Visa fullständig version : Pölsa, nyttigt? (E250)
flexosaurus
2021-10-18, 10:47
Pölsa.
Äter två 500grams korvar mamma SCAN`s norrlandspölsa i veckan, gött å smidigt. En hel del protein. Bör innehålla en del näring då ingredienserna sägs bestå av bland annat lever, hjärta och lunga. MEN, det finns alltid ett men...
Pölsan innehåller E250, natriumnitrit. Är det optinojja att välja bort pölsan pga. detta? Jag misstänker att det inte finns något definitivt svar (än)? Det är väl dosen som gör giftet, och det står ju tyvärr inte hur mycket E250 som pölsan innehåller...
meathead
2021-10-18, 11:36
Nån körv med bröd blir det ibland, generellt försöker jag välja bort processade köttvaror.
Frågar du King Grub är det nolltolerans på nitrit.
Frågar du mig så är någon korv pölsa i veckan inga problem. Men då blir det mindre skinka och korv.
Svaret på innehållet är 120 - 200 mg nitrit/ kg. Det är vad som krävs för att hålla tillbaka Clostridium botulinum och andra otäcka matförgiftare.
ingredienserna sägs bestå av bland annat lever, hjärta och lunga.
Sägs bestå av? Menar du att det är hörsägen som står på innehållsdeklarationen?
flexosaurus
2021-10-19, 11:04
Sägs bestå av? Menar du att det är hörsägen som står på innehållsdeklarationen?
Detta säger innehållsdeklarationen:
"
Innehåll
INGREDIENSER: Buljong, nötsenor, KORNGRYN, nötlunga, svål, nöthjärta, nöttalg, grislever, lök, salt, kryddor, konserveringsmedel E250.
"
Ponera att buljong, nötsenor och korngryn är 95% av det totala innehållet. Kan man då säga att pölsan innehåller grislever när mängden kanske är 1%? Vad anser du? Jag vet inte då mängden inte presenteras.
"
Innehåll
INGREDIENSER: Buljong, nötsenor, KORNGRYN, nötlunga, svål, nöthjärta, nöttalg, grislever, lök, salt, kryddor, konserveringsmedel E250.
"
Ponera att buljong, nötsenor och korngryn är 95% av det totala innehållet. Kan man då säga att pölsan innehåller grislever när mängden kanske är 1%? Vad anser du? Jag vet inte då mängden inte presenteras.
Ja det är klart man kan. Annars skulle det ju inte stå med.
Sen hur stor den faktiska procentsatsen är? Ingen aning.
Men att säga att den innehåller det kan man absolut.
flexosaurus
2021-10-19, 11:42
Ja det är klart man kan. Annars skulle det ju inte stå med.
Sen hur stor den faktiska procentsatsen är? Ingen aning.
Men att säga att den innehåller det kan man absolut.
Läs vad jag skrivit igen:
"Bör innehålla en del näring då ingredienserna sägs bestå av bland annat lever, hjärta och lunga".
Om pölsan består av 99% korngryn kan man ju skryta bäst man vill om lever, hjärta och lunga. Förstår du hur jag tänker? Vad för nytta har jag av tex. 10 gram lever i veckan? Då kan jag lika gärna köpa korngryn löst mycket billigare och satsa resterande pengar på annat kött.
"
Innehåll
"
Hade aldrig rört den skiten..
Ser ut som det är väldigt lite av det som faktiskt är bra (som jag skulle vara ut efter om jag åt något sånt) dvs lunga, hjärta, lever..
Köp riktiga organ istället, säkert billigare hos en lokal bonde, godare och mer nyttigt :)
flexosaurus
2021-10-19, 12:27
Hade aldrig rört den skiten..
Ser ut som det är väldigt lite av det som faktiskt är bra (som jag skulle vara ut efter om jag åt något sånt) dvs lunga, hjärta, lever..
Köp riktiga organ istället, säkert billigare hos en lokal bonde, godare och mer nyttigt :)
Lite så har jag också tänkt. Har snabbt experimenterat med tex. kycklinglever, men resultatet har inte blivit tillfredsställande. Men det kanske är dags ändå att gå vidare och tacka adjöss till trotjänaren...
I början skar jag nötlever i små bitar, frös in och tog det som en tablett. Nu är jag van vid det så steker det med bacon, smör och lite vitlök. Då är det fan gott.
StarkaUlf
2021-10-19, 13:29
Lever är sá jävla gott *drool* Finns nästan inget som slár leverbiff.
Läs vad jag skrivit igen:
"Bör innehålla en del näring då ingredienserna sägs bestå av bland annat lever, hjärta och lunga".
Om pölsan består av 99% korngryn kan man ju skryta bäst man vill om lever, hjärta och lunga. Förstår du hur jag tänker? Vad för nytta har jag av tex. 10 gram lever i veckan? Då kan jag lika gärna köpa korngryn löst mycket billigare och satsa resterande pengar på annat kött.
Absolut. men då troligen ingen här är professionell Pölsatillverkare så är en fråga som detta kanske bättre riktad till en tillverkare?
Det är ju rätt lätt att dra ett mail till en eller ett par företag och fråga om de har något ungefärligt värde för procentsatserna.
Generellt så är väl inte innehållsförteckningen på livsmedel till för att "skryta om innehållet". Det är en lagstadgad plikt att informera om. Och företagen gör (oftast) det i den utsträckning som krävs av dem, varken mer eller mindre.
Skryt brukar vara på andra ställen på förpackningen. Nu har jag varken kikat på eller köpt pölsa, så jag vet inte hur mycket de marknadsför produkten med just inälvsargumentet.
Har många gånger frågat företag liknande saker och nästan alltid fått svar.
De enda som jag kommer på som rent ut vägrat svara på frågorna var Ahlgrens när jag frågade om deras bilar verkligen hade olika smak =)
Googlade lite snabbt och fann denna
https://www.natmat.se/produkt/polsa-500g-delsbo-charkuteri-id_p_7350019990605
Verkar ju inte som om korngryn är den huvudsakliga ingrediensen i detta fall.
Proteinkvaliteten borde vara låg, om inte usel. Korngryn och organ med stor andel bindväv. Behöver kompletteras med ett fullvärdigt protein som mjölk eller rent kött.
flexosaurus
2021-10-19, 14:59
Proteinkvaliteten borde vara låg, om inte usel. Korngryn och organ med stor andel bindväv. Behöver kompletteras med ett fullvärdigt protein som mjölk eller rent kött.
Tackar för input. Jag skippar pölsan i förmån för annat
flexosaurus
2021-10-19, 15:02
I början skar jag nötlever i små bitar, frös in och tog det som en tablett. Nu är jag van vid det så steker det med bacon, smör och lite vitlök. Då är det fan gott.
För hardcore för mig, önskar jag var man nog.
EnergiÖverskott
2021-10-19, 18:10
Fortfarande bara animalisk föda? Fungerar det fortfarande bra för dig?
Fortfarande bara animalisk föda? Fungerar det fortfarande bra för dig?
Har tagit in lite grönsaker och bär som funkar för mig men det är i rätt små mängder. Säg en näve blåbär 2 ggr i veckan kanske och någon avokado i månaden. Sen har jag fortfarande lite kokosfett i kaffet, så helt analstrikt är jag ej.
Men ja, det funkar ypperligt för mig. Brukar bli ett 4-5h ätfönster om dagen. Min ulcerös kolit är som bortblåst, mindre bf än när jag deffade på "vanlig kost" back in the days. En väldigt jämn energi under hela dagen, inga spikes alls.
Hud, tänder blivit bättre. Bränner mig aldrig i solen och har aldrig krämat mig med solkräm. Men kan vara ute i solen i timmar, inga problem.
Har haft några "fuskdagar" under tiden och då märkt att jag mår mycket sämre, går inte att äta en ruta choklad utan blir som en riktig jonkare och går igenom varenda skåp för att få mer. Så det är inte för mig helt enkelt. Extremt ovärt att fuska.
Har egentligen inga cons med det, i början var det väl lite tråkigt och rent sagt svårt att trycka i sig ett kg färs rakt upp å ner med bara salt. Men nu varierar jag mer och man vänjer sig. Värt att må bra för att inte få nån minuts nöje i munnen. För mig iaf !
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.