Visa fullständig version : 2000 kcal + frukt
Har nu löst ett kostschema och nej har inte räknat in frukt i schemat. Men låt oss säga jag äter 2000 kcal för att gå ner I vikt men utöver det äter jag 2 äpplen och en banan. Kommer det påverka viktnedgång negativt ?
Frukt är inte magiskt och innehåller således energi... så räkna med frukten du äter.
King Grub
2021-11-04, 15:14
Kalorierna du får från frukten är 100 % socker, så ja, de räknas in.
Frukt är inte magiskt och innehåller således energi... så räkna med frukten du äter.
Fan asså 😂 kommer aldrig gå ner I vikt , omöjligt o få till ett bra schema... går ner piss sakta men ändå är jag aktiv... är hungrig ofta , varken snusar eller röker eller dricker alkohol... 3 kg på 3 månader typ 😢
Kalorierna du får från frukten är 100 % socker, så ja, de räknas in.
:( kommer aldrig gå ner till önskat vikt. Vill bort med all fett
King Grub
2021-11-04, 15:29
2 000 kcal ger ingen snabb viktnedgång hos en genomsnittlig man.
Tyvärr är hungern en del av en viktnedgång för de flesta. Du ger kroppen mindre än den behöver.
Fan asså �� kommer aldrig gå ner I vikt , omöjligt o få till ett bra schema... går ner piss sakta men ändå är jag aktiv... är hungrig ofta , varken snusar eller röker eller dricker alkohol... 3 kg på 3 månader typ ��
Svulla mer grönsaker så slipper du vara hungrig. Ett halvkilo broccoli är bara 175 kalorier ungefär, ett halvkilo vitkål ca 150 kalorier.
Jag deffar själv nu och trycker alltid sånt på kvällen om jag känner mig hungrig innan läggdags - fast inte så mycket som exemplen ovan dock...
Fan asså 😂 kommer aldrig gå ner I vikt , omöjligt o få till ett bra schema... går ner piss sakta men ändå är jag aktiv... är hungrig ofta , varken snusar eller röker eller dricker alkohol... 3 kg på 3 månader typ 😢
Börja med det då.
Svulla mer grönsaker så slipper du vara hungrig. Ett halvkilo broccoli är bara 175 kalorier ungefär, ett halvkilo vitkål ca 150 kalorier.
Äter 175 gram potatis 100 gram fisk och 250 gram brocoli 2 ggr om dagen ☺ åt 150 gram fisk men kan spara 210 kcal genom att dra ner.
Börja med det då.
Börja med vad ? 😑
Äter 175 gram potatis 100 gram fisk och 250 gram brocoli 2 ggr om dagen ☺ åt 150 gram fisk men kan spara 210 kcal genom att dra ner.
Men du äter ju något mer utöver det? 2 portioner av det du skriver är inte ens 1000 kalorier om du äter vitfisk som torsk och kokt potatis med broccoli till.
1kg i månaden är ju ett bra och stadigt tempo. Det går att köra fortare men då blir det ju mindre att äta.
12kg på ett år, 24kg på två. hur mycket ska du ned?
Men du äter ju något mer utöver det? 2 portioner av det du skriver är inte ens 1000 kalorier om du äter vitfisk som torsk och kokt potatis med broccoli till.
Utöver det äter jag 4 ägg cirka 300 kcal om jag inte har fel ?
100 gram müsli = 360 kcal
Filmjölk 300 gram = 180 kcal
Sen 3 whey 80 shakes 395 kcal.
😊
1kg i månaden är ju ett bra och stadigt tempo. Det går att köra fortare men då blir det ju mindre att äta.
12kg på ett år, 24kg på två. hur mycket ska du ned?
Jag väger cirka 83 kg idag , är smal i grund i botten och har under se senate åren varit bland droger , alkohol och massa skit. Men varit clean ett bra tag nu.
Men har fett på magen , rygg ,kärlekshantag etc. Vill liksom ner till 10 - 17 % kroppsfett.
Jag gör magövningar och 100 + armhävningar 4 dagar I veckan , springer 30 minuter ofta , klättrar i ringar , gör pullups/push-ups .. antar runt 10 - 12 kg.
Börja med vad ? [emoji58]Snusa och röka.
Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
Hur lång är du? 83 kilo är ju väldigt olika hur mycket fett du har kvar att tappa beroende på längd och muskelmängd.
Om du inte har så mycket muskler att spara så hade jag kanske kollat på att öka så du tappar 0.5 kilo i veckan eller 500 kaloriunderskott. Men det finns nog folk som inte håller med mig här.
Hur lång är du? 83 kilo är ju väldigt olika hur mycket fett du har kvar att tappa beroende på längd och muskelmängd.
Om du inte har så mycket muskler att spara så hade jag kanske kollat på att öka så du tappar 0.5 kilo i veckan eller 500 kaloriunderskott. Men det finns nog folk som inte håller med mig här.
Jag äter ju inte alls mycket och jag rör på mig och tränar.
Muskler har man ju en del då jag tränade på gym i 2 månader sen gick över till armhävningar/magövningar och pullups och chins. Samt att jag springer mycket.
Jag är 178 cm lång
ser ut som att du är på god väg!
jag hade bytt ut filmjölk mot lättkvarg. färre kalorier men mer protein, vilket mättar bättre.
musli hade jag ibland bytt ut mot bär och istället ökat mängden lättkvarg.
att byta ut en vassleshake mot kaseinpudding skulle också kunna bidra till ökad mättnadskänsla.
ser ut som att du är på god väg!
jag hade bytt ut filmjölk mot lättkvarg. färre kalorier men mer protein, vilket mättar bättre.
musli hade jag ibland bytt ut mot bär och istället ökat mängden lättkvarg.
att byta ut en vassleshake mot kaseinpudding skulle också kunna bidra till ökad mättnadskänsla.
Ja jag hoppas det 😄 jag gör minst 100 armhävningar om dagen och magövkingar sen springer jag mycket.
Målet är ju att tappa allt fett typ , och ändå bygga styrka /uthållighet och smidighet etc etc..
Ska jag äta 300 gram lättkvarg också då ? 🤔 eller om man äter 250 gram jag vettifan 😂 vilka bär kan du rekommendera att köpa.
King Grub
2021-11-04, 19:16
100 armhävningar och magträning är bra muskelträning, men förbrukar försvinnande få kalorier och påverkar inte viktnedgången eller fettförbränningen alls.
100 armhävningar och magträning är bra muskelträning, men förbrukar försvinnande få kalorier och påverkar inte viktnedgången eller fettförbränningen alls.
Jag springer 30 min / 5km minst 3 - 4 ggr veckan. Mitt jobb är tungt som faaan , samt jag står på betonggolv från 13:00 - 22:30 varje dag. Slipar/lyfter tungt som fan 😴
Ska jag äta 300 gram lättkvarg också då ? 🤔 eller om man äter 250 gram jag vettifan 😂 vilka bär kan du rekommendera att köpa.
du får kolla näringsdeklarationen på produkterna du köper.
om du äter lika många kalorier från lättkvarg som du tidigare gjorde från filmjölk så kommer du antagligen att känna dig mättare.
och om du äter dig lika mätt på lättkvarg som du tidigare gjorde på filmjölk så kommer du antagligen inte ha ätit lika många kalorier.
blåbär är en personlig favorit :)
Jag springer 30 min / 5km minst 3 - 4 ggr veckan. Mitt jobb är tungt som faaan , samt jag står på betonggolv från 13:00 - 22:30 varje dag. Slipar/lyfter tungt som fan 😴
Personligen så blir jag ännu mer hungrig av löpning, sen är ju löpning jättepositivt men jag klarar inte av att gå ner i vikt och springa mycket samtidigt. Till slut tar hungern/suget över. Tycker det är svårt som det är.
Sen behöver man ju inte sluta med det helt men kanske lite färre pass per vecka?
Annars matmässigt så havregrynsgröt och blanda i proteinpulver mättar bra.
Kaseinshakes som någon tipsa om mättar ju mycket bättre än vassle.
Jag äter ju inte alls mycket och jag rör på mig och tränar.
Muskler har man ju en del då jag tränade på gym i 2 månader sen gick över till armhävningar/magövningar och pullups och chins. Samt att jag springer mycket.
Jag är 178 cm lång
Väger du 83 kg på 178 cm kan det ju inte finnas jättemycket fett att ta av om du packar lite muskler undertill. Med tanke på ditt jobb bör mängden muskler inte vara helt oansenlig. Själv ligger jag på 74-75 kg just nu på samma längd och många skulle nog beskriva mig som relativt mager.
Ett kilo i månaden låter för övrigt som en rätt hälsosam och långsiktig viktnedgång där du löper mindre risk att lägga på dig den tappade vikten snabbt. Om du vill öka på tempot så skulle iallafall jag skippa müslin och satsa på en något mindre mängd filmjölk, alternativt byta ut filen mot kvarg. Något som visade sig extremt effektivt för mig när jag pysslade med organiserat slagsmål och behövde cutta vikt inför matcher var att äta efter devisen att man inte ska äta tills man är mätt utan tills man inte är hungrig. Nackdelen är att man behöver äta nån gång extra per dag men då det ofta räcker med mindre än en halv normalportion för att få bort hungerkänslan så gick man ändå minus i facit. Denna taktik fick ner mig från 71 kg till 61.7 på mindre än tre veckor (sista 2 kilona togs visserligen i bastun så var väl snarare ner till 64).
Langster
2021-12-01, 12:52
Jag deffar själv nu och trycker alltid sånt på kvällen om jag känner mig hungrig innan läggdags - fast inte så mycket som exemplen ovan dock...
Vattenmelon ligger i närheten med 30 kcal/100g men är väldigt mycket godare.
Tyvärr blir man rätt konstig i magen efter ett par kilo vattenmelon :(
Utöver det äter jag 4 ägg cirka 300 kcal om jag inte har fel ?
100 gram müsli = 360 kcal
Filmjölk 300 gram = 180 kcal
Sen 3 whey 80 shakes 395 kcal.
��
Ta bort dina shakes och lägg de kalorierna på något som mättar mer, som kött och fågel. Havregrynsgröt har även ett högre mättnadsindex än müsli om jag inte missminner mig. En portion på 50 g med 200 g 1,5% mjölk och 50 g av Önos sockerfria sylt hamnar på 285 kcal (utgår från Axas fullkorn sportgryn). Även potatis och sötpotatis har ett högre mättnadsindex. Det sistnämnda tillsammans med kyckling och Mor Brittas kebabsås är en sjukt god kombo. Ett annat tips är att fasta till 12-13 på dagen, då får du mer kalorier på en gång senare på dagen, jag personligen mår bättre av det med och du vänjer dig snabbt.
Du verkar dock ha en låg ämnesomsättning, Jag är 180 och sist jag deffade ner mig från 83 till 76 (ca 8% bf) så gick jag ned runt 0,4 kg i veckan med ett intag på 2400 kcal. Då körde jag ingen cardio alls, gick ca 10-11 000 steg om dagen och körde fyra pass styrketräning i veckan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.