med tid, lobbyarbete för att utvecklas vaccin-pass som ska användas temporärt?
Frankrike
Macron recently added another requirement: as of December 15, French residents aged 65 and above will need a booster jab to keep their vaccine passport (as the green pass is otherwise known) valid.
ISRAEL
It has also become the first country to make a third (booster) jab a requirement for getting the pass.
KÄLLA:
https://www.euronews.com/travel/2021/10/12/green-pass-which-countries-in-europe-do-you-need-one-for
Det var ju inget svar på något av relevans. Vi kan hålla oss till diskussion om din kommentar om långtidsbiverkningar här. Det med boosters var sjätte månad är inget som Sverige kommer implementera för andra än möjligen 65-70+ efter att vi fått en tredje spruta. Om de siffror jag sett stämmer dvs.
TommyBoy
2021-11-19, 16:09
Ja, vaccinera dig.
Ja, vaccinera dig.
Gör du som du vill och låt mig göra på mitt vis. Du har inget med mina medicinska beslut att göra.
Hur mycket luft ventilerar du ut under ett set knäböj ?
Vad blir kastlängden ( i meter ) på vätskedropparna från munnen ?
Ramlat och slagit skallen nyligen eller är du alltid såhär smart? Jag vill se källan på uttalandet om att gym kan eventuellt kräva vaccinpass för att bedöma rimligheten i uttalandet specifikt för gym, eller om det bara var ett allmänt yttrande om att vaccinpass kan komma att gälla på fler ställen.
Jag går över helt till mitt hemmagym.
Varför ska jag göra det för ett virus som inte är dödligt för 99,5% av befolkningen? De resterande 0,5% är människor som redan befinner sig vid den normala livslängden (80+) eller är svårt sjuka. Lägg på detta till att vaccinerade fortfarande kan bära och sprida smitta. Nej tack, jag passar tills det har gått några år, då kan jag ev. överväga det.
PS, jag har även haft Covid, så jag har gott med antikroppar.
Jag går över helt till mitt hemmagym.
Varför ska jag göra det för ett virus som inte är dödligt för 99,5% av befolkningen? De resterande 0,5% är människor som redan befinner sig vid den normala livslängden (80+) eller är svårt sjuka. Lägg på detta till att vaccinerade fortfarande kan bära och sprida smitta. Nej tack, jag passar tills det har gått några år, då kan jag ev. överväga det.
PS, jag har även haft Covid, så jag har gott med antikroppar.
Eller rättare sagt du har ett bättre mer komplett skydd med Minnes-B samt T-celler än någon som inte haft infektion och endast vaccinerat sig 2 ggr.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7826135/
We reviewed studies published in PubMed from inception to Sept 28, 2021, and found well conducted biological studies showing protective immunity after infection (panel). Furthermore, multiple epidemiological and clinical studies, including studies during the recent period of predominantly delta (B.1.617.2) variant transmission, found that the risk of repeat SARS-CoV-2 infection decreased by 80·5–100% among those who had had COVID-19 previously (panel). The reported studies were large and conducted throughout the world. Another laboratory-based study that analysed the test results of 9119 people with previous COVID-19 from Dec 1, 2019, to Nov 13, 2020, found that only 0·7% became reinfected.11
In a study conducted at the Cleveland Clinic in Cleveland, OH, USA, those who had not previously been infected had a COVID-19 incidence rate of 4·3 per 100 people, whereas those who had previously been infected had a COVID-19 incidence rate of 0 per 100 people.6
Furthermore, a study conducted in Austria found that the frequency of hospitalisation due to a repeated infection was five per 14 840 (0·03%)
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00676-9/fulltext
skyffelmördarn
2021-11-19, 17:51
Jag skulle troligtvis bli fet, sen skulle jag inte orka arbeta längre utan sitta hemma och snylta på bidrag. Med andra ord är det jag som får sista skrattet.
En bättre fråga är väl vad gymmen ska göra om de tappar 10-20% av sina medlemmar i ett svep. Då kommer alla gå med brakförlust. I ärlighetens namn är dock Sverige ovanligt sansade i detta.
Titta istället på Österrike som nu beslutade om obligatorisk vaccinering. Det är vansinne och kommer aldrig funka i ett demokratiskt land. Det kan vara hjälpsamt att betrakta befolkningens inställningen till vaccin som en glidande skala från väldigt positiv till väldigt negativ. Alla som är positiva till det är redan vaccinerade. Nu finns det skeptiker kvar. Och att försöka omvända de som återstår kräver allt mer extrema, hårdföra åtgärder för att öka vaccinationsgraden med några få procentenheter. Är det värt det verkligen? Ska man kasta hela rättsstaten på sophögen för att vaccinationsgraden ska bli 82 procent istället för 80?
Sedan finns det en stor grupp (kanske 10-15-20%) som aldrig kommer ge med sig. Och vad ska du göra då? Total uteslutning från samhället? Koncentrationsläger? Vad händer ens med samhället om 15% av arbetskraften bara ska tas bort i ett yxhugg? Vad händer med ekonomin? Om man tänker lite i de här banorna ett tag inser man att staten bluffar. Det finns ingen som helst möjlighet att införa de drakoniska påhitt man talar om. Det är förmodligen många politiska karriärer som kommer gå under i svallvågorna av behandlingen av ovaccinerade. Bara en sådan sak att invandrare är överrepresenterade är bara en av alla brandfacklor bredvid krutdurken som förr eller senare kommer brisera.
En bättre fråga är väl vad gymmen ska göra om de tappar 10-20% av sina medlemmar i ett svep. Då kommer alla gå med brakförlust.
Du menar SATS som utan att blinka (eller erbjuda någon större ersättning) stängde ner alla sina gym i början av pandemin*popcorn*
Har du betalat ditt årskort så lär du inte se röken av några pengar tillbaka.
Ramlat och slagit skallen nyligen eller är du alltid såhär smart? Jag vill se källan på uttalandet om att gym kan eventuellt kräva vaccinpass för att bedöma rimligheten i uttalandet specifikt för gym, eller om det bara var ett allmänt yttrande om att vaccinpass kan komma att gälla på fler ställen.
Ska jag uppfatta det som ett personangrepp ?
Till sak. Gör riskbedömningen och upptäck att vi förbrukar mycket mer luft när vi tränar. Likvärdig är säkert att sjunga i kör, som visat sig vara riskfyllt.
Alltså är det rimligt att antaga att träna på ett gym är en riskfylld verksamhet. Att det, på nationell nivå, är motiverat att kräva att alla som deltar tar ansvar för att inte smitta andra och är vaccinerade.
Alltså är det rimligt att antaga att träna på ett gym är en riskfylld verksamhet. Att det, på nationell nivå, är motiverat att kräva att alla som deltar tar ansvar för att inte smitta andra och är vaccinerade.
Varför anta? Vi har hört om diverse körer som blivit smittade men har vi hört om diverse gym? har du fog för det du säger? Förbud och restriktioner skall motiveras. Lösa antaganden kan man köra med när man inte har en massa empirisk erfarenhet ännu men i det här läget av epidemin? Ge mig data som stöd eller stfu!
Jag har motiverat. Riskbedömningen ligger i föregående poster.
Det är liksom meningen med att göra en bedömning innan. Innan folk blir smittade.
Personligen har jag själv tränat, nästan som vanligt. Hållit avstånd till andra på gymmet och varit medveten om hur partiklarna sprids i luften. Att jag självklart är vaccinerad hör inte till denna tråd.
Eller rättare sagt du har ett bättre mer komplett skydd med Minnes-B samt T-celler än någon som inte haft infektion och endast vaccinerat sig 2 ggr.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7826135/
Jag hoppas innerligt att det räcker med detta för att få ett covidpass, men förmodligen inte, det tjänar ju ingen pengar på.
Ja, vaccinera dig.
Du som är odelat positiv till att vaccinera sig, hur ser du på att flera vaccin i Sverige (Astra, Moderna) har slutat att användas för att riskerna överstiger nyttan? Moderna stoppades för mindre än två månader sen.
Hur ser du på att Gibraltar med en helt vaccinerad befolkning har skenande smittspridning? Vad ska dom göra?
Vill du experimentera med din egen kropp till liten nytta så kör hårt.
berserken
2021-11-19, 20:44
Smittspridningen ökar nu kan det vara att folk som vaccinerat sej reser hejvillt och anser sej odödliga ?
Badlands
2021-11-19, 20:58
Lite trist att första inlägget för mig här handlar om vaccin och inte om träning, men så är det.
Jag är inte vaccinerad och har tidigare inte haft några planer på att göra det. Jag tog hela covidprylen på allvar typ första halvåret 2020, men insåg efter det att inte blivit någon massdöd, och de av mina bekanta här i Sverige som drog på sig det blev lite förkylda och fick lite feber. Uppenbarligen är det inte någon sjukdom som kräver de här helt sinnessjukt drakoniska restriktionerna och åtgärderna som genomförs.
Har tidigare tagit känt mig rätt lugn trots vaccinhetsen från media och myndigheter (och tyvärr vissa godtrogna anhöriga som svalt propagandan). Besökte Köpenhamn i somras och behövde inte bära mask eller visa något intyg någonstans så jag tänkte att hysterin skulle lägga sig.
Jag tänker fortfarande ha is i magen och se hur utvecklingen går, för jag vill verkligen inte ta något vaccin. Och nej, jag är ingen rabiat vaccinmotståndare, men det här är en principfråga. Jag ser det dessutom som en typisk slippery slope-situation: Först tar du en vaccindos och får ditt jäkla intyg, okej. Sen ska du helt plötsligt ta en till dos, sen ska du ta en booster i kvartalet, och sen fortsätter det så. Om två år kanske du ses som en samhällsfiende om du inte vill operera in ett chip i armen.
Plus, att så få verkar se det orimliga i vaccinintyg är lika delar skrattretande som skrämmande. Om de här vaccinen funkar så borde ju vaccinintyg vara helt onödigt, eftersom de som är livrädda för corona säkerligen tagit sina 117 doser. Och om vaccinet INTE funkar, så finns det ju liksom ingen mening att ha ett intyg att visa upp.
Jag har motiverat. Riskbedömningen ligger i föregående poster.
Det är liksom meningen med att göra en bedömning innan. Innan folk blir smittade.
Personligen har jag själv tränat, nästan som vanligt. Hållit avstånd till andra på gymmet och varit medveten om hur partiklarna sprids i luften. Att jag självklart är vaccinerad hör inte till denna tråd.
Du har antagit när det bör finnas empiri. Det duger inte för att motivera förbud. Men du är inte ensam, den här regimen är dålig på konsekvensanalys och att motivera lagförslag i största allmänhet och takterna sitter onekligen i.
Du som är odelat positiv till att vaccinera sig, hur ser du på att flera vaccin i Sverige (Astra, Moderna) har slutat att användas för att riskerna överstiger nyttan? Moderna stoppades för mindre än två månader sen.
Ökända Pfizer har ju kvar sitt vaccin när nykomlingar och mer reputabla företag misslyckats. Det måste vara odelat positivt att ha sållat agnarna från vetet.
Ökända Pfizer har ju kvar sitt vaccin när nykomlingar och mer reputabla företag misslyckats. Det måste vara odelat positivt att ha sållat agnarna från vetet.
Pfizer är väl marginellt bättre än Moderna tack vare lägre dos, men myokarditrisken finns där ändå vilket synts i Israel.
Tror du vaccinet har större risk än 1% till inläggning eller 0.1% risk att döda dig?
Du har antagit när det bör finnas empiri. Det duger inte för att motivera förbud. Men du är inte ensam, den här regimen är dålig på konsekvensanalys och att motivera lagförslag i största allmänhet och takterna sitter onekligen i.
Det finns erfarenhet. Vi har ett exempel i Örebro med några smittfall från ett spinning-pass. Nu förbrukar konditionsidrott mycket mer syre ( luft ), men exemplet duger.
Du vill alltså att folk ska smittas först, innan, du vill agera ?
Vilka konsekvenser får ett beslut om vaccinpass på gym ? Antagligen samma effekt som på andra ställen.
Ska vi anta att färre tränar, någon måste övervaka och följa upp vilka som går in och ut från gymmet, till att börja med.
Perramja
2021-11-20, 09:01
Det finns erfarenhet. Vi har ett exempel i Örebro med några smittfall från ett spinning-pass. Nu förbrukar konditionsidrott mycket mer syre ( luft ), men exemplet duger.
Vilka konsekvenser får ett beslut om vaccinpass på gym ? Antagligen samma effekt som på andra ställen.
Ska vi anta att färre tränar, någon måste övervaka och följa upp vilka som går in och ut från gymmet, till att börja med.
Varför skulle jag som har haft Covid 2 gånger och som garanterat har bättre skydd än er vaccinerade behöva ett vaccinpass? Är det rimligt att kräva?
Pfizer är väl marginellt bättre än Moderna tack vare lägre dos, men myokarditrisken finns där ändå vilket synts i Israel.Den risken är större med infektion….
Så ditt exempel antyder att grupp-pass skall införas restriktioner på, nå jag håller inte dig till myndighetsstandard så fair enough.
Den här globala pandemin kom inte igår, det har hunnit tas fram vaccin och hunnit med att man väljer att inte erbjuda vissa vaccin för vissa åldersgrupper pga risker.
På vilket vis skulle det vara orimligt att kräva evidensbaserade inskränkningar, regeringar världen över har ju testat sig fram länge nu? Utan medicinsk motivering är det här ju apartheid.
Om nu smittminskning är det viktiga, då har de väl tagit fram listor med hotspots vid det här laget?
Diomedea exulans
2021-11-20, 09:15
Är vaccinerad, men hade tränat hemma. Det svåraste är att hitta något att marklyfta, annars är det inte alltför komplicerat.
Förresten är jag bland dem som ville stoppa flygen så anklaga inte mig för att vänta på smittspridning...
Är vaccinerad, men hade tränat hemma. Det svåraste är att hitta något att marklyfta, annars är det inte alltför komplicerat.
Hitta en stor sten i skogen...
Diomedea exulans
2021-11-20, 09:45
Hitta en stor sten i skogen...
Yes, men det kan vara knöligt att ta sig till en skog. :(
Du menar SATS som utan att blinka (eller erbjuda någon större ersättning) stängde ner alla sina gym i början av pandemin*popcorn*
Har du betalat ditt årskort så lär du inte se röken av några pengar tillbaka.
Få skulle argumentera för att SATS coronahantering var en framgång. De gick på en ordentlig smäll. Sedan kan en stor koncern givetvis ta en förlust kortsiktigt. Precis som stater kan trycka pengar kortsiktigt och låtsas som att nedstängning av samhället inte har någon ekonomisk påverkan.
Problemet är att det inte handlar om engångsåtgärder längre. Vi kommer ha corona i samhället nu och då spelar det ingen roll om du kan trixa lite i bokföringen. Om du inför en åtgärd som tvingar bort x procent av dina kunder så är de borta medan du har dina kostnader kvar. Sedan handlar det inte enbart om ovaccinerade. Det finns också personer som av politiska/etiska skäl vänder sig mot vaccinpassen förmodligen inte kommer gå till ett gym där detta införs.
Poängen är att det är alldeles för lite diskussion om de ekonomiska effekterna av allt det här. Oavsett om man tycker att vaccinpass är rätt och ovaccinerade är undermänniskor som bör kastas i koncentrationsläger; så kan man inte införa en sådan politik i praktiken med mindre än att ekonomin kollapsar. Det är ungefär likvärdigt med att 20% av befolkningen går ut i strejk.
Perramja
2021-11-20, 10:02
Få skulle argumentera för att SATS coronahantering var en framgång. De gick på en ordentlig smäll. Sedan kan en stor koncern kan givetvis ta en förlust kortsiktigt. Precis som stater kan trycka pengar kortsiktigt och låtsas som att nedstängning av samhället inte har någon ekonomisk påverkan.
Problemet är att det inte handlar om engångsåtgärder längre. Vi kommer ha corona i samhället nu och då spelar det ingen roll om du kan trixa lite i bokföringen. Om du inför en åtgärd som tvingar bort x procent av dina kunder så är de borta medan du har dina kostnader kvar. Sedan handlar det inte enbart om ovaccinerade. Det finns också personer som av politiska/etiska skäl vänder sig mot vaccinpassen förmodligen inte kommer gå till ett gym där detta införs.
Poängen är att det är alldeles för lite diskussion om de ekonomiska effekterna av allt det här. Oavsett om man tycker att vaccinpass är rätt och ovaccinerade är undermänniskor som bör kastas i koncentrationsläger; så kan man inte införa en sådan politik i praktiken med mindre än att ekonomin kollapsar. Det är ungefär likvärdigt med att 20% av befolkningen går ut i strejk.
Verkligen, vi är många som är emot diktatur i det här landet.
Men är det någon här som kan motivera den här diskrimineringen gentemot mig?
Jag tränar styrketräning på gym, och har genomgått sjukdomen( två självtest samt läkarintyg) och har antikroppar, hade ej antikroppar förra vintern.
Ladugårdsdörr
2021-11-20, 11:49
Varje försök att hindra mig från att träna på mitt gym kommer att mötas med våld. Tyranniet skall icke inkräkta på mitt garage!
Perramja
2021-11-20, 12:00
Men är det någon här som kan motivera den här diskrimineringen gentemot mig?
Jag tränar styrketräning på gym, och har genomgått sjukdomen( två självtest samt läkarintyg) och har antikroppar, hade ej antikroppar förra vintern.
Ingen kan motivera den helt enkelt, enbart personer som anser att pengar går före fri vilja skulle möjligtvis kunna komma med något kass argument..
Tror du vaccinet har större risk än 1% till inläggning eller 0.1% risk att döda dig?
Den frågan kommer du nog inte få svar på för den riskbedömningen är alldeles för enkel och konkret för att konspiratoriska, anarkistiska vaccinmotståndare ska ta till sig den.
Det är samma som med att de 20% ovaccinerade i landet står för 80-90% av alla covidinlagda på sjukhus. Det är alltså 40 ggr större risk att hamna på sjukhus som ovaccinerad.
Sedan kan man såklart ha synpunkter på hur allt har hanterats och att läkemedelsbolagen gör stora pengar på vaccin mm men det tar inte bort det faktum att risken att hamna på sjukhus minskar rejält om man vaccinerar sig.
Brofessorn
2021-11-20, 13:28
Jag hade nog fått tag på någon avskild lokal, tagit dit några skivstänger och hantlar som ligger och samlar damm nu, och startat ett underground-gym där andra konspiratoriska, anarkistiska vaccinmotståndare hade fått träna i utbyte mot en millibitcoin per månad. Överlag tror jag att mycket inspiration kan tas från svarta marknader världen över när vi väl inte får delta i mainstream-samhället.
skyffelmördarn
2021-11-20, 14:04
Jag hade nog fått tag på någon avskild lokal, tagit dit några skivstänger och hantlar som ligger och samlar damm nu, och startat ett underground-gym där andra konspiratoriska, anarkistiska vaccinmotståndare hade fått träna i utbyte mot en millibitcoin per månad. Överlag tror jag att mycket inspiration kan tas från svarta marknader världen över när vi väl inte får delta i mainstream-samhället.
Finns väl någon film som handlar om folk som lever i något sorts parallellt samhälle i tunnlar under jorden.
Aaah, mole people https://en.wikipedia.org/wiki/Mole_people
Den frågan kommer du nog inte få svar på för den riskbedömningen är alldeles för enkel och konkret för att konspiratoriska, anarkistiska vaccinmotståndare ska ta till sig den.
Det är samma som med att de 20% ovaccinerade i landet står för 80-90% av alla covidinlagda på sjukhus. Det är alltså 40 ggr större risk att hamna på sjukhus som ovaccinerad.
Sedan kan man såklart ha synpunkter på hur allt har hanterats och att läkemedelsbolagen gör stora pengar på vaccin mm men det tar inte bort det faktum att risken att hamna på sjukhus minskar rejält om man vaccinerar sig.
Stor del av alla patienter med kol har rökt, feta har ätit sig till det osv osv.
Vad kostar inte fetma samhället? Hade varit rimligare förbjuda feta människor gå på restaurang samt eventuellt hindra de från att handla i affären kan jag tycka. Ställ en våg utanför krogen där de får hoppa upp framför alla och väger de för mycket nekas de inträde.
Kanske rent av införa bevakad påtvingad träning för de individerna som belastar samhället och inte kan ta eget ansvar. Ett pass som kryssas i där de ska ha tränat ett visst antal ggr i veckan annars blir det böter på 15000 likt Österrike då polisen kontrollerar de.
King Grub
2021-11-20, 15:21
Det där resonemanget förutsätter att eliten vill att boskap… befolkningen är stark och frisk, inte sjuklig, sinnesslö och lättkontrollerad. :p
Vidare kan man ju dra liknelsen till avgaser från fordon. Ligger väl på snarlik nivå idag kring antalet döda per år från de som sprider covid samt de som sprider avgaser. Borde vi inte börja panikförbjuda den hemska skaran som tar bilen till jobbet och medvetet dödar människor däribland barn? Vad har vi för åtgärder nu? Några kronor till på bränslet på en kostnad som historiskt fortfarande är låg sett till inkomst?
Tog du bilen till jobbet kan du tvingas bli förflyttat eller uppsagd från jobbet. Bilen till ett evenemang, nekad inträde. Har du flugit med de brutala utsläppen är du en individ som medvetet bidragit till massdöd, 15000 i böter för varje flygresa. Viktigast av allt är att hänga ut idioterna som har en bil och använder den och gärna ska de vara lågintelligenta låginkomsttagare. MEN, vilka är det i samhället som flyger mest och bidrar till mest utsläpp och massdöd? Allt bara för att få lite färg på benen och få äta en tallrik nudlar på plats.
På 6 411 738 individer under 50 år så har det skett 2 048 vårdtillfällen på IVA (0.0003%) och 173 dödsfall (0.00002%).
Stor del av alla patienter med kol har rökt, feta har ätit sig till det osv osv.
Vad kostar inte fetma samhället? Hade varit rimligare förbjuda feta människor gå på restaurang samt eventuellt hindra de från att handla i affären kan jag tycka. Ställ en våg utanför krogen där de får hoppa upp framför alla och väger de för mycket nekas de inträde.
Kanske rent av införa bevakad påtvingad träning för de individerna som belastar samhället och inte kan ta eget ansvar. Ett pass som kryssas i där de ska ha tränat ett visst antal ggr i veckan annars blir det böter på 15000 likt Österrike då polisen kontrollerar de.
Ja och tänk på alla som spelar rysk roulette, jag har t o m hört om de som stoppar i 2 patroner för att öka risken ytterligare…
På 6 411 738 individer under 50 år så har det skett 2 048 vårdtillfällen på IVA (0.0003%) och 173 dödsfall (0.00002%).
Låter rimligt men vad är din källa för påståendet, kan du länka? undrar vad det gäller det för land.
Ja och tänk på alla som spelar rysk roulette, jag har t o m hört om de som stoppar i 2 patroner för att öka risken ytterligare…
Det farliga anser jag är tankesättet de flesta inte verkar sätta sig in i. Det går bra nu att stå med pekpinne och visa sig duktig och tycka samhället ska gå före individen. För nu är det enkelt, sätta sig på en stol och få en nål i armen så har man gjort sitt. Men kommer samma person vara lika på sedan ifall nästa tvång kommer gälla någonting som för den är tvivelaktigt? Hur ska man då argumentera då man ena sekunden säljer ut individen för att i nästa börja spjärna emot?
Rökaren, den överviktiga, bilisten, flygresenären. Om nu folkhälsan för er är så viktig att ni anser dessa tvång gällande covid vara rättfärdiga så kanske en spegel vore på sin plats att begrunda ert egna leverne i.
Exfruns bror är ett praktexempel. Han har införskaffat landets högsta häst som han travar runt på och berättar för gemena man vilket ansvar han tar för miljön och barnens framtid, han har nämligen skaffat sig en elbil. Samtidigt flyger samma hycklare med familj till Thailand 4-5 ggr/år.
Jäkligt enkelt för många säga åt andra vilket ansvar de ska ta för saker och ting när merparten av befolkningen tycks bestå av samma skrot och korn likt elbilsfantasten.
Det farliga anser jag är tankesättet de flesta inte verkar sätta sig in i. Det går bra nu att stå med pekpinne och visa sig duktig och tycka samhället ska gå före individen. För nu är det enkelt, sätta sig på en stol och få en nål i armen så har man gjort sitt. Men kommer samma person vara lika på sedan ifall nästa tvång kommer gälla någonting som för den är tvivelaktigt? Hur ska man då argumentera då man ena sekunden säljer ut individen för att i nästa börja spjärna emot?
Rökaren, den överviktiga, bilisten, flygresenären. Om nu folkhälsan för er är så viktig att ni anser dessa tvång gällande covid vara rättfärdiga så kanske en spegel vore på sin plats att begrunda ert egna leverne i.
Men hur kan du få allt annat elände som finns i världen till argument för att strunta i vaccinationen som bevisligen kraftigt minskar risken för att hamna på sjukan i covid?
Det är ju som att låta bli att använda bilbälte för att det är farligt att simma bland krokodiler…
Men hur kan du få allt annat elände som finns i världen till argument för att strunta i vaccinationen som bevisligen kraftigt minskar risken för att hamna på sjukan i covid?
Det är ju som att låta bli att använda bilbälte för att det är farligt att simma bland krokodiler…
Jag är inte emot vaccination. Vad jag är emot är personer som vurmar så dant för att vaccinera sig samt trycker ner de som inte vill. Anledningen är likt jag beskrivit att samma personer samtidigt är de som på annat vis lever förkastligt sett till folkhälsan utan minsta självinsikt i det.
Att som vaccinationsanhängare vara för tvång, böter och smutskastning blir en aning komiskt då samma personer kommer att gråta sig blodiga den dagen samma påtryckningsmedel används mot deras intressen.
Samma fenomen syns överallt där människan faller rakt in i lämmeltåget och lever enbart i nuet. Greta, BLM, covid.
Det är sätter att argumentera på genom att trycka ner och tvinga jag motsätter mig. Speciellt när det sker av personer vilka själva inte lever likt de lär.
timryden88
2021-11-20, 19:14
Lätt, mitt gym hade tappat en kund och jag hade byggt ett hemmagym istället.
Inte en jävel ska kunna tvinga mig att ta en spruta av obeprövat vaccin. Det är en principsak också.
Den risken är större med infektion….
Jaså, varför har man i ett flertal länder - inklusive Sverige - i så fall dragit in vaccinet för alla upp till 30? Och vi vet ju också att det är kopplat till just mRNA-vaccin som trycks in i blodkärl.
Jaså, varför har man i ett flertal länder - inklusive Sverige - i så fall dragit in vaccinet för alla upp till 30? Och vi vet ju också att det är kopplat till just mRNA-vaccin som trycks in i blodkärl.Om du har två vaccin där det ena visar någon procent förhöjd risk jämfört med det andra så väljer man det med lägre risk. Inte ett dugg konstigt och ditt resonemang pekar på att du borde läsa på lite…
Lätt, mitt gym hade tappat en kund och jag hade byggt ett hemmagym istället.
Inte en jävel ska kunna tvinga mig att ta en spruta av obeprövat vaccin. Det är en principsak också.
Oprövat? 1 miljard vaccinerade och över 18 månader sedan första dosen. Alla av vikt är överens om att biverkningar från vaccinen borde ha dykt upp vid det här laget.
timryden88
2021-11-20, 21:37
Oprövat? 1 miljard vaccinerade och över 18 månader sedan första dosen. Alla av vikt är överens om att biverkningar från vaccinen borde ha dykt upp vid det här laget.
Hänger du inte med i nyheterna? De har ju t.om stoppat Moderna i åldrarna 30 och yngre pga hjärtmuskelinflammation.
Hade det varit beprövat så hade myndigheterna redan vetat om detta.
Hänger du inte med i nyheterna? De har ju t.om stoppat Moderna i åldrarna 30 och yngre pga hjärtmuskelinflammation.
Hade det varit beprövat så hade myndigheterna redan vetat om detta.Det såg vi redan tidigare under året, risken för det genom Covid är högre. När man har Pfizer så behöver man inte den något högre risken från Moderna, inget konstigt.
Det som blir problematiskt är när personer som dig gör en höna av en fjäder för att passa din syn.
Hur många åker på Hjärtmuskelinflammation av moderna, 8 av 100 000?
Om du har två vaccin där det ena visar någon procent förhöjd risk jämfört med det andra så väljer man det med lägre risk. Inte ett dugg konstigt och ditt resonemang pekar på att du borde läsa på lite…
Jaså, varför vaccinerar man i så fall 12-åringar (eller rentav 5-åringar, som i USA) när riskerna för biverkningar är signifikant högre för vaccinen än för själva infektionen?
Jaså, varför vaccinerar man i så fall 12-åringar (eller rentav 5-åringar, som i USA) när riskerna för biverkningar är signifikant högre för vaccinen än för själva infektionen?
Var hittar du någon sådan statistik?
Var hittar du någon sådan statistik?
Vaccinen är (numera) till för att minska risken för allvarlig sjukdom, man behöver inte leta särskilt hårt för att se hur få 5-12-åringar som drabbas av allvarlig sjukdom och behöver vårdas på sjukhus för Covid-19.
TheDoctor
2021-11-21, 05:38
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Där är all statistik om de som dött med covid 19 i Sverige. Är du under 50 år gammal och inte har några underliggande sjukdomar så är det i princip riskfritt med covid19. Under 200 personer åldrarna 0-49 som dött med covid19 Sedna start.
Jaså, varför vaccinerar man i så fall 12-åringar (eller rentav 5-åringar, som i USA) när riskerna för biverkningar är signifikant högre för vaccinen än för själva infektionen?Fram med källor på det.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Där är all statistik om de som dött med covid 19 i Sverige. Är du under 50 år gammal och inte har några underliggande sjukdomar så är det i princip riskfritt med covid19. Under 200 personer åldrarna 0-49 som dött med covid19 Sedna start.
Finns mer än död att ha i åtanke.
Varför prata om medicinska spörsmål när det här är ett sätt att smyga in social kontroll?
Annars kan ni motivera diskrimineringen gentemot mig som jag framförde i ett tidigare inlägg.
Det såg vi redan tidigare under året, risken för det genom Covid är högre. När man har Pfizer så behöver man inte den något högre risken från Moderna, inget konstigt.
Det som blir problematiskt är när personer som dig gör en höna av en fjäder för att passa din syn.
Hur många åker på Hjärtmuskelinflammation av moderna, 8 av 100 000?
Hah, höna av en fjäder är ju hela pandemi hysterin i ett nötskal, snarare än biverkningar från vaccin.
Vaccinen är (numera) till för att minska risken för allvarlig sjukdom, man behöver inte leta särskilt hårt för att se hur få 5-12-åringar som drabbas av allvarlig sjukdom och behöver vårdas på sjukhus för Covid-19.
Jag upprepar frågan eftersom du svarade på något annat.
Var hittar du siffror som visar att vaccinet är farligare än vad det hjälper?
Med siffror menar jag statistik och gärna på någon svensk myndighet.
Jag upprepar frågan eftersom du svarade på något annat.
Var hittar du siffror som visar att vaccinet är farligare än vad det hjälper?
Med siffror menar jag statistik och gärna på någon svensk myndighet.
Vaccinet kan vara Jesus Kristus på flaska, detta handlar fortfarande inte om själva vaccinet.
Kollar du på människor inom 0-69 så är de där siffrorna betydligt mycket lägre. Sen får du på det ha i åtanke att den grava majoriteten som hamnar på IVA eller dör befinner sig inom den normala livslängden, har underliggande sjukdomar, är rökare eller extremt överviktiga. Risken att dö av Covid om man inte är gammal, sjuk, rökare eller sjukt fet är näst intill obefintliga.
Jag tror dig, men har du en länk till dessa siffrorna?
Eftersom det här är ett träningsforum med många träningsintresserade så tänker jag att vi kan ha den här tråden för att specifikt diskutera strategier på hur man kan fortsätta sin träning ifall vaccinpass på gym blir aktuellt. All annan diskussion om Corona finns i de andra större trådarna.
Detta är ingen tråd för att diskutera vaccinet era troll.
Denna handlar om hur vi diskriminerade skall agera.
Jag breddar minimalt och för opinion mot restriktionerna för att på så vis pressa Regimen att släppa restriktionerna och då få styrketräna som vanligt.
Scorpionida
2021-11-21, 10:06
Jag breddar minimalt och för opinion mot restriktionerna för att på så vis pressa Regimen att släppa restriktionerna och då få styrketräna som vanligt.
Skaffa hemmagym?
https://www.24.se/pub_images/large/51524.JPG?timestamp=1636729179
TheDoctor
2021-11-21, 10:06
Om du tror att dem kommer stänga gymmet så redan nu ska du investera i företag som tillverkar gymutrustning. För dem kommer smälla när alla vill köpa. Sen tar du vinsten och köper egen utrustning. Så behöver du aldrig gå till ett kommersiellt gym längre.
Annars kan du träna i det vilda. Man behöver inte gymmet för att bli vältränad. Finns massor med videos på tuben om hur ifall du undrar. Så problemet löst.
Låt oss nu diskutera vaccinen. För ända rätta sättet att hindra restriktionerna är att utbilda den breda allmänheten i att covid inte är särskilt farligt om du är frisk.
skyffelmördarn
2021-11-21, 10:11
Med tanke på hur många det är här inne som kör den heliga treenigheten böj,bänk,mark är jag förvånad över att inte fler har hemmagym. En skivstång för ett par tusen, lite bumberplates och några mattor så är man ju i princip klar.
Med tanke på hur många det är här inne som kör den heliga treenigheten böj,bänk,mark är jag förvånad över att inte fler har hemmagym. En skivstång för ett par tusen, lite bumberplates och några mattor så är man ju i princip klar.
Ett rack, en bänk osv. För att inte tala om utrymmet. Vem vill ha det där i en lägenhet?
Där hellre än halar fram ett corona-pass för att få gymma. Kommer ta mig in på gymmet ändå, kosta vad det kosta vill.
Rikard Jansson
2021-11-21, 11:01
Flyttar till Svanskog. Oh wait
skyffelmördarn
2021-11-21, 12:04
Ett rack, en bänk osv. För att inte tala om utrymmet. Vem vill ha det där i en lägenhet?
Bor du i lägenhet har du ju ett förråd i källaren säkert som du kan använda dig av, det är vad jag hade gjort i alla fall.
Sen behöver du väl knappast ett helt rack, en sån här lär ju duga gott om du är prylbög
https://www.powerzite.se/product.html/er-equipment-benchpress-ipf-12-001?
Ge fan i att maxa bara om du känner dig snurrig eller bjuder över grannen på kanelbulle och pass.
Vem har plats kvar i sitt förråd, lol!?
Lafayette
2021-11-21, 12:36
Är ju omöjligt med hemmagym. Inte ens nära tillräckligt. Plus alla vikter man varierar med. Och ökningar då eftersom jag är så biff
Hade kostat skortan
Bor du i lägenhet har du ju ett förråd i källaren säkert som du kan använda dig av, det är vad jag hade gjort i alla fall.
Sen behöver du väl knappast ett helt rack, en sån här lär ju duga gott om du är prylbög
https://www.powerzite.se/product.html/er-equipment-benchpress-ipf-12-001?
Ge fan i att maxa bara om du känner dig snurrig eller bjuder över grannen på kanelbulle och pass.
Jag har aldrig sett ett förråd med plats för att träna i, inte ens på dom bättre adresserna i Stockholm.
Är du ovaccinerad av medicinska skäl? Annars är du inte diskriminerad.
skyffelmördarn
2021-11-21, 13:13
Vem har plats kvar i sitt förråd, lol!?
Folk med ursäkter. Skulle man verkligen vilja skulle man klara av att ha det i köket.
https://libredd.it/img/tj4j7i56eku61.jpg
skyffelmördarn
2021-11-21, 13:16
Är ju omöjligt med hemmagym. Inte ens nära tillräckligt. Plus alla vikter man varierar med. Och ökningar då eftersom jag är så biff
Hade kostat skortan
Du kan ju börja sälja av dina skjortor nu för det här kommer fortsätta och troligtvis bara bli värre. Jag har hört från säkra källor (Bartoll) att det redan nu är en ny plandemi på gång ut.
Lafayette
2021-11-21, 13:23
Du kan ju börja sälja av dina skjortor nu för det här kommer fortsätta och troligtvis bara bli värre. Jag har hört från säkra källor (Bartoll) att det redan nu är en ny plandemi på gång ut.
Jag är redo för världen. Nog med isolation. Jag tar corona. Inte ett jäkla år till.
https://www.meme-arsenal.com/memes/0e91560d3bc946a4ced1ff5f5e86c956.jpg
Perramja
2021-11-21, 13:52
Varför ska man behöva vaccinera sig om man redan har bättre skydd än ett vaccin kan ge?
Varför ska man behöva vaccinera sig om man redan har bättre skydd än ett vaccin kan ge?
Varför ska man vara så motvals att man t o m hellre slutar gå till gymmet för att man inte vill lägga 15 min på en vaccination?
Att ta en vaccindos 2 gånger stoppar inte "covidpandemin", det är endast en symbolhandling som visar att man är en duktig idiot, du begriper väl att 2 injektioner en gång inte kommer klassas som "fullvaccinerad" för evighet.
Att ta en vaccindos 2 gånger stoppar inte "covidpandemin", det är endast en symbolhandling som visar att man är en duktig idiot, du begriper väl att 2 injektioner en gång inte kommer klassas som "fullvaccinerad" för evighet.
Det minskar risken att hamna på sjukhus 40 gånger, du får inget problem med resor eller gym och ett år håller det väl iaf?
Vem vet hur det ser ut till nästa höst och varför skulle det vara ett argument för att vägra en gratis vaccination nu?
Själv har jag t ex förr betalat en hel del för vaccinationer bara för nöjet att kunna resa.
Jag har gott nog skydd på naturlig väg. Så jo jag är diskriminerad. Skall folk potentiellt utan antikroppar få komma in för att de är vaccinerade när jag med antikroppar inte får?
Varför ska man vara så motvals att man t o m hellre slutar gå till gymmet för att man inte vill lägga 15 min på en vaccination?
Jag bevakar min rättigheter.
Hade ingen varit motvalls så skulle världen sett jävligt annorlunda ut.
Motvallarare har kämpat för allt ifrån semesterveckor och allmän rösträtt.
Folk med ursäkter. Skulle man verkligen vilja skulle man klara av att ha det i köket.
https://libredd.it/img/tj4j7i56eku61.jpg
Är för pussywhipped för att få ha det sådär.:(
Nu var det inte det mitt svar handlade om men kombination är ju bättre så varför inte?
Den bromsar problemen med pandemin. Vem påstår att du kommer vara fullvaccinerad för alltid?
Eller menar du att dykartuber är meningslösa för att man måste fylla på dem ibland? Ger inget varaktigt skydd mot drunkning.
Jag har gott nog skydd på naturlig väg. Så jo jag är diskriminerad. Skall folk potentiellt utan antikroppar få komma in för att de är vaccinerade när jag med antikroppar inte får?
Kolla upp definitionen av diskriminerad.
Perramja
2021-11-21, 15:38
Nu var det inte det mitt svar handlade om men kombination är ju bättre så varför inte?
Därför att risken för att reagera kraftigt på vaccinet är större om du har gott om antikroppar. Då jag har haft Covid 2 gånger och har två polare som blev riktigt risiga och sjukskrivna länge i samband med dos 2 och naturliga antikroppar, tänker jag inte riskera att missa deadlines i mitt företag och därmed riskera hela dess framtid och min ekonomi. Jag har 3 barn som är beroende av att mitt företag går runt.
Så med mer skydd än någon vaccinerad riskerar jag givetvis inte ovanstående bara för att vara staten till lags, jag är liksom inte korkad.
Kolla upp definitionen av diskriminerad.
Jag kollade i ordboken och det verkar som jag använder ordet rätt.
Jag bevakar min rättigheter.
Hade ingen varit motvalls så skulle världen sett jävligt annorlunda ut.
Motvallarare har kämpat för allt ifrån semesterveckor och allmän rösträtt.
Åh, du bevakar din rättighet att öka risken att bli sjuk, ja den måste ju vara värd mycket…
Skulle inte bry mig. Är vaccinerad och det var väl 5 min att fixa det där passet digitalt.
Jag kollade i ordboken och det verkar som jag använder ordet rätt.
https://lawline.se/answers/ar-det-forbjudet-att-diskriminera-de-som-valt-att-inte-vaccinera-sig-mot-covid-19-och-ar-det-digitala-vaccinpasset-lagligt
Människor som väljer att inte vaccinera sig omfattas däremot inte av någon av diskrimineringsgrunderna. Detta innebär att det inte är diskriminering att kräva att folk som har valt att inte vaccinera sig, utan några medicinska skäl, ska ha vaccinerat sig mot covid-19 för att få besöka exempelvis caféer.
skyffelmördarn
2021-11-21, 18:32
Skulle vilja veta vad Bartoll har tänkt sig göra. Han och King Grub kanske öppnar något ihop, då får man väl söka sig dit!
Agitator
2021-11-21, 18:49
Gav man MRNA vaccin för 18 månader sedan?
Sputnik hade jag tagit lätt för 17 månader sedan om det hade gått eller idag t.om.
Därför att risken för att reagera kraftigt på vaccinet är större om du har gott om antikroppar. Då jag har haft Covid 2 gånger och har två polare som blev riktigt risiga och sjukskrivna länge i samband med dos 2 och naturliga antikroppar, tänker jag inte riskera att missa deadlines i mitt företag och därmed riskera hela dess framtid och min ekonomi. Jag har 3 barn som är beroende av att mitt företag går runt.
Så med mer skydd än någon vaccinerad riskerar jag givetvis inte ovanstående bara för att vara staten till lags, jag är liksom inte korkad.
Ja, du väljer själv om du vill vaccinera dig eller inte.
Nästa tvång? Låter som ett slippery slope-argument. "Om de sänker hanstighetsgränsen till 30 i samhället, kommer de säkert göra det på motorvägen också till slut!"
Och övervikt är inte smittsamt.
https://lawline.se/answers/ar-det-forbjudet-att-diskriminera-de-som-valt-att-inte-vaccinera-sig-mot-covid-19-och-ar-det-digitala-vaccinpasset-lagligt
Du tar din definition av ord från EU-stadgan? Spännande.
Gav man MRNA vaccin för 18 månader sedan?
Sputnik hade jag tagit lätt för 17 månader sedan om det hade gått eller idag t.om.Pfizer började väl sina fas3 i april 2020.
Jaha du vill diskutera lagligheten. Nu är jag mer av ett politiskt djur än juridikdito.
Jag tycker väl att lagligheten bör prövas.
https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-forslaget-om-vaccinationsbevis-strider-mot-grundlagen/
Åh, du bevakar din rättighet att öka risken att bli sjuk, ja den måste ju vara värd mycket…
Man kan använda liknande argument mot rätten till fri abort, men i den debatten skulle det nog ses som rätt ofräscht... Abort är ju ett ingrepp som kan ge skador.
Man kan använda liknande argument mot rätten till fri abort, men i den debatten skulle det nog ses som rätt ofräscht... Abort är ju ett ingrepp som kan ge skador.
Nej, det kan man verkligen inte, hur 17 tänker du egentligen???
Nej, det kan man verkligen inte, hur 17 tänker du egentligen???
Min kropp, mitt val. Vare sig det ökar risken lite granna för sjuklighet eller vårdskada.
Jaha du vill diskutera lagligheten. Nu är jag mer av ett politiskt djur än juridikdito.
Jag tycker väl att lagligheten bör prövas.
På din länk debatteras det om ifall det ska ändras till att man blir diskriminerad, vilket idag inte är fallet.
Min kropp, mitt val. Vare sig det ökar risken lite granna för sjuklighet eller vårdskada.
När det kommer till allmänfarlig sjukdom så är det inte bara rättigheter. Dina rättigheter slutar där fara för andra börjar.
När det kommer till allmänfarlig sjukdom så är det inte bara rättigheter. Dina rättigheter slutar där fara för andra börjar.
Så du är då självklart mot tex rökning, alkohol och att köra bil? Samt vaccinerar dig årligen mot influensa?
Så du är då självklart mot tex rökning, alkohol och att köra bil? Samt vaccinerar dig årligen mot influensa?
Samhället har hittat medelvägar för dessa problem. Röka får du göra ute. Systembolaget begränsar dig från impulsköp. Hastighetsbegränsningar samt giltighetsintyg för bilkörning.
Och inget av det du anger är klassats som allmänfarligt.
Är jag en fara för andra? Hur ofta har folk blivit sjuka två gånger och då smittat andra? Personer som haft normalt immunförsvar då tänker jag på. Det måtte vara marginellt.
Är jag en fara för andra? Hur ofta har folk blivit sjuka två gånger och då smittat andra? Personer som haft normalt immunförsvar då tänker jag på. Det måtte vara marginellt.
Folkhälsomyndigheten anser att vaccination är det bästa sättet att undvika allvarlig sjukdom och spridning av covid-19, därav vaccinationspass och inte genomgången infektions-pass.
Nästa tvång? Låter som ett slippery slope-argument. "Om de sänker hanstighetsgränsen till 30 i samhället, kommer de säkert göra det på motorvägen också till slut!"
Och övervikt är inte smittsamt.
Fetma syftade på belastningen på sjukvården.
Argumentet är väl snarare att inför man hastighetsgränser i en stad finns samma fenomen snart över hela världen? Därefter tillkommer nya lagar på samma vis då steget redan är taget och befolkningen nickar och bockar.
Men varför är så många engagerade i covid när de inte alls bryr sig om allt annat folk dör av? Så är människan är jag medveten om men för mig är det främmande att tänka så. Känns platt och tomt.
Samhället har hittat medelvägar för dessa problem. Röka får du göra ute. Systembolaget begränsar dig från impulsköp. Hastighetsbegränsningar samt giltighetsintyg för bilkörning.
Och inget av det du anger är klassats som allmänfarligt.
Du är ju både blind och döv. Eller helt enkelt bara förtjust i auktoritära samhällen. Meningslöst att prata med någon som inte kan tänka eller processa fakta.
Wrenchgirl
2021-11-22, 06:15
Problemet blir när man kommer till dem med nedsatt immunförsvar. Du skyddar ju även dessa om du vaccinerar dig. Tillhör själv den kategorin liksom mina döttrar genom den medicin som vi behandlar vår reumatism med.
Folkhälsomyndigheten anser att vaccination är det bästa sättet att undvika allvarlig sjukdom och spridning av covid-19, därav vaccinationspass och inte genomgången infektions-pass.
Jaha men det är inte ens ett argument. Ett argument vore att de tycker att tillfrisknande (med antikroppar om de skulle välja att kräva kompletterande antigen-test också), att det inte duger och gärna påvisar varför.
Fast det är ju ett beslut som i slutändan påverkar samhällsdiskussionen. Det handlar inte bara om din kropp helt enkelt och att du tror det visar bara på din egen egoism snarare än någon större poäng.
Om alla hade vaccinerat sig hade det vart över.
Argumentet är väl snarare att inför man hastighetsgränser i en stad finns samma fenomen snart över hela världen? Därefter tillkommer nya lagar på samma vis då steget redan är taget och befolkningen nickar och bockar.
Men varför är så många engagerade i covid när de inte alls bryr sig om allt annat folk dör av? Så är människan är jag medveten om men för mig är det främmande att tänka så. Känns platt och tomt.
Hade det funnits en enkel, billig, och säker spruta som minskade chansen för att någon blir sjuk av att röka eller vara fet, och hade vi haft en väldigt ansträngd sjukvård på grund av dessa kombinerat en möjlighet av att det snabbt skulle kunna bli väldigt många nya fall så hade det inte vart orimligt att ha "vaccinpass" för dessa nya sprutor.
119% i Gibraltar och det är inte över.
Det låter som om du diskuterar tvångsvaccination?
Det är ju inte riktigt det jag pratar om i denna tråd utan det handlar om ev villkor för att få utöva fritidsintresset styrketräning på gym tillsammans med många människor (>100 tror jag det var).
Jag jobbar på sjukhus där flertalet fullvaccinerad personal samt patienter smittats igen. En del med allvarligare symptom och inte alls de där milda med lite hosta som det pratades om.
Hade de inte smittats menar du ifall alla hade vaccinerat sig?
I äldrevården har det strukit med bra många fler än normalt vilket nog inte helt har rapporterats korrekt av vad jag kan tycka efter vad jag har sett och upplevt så där har survival of the fittest fått råda. Att färre avlider nu är nog inte enbart helt pga vaccinering utan att det har rensats rätt bra bland de sköra vilka på pappret har fått avlida av sina grundsjukdomar.
Kan ju säga som så att orsaken till att många har avlidit på äldreboenden har förskönats rätt bra för att hålla ryktet uppe vad gäller att hålla smittan borta.
Vaccinen kommer inte fungera som heltäckande skydd förrän vi utvecklats ett vaccin som ger immunförsvaret ett bredare register än just spikeproteinet.
Vaccinpassen ser jag mer som en politisk signalåtgärd. Har inte mycket med skydd att göra. För varför skulle du vara orolig att bli smittad av en ovaccinerad om du själv är vaccinerad? Samt alla ställen där vaccinpassen inte används, som på jobbet/skolan är väl fortfarande lika smittsamt, hur nu den här logiken går ihop.
Skulle vara bättre att inrikta sig på ventilation och filtrering i det långa loppet.
Jag jobbar på sjukhus där flertalet fullvaccinerad personal samt patienter smittats igen. En del med allvarligare symptom och inte alls de där milda med lite hosta som det pratades om.
Hade de inte smittats menar du ifall alla hade vaccinerat sig?
I äldrevården har det strukit med bra många fler än normalt vilket nog inte helt har rapporterats korrekt av vad jag kan tycka efter vad jag har sett och upplevt så där har survival of the fittest fått råda. Att färre avlider nu är nog inte enbart helt pga vaccinering utan att det har rensats rätt bra bland de sköra vilka på pappret har fått avlida av sina grundsjukdomar.
Kan ju säga som så att orsaken till att många har avlidit på äldreboenden har förskönats rätt bra för att hålla ryktet uppe vad gäller att hålla smittan borta.
Jag jobbar inom äldrevården och mina erfarenheter går på tvärs mot dina.
När någon blir sjuk så ser vi inte längre att de ger upphov till samma spridning på enheten. Vi har en hel del skröpliga 95+, en kategori brukare av vilka alla som fick covid dog för ett år sedan, som nu knappt uppvisar symptom vid konstaterad smitta. På min hemtjänstenhet med drygt hundra brukare är det en som legat i respirator sen vaccinen rullades ut och ingen som dött i covid, jämfört med ett stort antal i respirator under förra året varav de flesta gick bort.
Statistiken som jag kan bevittna stämmer överens med statistiken som kommunen redovisar, som i sint ur stämmer överens med den helhetsbild som FHM redovisar.
Vaccinet funkar. Kommer det radera smittan? Nej, självklart inte, folk kommer fortsätta dö. Men om alla skulle vaccinera sig skulle vi kunna återgå till ett normalt samhälle utan att IVA-enheterna konstant befinner sig på gränsen till kollaps och utan skenande dödstal.
Perramja
2021-11-22, 10:20
Jag jobbar inom äldrevården och mina erfarenheter går på tvärs mot dina.
När någon blir sjuk så ser vi inte längre att de ger upphov till samma spridning på enheten. Vi har en hel del skröpliga 95+, en kategori brukare av vilka alla som fick covid dog för ett år sedan, som nu knappt uppvisar symptom vid konstaterad smitta. På min hemtjänstenhet med drygt hundra brukare är det en som legat i respirator sen vaccinen rullades ut och ingen som dött i covid, jämfört med ett stort antal i respirator under förra året varav de flesta gick bort.
Statistiken som jag kan bevittna stämmer överens med statistiken som kommunen redovisar, som i sint ur stämmer överens med den helhetsbild som FHM redovisar.
Vaccinet funkar. Kommer det radera smittan? Nej, självklart inte, folk kommer fortsätta dö. Men om alla skulle vaccinera sig skulle vi kunna återgå till ett normalt samhälle utan att IVA-enheterna konstant befinner sig på gränsen till kollaps och utan skenande dödstal.
Så om jag (och flera andra) som genom 2 gånger Corona har bättre skydd än samtliga vaccinerade tog ett vaccin så hade de skenande dödstalen och smittan avstannat? Det stämmer helt enkelt inte.
Nej du pratade inte om samma fenomen på fler platser. Du var rädd att pga dessa åtgärder så kommer andra värre åtgärder.
Vilka bryr sig inte om allt annat folk dör av? Vi uppdaterar system och regler och skydd mest hela tiden.
Vaccinpassen ser jag mer som en politisk signalåtgärd. Har inte mycket med skydd att göra. För varför skulle du vara orolig att bli smittad av en ovaccinerad om du själv är vaccinerad?
Detta handlar ju om ovaccinerade. Tillåts en ovaccinerad trängas tillåter vi alla ovaccinerade att trängas och de smittar varandra och blir värre sjuka.
Du är ju både blind och döv. Eller helt enkelt bara förtjust i auktoritära samhällen. Meningslöst att prata med någon som inte kan tänka eller processa fakta.
Hur svarar på själv på din egen fråga?
Ladugårdsdörr
2021-11-22, 10:42
Detta handlar ju om ovaccinerade. Tillåts en ovaccinerad trängas tillåter vi alla ovaccinerade att trängas och de smittar varandra och blir värre sjuka.
Vaccinerade, som bara känner sig lite "småsjuka", springer runt och smittar vaccinerade och ovaccinerade.
Så om jag (och flera andra) som genom 2 gånger Corona har bättre skydd än samtliga vaccinerade tog ett vaccin så hade de skenande dödstalen och smittan avstannat? Det stämmer helt enkelt inte.
Befolkningen är lite större än bara du!
Covid 2 ggr, låter som du har ett riskbeteende?
Flertalet ovaccinerade har redan ett bättre skydd än vaccinerade genom att ha varit sjuka. Det du pratar om är en väldigt liten del av befolkningen som domineras av flyktingar och en och annan bakåtsträvare.
Det finns knappt någon i riskgrupperna som är ovaccinerade.
Läs din första mening några ggr.
På en tillräckligt stor befolkning kommer ju alltid någon ha oflyt.
Perramja
2021-11-22, 11:25
Nähä är den Sherlock? *rolleyes*
Sannerligen inte, har följt rekommendationer till punkt och pricka. Vad du tycker det låter som är upp till dig, men med tre barn på dagis och skola, ett företag att sköta samt deltidsjobb på det så har jag gjort så gott jag har kunnat utefter de rekommendationer som har funnits i förhållande till barnen och mig själv. Har varit i karantän och jobbat hemifrån otaliga veckor. Blev inte erbjuden vaccin innan jag smittades andra gången annars hade jag tagit det. Nu är det bara onödigt och utgör en onödig risk för mig.
David_wigren
2021-11-22, 11:47
Är det någon som vet hur lång tid det tar tills man slutar räknas som vaccinerad? Jag tänker att om vaccinet räcker i 6-12 månader innan det effektiva skyddet är så lågt att det inte längre skyddar så kommer det ju alltid finnas en mängd ”ovaccinerade”. Eller är man ”färdigvaccinerad” för evigt efter två sprutor?
King Grub
2021-11-22, 11:56
”Allt fler länder har därför satt ett utgångsdatum på covidpassen. Det räcker inte längre med att ha vaccinerat sig med två doser, det får inte heller ha gått för lång tid sedan sista sprutan för att passet ska ses som giltigt.
Kroatien var enligt uppgift först ut när landet i augusti meddelade ett covidpass bara gällde om det inte gått mer nio månader efter andra dosen. Schweiz har sedan dess infört en gräns på tolv månader, liksom Österrike. Fler länder väntas följa efter.”
https://www.nyteknik.se/samhalle/vaccinpass-for-corona-har-ar-allt-du-behover-veta-7014647
Har du en gång börjat lär du alltså behöva ta en ny spruta varje år. Säkert oftare. Och inte omöjligt livet ut, eftersom det här sannolikt bara är början på något mycket större.
Nå jag kommer gå på frihetsmarschen i GBG den 27:e.
Ladugårdsdörr
2021-11-22, 13:51
Är det någon som vet hur lång tid det tar tills man slutar räknas som vaccinerad? Jag tänker att om vaccinet räcker i 6-12 månader innan det effektiva skyddet är så lågt att det inte längre skyddar så kommer det ju alltid finnas en mängd ”ovaccinerade”. Eller är man ”färdigvaccinerad” för evigt efter två sprutor?
Lol, nej. Räkna med 6-12 månader. Hittar inte länken nu, men läste just en artikel om att vi måste förbereda oss på spruta fyra, fem osv. Det här är Big Pharmas våtaste önskedröm som går i uppfyllelse. Det som var skämt och konspirationsidéer 2020 blir sanning 2022, helt enligt manus där fåren skriker om att deras sista frihet ska tas ifrån dem så att de ska känna sig säkra.
David_wigren
2021-11-22, 14:16
Hur är det med eventuella biverkningar från vaccin? Om man slapp biverkningar första gången. Är man då säker inför spruta nummer tre, fyra etc? Finns det någon i världen som vet något om hur detta fungerar?
mattilainen
2021-11-22, 14:23
hoppas dom inför covidvaccinationsbevis på allt så kan alla ovaccinerade stå där med sina argument och leva i en lockdown resten av livet. Skulle vara så jävla gött! (har inget emot de få som faktiskt inte KAN ta vaccination)
Er andra bryr jag mig inte så mycket om!
Fredszky
2021-11-22, 14:45
hoppas dom inför covidvaccinationsbevis på allt så kan alla ovaccinerade stå där med sina argument och leva i en lockdown resten av livet. Skulle vara så jävla gött! (har inget emot de få som faktiskt inte KAN ta vaccination)
Ja! Liksom; har du inte vaccinerat dig 15 ggr mot en lite farligare influensa?
- NEKAD INTRÄDE!
Har du Tuberkulos, SARS, pest, AIDS-EBOLA?
- inga problem! VÄLKOMMEN IN!
Sen fortsätter vi med att neka dom som röstar på fel parti, har fel hudfärg, fel sexualitet. Gärna lite Davidstjärnor på ärmen för judar!
Fräscht!
Nej du pratade inte om samma fenomen på fler platser. Du var rädd att pga dessa åtgärder så kommer andra värre åtgärder.
Vilka bryr sig inte om allt annat folk dör av? Vi uppdaterar system och regler och skydd mest hela tiden.
Helt rätt. Uppdateringen nu jag inte är helt nöjd med.
Hur är det med eventuella biverkningar från vaccin? Om man slapp biverkningar första gången. Är man då säker inför spruta nummer tre, fyra etc? Finns det någon i världen som vet något om hur detta fungerar?
Du är aldrig säker men det är för tidigt att uttala sig om eftersom allvarliga bieffekter är förhållandevis sällsynta och få länder har genomfört tredje sprutan ännu. I Sverige är det en konstaterad allvarlig bieffekt på 2000 doser och ett dödsfall per 46 000 doser.
Förra månaden publicerades en studie som konstaterade att det fanns ungefär lika många fall av biverkningar vid tredje sprutan som andra, men de tittade enbart på vanliga biverkningar som drabbar de flesta (t.ex. ont) eftersom deltagarantalet var så lågt att de inte hade fångat upp allvarliga biverkningar ändå.
Överlag är det vanskligt att extrapolera och generalisera eftersom vi vet att biverkningar främst drabbar yngre och covid främst drabbar äldre. Vaccinen har dessutom slagit olika vilket är anledningen till de olika rekommendationer. Samtidigt kan jag tycka att det är absurt att man sätter en gräns såsom att 29 åringar får ett vaccin och 31 åringar ett annat. Tyvärr publicerar inte Läkemedelsverket segmenterad information tillsammans med sina vanliga sammanställningar.
I Sverige är det en konstaterad allvarlig bieffekt på 2000 doser och ett dödsfall per 46 000 doser.
Varför, 2021, är folk fortfarande så jävla dåliga på att länka källor? Vad är det för fel på folk.
Varför, 2021, är folk fortfarande så jävla dåliga på att länka källor? Vad är det för fel på folk.
Det är underraporterat med säkert faktor på 10x och mer vilket folkets radio tog upp i ett gräv.
https://folketsradio.podbean.com/e/konsten-att-missa-dodliga-vaccinbiverkningar/
Problemet är att du inte förstår vad du själv säger. Du tror att man bara kan bestämma saker som inte får några konsekvenser. Vad händer till exempel om den dryga miljonen ovaccinerade inte tänker finna sig i evig husarrest? Vad ska du göra då? Ska vi skapa en polisstat för att hålla koll på dem? Eller ska vi samla ihop allesammans och kasta dem i koncentrationsläger, vilket är billigare? Förstår du att du talar om att döma 10-15% av Sveriges befolkning till öde X eller öde Y. Och sedan då? Ska de svälta ihjäl så som Stalin löste problemet i Ukraina? Eller ska de sättas på permanent försörjningsstöd som vi andra ska betala för?
Sedan kan man vidare fråga om du har haft minsta tanke på vad som händer med samhället som vi i ett svep rycker bort motsvarande ett Stockholm? Det här är människor som kör lastbil, tåg, och flyg. Det är poliser, målare, ingenjörer och lärare. Men du kanske inte har tänkt på det heller? Det är ju lättare att tänka på andra människor som meningslöst skräp och anta att man bara kan göra sig av med dem?
Personligen tycker jag nog att alla stollar, antivaxare, rättshaverister och galenpannor fyller den viktigaste demokratiska funktionen just nu att försvara våra mest basala individuella fri- och rättigheter. Det är ofta så att fel grupp gör rätt sak av fel skäl. Och det är sällan man kan förlita sig på den fega och mjäkiga medelklassen som försvarare av egentligen någonting.
Du fick mig nästan med det där trollandet, eller det hoppas jag innerligt att det är, om inte så kan jag inte skriva vad jag tycker om dig och dina gelikar utan att bli bannad. Men om du nu är på riktigt så är jag nyfiken, har du kollat på statistiken själv här och i andra länder? Om så, hur försvarar du ditt uttalande? Det rör sig trots allt om ett virus som inte är dödligt för 99,5% av befolkningen och där den grava majoriteten av de 0,5% är gamla eller sjuka. Att dessa bör vaccineras håller jag helt med om, men att tvinga resten genom att inskränka deras frihet är rent av sjukt.
trädgårdsmöbel
2021-11-22, 21:47
Vaccination är bra på det sättet om man dör av det att det är då ett skuldfritt självmord. Sankte Per vid pärleporten kan inte säga nej pga suicid. Man dog ju i tron att man gjorde något ansvarsfullt (man kan hävda det åtminstone) Det krävs ej heller någon planering eller mod. Det är ju inte så att man fegar ur för ett vaccin, någon annan sätter ju sprutan.
Ok det där var lite morbidt.
Lafayette
2021-11-22, 22:13
Larvig fråga incoming. Och från någon som inte är så insatt.
Jag har ju inte tagit spruta 2. Jag har ljugit för min familj för jag inte orkar tjatet. De kommer hem över jul och om de får reda på att jag inte tagit dos 2 kommer de inte bara bli sura och bli dålig stämning, utan de kommer förmodligen strypa mig och dumpa mig i skogen.
Kommer passet införas snart? Är jag safe? Jag är rädd att vi kommer gå på restaturang eller bio eller annat, och att jag blir påkommen.
King Grub
2021-11-22, 22:33
Den 1 december. Det gäller bara offentliga tillställningar med fler än 100 personer, inte restaurangbesök.
Och man up.
Lafayette
2021-11-22, 22:39
Bio tar väl 100 personer... någonting säger att jag kommer bli busted.
Agitator
2021-11-22, 22:49
Får väl hoppas att biograferna begränsar antalet platser. Helt ärligt. Vem fan går in på en bio under slutet på en pandemi? Man kan gott vänta några månader till.
Lafayette
2021-11-22, 23:03
Får väl hoppas att biograferna begränsar antalet platser. Helt ärligt. Vem fan går in på en bio under slutet på en pandemi? Man kan gott vänta några månader till.
Både Matrix och Nightmare Alley får ej missas.
Men familjetraditionen med någon svensk skitjulfilm på bio hoppas jag vi skippar.
Tack för svar.
Agitator
2021-11-23, 00:20
Både Matrix och Nightmare Alley får ej missas.
Men familjetraditionen med någon svensk skitjulfilm på bio hoppas jag vi skippar.
Tack för svar.
Om inte biografer eller gym begränsar antalet besökare till 100 personer per lokal så blir jag extremt chockad.
Folk har gått på bio en hel del med mycket mer begränsade platser. Peppar peppar.
skyffelmördarn
2021-11-23, 00:33
Vissa biografer ja, långt ifrån alla. Det lär väl säkert sänkas från 100 ner till 50 om ett halvår eller så i vilket fall.
trädgårdsmöbel
2021-11-23, 02:05
Väldigt många. Känslan av "faran är över" i en population gör alltid (historiskt) att riskbeteenden ökar under en period. Det sups mer, det vänstras mer, det festas mer osv.
TheDoctor
2021-11-23, 05:22
Väldigt många. Känslan av "faran är över" i en population gör alltid (historiskt) att riskbeteenden ökar under en period. Det sups mer, det vänstras mer, det festas mer osv.
Jag såg Bond och Dune i fullsatt salong. Men då var covid på nedåt trend. Sen gick det 1-2 månader och nu dör alla som fluger tydligen.
Dude, fetma gör det klart farligare med covid-19. Klart din släkt inte vill se dig dö.
Lasse Kongo
2021-11-23, 11:31
Då blir det hemmaträning/utegym.
En fråga, är ni verkligen så rädda för biverkningar av vaccinationen eller är det ett politiskt ställningstagande?
BelowAverage
2021-11-23, 13:42
En fråga, är ni verkligen så rädda för biverkningar av vaccinationen eller är det ett politiskt ställningstagande?
Bägge.
Jag använder inte någon otestad medicin om inte risken att inte ta medicinen är signifikant större än att ta den. Så är det inte med covid-19, alltså vill jag inte vaccinera mig (än).
Jag lever utefter sådana märkliga koncept som att vilja göra det som är bäst för min egen hälsa och tycker att jag har rätt till självbestämmande över min egen kropp.
Bägge.
Jag använder inte någon otestad medicin om inte risken att inte ta medicinen är signifikant större än att ta den. Så är det inte med covid-19, alltså vill jag inte vaccinera mig (än).
Jag lever utefter sådana märkliga koncept som att vilja göra det som är bäst för min egen hälsa och tycker att jag har rätt till självbestämmande över min egen kropp.Kan du berätta på vilket sätt vaccinen är otestade? 18 månader, 1 miljard individer injicerade. Alla inblandade parter är överens om att biverkningar borde dykt upp nu.
Visst kan spikproteinet visa sig ha långsiktiga biverkningar, men då är ju infektion värre, iaf vad vi sett för hjärnhinneinflammation, blodproppar mm. Så vad grundas ditt beslut på, vilken relevant kompetens?
Bägge. Finns inga långtidsstudier på vaccinet, och dessutom så är vaccinet väldigt ineffektivit.
Men framförallt så är jag emot totalitära och auktoritära politiska ingrepp och aktioner mot befolkningen.
Jag hade varit emot ett "fettopass" också, även fast FHM och Stefan Löfven lovar mig att det är deras fel som samhället håller på kollapsa.
Bägge. Finns inga långtidsstudier på vaccinet, och dessutom så är vaccinet väldigt ineffektivit.
Men framförallt så är jag emot totalitära och auktoritära politiska ingrepp och aktioner mot befolkningen.
Jag hade varit emot ett "fettopass" också, även fast FHM och Stefan Löfven lovar mig att det är deras fel som samhället håller på kollapsa.
Åter igen, vilka biverkningar har visat sig så långt efteråt för något vaccin?
Ineffektivt? Utifrån din egna tro om vad vaccinet ska göra då isf.
Vad jag menar är att jag inte tar ett vaccin ifall det inte blivit testat än för långtidsbiverkningar. Du får gärna vara försöksakninen och ta vaccinet 2 gånger per år i 10 år, och ifall det går bra så finns det nu underlag att utgå ifrån. Vilket det inte finns idag. "2 år" är inte långtids.
Nej. Att vaccinet måste tas 2-3 gånger per år och att vaccinerade fortfarande insjuknar och sprider smittan.
Sen så bemötte du inte min andra anledning, som också är den främsta, att jag är emot totalitism och auktoritism.
Vilka andra vaccin använder mRNA?
För övrigt så får ni passa på att JO-anmäla:
https://www.dn.se/sverige/flera-tusen-jo-anmalningar-om-vaccinbeviset/
skyffelmördarn
2021-11-23, 14:01
Både och, men mera allmänt ställningstagande.
Jag bor otroligt isolerat och träffat i princip aldrig folk förutom de jag arbetar med. Reser ingenstans, går inte på bio, konserter eller annat.
Så ser ingen mening med det.
Vad jag menar är att jag inte tar ett vaccin ifall det inte blivit testat än för långtidsbiverkningar. Du får gärna vara försöksakninen och ta vaccinet 2 gånger per år i 10 år, och ifall det går bra så finns det nu underlag att utgå ifrån. Vilket det inte finns idag. "2 år" är inte långtids.
Nej. Att vaccinet måste tas 2-3 gånger per år och att vaccinerade fortfarande insjuknar och sprider smittan.
Sen så bemötte du inte min andra anledning, som också är den främsta, att jag är emot totalitism och auktoritism.Tittar man på datan för spruta 3 så ser det inte ut att behövas två sprutor per år långsiktigt.
Vad är långtidsstudier i detta fall?
Vaccinerade smittar mindre än ovaccinerade under samma förutsättningar och vaccinen minskar risken för allvarlig sjukdom.
Vilka andra vaccin använder mRNA?
För övrigt så får ni passa på att JO-anmäla:
https://www.dn.se/sverige/flera-tusen-jo-anmalningar-om-vaccinbeviset/Nej inga, tekniken har dock använts sedan 2018. Så är det tekniken du oroar dig för? mRNA försvinner ju som du vet snabbt ur kroppen.
Tittar man på datan för spruta 3 så ser det inte ut att behövas två sprutor per år långsiktigt.
Vad är långtidsstudier i detta fall?
Vaccinerade smittar mindre än ovaccinerade under samma förutsättningar och vaccinen minskar risken för allvarlig sjukdom.
Nej inga, tekniken har dock använts sedan 2018. Så är det tekniken du oroar dig för? mRNA försvinner ju som du vet snabbt ur kroppen.
Då kanske det är en spruta per år. Poängen var inte X antal sprutor per år utan att jag inte vill köpa ett abonnemang från Pfizer och Modernas produkter, som jag ska använda livet ut.
Ca 10 år är en rimlig tid.
Det är jättebra. Men man måste fortfarande ta en spruta per år för de kommande åren framöver. Så "effektivt" på att stoppa pandemin och få bort viruset skulle jag inte säga att vaccinet är. Tycker du att vaccinen gör så bra jobb att viruset kommer försvinna så som polio gjort? Nej.
Oavsett så är jag emot att myndigheter och staten bortser från individens egna rättigheter. Jag är emot införandet av ett kastsystem och emot moderna häxjakter.
Då kanske det är en spruta per år. Poängen var inte X antal sprutor per år utan att jag inte vill köpa ett abonnemang från Pfizer och Modernas produkter, som jag ska använda livet ut.
Ca 10 år är en rimlig tid.
Det är jättebra. Men man måste fortfarande ta en spruta per år för de kommande åren framöver. Så "effektivt" på att stoppa pandemin och få bort viruset skulle jag inte säga att vaccinet är. Tycker du att vaccinen gör så bra jobb att viruset kommer försvinna så som polio gjort? Nej.
Oavsett så är jag emot att myndigheter och staten bortser från individens egna rättigheter. Jag är emot införandet av ett kastsystem och emot moderna häxjakter.
Varför är 10 år en rimlig tid? Vad har du för utbildning som stöd för siffran 10 år? Hur många fler miljoner döda hade vi haft världen om vi väntat i 10 år för något som är en teoretisk oro utan grund i fakta? Världsekonomin hade mått så bra.
Vi har influensavaccin som tas årligen…
Det är främst ett politiskt ställningstagande och då rebellen inom mig vill pissa på alla som tvingar in människor i ett hörn där de måste göra något med sin kropp som de inte vill, i synnerhet när det kommer till ett virus med en så extremt låg dödlighet som Covid och där vaccinet faktiskt inte är super effektivt. Jag kommer förmodligen att förlora mitt vikariat inom en snar framtid p.g.a. detta, så i ren protest så kommer jag att välja att leva på bidrag tills detta förhoppningsvis lägger sig.
Det är främst ett politiskt ställningstagande och då rebellen inom mig vill pissa på alla som tvingar in människor i ett hörn där de måste göra något med sin kropp som de inte vill, i synnerhet när det kommer till ett virus med en så extremt låg dödlighet som Covid och där vaccinet faktiskt inte är super effektivt. Jag kommer förmodligen att förlora mitt vikariat inom en snar framtid p.g.a. detta, så i ren protest så kommer jag att välja att leva på bidrag tills detta förhoppningsvis lägger sig.
Så du vill tvinga andra att stå för ditt uppehälle som en rebellisk protest mot att bli tvingad till saker? Älskar ironin där! :D
Så du vill tvinga andra att stå för ditt uppehälle som en rebellisk protest mot att bli tvingad till saker? Älskar ironin där! :D
Regeringen: "Tack för tipset Mental, vaccineringskrav för A-kassa/socialbidrag klubbat och klart :d"
trädgårdsmöbel
2021-11-23, 15:06
Jag hoppas på biverkningar. Kanske jag en gång får leva drömmen jag har: "Slippa jobba men få pengar ändå".
Så blev extra hoppfull pga att det var Moderna.
Varför är 10 år en rimlig tid?
Influensavaccinen tar väl främst riskgrupper.
Stelkramp är en påfyllnadsdos var tjugonde år rekommenderat.
För TBE så efter de initiala doserna så är det var femte år.
Hur det kommer se ut för dessa vaccin återstår att se.
Influensavaccinen tar väl främst riskgrupper.
Stelkramp är en påfyllnadsdos var tjugonde år rekommenderat.
För TBE så efter de initiala doserna så är det var femte år.
Hur det kommer se ut för dessa vaccin återstår att se.Jag tror att detta blir ett influensavaccin med eventuellt bredare målgrupp där +40 eller så rekommenderas att ta det.
Vi får se. Just nu försöker man få styr på smittspridningen, går inget vidare då Delta verkar sjukt smittsamt.
Ni som är rädda för ev biverkningar av vaccinet, hur är ni till andra saker som bevisligen kan leda till sjukdomar på sikt. Äter ni endast extremt bra mat, äter ni på svältgränsen (bevisat bra för hälsan), undviker alkohol, kemikalier etc.
Många vaccin motståndare har extremt dubbelmoral, träffade en kille som vägrade ta vaccinet, men dagen efter gick det bra att vräka i sig skitmat, röka och supa skallen av sig för att nästa dag ta ett flertal huvudvärkstabletter.
Jag är "rädd" för allt som är ohälsosamt, tar aldrig medicin om det inte är totalt nödvändigt, skulle inte ens äta en korv eller snabbmat, och undviker kemikalier, avgaser, rök osv. Men vaccinet tog jag trots att det kändes olustigt.
Den 1 december. Det gäller bara offentliga tillställningar med fler än 100 personer, inte restaurangbesök.
Och man up.
Är detta verkligen genomklubbat? På Folkhälsomyndigheten så står det:
Myndigheten har också bett regeringen att besluta om vaccinationsbevis.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/atgarder-mot-covid-19-fran-22-november-och-fran-1-december/
Måste inte detta röstas om i riksdagen?
Visst är det, en smak av sin egna medicin! Skulle samtliga som inte vaccinerar sig här och i resten av världen göra detta så hade vaccinationsbevis aldrig införts.
Regeringen: "Tack för tipset Mental, vaccineringskrav för A-kassa/socialbidrag klubbat och klart :d"
Haha det skulle inte förvåna mig om det slutade upp så då idiotin inte verkar ha något tak när det kommer till Covid.
Ni som är rädda för ev biverkningar av vaccinet, hur är ni till andra saker som bevisligen kan leda till sjukdomar på sikt. Äter ni endast extremt bra mat, äter ni på svältgränsen (bevisat bra för hälsan), undviker alkohol, kemikalier etc.
Många vaccin motståndare har extremt dubbelmoral, träffade en kille som vägrade ta vaccinet, men dagen efter gick det bra att vräka i sig skitmat, röka och supa skallen av sig för att nästa dag ta ett flertal huvudvärkstabletter.
Jag är "rädd" för allt som är ohälsosamt, tar aldrig medicin om det inte är totalt nödvändigt, skulle inte ens äta en korv eller snabbmat, och undviker kemikalier, avgaser, rök osv. Men vaccinet tog jag trots att det kändes olustigt.
Om man inte är senior i riskgrupp ska man vara mer rädd för att färdas i bil, större risk att avlida än att bli allvarligt sjuk i covid med dödlig utgång.
Finns en mängd anledningar till "vaccin motstånd"
"vräka i sig skitmat, röka och supa skallen av sig för att nästa dag ta ett flertal huvudvärkstabletter", låter inte alls som en typisk person som är skeptisk till covid-vaccinerna, inte från mina observationer.
David_wigren
2021-11-23, 15:49
Tja. Det finns ju exempel på mediciner och miljögifter vars bieffekter inte upptäcktes förrän flera decennier senare. Ibland är det ju inte alltid obvious. Bieffekten hos Talidomid upptäcktes ju mer eller mindre av en ren slump många år efter när föräldrar till barn med missbildade armar och ben själva drog slutsatsen att de gemensamt hade tagit samma medicin under gradviditeten. Sen startade man en utredning och kom fram till att det var just Talidomid som var orsaken. Det finns fler exempel. Det läskiga är att det förmodligen finns fler exempel som vi missat än sådana som vi har upptäckt. Det är det som är svårt när man inte vet vad man inte vet. Nu är risken förmodligen väldigt liten, men den är inte noll.
Tja. Det finns ju exempel på mediciner och miljögifter vars bieffekter inte upptäcktes förrän flera decennier senare. Ibland är det ju inte alltid obvious. Bieffekten hos Talidomid upptäcktes ju mer eller mindre av en ren slump många år efter när föräldrar till barn med missbildade armar och ben själva drog slutsatsen att de gemensamt hade tagit samma medicin under gradviditeten. Sen startade man en utredning och kom fram till att det var just Talidomid som var orsaken. Det finns fler exempel. Det läskiga är att det förmodligen finns fler exempel som vi missat än sådana som vi har upptäckt. Det är det som är svårt när man inte vet vad man inte vet. Nu är risken förmodligen väldigt liten, men den är inte noll.Hur relaterar det till mRNA? Du verkar mena för att ett läkemedel en gång visat på något så är det en relevant jämförelse?
Det medt okända i vaccinen är väl mRNA-biten, och det är ju inget läkemedel…
David_wigren
2021-11-23, 16:14
Hur relaterar det till mRNA? Du verkar mena för att ett läkemedel en gång visat på något så är det en relevant jämförelse?
Det medt okända i vaccinen är väl mRNA-biten, och det är ju inget läkemedel…
Förlåt. Jag glömde att du är en sån som vet allt. Du kan förstås garantera att det inte finns några kunskapsluckor i dagsläget som först uppenbarar sig i framtiden.
King Grub
2021-11-23, 16:14
Är detta verkligen genomklubbat? På Folkhälsomyndigheten så står det:
Måste inte detta röstas om i riksdagen?.
Jo, men alla är väl för. Finns nog nära 0 chans att det inte går igenom.
David_wigren
2021-11-23, 16:18
Det finns förstås andra exempel än bara läkemedel där man upptäcker faran först långt efter. Asbest till exempel.
Förlåt. Jag glömde att du är en sån som vet allt. Du kan förstås garantera att det inte finns några kunskapsluckor i dagsläget som först uppenbarar sig i framtiden.
Klart vi kan ha luckor. Men det betyder ju inte att du kan resonera som en tok. Jag ser också att det kan finnas risk för saker med mRNA-tekniken, sticker inte det under stolen.
Att godtyckligt dra fram en viss tid utan argument blir mest löjligt. 10 år utan vaccin skulle gett många miljoner fler döda. För att en del högljudda och till vad, 99% outbildade på ämnet tycker att det var en rimlig tidsrymd. Låter rimligt.
Jo, men alla är väl för. Finns nog nära 0 chans att det inte går igenom.
Vi får hålla tummarna för att det inte gör det, men tyvärr så har mediernas skräckpropaganda tvingat in våra politiker i ett hörn där de måste vara "handlingskraftiga" för att inte förlora väljare. Vet du när det ska röstas om det?
BelowAverage
2021-11-23, 17:46
David svarar bättre än jag hade gjort.
Kort sagt, kroppen är avancerad och det är inte möjligt att förutse effekter, det är därför vi testar, eller hur,?
Vill minnas att jag redan länkat data till hur vaccinerade likväl blir sjuka i mängder samt också kan smitta, allting för att ta ett nytt otestat vaccin mot en influensa.
Gillar din ständiga elitism mot obildade. Jag misstänker att du är välutbildad då eftersom du dunkar så mycket på den trumman. Duktigt. Det som du så tydligt illustrerar är att man kan fylla folk med information men att faktiskt lära folk att tänka och nyttja kunskap, där har vi misslyckats .
Tja. Det finns ju exempel på mediciner och miljögifter vars bieffekter inte upptäcktes förrän flera decennier senare. Ibland är det ju inte alltid obvious. Bieffekten hos Talidomid upptäcktes ju mer eller mindre av en ren slump många år efter när föräldrar till barn med missbildade armar och ben själva drog slutsatsen att de gemensamt hade tagit samma medicin under gradviditeten. Sen startade man en utredning och kom fram till att det var just Talidomid som var orsaken. Det finns fler exempel. Det läskiga är att det förmodligen finns fler exempel som vi missat än sådana som vi har upptäckt. Det är det som är svårt när man inte vet vad man inte vet. Nu är risken förmodligen väldigt liten, men den är inte noll.
Varför är 10 år en rimlig tid? Vad har du för utbildning som stöd för siffran 10 år? Hur många fler miljoner döda hade vi haft världen om vi väntat i 10 år för något som är en teoretisk oro utan grund i fakta? Världsekonomin hade mått så bra.
10 år var en symbolisk summa. Vill du alltså ha en diskussion om vad som definierar "långtids"? Det får du ta med någon annan eftersom ditt argument "hur kom du fram till att x tid anses vara långtids" är inte något man kan vinna över eftersom "långtids" är subjektivt.
Men när vi ändå är där och håller på: varför anser du att 2 år är tillräckligt för anses vara "långtids"?
David svarar bättre än jag hade gjort.
Kort sagt, kroppen är avancerad och det är inte möjligt att förutse effekter, det är därför vi testar, eller hur,?
Vill minnas att jag redan länkat data till hur vaccinerade likväl blir sjuka i mängder samt också kan smitta, allting för att ta ett nytt otestat vaccin mot en influensa.
Gillar din ständiga elitism mot obildade. Jag misstänker att du är välutbildad då eftersom du dunkar så mycket på den trumman. Duktigt. Det som du så tydligt illustrerar är att man kan fylla folk med information men att faktiskt lära folk att tänka och nyttja kunskap, där har vi misslyckats .
Att folk blir smittade säger inte att vaccinen inte minskar smitta. Att folk hamnar på sjukhus betyder inte att det inte minskar risken att hamna på sjukhus. Din totala oförståelse för felkällorna i ditt resonemang är häpnadsväckande. Du har fått datan förut.
10 år var en symbolisk summa. Vill du alltså ha en diskussion om vad som definierar "långtids"? Det får du ta med någon annan eftersom ditt argument "hur kom du fram till att x tid anses vara långtids" är inte något man kan vinna över eftersom "långtids" är subjektivt.
Men när vi ändå är där och håller på: varför anser du att 2 år är tillräckligt för anses vara "långtids"?
För att vi historiskt inte sett problem. För att en miljard är vaccinerade. För att mRNA är kvar ytterst kort tid i kroppen. För att övrigt innehåll i vaccinen är känt. Kvar är två risker som jag ser det. Spikproteinet och då är Corona värre utifrån vad vi vet. Och den stora kanske om påverkan på DNA där det isf dröjer många fler år. Det ska inte gå heller.
Edit: Sen finns det saker vi kanske vet sen. Men utifrån det vi vet så är det orimligt att offra miljontals liv världen över och världsekonomin för att vad som är en majoritet helt outbildade på området tycker att det behövs. Faller på sin egen orimlighet.
.
För att vi historiskt inte sett problem. För att en miljard är vaccinerade. För att mRNA är kvar ytterst kort tid i kroppen. För att övrigt innehåll i vaccinen är känt. Kvar är två risker som jag ser det. Spikproteinet och då är Corona värre utifrån vad vi vet. Och den stora kanske om påverkan på DNA där det isf dröjer många fler år. Det ska inte gå heller.
Edit: Sen finns det saker vi kanske vet sen. Men utifrån det vi vet så är det orimligt att offra miljontals liv världen över och världsekonomin för att vad som är en majoritet helt outbildade på området tycker att det behövs. Faller på sin egen orimlighet.
Nej du har fel eftersom du inte kan presentera vetenskapligt bevis att 2 år anses vara definitionen av vad "långtids" betyder enligt ordboken, matematik eller fysikens lagar.
Dessutom motsäger du dig själv när du precis erkände att vissa variabler är okända. Läser du ens vad du själv skriver?
Låt mig ta det från början:
Kan du 100% garantera att alla läkemedel som någonsin existerat och som kommer att existera alltid kommer att vara säkra för långtidsbiverkningar efter att ha använts av människor i exakt 2 år?
Svaret är nej såklart. Att det är "säker nog" kanske duger för dig.
.
Nej inga, tekniken har dock använts sedan 2018. Så är det tekniken du oroar dig för? mRNA försvinner ju som du vet snabbt ur kroppen.
Finns en massa sätt som vi vet om som mRNA kan vara farligt på, varav flera redan har nämnts här på brädan. Men det som man bör vara mest orolig för är det som vi inte vet om. Det är pga av de okända effekterna som man har långtidstester. Men du tycker kanske, tvärt emot alla experter, att vi bör skippa långtidsstudier?
trädgårdsmöbel
2021-11-23, 19:33
Om vaccinen saknar annat än väldigt få en på miljonen- biverkningar, hur kom det då sig att jag fick feber och ont i kroppen (symptom påminnande om influensa) efter ett par timmar efter och varade ett par dagar efter varje injektion?
Väldigt många har beskrivit samma sak. Skulle nog gissa att andelen vaccinerade som blivit sjuka i olika grad av vaccinet är över 20%
BelowAverage
2021-11-23, 19:33
Att folk blir smittade säger inte att vaccinen inte minskar smitta. Att folk hamnar på sjukhus betyder inte att det inte minskar risken att hamna på sjukhus.
Jag har inte sagt att vaccinen är verkningslösa. Däremot att de har dålig effekt.
Och dessutom tittar man på statistik från verkligheten och inte forskning som vi inte vet hur den vinklats eller inte, så ser man att vaccinerade inte är vidare underrepresenterade alls, vilket de borde vara om vaccinet är effektivt, eller hur?
Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva skriva det, det är ju väldigt simpelt så det är inte där det slår slint för dig. Försök att inte reagera på ren reflex utan tänk efter nu.
Kan ta något annat som exempel. Om jod skyddar mot upptag av radioaktivt jod efter kärnkraftolycka så borde vi se en överrepresentation av cancer hos de som inte tagit jod, korrekt? Lite som en vaccinering i utslag fast en helt annan sak. Om vi däremot sedan får statistik där hälften har tagit jod, hälften inte och hälften av de som får cancer har tagit jod före, hälften inte. Då skulle man ju kunna ställa sig frågan - hur bra skyddar jod egentligen?
Där är jag med vaccinet. Det påstås att det har effekt enligt forskning men siffrorna från verkligheten överenstämmer inte med siffrorna från forskning. Då säger jag "jag litar hellre på det jag ser ske i verkligheten än vad som skett i en studie". Du litar hellre till studien.
Du är imo ett exempel på det nyreligiösa beteendet "men vetenskapen säger". Det är inte rimligt att vaccinet har så god effekt som forskningen påstår men att man sedan får så dåligt utfall i praktiken. Något av de två måste vara fel då de står i motsats. Och där står det en fritt fram att lita på det man ser ske eller på vad forskningen berättar att man ska tycka.
Finns ju en gräns för hur mycket man kan cirkla runt ett argument, tror detta handlar om att vi drar olika slutsatser snarare än att vi inte förstår. Sedan ser det ju ut som att vi bägge två tycker motparten är helt tappad, men sånt är livet.
Din totala oförståelse för felkällorna i ditt resonemang är häpnadsväckande.
*popcorn*
Du har fått datan förut.
Och du har fått mina källor till mitt resonemang.
. Och den stora kanske om påverkan på DNA där det isf dröjer många fler år. Det ska inte gå heller.
Varför skulle det inte gå att ha påverkan på DNA, finns ju tom kända möjliga mekanismer?
För övrigt är inte frågan vaccin vs inte vaccin utan påtvingat ofullständigt testat vaccin vs valfri vaccinering.
Dessutom har WHO upprepade gånger bett västvärlden sluta vaccinera så att fattigare länder får en chans att vaccinera sina riskgrupper.
Nej du har fel eftersom du inte kan presentera vetenskapligt bevis att 2 år anses vara definitionen av vad "långtids" betyder enligt ordboken, matematik eller fysikens lagar.
Dessutom motsäger du dig själv när du precis erkände att vissa variabler är okända. Läser du ens vad du själv skriver?
Låt mig ta det från början:
Kan du 100% garantera att alla läkemedel som någonsin existerat och som kommer att existera alltid kommer att vara säkra för långtidsbiverkningar efter att ha använts av människor i exakt 2 år?
Svaret är nej såklart. Att det är "säker nog" kanske duger för dig.För att 2-3 år är vad jag vet det som krävs för att vaccin ska godkännas. Finns en milstolpe vid 2 eller 3 år.
Dina kriterier är orimliga i detta fall. Du vill ta död på några miljoner människor ”för att kanske möjligen”. Ganska avskyvärt.
Finns en massa sätt som vi vet om som mRNA kan vara farligt på, varav flera redan har nämnts här på brädan. Men det som man bör vara mest orolig för är det som vi inte vet om. Det är pga av de okända effekterna som man har långtidstester. Men du tycker kanske, tvärt emot alla experter, att vi bör skippa långtidsstudier?Jo du länkade en rapport som jag la upp på ett mer bevandrat forum där de förklarade hur intetsägande och fel den var. Problemet när idiot 1(jag) kan mindre än idiot 2.
Det har jag inte sagt.
Jag har inte sagt att vaccinen är verkningslösa. Däremot att de har dålig effekt.
Och dessutom tittar man på statistik från verkligheten och inte forskning som vi inte vet hur den vinklats eller inte, så ser man att vaccinerade inte är vidare underrepresenterade alls, vilket de borde vara om vaccinet är effektivt, eller hur?
Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva skriva det, det är ju väldigt simpelt så det är inte där det slår slint för dig. Försök att inte reagera på ren reflex utan tänk efter nu.
Kan ta något annat som exempel. Om jod skyddar mot upptag av radioaktivt jod efter kärnkraftolycka så borde vi se en överrepresentation av cancer hos de som inte tagit jod, korrekt? Lite som en vaccinering i utslag fast en helt annan sak. Om vi däremot sedan får statistik där hälften har tagit jod, hälften inte och hälften av de som får cancer har tagit jod före, hälften inte. Då skulle man ju kunna ställa sig frågan - hur bra skyddar jod egentligen?
Där är jag med vaccinet. Det påstås att det har effekt enligt forskning men siffrorna från verkligheten överenstämmer inte med siffrorna från forskning. Då säger jag "jag litar hellre på det jag ser ske i verkligheten än vad som skett i en studie". Du litar hellre till studien.
Du är imo ett exempel på det nyreligiösa beteendet "men vetenskapen säger". Det är inte rimligt att vaccinet har så god effekt som forskningen påstår men att man sedan får så dåligt utfall i praktiken. Något av de två måste vara fel då de står i motsats. Och där står det en fritt fram att lita på det man ser ske eller på vad forskningen berättar att man ska tycka.
Finns ju en gräns för hur mycket man kan cirkla runt ett argument, tror detta handlar om att vi drar olika slutsatser snarare än att vi inte förstår. Sedan ser det ju ut som att vi bägge två tycker motparten är helt tappad, men sånt är livet.
*popcorn*
Och du har fått mina källor till mitt resonemang.Du har fel när du pratar om vaccinera effektivitet. Du extrapolerar utifrån data med enorma felkällor och där vi haft bättre kontroll avskriver du. Högst vetenskapligt…
Varför skulle det inte gå att ha påverkan på DNA, finns ju tom kända möjliga mekanismer?
För övrigt är inte frågan vaccin vs inte vaccin utan påtvingat ofullständigt testat vaccin vs valfri vaccinering.
Dessutom har WHO upprepade gånger bett västvärlden sluta vaccinera så att fattigare länder får en chans att vaccinera sina riskgrupper.Har bara sett dig länka en felaktig rapport för ämnet - Kanske finns fler. Inte sett dom.
För att 2-3 år är vad jag vet det som krävs för att vaccin ska godkännas. Finns en milstolpe vid 2 eller 3 år.
Dina kriterier är orimliga i detta fall. Du vill ta död på några miljoner människor ”för att kanske möjligen”. Ganska avskyvärt.
Vad som krävs för att vaccin ska godkännas är inte samma sak som att det inte finns faktiska långtidsbiverkningar. Dessutom undviker du att svara på min fråga, kan du garantera att det inte finns långtidsbiverkningar efter 2 år?
Nej det vill jag inte. Jag förklarade varför JAG inte vill ta vaccin, bli tvingad till att ta vaccin eller införa tvångsvaccinpass, du vet det som du frågade mig.
Har bara sett dig länka en felaktig rapport för ämnet - Kanske finns fler. Inte sett dom.
Felaktig rapport? Vad har du rökt på. Håll dig du till din outbildade pöbel om du vill. Finns gott om möjliga mekanismer. Bara ett litet axplock:
https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.abf1771
https://www.nature.com/articles/s41467-021-23969-1
David_wigren
2021-11-23, 22:28
Klart vi kan ha luckor. Men det betyder ju inte att du kan resonera som en tok. Jag ser också att det kan finnas risk för saker med mRNA-tekniken, sticker inte det under stolen.
Att godtyckligt dra fram en viss tid utan argument blir mest löjligt. 10 år utan vaccin skulle gett många miljoner fler döda. För att en del högljudda och till vad, 99% outbildade på ämnet tycker att det var en rimlig tidsrymd. Låter rimligt.
Fast det påståendet är inte riktigt det vi diskuterar. Det är nog ingen vetting människa som skulle motsätta sig faktumet att utan vaccin överlag så hade mänskligheten haft det mycket sämre. Det bör vara ett odiskutabelt faktum vid det här laget. Men alla vaccin är inte lika bra. Men ja, vaccinen mot Covid-19 ser ut att ha en viss positiv effekt på populationsnivå när det gäller smittspridning, sjukdom, och dödsfall. Men det behöver INTE betyda att det är gynnsamt eller ens strategiskt effektivt att vaccinera samtliga grupper i en population.
För vissa grupper kanske det är ogynnsamt med ett vaccin. Är du +80 är det med största sannolikhet bäst att vara vaccinerad. Men stämmer det även för en frisk 28-åring? Det är fan inte helt säkert. Det kanske rent av är skadligt för 28-åringen. Så om man vaccinerar denna så sker det kanske på dennas hälsas bekostnad. Och det är inget jag tycker man ska tvinga folk att göra.
För att dra ett extremt exempel så är självmordsbombning en väldigt effektiv form av krigsföring. Det är dock extremt ogynnsamt för individen som självmordsbombar sig. Hans nation tjänar på hans uppoffring, men han själv tjänar inget alls på det.
Felaktig rapport? Vad har du rökt på. Håll dig du till din outbildade pöbel om du vill. Finns gott om möjliga mekanismer. Bara ett litet axplock:
https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.abf1771
https://www.nature.com/articles/s41467-021-23969-1
Det var första artikeln jag tänkte på och den har fått följande svar: ”.. this is talking about expression in cancer cells. I'd be interested to hear just exactly how you propose that this causes changes in your DNA from a mRNA vaccine”.
Om vaccinen saknar annat än väldigt få en på miljonen- biverkningar, hur kom det då sig att jag fick feber och ont i kroppen (symptom påminnande om influensa) efter ett par timmar efter och varade ett par dagar efter varje injektion?
Väldigt många har beskrivit samma sak. Skulle nog gissa att andelen vaccinerade som blivit sjuka i olika grad av vaccinet är över 20%
Räknas inte det in som vanliga biverkningar? Jag blev sjukt trött efter första dosen är faktist lite orolig över att ta andra nu nästa måndag. :)
Om inte biografer eller gym begränsar antalet besökare till 100 personer per lokal så blir jag extremt chockad.
Folk har gått på bio en hel del med mycket mer begränsade platser. Peppar peppar.
https://www.filmstaden.se/nyhet/NCG96357/covidbevis-pa-bio-fran-1-december
Ni som vill tvinga dom som inte vill ta vaccinet att ta det, varför? Vilken är eran främsta anledning till detta?
Perramja
2021-11-24, 05:14
Ni som vill tvinga dom som inte vill ta vaccinet att ta det, varför? Vilken är eran främsta anledning till detta?
Man är väl för att ett samhälle ska styras på ett diktatoriskt sätt. Alternativt är man kommunist.
Det var första artikeln jag tänkte på och den har fått följande svar: ”.. this is talking about expression in cancer cells. I'd be interested to hear just exactly how you propose that this causes changes in your DNA from a mRNA vaccine”.
Det är en möjlig mekanism. Det har påståtts att det inte finns något reverst transkriptas och därför är omöjligt för RNA att omvandlas till DNA. Artikeln visar att det troligtvis är ett falskt påstående. Sluta lyssna på på folk som läst grundkursen i genetik och befinner sig på fel del av Dunning–Kruger-effektens kurva.
Jag vill inte tvinga någon utan tycker bara det är konstigt att man är så starkt emot något som är enkelt, gratis och minskar risken att hamna på sjukhus i covid med ca 40 ggr.
För att de bryr sig om mänskligheten. Samtidigt som de sätter sig i bilen och släpper ut avgaser och har ihjäl fler människor per år än vad covid bidrar till. Sådana är de.
Anton Fräs
2021-11-24, 08:26
Jag är ingen vaccinskeptiker, inte på långa vägar. Men vi vet inget om eventuella konsekvenser av vaccinens effekt i framtiden (säg 10 år), jag vaccinerar mig ändå då jag själv tillhör riskgrupp och bor med människor som gör det. Det förhindrar dock inte att jag känner tveksamhet inför en tredje dos på bred front eller vaccinationspass.
Det är inte svart & vitt.
https://imgur.com/a/8Z3kOLe
https://imgur.com/a/8Z3kOLe
Så här såg jag ut efter första vaccinationen som inte skulle kunna trigga fram en allergireaktion. Slutade på US med adrenalin, betapred samt isbad. Satte sig kort efter huden börjat reagera på andningen.
Säkert vaccin.
David_wigren
2021-11-24, 10:39
Jag vill inte tvinga någon utan tycker bara det är konstigt att man är så starkt emot något som är enkelt, gratis och minskar risken att hamna på sjukhus i covid med ca 40 ggr.
Fast stämmer det för alla? Minskar risken att hamna på sjukhus 40 ggr även om man är 23 år gammal och redan har haft Covid?
Jag känner inte igen mig i din anekdot men du verkar ha missat poängen.
Att vara skeptisk handlar inte om att vara någon ultimat renlevnadsmänniska. Vaccin är en kalkylerad risk, precis som dina exempel. Vi vet att det har båda kända och okända biverkningar men accepterar risken eftersom alternativet att bli sjuk och dö är så mycket värre. De vaccin vi får under våra skolår skyddar oss från ordentligt hemska sjukdomar.
Problemet uppstår när faran man vaccinerar mot är extremt låg. Sedan covid bröt ut så har 26 personer under 30 avlidit. De flesta sannolikt med underliggande sjukdomar eftersom vi vet att det är vanligt förekommande bland de avlidna. Är det då försvarbart att årligen tvinga hälsosamma ungdomar att utsätta sig för dessa risker för att skydda dem mot en närmast obefintlig risk att dö?
Israel vaccinerar femåringar. Hur är det försvarbart?
Hur ser det ut i Israel ? Generationsboende där vuxna bor med mamma och pappa eller...tradition att farmor eller mormor passar barnen som inte börjat skolan....generationerna träffas varje sabbat....bor trångt....???
Jag känner inte igen mig i din anekdot men du verkar ha missat poängen.
Att vara skeptisk handlar inte om att vara någon ultimat renlevnadsmänniska. Vaccin är en kalkylerad risk, precis som dina exempel. Vi vet att det har båda kända och okända biverkningar men accepterar risken eftersom alternativet att bli sjuk och dö är så mycket värre. De vaccin vi får under våra skolår skyddar oss från ordentligt hemska sjukdomar.
Problemet uppstår när faran man vaccinerar mot är extremt låg. Sedan covid bröt ut så har 26 personer under 30 avlidit. De flesta sannolikt med underliggande sjukdomar eftersom vi vet att det är vanligt förekommande bland de avlidna. Är det då försvarbart att årligen tvinga hälsosamma ungdomar att utsätta sig för dessa risker för att skydda dem mot en närmast obefintlig risk att dö?
Israel vaccinerar femåringar. Hur är det försvarbart?Du får kanske jämföra något annat än äpplen och päron. Vad är risken för allvarlig biverkning av smitta jämfört med vaccinen? För Delta och dess smittsamhet lär inte försvinna i närtid.
Du får kanske jämföra något annat än äpplen och päron. Vad är risken för allvarlig biverkning av smitta jämfört med vaccinen? För Delta och dess smittsamhet lär inte försvinna i närtid.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=8245500&postcount=75
Angående allvarliga biverkningar så är det en per 2000 doser men som jag skrivit tidigare så varierar det mellan olika åldersgrupper och vaccin.
Notera. Jag är inte emot vaccinet. Hade jag varit äldre så hade jag tagit det utan att blinka. Mitt problem är tvingande lagar och den svartvita bild som målas ut av media och utvalda experter. Medias expert Agnes Wold konstaterade att det vore idioti för unga att ta vaccinet eftersom risken att drabbas är så låg. Nu är man en antivetenskaplig antivaxxer om man efterfrågar objektiva siffror. Åsiktskorridoren är jävligt smal i Sverige och det gäller att vara redo på en 180 för i morgon så är dagens sanning anledning till uteslutning.
Fast stämmer det för alla? Minskar risken att hamna på sjukhus 40 ggr även om man är 23 år gammal och redan har haft Covid?
Nej, det är ett genomsnitt
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=8245500&postcount=75
Angående allvarliga biverkningar så är det en per 2000 doser men som jag skrivit tidigare så varierar det mellan olika åldersgrupper och vaccin.IVA är inte allt. Misstänker att barnen inlagda med hyperinflammation på barnsjukhus inte syns i den statistiken.
Agitator
2021-11-24, 12:59
https://www.filmstaden.se/nyhet/NCG96357/covidbevis-pa-bio-fran-1-december
Nu har jag inte läst på något direkt iom att jag knappt bryr mig. Men kan inte SF komma undan detta genom att bara tillåta 99 personer per salong?
Packade bussar där folk trängs på varandra går bra och många bussar kör över 100 personer under rusningstid.
Nåja, det blir nog bra i slutändan.
Kralligare
2021-11-24, 13:06
Nu har jag inte läst på något direkt iom att jag knappt bryr mig. Men kan inte SF komma undan detta genom att bara tillåta 99 personer per salong?
Packade bussar där folk trängs på varandra går bra och många bussar kör över 100 personer under rusningstid.
Nåja, det blir nog bra i slutändan.
Sf vill inte gå runt detta utan har på eget initiativ infört vaccinpass oavsett att det finns mindre salonger som tar färre än 100 personer. Enklare och bättre enligt mig.
skyffelmördarn
2021-11-24, 13:33
Det har blivit samma sak som med alkohol
https://www.facebook.com/watch/?v=934189406999841
Grupptryck helt enkelt. Vi människor älskar av naturen "vi mot dom" tänk.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.