Logga in

Visa fullständig version : Andrew Hubermans sömncocktail

caelus
2021-11-11, 17:50
Lyssnade på Joe Rogans intervju med Andrew Huberman, professor vid Stanford University (se länk (https://open.spotify.com/episode/0ScxTKuC8EaZpIxAfWZNpu) till Spotify-avsnittet). De diskuterade bl.a. melatonin och kosttillskott för bättre sömn. Huberman menade att melatonin inte var att rekommendera, utan föreslog istället denna cocktail av kosttillskott som han menade kunde ha stor effekt på sömnen:

- Magnesiumtreonat (viktigt att det skulle vara just treonat och inte andra magnesiumformer), 300 - 400 mg
- Apigenin, 50 mg
- Teanin, 100-400 mg

Någon som testat denna cocktail eller som kan säga något i övrigt om dess effekt?

kvarnis
2021-11-11, 18:32
Finns inget magiskt med den cocktailen, apigenin tror jag är till viss del gaba-stimulerande, det finns i kamomillte, theanin har jag provat utan effekt.

Magnesiumtreonat är bortkastade pengar, testa magnesium komplex + glycine istället..

Armed Dingo
2021-11-12, 13:13
Seriöst, prova MMs Deep Sleep. Innehåller bl. a. Kamomill och theanin och GABA och magnesium. Funkar susen. Räcker med 2 kapslar men tar 3 om jag vill bli redigt trött. Kan ge mkt lätt huvudvärk dagen efter men är värt det.

Pepz
2021-11-12, 13:36
Seriöst, prova MMs Deep Sleep. Innehåller bl. a. Kamomill och theanin och GABA och magnesium. Funkar susen. Räcker med 2 kapslar men tar 3 om jag vill bli redigt trött. Kan ge mkt lätt huvudvärk dagen efter men är värt det.

Har en bekant med stora insomningssvårigheter som han behandlas för, han upplevde effekt av Deep sleep efter att jag gett honom en burk.

finns även
https://www.mmsports.se/Kosttillskott/Vitaminer-Mineraler/Somn/viking-power-ymir.html

StarkaUlf
2021-11-12, 14:14
Kanske borde testa Deep Sleep. Jag sover ganska kasst och har gjort så senaste 10 åren i alla fall (i perioder)

1x0
2021-11-12, 14:35
199 kr per månad för MM's Deep Sleep och 358 kr per månad för den Pepz tipsar om. Om en ska använda varje dag rekommenderad dos.

Satan vad dyrt. Mina andra kosttillskott ligger på 20-60 kr per månad (typ fem stycken, räknar inte med proteinpulver såklart). Omega-3 är det jag lägger ner mest på.

Pepz
2021-11-12, 15:05
199 kr per månad för MM's Deep Sleep och 358 kr per månad för den Pepz tipsar om. Om en ska använda varje dag rekommenderad dos.

Satan vad dyrt. Mina andra kosttillskott ligger på 20-60 kr per månad (typ fem stycken, räknar inte med proteinpulver såklart). Omega-3 är det jag lägger ner mest på.

Ymir är inte värt pengarna anser jag. ville bara visa att det finns fler produkter för den som har pengar över.

Men om man sover dåligt är 166- 199 spänn i månaden sjukt värt det om det hjälper. oavsett produkt. Sover du dåligt så ger det enorma effekter på dina träningsresultat (och hälsa och välmående i övrigt)

fan skulle jag sova dåligt så hade det varit värt långt mer än så att få hjälp att sova.

1x0
2021-11-12, 15:48
Ymir är inte värt pengarna anser jag. ville bara visa att det finns fler produkter för den som har pengar över.

Men om man sover dåligt är 166- 199 spänn i månaden sjukt värt det om det hjälper. oavsett produkt. Sover du dåligt så ger det enorma effekter på dina träningsresultat (och hälsa och välmående i övrigt)

fan skulle jag sova dåligt så hade det varit värt långt mer än så att få hjälp att sova.

Jag håller med fullständigt! Tänkte lägga till något sådant i mitt inlägg, blev inte av. :)

Undra hur dessa tillskott fungerar vid behov? Alltså behandla, använda dem som sömntablett(er)? Det kanske t.o.m. är en fördel att enbart använda vid behov, tänker på en kanske bygger upp tolerans mot (något) innehåll?
Vore underbart att hitta något som inte förstör en dagen efter. Slippa bli en zombie.

Uncle Joe
2021-11-12, 15:49
Vad är det för fel på melatonin?

Sverker
2021-11-12, 17:41
Inte lagligt på denna sida Atlanten.

Uncle Joe
2021-11-12, 17:42
Inte lagligt på denna sida Atlanten.

Melatonin?
Säljs i EU och kan beställas inom EU utan problem

Sverker
2021-11-12, 18:40
Du har rätt. Det finns som receptfritt i Sverige i små förpackningar. Det var nytt för mig.

caelus
2021-11-12, 23:02
Finns inget magiskt med den cocktailen, apigenin tror jag är till viss del gaba-stimulerande, det finns i kamomillte, theanin har jag provat utan effekt.

Magnesiumtreonat är bortkastade pengar, testa magnesium komplex + glycine istället..

Huberman menade att magnesiumtreonat lättare kunde tas upp av hjärnan och därför var bättre för just sömn, till skillnad mot andra magnesiumformer som kunde vara bättre för andra syften. Ligger det inte något i det?

caelus
2021-11-12, 23:05

Tack för tipset. Ska ta och kolla upp Deep Sleep.

skyffelmördarn
2021-11-13, 15:54

Borde man inte kunna köpa alla ingredienser själv och blanda eget?

kvarnis
2021-11-13, 16:00
Huberman menade att magnesiumtreonat lättare kunde tas upp av hjärnan och därför var bättre för just sömn, till skillnad mot andra magnesiumformer som kunde vara bättre för andra syften. Ligger det inte något i det?

Läste om magnesium threonate endel på reddit för några år sen och kom fram till att det inte är värt pengarna mest genom att läsa andras anekdoter.

Magnesium används ju av hjärnan, ser inte hur magnesium genom tillskott eller mat inte skulle kunna tas upp i CNS?

caelus
2021-11-13, 21:01
Läste om magnesium threonate endel på reddit för några år sen och kom fram till att det inte är värt pengarna mest genom att läsa andras anekdoter.

Magnesium används ju av hjärnan, ser inte hur magnesium genom tillskott eller mat inte skulle kunna tas upp i CNS?

Treonat skulle lättare kunna passera blod-hjärnbarriären påstods det.

Pepz
2021-11-15, 08:13
Borde man inte kunna köpa alla ingredienser själv och blanda eget?

självklart!

Pepz
2021-11-15, 08:18
Jag håller med fullständigt! Tänkte lägga till något sådant i mitt inlägg, blev inte av. :)

Undra hur dessa tillskott fungerar vid behov? Alltså behandla, använda dem som sömntablett(er)? Det kanske t.o.m. är en fördel att enbart använda vid behov, tänker på en kanske bygger upp tolerans mot (något) innehåll?
Vore underbart att hitta något som inte förstör en dagen efter. Slippa bli en zombie.

Jag vet faktiskt inte men kan inte tänka mig att man bygger upp tolerans mot dessa ämnen. och det beror kanske på ens behov om man kan använda det i perioder eller måste köra varje dag.