handdator

Visa fullständig version : Covidtest hemresa till sverige.

ilikeu
2021-10-25, 21:30
Är det någon som vet om man behöver ha ett antigen/snabbtest för att återvända till sverige efter semester?

Livet
2021-10-25, 21:34
Är det någon som vet om man behöver ha ett antigen/snabbtest för att återvända till sverige efter semester?

Jag behövde inte när jag fick Corona utomlands och skulle åka tillbaka efter att jag isolerat mig ett gäng dagar.

StarkaUlf
2021-10-26, 03:22

Det behövs inte

r1kkie
2021-10-29, 17:17
Om du är svensk medborgare kan du inte bli nekad inträde till landet.

Köttis
2021-10-29, 21:43
Om du är svensk medborgare kan du inte bli nekad inträde till landet.Nej, men du kan bli nekad att kliva på planet om det skulle krävas negativt test.

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk

wintersnowdrift
2021-10-30, 10:01

Ska du mellanlanda? Var noga med att kolla reglerna för transit isf.

Jag var i Canada i februari i år. Personalen på Arlanda ville knappt släppa ut mig ur Sverige och det rådde en allmän domedagsstämning. Vid hemresan (Vancouver-Frankfurt-Stockholm) behövdes inget covid-test. Då var reglerna sådana att man fick mellanlanda inom EU utan negativt covid-test om ens slutdestination var ett annat EU-land (och jag är alltså svensk medborgare).

I juli gjorde jag en liknande resa fast var då först i USA (Illinois), därefter Canada (Toronto) och så slutligen hem via Toronto-Frankfurt-Stockholm. Då hade reglerna hunnit ändras och även om Sverige inte kräver neg covid-test av medborgarna så krävde nu Tyskland att ALLA, även EU-medborgare i transit som kom från ett land utanför EU, hade ett negativt covid-test för öht få kliva på planet i Toronto. Så utan test hade jag blivit strandsatt (var iofs inte dubbelvaccinerad vid detta tillfälle, det kan spela roll nu beroende på varifrån du åker).

För att vara på den säkra sidan: lusläs allt eller ta ett test.

Edit: Jag åker till Österrike om en vecka och har ett vaccinpass, men kommer testa mig ändå innan avresa. Flyger direkt Sthlm-Wien både dit och hem och tänker däremot inte testa mig vid hemresa.

StarkaUlf
2021-10-30, 11:42
Edit: Jag åker till Österrike om en vecka och har ett vaccinpass, men kommer testa mig ändå innan avresa. Flyger direkt Sthlm-Wien både dit och hem och tänker däremot inte testa mig vid hemresa.

Av ren nyfikenhet, varför ska du testa dig innan? Om du är vaccinerad och har covidpasset behövs det ju inte för att åka till Österrike.

r1kkie
2021-10-30, 12:17
Nej, men du kan bli nekad att kliva på planet om det skulle krävas negativt test.

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk

Naturligvis men det har ju inget med Sverige att göra. Beror ju helt på flygbolag och land man reser ifrån vilket inte framgår så då antar jag att det gäller att just komma in i Sverige.

wintersnowdrift
2021-10-30, 16:19
Av ren nyfikenhet, varför ska du testa dig innan? Om du är vaccinerad och har covidpasset behövs det ju inte för att åka till Österrike.

Jag ska på en konferens och de ser gärna att man tagit ett negativt covid-test innan (inget krav men en "rekommendation").

StarkaUlf
2021-10-30, 16:32
Ah okej, då är jag med :)