Visa fullständig version : Niacinöverdos
När det var kampanjpris på kyckling köpte jag jättemycket, och åt jättemycket. Runt 800 gram per dag kanske totlat Jag blev efter någon dag illröd i ansiktet av mat och värme. Det pulserar och kliar. Jag äter väldigt sällan kyckling annars, inte ens animalier, så det var inte det bästa valet kanske.
Jag har googlat lite och symtomen stämmer överens med de man får av höga niacinintag. Kyckling har, som jag förstått, och höga halter niacin.
Vad kan jag göra för att minska symtomen tror ni? Just nu försöker jag desperat svalka huden med vatten, men då blir huden torr som satan.
Du behöver nog komma upp i 500 - 1000 mg niacin för att få den reaktionen ??
Kanske kycklingen var kryddad med natrium-glutamat ? Smakar umami och ger Chinese restaurant syndrome.
Har fått liknande symptom av stor mängd kycklingfile, inget farligt var övergående för mig, niacinflush är inte du behöver oroa dig över.
Har fått liknande symptom av stor mängd kycklingfile, inget farligt var övergående för mig, niacinflush är inte du behöver oroa dig över.
Något du tog som du tyckte hjälpte?
Har tagit anti-histamin. Läst att aspirin ska hjälpa också.
Jag gjorde detta i något slags försök att äta mindre kolhydrater och mer fett, men fy bubblan. Att gå från spartansk gröt-och vassle diet till ost, smör och kyckling är nog det sämsta beslutet jag tagit. Fick, förutom niacinet, också finnar av osten och matkostnaderna ökade rejält. Trodde jag skulle kunna bli en fettdriven konditionsidrottare som skulle undvika väggen. Mitt försök att styrketräna och bygga lite muskler dog också. Kände mig platt (och då är jag redan klen) och trött.
Tacka vet jag kolhydrater. 20-30km rodd om dagen gör sig bäst när bränslet i tanken är kolhydrater. Iallafall för mig. Gott med potatisstomp nu efter avslutat självplågeri.
Mer troligt att du känner av beta-alaninet i kycklingen, än niacinet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.