handdator

Visa fullständig version : Sverige är Europas farligaste land

King Grub
2021-10-29, 13:47
Enligt Bild.

https://m.bild.de/news/ausland/news-ausland/schweden-ist-gefaehrlichstes-land-europas-78054592.bildMobile.html#%23%23wt_ref=https%3A%2F% 2Fwww.svt.se%2F&wt_t=1635511536024

kvarnis
2021-10-29, 13:52
Vi har inte sett effekterna av initiativt "sluta skjut" än, sen behövs betydligt mer fritidsgårdar, det blir en vinst på sikt!

trädgårdsmöbel
2021-10-29, 14:08
"Det blir en vinst längre fram!"

ChuckTesta
2021-10-29, 14:19
Sverige har aldrig varit tryggare

ceejay
2021-10-29, 14:35
Sverige har aldrig varit tryggare

https://c.tenor.com/iKDCUR1vcsQAAAAC/magnus-betner-sverige-har-aldrig-varit-tryggare.gif

Jpn
2021-10-29, 14:36
"Det kostar oss alltså två quattro stagionis, en stor Fanta och ett Netflix-abonnemang"

Jpn
2021-10-29, 14:37
https://c.tenor.com/iKDCUR1vcsQAAAAC/magnus-betner-sverige-har-aldrig-varit-tryggare.gif

:d

kvarnis
2021-10-29, 14:37
w7IB9p0xHaI

Nattljus
2021-10-29, 14:38
Men, vafan. Den här diskussionen igen. Är inte internet fullt snart?

Ekko
2021-10-29, 14:46

Vill du att det ska vara tyst om ett så pass stort & allvarligt problem?

Eller bara obekvämt att påminnas om situationen vi befinner oss i?

ChuckTesta
2021-10-29, 14:53

Varför diskutera ett extremt allvarligt samhällsproblem?

trädgårdsmöbel
2021-10-29, 15:11

Nu är det ju inte vi själva som hävdar det, utan tysk expertis.

tomten1
2021-10-29, 15:12
Är Sverige farligaste landet i Europa för kriminella eller för gemene man? För det är väl ändå huvudsakligen de yrkeskriminella som utövar våld mot varandra? Det är väl ändå relativt sällsynt att oskyldiga drabbas? (Även om det naturligtvis finns en del exempel på det)

Diomedea exulans
2021-10-29, 15:39
Coolt. Då är man ju per definition en tuff jävel om man kommer från Sverige.

Livet
2021-10-29, 15:46
Är det någon som kan tyska eller har översatt artikeln (hittade inte alternativet på hemsidan) och kan berätta hur de definierade "farligt"?

stridis
2021-10-29, 15:47
Vad gör ni då? Överlåter detta till sådana liknande den ökända lugna gatan och eh lite mer eljest typer som Soldiers of Odin?

Fredszky
2021-10-29, 15:54
Måste vara de här farliga högerextremisterna man hör om, samt ryss-spioner som gör landet så otryggt.

stridis
2021-10-29, 16:15

Ja sanslöst att folk ältar detta till dödagar. Meningslöst så det förslår.

Det bör ha blivit fullt för ett tag sedan och spillt över på gatorna.

trädgårdsmöbel
2021-10-29, 16:18
Vad gör ni då? Överlåter detta till sådana liknande den ökända lugna gatan och eh lite mer eljest typer som Soldiers of Odin?

Är inte något eljest. SoO är helt vanliga bra snubbar.

trädgårdsmöbel
2021-10-29, 16:20
Är Sverige farligaste landet i Europa för kriminella eller för gemene man? För det är väl ändå huvudsakligen de yrkeskriminella som utövar våld mot varandra? Det är väl ändå relativt sällsynt att oskyldiga drabbas? (Även om det naturligtvis finns en del exempel på det)

Våldtäkt, personrån, hot, utpressning, beskyddarverksamhet. Inte bara mord :)

Nattljus
2021-10-29, 16:33
Ja sanslöst att folk ältar detta till dödagar. Meningslöst så det förslår.

Det bör ha blivit fullt för ett tag sedan och spillt över på gatorna.
Det är det jag väntar på. Men det verkar inte bli mer än ord cofffee

stridis
2021-10-29, 16:42
Det är det jag väntar på. Men det verkar inte bli mer än ord cofffee

En äldre norska sa till mig och min bror att vi inte var svenskar (svennar har skygglappar) för ett par år sedan.

Nu är ju min ickesvenska sida mestadels finlandssvensk men ändå, den svenska indoktrineringen är ofullständig när det kommer till mig.

Nattljus
2021-10-29, 16:53
Så nu är vi föraktfullt rasistiska också? Det här blir ju bara bättre och bättre.

kvarnis
2021-10-29, 17:01
Så nu är vi föraktfullt rasistiska också? Det här blir ju bara bättre och bättre.

Kan fakta vara rasistisk?

trädgårdsmöbel
2021-10-29, 17:08
Kan fakta vara rasistisk?

Det här är en intressant filosofisk fråga. Jag tror något kan vara bägge delar, fakta och rasistiskt. Ett rasistiskt faktum.

Rasism och fakta har inget motsatsförhållande. Att något rasistiskt är sant gör det inte mindre rasistiskt.

stridis
2021-10-29, 17:27
Det här är en intressant filosofisk fråga. Jag tror något kan vara bägge delar, fakta och rasistiskt. Ett rasistiskt faktum.

Rasism och fakta har inget motsatsförhållande. Att något rasistiskt är sant gör det inte mindre rasistiskt.

Fakta är inte rasistisk, rasism handlar om att värdera raser olika. Fakta i sig själv värderar inte utan krävs ett subjekt som gör den värderingen.

trädgårdsmöbel
2021-10-29, 17:41
Fakta är inte rasistisk, rasism handlar om att värdera raser olika. Fakta i sig själv värderar inte utan krävs ett subjekt som gör den värderingen.

Fakta i sig själv kan ju värdera något. Om det är ett faktum att rasifierade är mer korkade än andra i snitt, så är det både fakta och värdering. Rasistiskt med. Trots att det är fakta.

stridis
2021-10-29, 17:58
Fakta i sig själv kan ju värdera något. Om det är ett faktum att rasifierade är mer korkade än andra i snitt, så är det både fakta och värdering. Rasistiskt med. Trots att det är fakta.

Då krävs det att värderingen är utefter faktan. Det smygs in en implicit värdering.

Annars så blir det knas. Om fakta är hur olika folkslag presterar i stående vertikalhopp så måste den implicita värderingen vara därefter. Då är all fakta om folkslag där rangordning kan ske, rasistisk.

Annars har du blandat fakta med värderingar istället för att hålla sig till rena fakta.

kvarnis
2021-10-29, 18:09
Är denna kartan nedan rasistisk eller är det faktan som är rasistisk? Eller är den rasistisk beroende på avsändarens avsikter?

Sådan fakta kan användas som underlag av en antirasist för att se var man ska lägga resurser för intelligenshöjande utbildning men också kan en rasist använda detta för att påvisa skillnader. *popcorn*

https://i.redd.it/vjq8v9kl59z21.jpg

Baskagge
2021-10-29, 18:18
Är det någon som kan tyska eller har översatt artikeln (hittade inte alternativet på hemsidan) och kan berätta hur de definierade "farligt"?

De konstaterar att Sverige är det land där det skjuts flest jämfört med andra EU-länder och Tyskland.

I Sverige dör 12 personer av dödligt våld jämfört med EU-snittet 8. I EU skjuts i genomsnitt 1,6 personer till döds per miljon och i Sverige 4.
Ännu värre blir det om man kikar på dödligt skjutvapenvåld i åldersgruppen 20-29. EU-genomsnitt 0-4 och 18 för Sverige per miljon invånare.
2020 hade Tyskland 2,9 mordoffer per miljon invånare.

Synd att de inte granskade personrån, misshandel och våldtäkter istället då hade vi varit ännu mycket bättre än EU-snittet.

Ladugårdsdörr
2021-10-29, 18:26
Är denna kartan nedan rasistisk eller är det faktan som är rasistisk? Eller är den rasistisk beroende på avsändarens avsikter?

Av allt att döma sk. "hatfakta".

Livet
2021-10-29, 18:47
De konstaterar att Sverige är det land där det skjuts flest jämfört med andra EU-länder och Tyskland.

I Sverige dör 12 personer av dödligt våld jämfört med EU-snittet 8. I EU skjuts i genomsnitt 1,6 personer till döds per miljon och i Sverige 4.
Ännu värre blir det om man kikar på dödligt skjutvapenvåld i åldersgruppen 20-29. EU-genomsnitt 0-4 och 18 för Sverige per miljon invånare.
2020 hade Tyskland 2,9 mordoffer per miljon invånare.

Synd att de inte granskade personrån, misshandel och våldtäkter istället då hade vi varit ännu mycket bättre än EU-snittet.

Tackar!

trädgårdsmöbel
2021-10-29, 18:52

Sådan fakta kan användas som underlag av en antirasist för att se var man ska lägga resurser för intelligenshöjande utbildning men också kan en rasist använda detta för att påvisa skillnader. *popcorn*

[[/IMG]

Typexempel på rasistiskt fakta. Ja det är fakta, men det utesluter inte att det är rasistiskt samtidigt.

ChuckTesta
2021-10-29, 23:18
Klassiskt av "antifrämlingsfientlighetssidan" att droppa one liners om hur löjligt det är att diskutera sedan lämna.

skyffelmördarn
2021-10-29, 23:54
pdFl__NlOpA

PowerFlower
2021-11-01, 22:59
Näää men så konstigt!

Vad kan detta bero på?!

Har den vita snälla svennebanan helt plötsligt på några år blivit en galen mördarmaskin?

Eller det kanske har en annan förklaring? HMM låt mig tänka!

Nä nu ska vi inte vara rasistiska, vi är alla lika värda #!#!!##

PowerFlower
2021-11-02, 01:25

Ja, man kan ju undra VARFÖR internet är "fullt" ? Vad kan orsaken vara? Har det helt plötsligt hamnat massa "SD troll!!" på internet eller kan det vara så, MÖJLIGTVIS, KANSKEEE, att folk ser sig om i samhället och undrar vad fan som pågår?

Suck, sådan nonsens, stollar som du får mig att bara skaka på huvudet, ni vill bara ignorera problemen, täpp för öronen, blunda och sjung "lalalla" så blir det bra sen.

Jävla barnrumpor.

PowerFlower
2021-11-02, 01:28

Mm, visst är det roligt.

Har man hög IQ så har man högre tendens till att ignogrera diverse känslotrams som står i vägen för att se verkligheten som den är.

IQ är starkt kopplat till aggressivt beteende, impulsivitet, våldsamhet etc, här har vi den absolut största anledningen till att "vissa folkgrupper" har en tendens att våldta och mörda något så ofantligt mycket mer än andra, det har inte ett piss med "socioekonomiska faktorer!!" att göra, vilket kommunistisk och marxistisk skitmedia proppat i oss i decennier nu.

"Hjelp jag är fattig jag måste våldta nu!"

40plus
2021-11-02, 07:10

Om man ska vara ärlig så ska man väl också ta upp att dom iq-test som används är till stor del designade för någorlunda utbildade människor i utvecklade länder.

Ett exempel är ett vanligt förekommande test i dessa som är 3 bilder på en geometrisk form, tex en kub, som roteras ett visst antal grader i varje bild och sista bildrutan är tom och där skall man rita i hur kuben ser ut om den vrids så många grader som den gjorts i dom andra bilderna. Detta är ett enkelt test för dom flesta som är uppväxta med lego, datorer, matteundervisning m.m. i moderna miljöer.

Men är man född i en hydda av kobajs på afrikanska slätten och jagar honung och vattenbuffel till middag så har man kanske ingen relation till geometriska former. Då klarar man inte detta testet, men inta pga att man är mindre intelligent utan pga att testet är designat för den moderna människan.

PowerFlower
2021-11-02, 15:10
Om man ska vara ärlig så ska man väl också ta upp att dom iq-test som används är till stor del designade för någorlunda utbildade människor i utvecklade länder.

Ett exempel är ett vanligt förekommande test i dessa som är 3 bilder på en geometrisk form, tex en kub, som roteras ett visst antal grader i varje bild och sista bildrutan är tom och där skall man rita i hur kuben ser ut om den vrids så många grader som den gjorts i dom andra bilderna. Detta är ett enkelt test för dom flesta som är uppväxta med lego, datorer, matteundervisning m.m. i moderna miljöer.

Men är man född i en hydda av kobajs på afrikanska slätten och jagar honung och vattenbuffel till middag så har man kanske ingen relation till geometriska former. Då klarar man inte detta testet, men inta pga att man är mindre intelligent utan pga att testet är designat för den moderna människan.

Och som vanligt vet du inte alls vad du pratar om. Kanske du borde sätta dig in och förstå saker och ting innan du börjar slänga ur dig diverse trams du hört från vänsterfolk.

Fredszky
2021-11-02, 15:15
Och som vanligt vet du inte alls vad du pratar om. Kanske du borde sätta dig in och förstå saker och ting innan du börjar slänga ur dig diverse trams du hört från vänsterfolk.

1. Plasttigers nya konto?
2. Vi är här på forumet för att utbyta idéer och diskutera främst

...och 3. 40plus har en poäng, miljö under uppväxt spelar såklart in i iq. Men jag skulle säga att det som främst begränsar är gener. Inte många somalier som är födda i Sverige som är Harvardmaterial om vi säger så. Dock duktiga på att göra kassa rapvideos och skjuta folk.

Hur många brillianta somalier ser vi gå ut med toppbetyg?

Fast då är det ju det här med socioekonomisk bakgrund, som vänstern tar till. Finns liksom ingen ände på ursäkter.

r3mpuh
2021-11-02, 15:36
Afrika är la kontinenten med högst "ren-DNA%" utav Homo Sapiens? *jorgen* Men jag skulle säga att det som främst begränsar är gener.Precis. Neanderthalare(vita) hade störe hjärnor än Homo Sapiens & var förmodligen, högst troligen också även intelligentare än Homo Sapiens därav.
http://www.bilddump.se/bilder/20211102154150-190.2.130.164.jpg

The math checks out. cofffee

Köttis
2021-11-02, 15:36

Vad är din åsikt om the Flynn effect?

kvarnis
2021-11-02, 15:51
IQ avgörs till största delen av genetiska faktorer (ca 70%.)
Folkgrupper på kallare klimat har utvecklat högre intelligens pga starkare evolutionärt tryck, kyla har krävt planering när det gäller skötsel av boskap, jordbruk etc, så de smartaste och mest samarbetsvilliga fick möjlighet att föröka sig mest.

IQ kan höjas till en viss gräns genom kvalitativ utbildning och att förbättra nutritionen men denna ökning kan inte kompensera för de genetiska försprånget en annan person kanske har.

Fredszky
2021-11-02, 16:04
IQ avgörs till största delen av genetiska faktorer (ca 70%.)
Folkgrupper på kallare klimat har utvecklat högre intelligens pga starkare evolutionärt tryck, kyla har krävt planering när det gäller skötsel av boskap, jordbruk etc, så de smartaste och mest samarbetsvilliga fick möjlighet att föröka sig mest.

IQ kan höjas till en viss gräns genom kvalitativ utbildning och att förbättra nutritionen men denna ökning kan inte kompensera för de genetiska försprånget en annan person kanske har.

Bra skrivet.

Man kan jämföra med bodybuilding.

Alla kan förbättra sig åtminstone lite grann (miljö) men den klart avgörande faktorn om du står på prispallen eller inte är gener. Generna bestämmer maxtaket, utgångsläget och hur snabbt man lägger på muskelmassa.

Tycker det inte skulle vara en sån kontroversiell sak att iq varierar stort mellan etniciteter, eftersom massa andra attribut gör det. Men det passar inte in i narrativet att alla är lika (mycket värda?).

Kineser är viga och har snea ögon.
Kenyaner är smala och uthålliga.
Latinos och italienare är temperamentsfulla.

Inga problem.

Men när man nämner skillnader i iq, ja då är det uppväxt, miljö, socioekonomiska faktorer och allt annat helt plötsligt.

Ladugårdsdörr
2021-11-02, 16:40

Då måste man fråga sig varför inte dessa populationer skaffat sig en relation till geometriska former, flervåningshus eller bokaffärer helt på egen hand? Jag har svårt att tänka mig ett folk med européisk medel-IQ hade fortsatt med att jaga buffel med träspjut, äta farmor när hon dött, äta medlemmar ur grannbyn när man lyckas fånga någon därifrån, bott i kobajshyddor, hoppat lite, inte skaffat sig ett skriftspråk osv. osv. i all evinnerlig tid.

stridis
2021-11-02, 16:48
Afrika är la kontinenten med högst "ren-DNA%" utav Homo Sapiens? *jorgen* Precis. Neanderthalare(vita) hade störe hjärnor än Homo Sapiens & var förmodligen, högst troligen också även intelligentare än Homo Sapiens därav.

De hade större hjärnor men om vi tänker på vilka områden som var större så tänker jag mig en fysiskt begåvad bolltrollare och skarp spjutkastare snarare än en Einstein.

De blev utkonkurrerad av en ras/subart som förökade sig bättre.

Neandertalsgenerna kan råka ut för ett snarlikt öde...

trädgårdsmöbel
2021-11-02, 17:15
De hade större hjärnor men om vi tänker på vilka områden som var större så tänker jag mig en fysiskt begåvad bolltrollare och skarp spjutkastare snarare än en Einstein.

De blev utkonkurrerad av en ras/subart som förökade sig bättre.

Neandertalsgenerna kan råka ut för ett snarlikt öde...

Tydligen så skall de använt spjut mer som en lans än ett kastvapen. Smyga sig nära bytet, och sedan i hög sprinthastighet med full kraft och tyngd ramma bytet med spjutspetsen först. Lite som ett lejon jagar, smyger sig nära och sedan explosivt på. Kanske inte något jag personligen hade velat göra på en ullhårig noshörning eller mammut.

mvh /besserwisser

Intelligentia
2021-11-02, 17:35
Mm, visst är det roligt.

Har man hög IQ så har man högre tendens till att ignogrera diverse känslotrams som står i vägen för att se verkligheten som den är.

IQ är starkt kopplat till aggressivt beteende, impulsivitet, våldsamhet etc, här har vi den absolut största anledningen till att "vissa folkgrupper" har en tendens att våldta och mörda något så ofantligt mycket mer än andra, det har inte ett piss med "socioekonomiska faktorer!!" att göra, vilket kommunistisk och marxistisk skitmedia proppat i oss i decennier nu.

"Hjelp jag är fattig jag måste våldta nu!"

Blandar du inte ihop IQ och EQ nu?
Emotional intelligence (EI) is most often defined as the ability to perceive, use, understand, manage, and handle emotions. People with high emotional intelligence can recognize their own emotions and those of others, use emotional information to guide thinking and behavior, discern between different feelings and label them appropriately, and adjust emotions to adapt to environments.

trädgårdsmöbel
2021-11-02, 17:46
Blandar du inte ihop IQ och EQ nu?

EQ-test har de mest vetenskapliga mätmetoderna och är inte alls ideologiskt vridna.

Brofessorn
2021-11-02, 18:07
EQ-test har de mest vetenskapliga mätmetoderna och är inte alls ideologiskt vridna.

Jag anar en viss sarkasm i ditt meddelande. Är det på grund av mitt höga EQ?

skyffelmördarn
2021-11-02, 18:34
Härligt, härligt men farligt, farligt som Skifs sjöng.

trädgårdsmöbel
2021-11-02, 18:39
Jag anar en viss sarkasm i ditt meddelande. Är det på grund av mitt höga EQ?

Förmågan att identifiera sarkasm tror jag är en annan sak än EQ.

sladdbarn
2021-11-03, 12:07
Men i en ny artikel i tidskriften Intelligence så visar James Flynn att IQ nu minskar i de skandinaviska länderna. Norge, Danmark och Finlands utveckling är påtagligt lika under sent 1900-tal och tidigt 2000-tal. Det handlar om en genomsnittlig förlust på 0,23 IQ-poäng per år sedan 1990-talet
https://fof.se/tidning/2018/2/artikel/intelligensen-sjunker-i-skandinavien

Känns tryggt :smash:

r3mpuh
2021-11-03, 13:46
Men i en ny artikel i tidskriften Intelligence så visar James Flynn att IQ nu minskar i de skandinaviska länderna. Norge, Danmark och Finlands utveckling är påtagligt lika under sent 1900-tal och tidigt 2000-tal. Det handlar om en genomsnittlig förlust på 0,23 IQ-poäng per år sedan 1990-talet
https://fof.se/tidning/2018/2/artikel/intelligensen-sjunker-i-skandinavien

Känns tryggt :smash:Nästan som att något eller någon drar ned genomsnittet.

rvxNsfwyFqw

G.W
2021-11-03, 14:03
Nästan som att något eller någon drar ned genomsnittet.

rvxNsfwyFqw

SD:arna har ju ökat.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/forskare-samband-mellan-lag-utbildning-och-sd-rost/

kvarnis
2021-11-03, 14:57
SD:arna har ju ökat.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/forskare-samband-mellan-lag-utbildning-och-sd-rost/

Fin logik där!
Japan, Kina, Korea, medel-iq över 100.
Extremt rasistisk befolkning, de har väldigt begränsad invandring.

G.W
2021-11-03, 14:59
Fin logik där!
Japan, Kina, Korea, medel-iq över 100.
Extremt rasistisk befolkning, de har väldigt begränsad invandring.

Tänk då hur intelligenta om de inte vore rassister.

Kev88
2021-11-03, 17:42

Med råge, speciellt våldtäkter.

40plus
2021-11-04, 08:12
Med råge, speciellt våldtäkter.

Det kan gå illa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G3OaX9/utreds-for-brott-efter-studie-av-valdtaktsman

Baskagge
2021-11-04, 11:02
Det kan gå illa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G3OaX9/utreds-for-brott-efter-studie-av-valdtaktsman

Låter som brott mot universums universal-axiom allas lika värde.

trädgårdsmöbel
2021-11-04, 18:51

"brott mot lagen om etikprövning." Eeeh, en sådan undersökning hade ju inte fått göras vid en etikprövning (Något jag misstänker är en slags pk-kontroll).

Så det är lite fult att rubricera som det. "Värdegrundsbrott" hade vart en bättre benämning, eller den beprövade "hets mot folkgrupp". Det blir ju som att det antyds att det är bristen på etikprövning som är brottet när det är undersökningen i sig.