handdator

Visa fullständig version : Frågor till er som som köpt hus/radhus

xcv
2021-10-17, 19:19
Hur vågar man??

Har bott i lägenhet hela livet, men har nu kommit till en punkt där jag kollar på att flytta till hus/parhus/radhus.

Det är oerhört mycket som lockar med detta, men det är också jävligt mycket som känns läskigt.

Primärt är det såklart att man ska köpa ett hus, och kort därefter så visar sig något otroligt dyrt problem; Taket måste bytas, fuktskador, syllstockarna är ruttna, termiter eller vafan som helst. Har ingen erfarenhet av sånt här, men mitt intryck är att såna saker kan kosta flera 100 k.

Är en ansvarsfull person ekonomiskt, förstår såklart att man måste ha en buffert för oförutsedda kostnader, och det är väl en sak om man måste byta något för 20k, men något HELT annat om det uppstår en oväntad kostnad på 200k tex.

Frågor:

1. Hur garderar man sig i största mån möjligt?

2. Om man gör en egen besiktning, vilket verkar kosta typ 7k, när sker den? Antar att det måste vara innan kontraktsskrivning, men man vill ju inte göra det om nån annan fortfarande kan bjuda över?

3. Vad täcker ens försäkringar, kan försäkringsbolaget hjälpa en om såna här saker händer?

Alla andra åsikter/tips/råd/kloka ord uppskattas också. Ni som gått igenom detta, är ni glada över att ni flyttade till hus? Vad önskar ni att ni visste när ni köpte?

rooz
2021-10-17, 19:41
Börja med att läsa det här
https://bostadsjuristerna.se/kopa-hus-de-10-vanligaste-misstagen/

Du brukar få en tidsperiod ( Jag hade två veckor) att göra egen besiktning. Min besiktningsman spenderade nästan tre gånger så lång tid att undersöka huset som säljarens (mäklarens) besiktningsman hade gjort. Slutade ändå med ca 80K i elarbeten första året:d

Jag hade en släkting som (extremt kritiskt ska jag tillägga) läste alla besiktningsprotokoll jag skickade. Jag undvek saker som källare och nybyggda hus (2000- talet & framåt). Även objekt där det fanns saker som dränering & tak (vilket oftast framgår i besiktningsprotokoll) gick bort.

Beemel
2021-10-17, 19:44
Hur vågar man??

Har bott i lägenhet hela livet, men har nu kommit till en punkt där jag kollar på att flytta till hus/parhus/radhus.

Det är oerhört mycket som lockar med detta, men det är också jävligt mycket som känns läskigt.

Primärt är det såklart att man ska köpa ett hus, och kort därefter så visar sig något otroligt dyrt problem; Taket måste bytas, fuktskador, syllstockarna är ruttna, termiter eller vafan som helst. Har ingen erfarenhet av sånt här, men mitt intryck är att såna saker kan kosta flera 100 k.

Är en ansvarsfull person ekonomiskt, förstår såklart att man måste ha en buffert för oförutsedda kostnader, och det är väl en sak om man måste byta något för 20k, men något HELT annat om det uppstår en oväntad kostnad på 200k tex.

Frågor:

2. Om man gör en egen besiktning, vilket verkar kosta typ 7k, när sker den? Antar att det måste vara innan kontraktsskrivning, men man vill ju inte göra det om nån annan fortfarande kan bjuda över?

3. Vad täcker ens försäkringar, kan försäkringsbolaget hjälpa en om såna här saker händer?

Alla andra åsikter/tips/råd/kloka ord uppskattas också. Ni som gått igenom detta, är ni glada över att ni flyttade till hus? Vad önskar ni att ni visste när ni köpte?

Huset är den bästa investering jag gjort. Över 200% värdeökning på 6 år.

1. En bra försäkring och en halv miljon ish på sparkontot har räckt bra än så länge. Har dragit in fiber. Bytt värme, bytt garagetak. Bytt alla fönster samt renoverat alla rum utom 2 och har fortfarande 300k på kontot.

2. Gjorde endast en egen besiktning av avloppsrören. Resten litade jag på föregående ägares (mäklarens) besiktningsprotokoll).

3. Försäkringsbolaget har täckt stora delar av både värmepanna och en del vitvaror. Med försäkringsbolag handlar det bara om att inte ta ett Nej :-).

Vi (jag och frun) är nöjda. Men ser detta beonde mest som en steppingstone. Ska renovera badrum och kök sen bo här 2-3 år. Sen ska vi hitta nästa boende (större tomt, närmare vatten)
Det bästa man kan göra är att inte måla upp katastrofscenarion innan. Då
slutar det i värsta fall med att man sitter i en lägenhet resten av livet.

Ett Orm
2021-10-17, 19:44
Hur vågar man??

Frågor:

Jag tycker tveklöst det är värt det, även om jag sprang på en nit som nära nog kostade mig vettet men som tur var bara kostade några hundra tusen..
Det är jäkligt skönt att ha sitt eget och en egen tomt att gå ut på och strosa runt.
Men det är en del jobb och kostnader, särskilt om man är typen som tävlar med grannar och bygger för andra.

Vad införstådd med vad du köper och vad som Du tycker är viktigt skulle jag nog säga.
Är garage viktigt? Altan? Källare, Stor tomt? Många rum osv. Vissa saker är svårare och dyrare än andra att lösa i efterhand.

En genomgående besiktning är viktigt, att få nått för dolda fel är inget man bör räkna med.
Den gör du när budgivningen är klar men innan papperna är skrivna.

Kom ihåg att vara beredd på att avbryta affären om de hittar stora saker som fukt, felkonstruktion eller svamp om inte säljaren vill gå ner avsevärt.
Det är om de hittar något som gör att du avbryter som besiktningen varit till störst nytta.

Att slippa göra stora ingrepp är jäkligt skönt att slippa faktiskt och det drar iväg snabbt med pengar - särskilt om man inte är händigt, eller rättare sagt driftig, själv eller har hjälp.

Beemel
2021-10-17, 19:45
Börja med att läsa det här
https://bostadsjuristerna.se/kopa-hus-de-10-vanligaste-misstagen/

Du brukar få en tidsperiod ( Jag hade två veckor) att göra egen besiktning. Min besiktningsman spenderade nästan tre gånger så lång tid att undersöka huset som säljarens (mäklarens) besiktningsman hade gjort. Slutade ändå med ca 80K i elarbeten första året:d

Jag hade en släkting som (extremt kritiskt ska jag tillägga) läste alla besiktningsprotokoll jag skickade. Jag undvek saker som källare och nybyggda hus (2000- talet & framåt). Även objekt där det fanns saker som dränering & tak (vilket oftast framgår i besiktningsprotokoll) gick bort.

Hur fick du veta hur lång tid säljarens besiktningsman tog på
sig?

rooz
2021-10-17, 19:56
Hur fick du veta hur lång tid säljarens besiktningsman tog på
sig?

Säljarna var med vid vår besiktning och tycket det tog lite lång tid då deras besiktningsman hade vart betydligt kvickare.(Vi höll på mellan 13-18).

berserken
2021-10-17, 20:04
Man ska inte lita blint på besiktiktningsmän och man får stå för kostnaden själv om de godkänt något allvarligt fel

Ett Orm
2021-10-17, 20:47
Man ska inte lita blint på besiktiktningsmän och man får stå för kostnaden själv om de godkänt något allvarligt fel

Deras uppdrag är inte att godkänna något utan att upplysa, har de missat något de borde sett så kan de mycket väl komma att behöva stå ev kostnader.

lanzal
2021-10-17, 21:08
Ingen aning om var du bor men vi ska bygga ett hus istället. Vi har köpt en tomt och kommer bygga med LB-hus, då känns det mer "säkert" att saker inte blir fel på samma sätt. Undersök hur möjligheterna ser ut där du bor och kolla vad tomter kostar. För referens:

Vi köper en tomt för 800k, själva huset inklusive carport+garage+markarbete kostar oss ungefär 4,7 miljoner totalt. Vi ska bygga ett sånt här (https://www.lbhus.se/vara-hus/lb-optimal-143/)hus.

edit: totalentrepenad alltså, vi behöver inte göra saker.

lanzal
2021-10-17, 21:35
Kan inte ändra tidigare inlägg, allt som allt 4,7 miljoner alltså, inklusive tomten som kostar 800k

Dreas
2021-10-17, 22:06
Ingen aning om var du bor men vi ska bygga ett hus istället. Vi har köpt en tomt och kommer bygga med LB-hus, då känns det mer "säkert" att saker inte blir fel på samma sätt. Undersök hur möjligheterna ser ut där du bor och kolla vad tomter kostar. För referens:

Vi köper en tomt för 800k, själva huset inklusive carport+garage+markarbete kostar oss ungefär 4,7 miljoner totalt. Vi ska bygga ett sånt här (https://www.lbhus.se/vara-hus/lb-optimal-143/)hus.

edit: totalentrepenad alltså, vi behöver inte göra saker.
Ett tips är att göra klart allt ni kan ute, låna upp och få klart allt. Tips från en som precis byggt. Skönt med nyckelfärdigt samtidigt får man vara beredd på att standarden är på den nivån man köper hus för. Var 5h från att skriva på för deras 178 så inget ont om LB-hus. 70% av husen i vårt område är LB. Grannarna har den 143an.

Stella 147 tror jag det hette från Trivselhus med snarlik planlösning och pris som det ni tittar(skrivit?) på?

Till ts: Ta klivet, du lär dig saker och utvecklas på resan. Skönt att ha något eget att sköta om, inom rimliga gränser. Du har försäkringar för dolda fel och dina mardrömsscenarion är de flesta sådana. Ska du köpa tomt och bygga, gör klart allt och ta i vid kalkylen för övriga kostnader. Inne på hus nr3. Jag har växt upp i hus med sunda föräldrar så jag hade rätt bra koll. Man lär sig löpande när saker går sönder. Ha koll på uppvärmningen kanske är något. En luftluftvärmepump för kyla är guld som exempel.

Rooz: Varför inga nya hus? Tätare, mindre risk för fuktproblem som de från mitten av 80-2000 med hålig plast som aldrig tätades mm :)

Hemi
2021-10-18, 01:44
Hur vågar man??

Frågor:

Jag kan säga att jag hellre äger två kvadratmeter som det kan läggas en bottenplatta på som är min, än betalar hyra till någon slumlord igen.

Langster
2021-10-18, 04:20
Köpa nytt, eller som tidigare nämnts - bygga själv, kan ju vara alternativ då man får vissa garantier och så är det ju väldigt fräscht.
Men nyproduktion har sina nackdelar också förstås. Ibland när vi var nyinflyttade önskade man nästan att man köpt något gammalt och inbott faktiskt. Inga stora grejer, men det är mer man måste fixa själv, både inne och ute. Är man en typisk lägenhetsmänniska som inte är händig/har "gröna fingrar" osv så kan det kännas som att det är lite väl mycket att fixa med.

Att ha hus är lite som att ha båt, man bör vara intresserad av att fixa lite med dem också, inte bara tycka att det är najs att bo där. Om man inte har råd att anlita snickare, trädgårdsmästare, takläggare, städare osv, förstås.

rooz
2021-10-18, 05:32
Rooz: Varför inga nya hus? Tätare, mindre risk för fuktproblem som de från mitten av 80-2000 med hålig plast som aldrig tätades mm :)

För många objekt där det hade slarvats och fuskats i byggnationen och dokumentation saknades på en hel del arbeten. Billiga lösningar med fräscht utseende.

Och att alla nyckelhusen saknar själ och charm borde vara nog med anledning.

Jeneric
2021-10-18, 05:54
Mitt tips är att ha relativt låg belåningsgrad så att man kan utöka bostadslånet för sådana saker som takomläggning och dylikt. Jag lyckades göra ett bostadsklipp på min lägenhet i Stockholm (sålde för dubbla av vad jag köpte) som jag gick in med i huset så att jag ligger relativt nära 50% belåning.

Att gå in i hus med maxbelåning känns som risky business.

Dreas
2021-10-18, 05:57
För många objekt där det hade slarvats och fuskats i byggnationen och dokumentation saknades på en hel del arbeten. Billiga lösningar med fräscht utseende.

Och att alla nyckelhusen saknar själ och charm borde vara nog med anledning.Ah, valida argument. Fördelen med att ha byggt med svenska hantverkare med fokus på husbygge: Inte så mycket slarv.

Har en firma inne nu som gör stenläggningen och de har även byggt enstaka hus. Jag hade fått spel med tanke på lösningarna jag ser bara med stenläggningen…

Zrob
2021-10-18, 06:16
En bra husbesiktning är ett måste, före köpet! Då hittar dom ev brister och man vet vad man har att vänta sig och ev pruta på priset.
Vi köpte vår villa (byggd 1982) för 10år sedan och allt såg jättebra ut och var rejält och välbyggt enligt bes,mannen och det verkar stämma, har inte behövt renovera/laga något märkvärdigt förutom sånt vi gjord för att vi tyckte det var kul eller snyggare. Har fått byta luft/luft värme pump i sommras (30tkr) och målat om solsidans yttervägg. Sen har vi själva isolerat garaget, byggt ut altanerna, kapat bort 3 träd och byggt ett förråd.

Bygga/köpa nytt låter ju fint, men är inte "guld å gröna skogar", många nybyggen är fusk jobb. Farsan är gammal byggare och var med när vi först kollade på ett par hus, han skrattade åt kvaliten och alla genvägar som tagits på dom husen, ena var Älvsbyhus kommer jag ihåg.
Sen är det oftast så att nybbyggen sätter sig med åren och då händer det saker. En kompis lät bygga nytt och efter ca 5år fick dom renovera ytskickten i minst hälften av rummen pga väggarna spruckit i hörnen, även ett av badrummet - dyrt. Ändå var dom noga när dom valde tillverkare och tog något finskt, för att dom skulle vara bra.

Dreas
2021-10-18, 07:54
Att bygga hus är absolut inte lugnt och rofyllt utan utmaningar. Väljer man en etablerad husbyggare och köper deras lösningar har du ju gjort det du behöver inne till stor del. Mitt tips är nog att om pengarna finns gå till en trädgårdsarkitekt och sen lösa det mesta innan man flyttar in. Vi fixade altan, gräsmatta mm själva och med två små barn och sen hund som drar in grus vill man mest få allt klart.

Hade jag fått göra om det igen hade jag nog även bett dom gräva ut för pool och gjutit platta när de ändå grävde och hade betongbil här. Dyrt då men i efterhand blir det inte billigare…

Ett tips till är Gardenas bevattningssystem med eller utan automatik. Rätt skönt att kunna vattna häcken underifrån utan att det syns vid en tid jag själv kan styra.

Snubben
2021-10-18, 08:12
Mitt tips är att ha relativt låg belåningsgrad så att man kan utöka bostadslånet för sådana saker som takomläggning och dylikt. Jag lyckades göra ett bostadsklipp på min lägenhet i Stockholm (sålde för dubbla av vad jag köpte) som jag gick in med i huset så att jag ligger relativt nära 50% belåning.

Att gå in i hus med maxbelåning känns som risky business.

+1 på detta. Så in i norden.

Även om det är najs med superflashight och alla värsta superdetaljer så är det _alltid_ korkat att blåna sig upp till nock. Ha ett utrymme för du vet aldrig vad som händer, ha utrymme så du frigör kassaflöde till sparande eller mer maortering. Frigör utrymme för att kunna spara och hantera renoveringar genom att betala istället för att belåna.

Har så många i min umgängeskrets (2 st med 40-60 i ink + 2-3 barn) som maxar, verkligen maxar sin belåningsgrad. 85% på allt rakt genom, räntan kommer aldrig stiga, varför spara när man enkelt kan belåna sig, "försäkringen" täcker allt. Sen räknar man kallt att man får tillbaka allt när man säljer till pensionen. Så må det vara men galet risky. Räcker med att räntan stiger 0,5% och man rör fastighetsskatten så blir det svettigt för dessa.. Men då räknar man kallt med att man kan sälja och köpa billigare.

Hur som, det viktigaste är att man har koll på sin ekonomi, att man sparar för oförutsedda utgifter men även det som komma skall.

Att bygga hus är absolut inte lugnt och rofyllt utan utmaningar. Väljer man en etablerad husbyggare och köper deras lösningar har du ju gjort det du behöver inne till stor del. Mitt tips är nog att om pengarna finns gå till en trädgårdsarkitekt och sen lösa det mesta innan man flyttar in. Vi fixade altan, gräsmatta mm själva och med två små barn och sen hund som drar in grus vill man mest få allt klart.

Hade jag fått göra om det igen hade jag nog även bett dom gräva ut för pool och gjutit platta när de ändå grävde och hade betongbil här. Dyrt då men i efterhand blir det inte billigare…

Ett tips till är Gardenas bevattningssystem med eller utan automatik. Rätt skönt att kunna vattna häcken underifrån utan att det syns vid en tid jag själv kan styra.

Om man vill ha en bra trädgård så är det inte dumt att gör ainvesteringar i dessa prylar. Oftast kostader det någonstans mellan 2000-5000 för att få till vettig bevattning så gräsmatta, rabatter mm. håller sig frächt. Kombinera detta med en robotgräsklippare så kommer man få en bra trädgård/gräsmatta som man inte direkt behöver engagera sig i, möjligen lite gräsfrön någon gång varje år och någon rensning, men då slipper man klippa varje vecka under sommaren, bvetknna varannan dag under sommaren etc. Så himla värt det..

Uncle Joe
2021-10-18, 08:17
Köpa hus verkar vara en riktig djungel. Sugen på hus ibland men allt merjobb och kostnader avskräcker verkligen.

Paper
2021-10-18, 08:21
Om jag skulle ge något råd utifrån vår erfarenhet så är det vikten att lägga pengarna på egen besiktning oavsett om det finns besiktning eller inte sedan tidigare. -> Undersökningsplikt.

Det räddade oss när vi skulle renovera ett badrum och insåg att det var en stor vattenläcka som vi kunde påvisa att vi inte vetat om när vi köpte huset då vi hade gjort en egen besiktning.

Pepz
2021-10-18, 08:29
Hur vågar man??

?

Är i samma sits.

Skitläskigt.
hittade dessutom ett hus i drömläget, men i princip allt behövs renoveras...

BridgeMountain
2021-10-18, 09:11
Köpte villa för 3,5 år sedan. Ångrar som fan att jag inte köpte ännu tidigare.
Gjorde ingen besiktning eller någonting alls. Var på visning en gång bara sedan la jag bud.

Utan tvekan ett av mina bästa val jag gjort i livet. Helt sjukt underbart med eget hus. Orka sitta i en skabbig hyreslägenhet och bara skicka ut pengar i tomma intet.
Fan deprimerande som fan.
Samt att min nuvarande amortering & ränta motsvarar ca 1/3 del av hyran jag hade på lägenheten.

Har gjort all renovering själv. Byggt ett 52 kvm stort, isolerat vidbyggt garage, installerat FTX ventilation, byggt trädäck, bytt all ytterpanel, stensatt framsidan osv osv.
Sedan ska även köket renoveras och badrum, men det får bli när det blir.

Nu sitter jag ju bara här o svamlar och kommer knappt ihåg vad frågeställningen va.
Men jag tror de bästa råden när det gäller husköp är;
1.) Se till ha ordentlig buffert för oförutsedda utgifter.
2.) Om inte kunskapen finns - Skaffa en egen besiktningsman
3.) Tänk igenom noga hur mycket du kan/vill renovera. Det är nog lätt att man tar vatten över huvudet. Minns själv när jag höll på med garaget att fy faan vad trött man var på det emellanåt. Allting tar verkligen 5 ggr längre tid än man räknar med.

Sedan mitt absolut bästa tips när det gäller renovering är;
Se för jävelen till att allt är rakt på alla håll o kanter. Överdriv användandet av vattenpass.
Lärde mig ganska fort att fy fan vad det drar med sig elände om saker inte är raka. :D

Stuffer
2021-10-18, 09:45
Det mesta har sagts i tråden redan:

1) Besiktiga!

2) Ha en buffert och/eller sikta på att ha en låg belåningsgrad så kan även lån användas som buffert.

3) Ha en bra försäkring så sover du bättre om natten.
Lägg tid på att läsa på om omfattningen i de olika konkurrenternas försäkringar. Kika också på de olika tilläggsförsäkringar som finns.
Jag bor i Gävle där många drabbades av skyfallet/översvämningar nu i höstas. Då märker man hur viktigt det är att ha bra försäkringar som även täcker det oväntade. Många hade väl omhändertagna hus med omdränerade källare och så men det hjälpte föga när det började spruta bakvägen ur avloppssystemen.

svag74
2021-10-18, 10:02
Hur dyrt är det att bo i ett litet hus då, på 3-4 rum, jämfört med motsvarande BR?
Blir det inte mycket dyrare med alla småutgifter som kommer på köpet?
Lån behöver man ju inte räkna in för det har man ju (eller inte) i bägge boendeformerna.

Kan tänka mig att man tycker det är mycket billigare med hus för man ser inte den stora "hyran" varje månad, och så tänker man inte på att det är lite värme här, lite vatten där, lite sophämtning där, nån extra skatt där, högre försäkring o.s.v.

Eller så är det faktiskt billigare med hus helt enkelt :D

rooz
2021-10-18, 10:17
Hur dyrt är det att bo i ett litet hus då, på 3-4 rum, jämfört med motsvarande BR?
Blir det inte mycket dyrare med alla småutgifter som kommer på köpet?
Lån behöver man ju inte räkna in för det har man ju (eller inte) i bägge boendeformerna.

Kan tänka mig att man tycker det är mycket billigare med hus för man ser inte den stora "hyran" varje månad, och så tänker man inte på att det är lite värme här, lite vatten där, lite sophämtning där, nån extra skatt där, högre försäkring o.s.v.

Eller så är det faktiskt billigare med hus helt enkelt :D
Uppvärmning & el kommer kosta dig mer i huset. Elen i lägenheten kostade typ gratis.

Lägenheten kostade 3400 i månaden (avgift till föreningen + parkering). Stora skillnaden är antalet timmar du själv kommer behöva lägga ned på ditt boende.

Uncle Joe
2021-10-18, 10:22
Kan tänka mig att andra hobbies man har får stryka på foten om man skaffar hus. Huset blir ens nya livslånga hobby typ?

Mats J
2021-10-18, 10:47
Kan tänka mig att andra hobbies man har får stryka på foten om man skaffar hus. Huset blir ens nya livslånga hobby typ?

Vi köpte hus för 2 år sedan, renoveringsobjekt, vilket vi nu har renoverat invändigt (själva). Vi har 2 barn med aktiviteter 1-4 ggr per kväll var och hund dessutom. Ändå hann vi med träna 4-5 ggr/veckan och skärmtid på ca 4-5 timmar per dag så tycker det inte tog precis all tid. Dock står renovering oss i halsen nu och totalt slitna och trötta men tycker inte det är speciellt många måsten med hus i vardagen, visst finns det ALLTID saker att göra och ta tag i men är ju sällan det är måsten och akut. Då och då råkar man ju ut för sånt tex i vintras då snön drog med sig hela skorstenen från taket, blev ju jävligt och strul att stå mitt i vintern och försöka få till och just då kan man ju önska att man bodde i lägenhet. Sedan är det väl inte alltid så kul att behöva skotta 1 timme innan jobbet och 1 timme när du kommer hem igen eller försöka fixa snöslunga/gräsklippare etc som strular.

ispåse
2021-10-18, 10:50
Jag flyttade från villa till parhus i en förening och det bästa jag gjort för nattsömnen.

Nu har ju hus massa fördelar mot vissa bostadsrätter men att hitta en bostadsrätt lite utanför med bra läge och relativt stor trädgård med möjlighet att skärma av var lite the same shit som huset tycker jag faktiskt. Inte världens enklaste att hitta med de kraven jag hade men nu bor jag tillslut här och sover gott.

Annars var enda lösningen för min del iaf att ha en jävla buffert så man visste allt kunde betalas vad än kunde hända. Alternativt ha möjligheten att kunna låna till det men båda delarna sket sig då jag blev ensamstående så även om jag kunnat bo kvar utan problem kändes det inte säkert längre.

Mats J
2021-10-18, 11:00
Kan väl tillägga att jag är totalt likgiltig inför saker som kan hända med hus, bil etc. lämnar ofta bilen olåst med nyckeln i eller dörren olåst till huset, utgår från att det inte är någon fara. Osäker vad vi har för försäkring samt avtal kring lån/el/vatten och inte heller har vi någon direkt buffert men inget jag ens lägger en tanke på att det kan hända något, utan har inställningen "det tar jag då, löser väl sig på något sätt", är man en orolig typ kanske inte hus är optimalt

Dreas
2021-10-18, 11:02
För vår del var hus 1 billigare än lägenhet i det man märkte månad till månad. Direktverkande el + kamin och luft/luft. 1200kw/h i månaden i snitt. Försäkring och ränta på under 2 mille i lån. Var väl med amortering ca 6000kr inkl amortering. En lägenhet värd namnet hade kostat oss mer med avgift, lån och amortering. Då även mindre än huset med sämre förutsättningar.

Nu har vi dubblat lånen men har två fräscha stabila bilar och ett nybyggt hus + gäststuga där värdet på huset är 50-60% upp från lånen. Ser man vad lägenheter i närområdet kostar så skulle en lägenhet på 80-110kvm ge en avgift på 4500-7000kr, det är i närheten av ränta + amortering, iaf det högre spannet.

rooz
2021-10-18, 13:31

Beror lite på hur du är lagd. Min far hade knappt andra hobbies än att snickra på husen, inte ovanligt att han jobbade längre dagar på semestern för att få klart te.x garaget. Hade han betalat för alla dom timmarna hade det kostat några miljoner i bara arbete.

Jag gör bara lättare saker själv. Mestadels blir det ofta för att jag inte ids kontakta någon*popcorn*

Jeneric
2021-10-18, 14:03

Ja, ska man ha en villa på en tomt ska man nog dels vara extremt händig samt villig att plöja ned avsevärd tid på huset.

Själv är jag både lat och generellt ohändig, så radhus blev lagom.

Beemel
2021-10-18, 14:24
Gällande ekonomi så betalar jag drygt 800 mer i månaden (snitt) än vad jag gjorde när jag bodde i lägenhet (och då har jag ju ändå 3 rum mer, tomt och garage nu vilket jag inte hade förut).
En del av det är också amorteringen som åtminstone jag ser som att jag betalar till mig själv och som ett "sparande". Räknar jag bort den från "utgift" så är det mycket billigare boende nu.
Har även fram till nyligen har haft ganska dålig bunden ränta, men som nu bundits om i ett bättre läge (0,4% lägre ränta, från 1,59% till 1,19%)

Sen har som tidigare nämnt värdet på fastigheten fördubblats vilket gör att jag inte har särskilt hög belåningsgrad heller vilket ju är trevligt i sig.

Den ekonomiska aspekten av att äga sitt boende tycker jag bara har fördelar.
Sen är det ju vardagslyx att kunna parkera 2 meter från dörren när man ska bära in matkassar och det hällregnar. =)

Beemel
2021-10-18, 14:29
Beror lite på hur du är lagd. Min far hade knappt andra hobbies än att snickra på husen, inte ovanligt att han jobbade längre dagar på semestern för att få klart te.x garaget. Hade han betalat för alla dom timmarna hade det kostat några miljoner i bara arbete.

Jag gör bara lättare saker själv. Mestadels blir det ofta för att jag inte ids kontakta någon*popcorn*

Jag gör allt invändigt estetiskt själv (måla, tapetsera, lägga golv (ej våtrum) etc själv. Betalar för elektriker/vvs/takläggare/våtrum o.s.v.

Skulle om jag kunde/fick gärna mecka med en del av det senare sakerna själv, men väljer att få certifikat på grejerna från ordentliga hantverkare så det blir fackmannamässigt gjort.
Elen skulle jag absolut kunna fixa själv i.o.m. att jag varit med farsan under större delen av uppväxten och fixat med sånt (då han var elektriker) så jag tycker mig ha tillräckligt bra koll på det. Men låter ändå bli utav dels respekt för elektrikeryrket samt att jag faktiskt inte har officiell behörighet.

Uncle Joe
2021-10-18, 14:54
Ja, ska man ha en villa på en tomt ska man nog dels vara extremt händig samt villig att plöja ned avsevärd tid på huset.

Själv är jag både lat och generellt ohändig, så radhus blev lagom.

Kräver radhus mindre uppmärksamhet än fristående villor?

Uncle Joe
2021-10-18, 14:55

Ja det är just det jag menar. Dedikation till 200 procent och djupa fickor. Man kanske lär sig att gilla det.

Beemel
2021-10-18, 14:57

En till två väggar färre som utsätts för väder och vind =)=)

Uncle Joe
2021-10-18, 14:58
Vi köpte hus för 2 år sedan, renoveringsobjekt, vilket vi nu har renoverat invändigt (själva). Vi har 2 barn med aktiviteter 1-4 ggr per kväll var och hund dessutom. Ändå hann vi med träna 4-5 ggr/veckan och skärmtid på ca 4-5 timmar per dag så tycker det inte tog precis all tid. Dock står renovering oss i halsen nu och totalt slitna och trötta men tycker inte det är speciellt många måsten med hus i vardagen, visst finns det ALLTID saker att göra och ta tag i men är ju sällan det är måsten och akut. Då och då råkar man ju ut för sånt tex i vintras då snön drog med sig hela skorstenen från taket, blev ju jävligt och strul att stå mitt i vintern och försöka få till och just då kan man ju önska att man bodde i lägenhet. Sedan är det väl inte alltid så kul att behöva skotta 1 timme innan jobbet och 1 timme när du kommer hem igen eller försöka fixa snöslunga/gräsklippare etc som strular.

Handlar kanske mkt om att begränsa sig också. Att flytta fram eller skippa projekt som inte är nödvändiga.
Tänkte just fråga hur ni får ihop hushobbyn med bro split hehe

Pepz
2021-10-18, 15:51
kostnader i sthlm är ju sjuka..

jag bor lgh som är värderad till 4,8-5,5mkr där avgiften är skyhög (7tkr +)
Hyresrätt med likvärdig yta och standard kostar ca 13-14tkr i månaden.
De hus vi tittar på ligger på mellan 7-8mkr.

Och alla hus i området vi tittar på har fuktproblem eftersom de är byggda 1940-1970 med källare.
skitläskigt att köpa nått

BridgeMountain
2021-10-18, 16:13

Och alla hus i området vi tittar på har fuktproblem eftersom de är byggda 1940-1970 med källare.

Lägg även till problemen med ingjutna tryckimpade syllar *popcorn*

Hemi
2021-10-19, 01:34

Det beror på hur man ser det. Så länge som området klarar sig som ett modernt rikare bostadsområde så.

Blir det däremot yttre problem och tänker bränder, skadedjur, parasitdjur, oljud från grannarna samt andra saker grannarna håller på med som man inte kan kontrollera själv så kan det bli tvärtom.

Hemi
2021-10-19, 02:50

Har sett mycket sånt i Sverige där de flesta hus är riktigt stora och flådiga och beroende av täthet, vattenskyddat och värme etc. Jag frågar mig vad de fått ut av det när de sedan säljer allt i någon skilsmässa.

Fast det är väl som med bil eller häst, meckar man med den själv, vattnar man hästen själv, eller har man anställda som gör det? Vilken bil köper man? Vilken ryttare är man? Samt vad för inkomst har man?

Fast man kan ligga lägre men ändå göra det enklaste själv. Jag är fattig och bor i ett gammalt hus som satt sig lite snett i marken under ett århundrade men så är det för alla omkring och kostnaderna och kraven är små. Meckandet enkelt. Alla hjälper varandra.

I UK börjar det knaka i överklassens fogar. De gammelrika flyttar ut ur sina slott och mansions då de sakta faller i hop och de kan inte ta hand om dem pga fruktansvärda kostnader och deras karriärer är inte av samma slag som deras förfäders, och slotten stod då fortfarande stadigt.

Self made folk har det då lättare då de är i klättrande karriär och kan köpa och bygga vad de vill. Kör dyra bilar som speciella märkesgarage kan fixa åt dem.

Vinter
2021-10-19, 03:13

Jag hade kikat på hus i städer som ligger ut med SJ sträckan söder och norr om Stockholm. Vissa ställen är halva priset jämfört med Stockholm, med en 30-45min pendling sträcka med tåg till centrala Stockholm.

Men vad vet jag, min plan är att flytta från landet. Bostadskostnaderna är en stor bov i dramat.

Pepz
2021-10-19, 07:05
Jag hade kikat på hus i städer som ligger ut med SJ sträckan söder och norr om Stockholm. Vissa ställen är halva priset jämfört med Stockholm, med en 30-45min pendling sträcka med tåg till centrala Stockholm.

Men vad vet jag, min plan är att flytta från landet. Bostadskostnaderna är en stor bov i dramat.

det skulle man gjort innan man skaffade barn.
Lite väl tufft att slita upp dom ur sitt sammanhang för att skaffa hus, då bor jag hellre kvar

Ladugårdsdörr
2021-10-19, 08:06
Ekonomin är A och O, jag skulle aldrig sätta mig i ett hus där banken äger en stor del, speciellt inte om man är det minsta osäker på husets tillstånd. Vi har en präktig villa på 275m² ursprungligen från 1926, delvis byggd på grund från 1800-talet och givetvis renoverad genom åren. Då är det bra att ha deg på banken eller låneutrymme när det ska bytas tak, renoveras badrum osv.

xcv
2021-10-19, 08:59
Sjukt bra respons! Stort tack för alla jätteinformativa svar :D

Summa summarum verkar ju helt klart vara att försöka gardera så bra som möjligt, noggrann besiktning innan köp, samt tillräckliga ekonomiska marginaler för att hantera skit som oundvikligen uppstår.

Detta är väl egentligen inget nytt, men det som verkligen gör intryck på mig är att nästan samtliga verkar jätteglada över att de tog steget. Som någon i början på tråden uttryckte sig: "Man ska undvika att måla upp katastrofscenarion, för annars sitter man där i sin lägenhet hela livet". Tror detta blir centralt för mig. Ser mig väl själv som realist/pragmatisk, men kan nog vara lite väl trygghetsknarkig.

Känner typ mer och mer att jag verkligen vill ta det här steget, men nu kanske har ännu lite mer respekt för de marginaler som krävs. De marginaler jag planerat för är nog tillräckliga i 99% av alla scenarion, men man kanske ska avvakta och ha ytterligare 100k eller något bara för att kunna sova ännu bättre

xcv
2021-10-19, 09:07
Och ang. kostnad så är det sjuka att rent kostnadsmässigt så kommer det troligen bara vara typ 1-3k dyrare i månaden än min tvåa + dyr garageplats jag har idag. (driftkostnader och lånekostnader inräknade, men inte ev. reparationer/renoveringar), så skillnaden är inte så stor för att få typ dubbel yta, trädgård, parkering på uppfart osv. (Men med all respekt för de stora kostnader som kan uppstå utöver detta såklart).

Den stora skillnaden är att det kommer krävas typ 10-13k amortering varje månad, vilket ju är ett sparande på ett sätt, men likväl pengar som är låsta varje månad.

xcv
2021-10-19, 09:12
Jag gör allt invändigt estetiskt själv (måla, tapetsera, lägga golv (ej våtrum) etc själv. Betalar för elektriker/vvs/takläggare/våtrum o.s.v.

Skulle säga att jag är händig på denna nivå själv. Har inga problem att slipa, spackla, måla, göra enklare snickeri-manövrar, smälla upp nån innervägg eller dylikt.

Dessa är ju saker som dels är rätt enkla, men också helt riskfria typ. Allt som har med vatten/el att göra skulle jag inte röra med tång ens :D

Men hur mycket kommer detta hjälpa en kostnadsmässigt? Det jag själv kan utföra är ju typ rent kosmetiska saker, som man väl i princip aldrig kommer vara tvungen att göra, utan gör för att höja standarden. Det jag oroar mig för är det här extremt omfattande AKUT-grejerna; fuktskador, läckande tak, trasigt värmesystem osv.

xcv
2021-10-19, 09:17

Får man fråga ungefär i vilka trakter du tittar? Min erfarenhet (bara kollat de södra förorterna) är att det ofta finns lite "billigare" områden om man kan tänka sig att flytta en liten bit. Beror ju på hur nära nuvarande man vill hålla sig dock såklart.

lite ot också, men tycker du resonerar rätt kring kidsen. När jag var barn var det på tapeten att vi skulle flytta, men är jävligt glad att det inte blev av och att jag fick växa upp där jag börjat, med kompisar, fotbollslag, skola osv, det var jävligt skönt.

Mental
2021-10-19, 09:25
Det bästa man kan göra är att inte måla upp katastrofscenarion innan. Då
slutar det i värsta fall med att man sitter i en lägenhet resten av livet.

Låter inte som värsta fall för mig, jag är född och uppvuxen i hus, har sett allt arbete det medförde för mina föräldrar, och kostnader. Och jag har harvat med snöröjning, lövkrattning, gräsklipp, buskputs mm.

Jag trivs oändligt mycket bättre i lägenhet. Jag gillar inte trädgårdsarbete, visst är det skönt att ha lite egen yta, och gott om plats för grillen, men det är för mig inte värt allt slit.
Och allt fix med målning, tapeter, rens av hängrännor, fixa vindskivor och fan och hans moster.

Så, jag har nu 20 år i villa och 20 år i lägenhet, jag föredrar klart lägenhet.

rooz
2021-10-19, 09:31
Skulle säga att jag är händig på denna nivå själv. Har inga problem att slipa, spackla, måla, göra enklare snickeri-manövrar, smälla upp nån innervägg eller dylikt.

Dessa är ju saker som dels är rätt enkla, men också helt riskfria typ. Allt som har med vatten/el att göra skulle jag inte röra med tång ens :D

Men hur mycket kommer detta hjälpa en kostnadsmässigt? Det jag själv kan utföra är ju typ rent kosmetiska saker, som man väl i princip aldrig kommer vara tvungen att göra, utan gör för att höja standarden. Det jag oroar mig för är det här extremt omfattande AKUT-grejerna; fuktskador, läckande tak, trasigt värmesystem osv.
Jag har sparat en 200k-isch hittills på att göra dom enklare sakerna själv. VVS-jouren ville ha 800-900/H för att komma en fredagkväll och kolla på min bergvärmepump. Löste det själv på tre timmar med hjälp av byggahus och Youtube.

Flesta dom akuta problem du nämner kan du undvika vid köp med en god besiktning.

Dreas
2021-10-19, 09:56
Jag finner det kul med husägare och prissättning av sin egen tid. Vissa projekt har timpengen varit nere på 70-90kr/h för allt som hänt på vägen.

Håller t.ex på att slå ner Corténplåt nu, 2,4m 20-30cm djup i stenig och jävlig mark. Är uppe i snart 40m och har väl lagt iaf 30 timmar på det.
Hade någon kompetent hyrt en sån som skär i betong och dragit ett snitt så hade det nog gått på 4-6h. Dvs en sisådär 3-4000 inkl. Hyra. Hade blivit rakare också i de svängar som måste till…

Men det är utvecklande, man ska bara lära sig när man ska ta in folk för att slippa göra saker för en peng inte ens 15-åringar tar idag :)

Sjukt tillfredställande att se saker man lyckats med också iofs.

Beemel
2021-10-19, 10:11
Låter inte som värsta fall för mig, jag är född och uppvuxen i hus, har sett allt arbete det medförde för mina föräldrar, och kostnader. Och jag har harvat med snöröjning, lövkrattning, gräsklipp, buskputs mm.

Jag trivs oändligt mycket bättre i lägenhet. Jag gillar inte trädgårdsarbete, visst är det skönt att ha lite egen yta, och gott om plats för grillen, men det är för mig inte värt allt slit.
Och allt fix med målning, tapeter, rens av hängrännor, fixa vindskivor och fan och hans moster.

Så, jag har nu 20 år i villa och 20 år i lägenhet, jag föredrar klart lägenhet.

Absolut visst kan det vara så.
Men jag skrev det jag skrev utifrån min synvinkel och att jag anade att TS önskade att bo i hus.

Jag är också uppväxt i villa med allt det du beskrev. Med tillägget att mina föräldrar p.g.a. hälsoskäl hade svårt att utföra en hel del av grejerna själva vilket gjorde att jag var tvungen att hjälpa till ganska mycket med husskötseln. Jag tyckte dock det mest var skoj då jag alltid uppskattat fysiskt arbete (extra vardagsträning :-P)

Jag trivs oändligt mycket bättre i hus än jag någonsin gjort i en lägenhet (har ungefär 15 år i lägenhet som referens)
Att ha människor vägg i vägg på det sättet som det blir i en lägenhet är något av det värsta jag vet. Att inte kunna göra vad jag vill när jag vill (Fuck störningsjouren...)
Att inte kunna bygga om och ändra fritt efter egen önskan att vara så begränsad av en yta. Att det i många fall blir dyrare med en lägenhet ur flera avseenden.. Det finns många aspekter på det hela.

Så det är till syvenes sist mest en personlighetsfråga/referens.
Och där svarade jag självklart ur mitt perspektiv.
Och jag tror som sagt att TS har viljan att leva i hus.
Sen huruvida han kommer ändra sig med facit i hand och längta tillbaka till en lägenhet... Tja det kan bara tiden utvisa.

Mental
2021-10-19, 10:52
Absolut visst kan det vara så.
Men jag skrev det jag skrev utifrån min synvinkel och att jag anade att TS önskade att bo i hus.

Jag är också uppväxt i villa med allt det du beskrev. Med tillägget att mina föräldrar p.g.a. hälsoskäl hade svårt att utföra en hel del av grejerna själva vilket gjorde att jag var tvungen att hjälpa till ganska mycket med husskötseln. Jag tyckte dock det mest var skoj då jag alltid uppskattat fysiskt arbete (extra vardagsträning :-P)

Jag trivs oändligt mycket bättre i hus än jag någonsin gjort i en lägenhet (har ungefär 15 år i lägenhet som referens)
Att ha människor vägg i vägg på det sättet som det blir i en lägenhet är något av det värsta jag vet. Att inte kunna göra vad jag vill när jag vill (Fuck störningsjouren...)
Att inte kunna bygga om och ändra fritt efter egen önskan att vara så begränsad av en yta. Att det i många fall blir dyrare med en lägenhet ur flera avseenden.. Det finns många aspekter på det hela.

Så det är till syvenes sist mest en personlighetsfråga/referens.
Och där svarade jag självklart ur mitt perspektiv.
Och jag tror som sagt att TS har viljan att leva i hus.
Sen huruvida han kommer ändra sig med facit i hand och längta tillbaka till en lägenhet... Tja det kan bara tiden utvisa.

Absolut, jag har bara en känsla av att många som bott hela livet i lägenhet har en lite naivromantisk bild av livet som husägare.

Finns ju bara ett sätt att ta reda på om det passar dock, att ta steget. För även om man kan hyra en villa är det inte alls samma sak som att äga den.

Vinter
2021-10-19, 13:40
det skulle man gjort innan man skaffade barn.
Lite väl tufft att slita upp dom ur sitt sammanhang för att skaffa hus, då bor jag hellre kvar

Beror kanske på barnens ålder. Ser många som flyttat ut tidigt samt när barnen börjar Gymnasiet. Sen kan det gå att lösa om Skolan ligger nära en större station etc.

Pepz
2021-10-19, 13:49
Får man fråga ungefär i vilka trakter du tittar? Min erfarenhet (bara kollat de södra förorterna) är att det ofta finns lite "billigare" områden om man kan tänka sig att flytta en liten bit. Beror ju på hur nära nuvarande man vill hålla sig dock såklart.

lite ot också, men tycker du resonerar rätt kring kidsen. När jag var barn var det på tapeten att vi skulle flytta, men är jävligt glad att det inte blev av och att jag fick växa upp där jag börjat, med kompisar, fotbollslag, skola osv, det var jävligt skönt.

Runt hägersten. Läget är prio ett annars bor vi kvar då vi har en stor fyra

Ja just fotbollen är en stor grej för ungarna, vill inte tvinga dom att byta för att jag och frun har husdrömmar (tror vi)

Hemi
2021-10-19, 14:01
Runt hägersten. Läget är prio ett annars bor vi kvar då vi har en stor fyra

Ja just fotbollen är en stor grej för ungarna, vill inte tvinga dom att byta för att jag och frun har husdrömmar (tror vi)

Det skulle väl innebära byta av skola dessutom?

Spiffy
2021-10-19, 14:09
Är i samma sits.

Skitläskigt.
hittade dessutom ett hus i drömläget, men i princip allt behövs renoveras...

Optimalt ju!
Behöver du inte betala för någon annans renoveringar som inte är som du vill ha det.

Angående nytt hus eller lägenhet så håller jag helt med rooz. Totalt ointressanta och tråkiga.
Nu snackar jag normala hus och lägenheter, inga 100 miljoners grejer ;)

Lennix
2021-10-19, 14:37
Jag vågar knappt läsa denna tråden eftersom jag precis håller på och bygger ett hus med totalentrepenad och slutbesiktning 13 december :d

Jag är en av dom som tokbelånar mig, bor i hyresrätt idag. Håller tummarna åt mig grabbar!

lanzal
2021-10-19, 15:17
Jag vågar knappt läsa denna tråden eftersom jag precis håller på och bygger ett hus med totalentrepenad och slutbesiktning 13 december :d

Jag är en av dom som tokbelånar mig, bor i hyresrätt idag. Håller tummarna åt mig grabbar!

Kul! Vad gick kalaset på? Vilka bygger du med? Mer info! :D

pepplez
2021-10-19, 15:46
Köpa hus verkar vara en riktig djungel. Sugen på hus ibland men allt merjobb och kostnader avskräcker verkligen.

Beror ju på vad man skaffar sig. Köpte en 20 år gammalt hus för 2 år sedan. Alltså, i bra skick, men vissa saker börjar behövas göras om om inte annat rent stilmässigt. På två år har vi

- Kaklat om i köket. Fixade själva med lite hjälp från föräldrar
- Byggt altan. Samma där, ett kul semesterprojekt med lite hjälp från föräldrar
- Målat fasad och knutar. Borsta bort gammal slamfärg och stryka på nytt, enkelt och ganska avkopplande, några dagars jobb totalt
- Haft elektriker som satt in spottar i badrum och kök
- Lite annat diverse småpill

I övrigt löpande trädgårdsfix, gräsklippning, ansa buskar osv... tycker det är rätt kul och rogivande att pula i trädgården istället för att bara sitta i soffan.
Vi är ganska unga, inga barn, och medelbegåvade vad gäller händighet. Mindre saker går utmärkt att göra själv även om man inte tror man kan. Köper man ett skapligt nytt hus, eller gör en ordentlig besiktning, bör man inte åka på oväntade utgifter på hundratusentals kronor (tak, dränering, osv) utan sådant ska man göra klart för sig på visning. Ju äldre hus man köper desto större är risken för överraskningar förstås.
Men generellt, att köpa hus är det bästa beslutet vi tagit, så mycket livskvalitet. Vi är högt belånade men med dagens låga ränta bor vi billigare än den tidigare hyresrätten, och även om räntan stiger mångfalt kommer det vara värt det.

Läskeblask
2021-10-19, 16:23
Om man har tummen mitt i handen så skulle jag undvika att köpa sådant man vet att kräver renovering OM man inte har en sådan budget att nån annan kan göra det för en. Det är svindyrt att renovera och ännu dyrare om nån annan måste göra det för en. Vad som är billigt eller hur stor skillnaden är vs hyreslägenhet beror ju på många saker.
Mina tips är att besikta innan köp. Skit i om "väggen måste målas" sånt har ingen betydelse. Det som har betydelse är t.ex åldern på pannan eventueltt värmesystem, avloppet, vattenrör, ingen fukt nånstans, ventilationsmaskin, taket, dräneringen. Det som fungerar idag gör det inte kanske om 5 år

Lennix
2021-10-19, 16:51
Kul! Vad gick kalaset på? Vilka bygger du med? Mer info! :D

Bygger ett prio143 Eksjöhus :d Totalt inklusive tomt ca 3.6 men då köpte vi tomten för 100k. Sen tillkommer lite avstyckning och bygglov osv osv så säg 3.7-3.8.

Vi kunde då använda tomten som var värderad till 700k som säkerhet för lånet så får ett saftigt lån på 3.6 ca och iom amorteringskrav osv en månadskostnad om ca 14k (har 10.4k idag i lägenheten) fördelen är att huset redan innan byggnation är värderat till 4.3 miljoner så skulle det skita sig går vi ändå med vinst/inte stor förlust. Men det får vi inte hoppas för det är min fru barndomsområde i ett härligt läge i hindås som varit drömmen länge.

Pepz
2021-10-20, 08:50
Optimalt ju!
Behöver du inte betala för någon annans renoveringar som inte är som du vill ha det.

vetefan, man ska ha råd med allt som ska göras också
https://www.bosthlm.se/objekt/1500647

R0B
2021-10-20, 09:20

Har ni funderat på att köpa, riva huset och bygga nytt? För dom pengarna så bör det vara en möjligt väg att gå.

Snubben
2021-10-20, 09:50
Om man kan acceptera att pendlingstiden ökar från 17 till 26 min (till t-centralen) kan man kan man köpa en tomt vid vattnet i Upplands Väsby , bo vid skogen, bygga nytt hus och få en tomt som är avsevärt större än 324 vkvm och fortfarande betala avsevärt mindre än 7 MSEK...

Uncle Joe
2021-10-20, 10:12
Om man har tummen mitt i handen så skulle jag undvika att köpa sådant man vet att kräver renovering OM man inte har en sådan budget att nån annan kan göra det för en. Det är svindyrt att renovera och ännu dyrare om nån annan måste göra det för en. Vad som är billigt eller hur stor skillnaden är vs hyreslägenhet beror ju på många saker.
Mina tips är att besikta innan köp. Skit i om "väggen måste målas" sånt har ingen betydelse. Det som har betydelse är t.ex åldern på pannan eventueltt värmesystem, avloppet, vattenrör, ingen fukt nånstans, ventilationsmaskin, taket, dräneringen. Det som fungerar idag gör det inte kanske om 5 år

Hur är det med hus som säljs som andel i bostadsrättsförening? Slipper man mkt av renovering och fixandet med det upplägget?

Spiffy
2021-10-20, 10:17

Ja, det är ju en förutsättning.
Hade det redan varit nyrenoverat hade det såklart varit dyrare utgångspris.
Så oavsett får man betala för renoveringen. Därför tycker jag det är bättre att få göra den själv, så man kan bestämma precis hur man vill ha det.

Men det är helt klart massa pengar i renovering där.
Typ två miljoner får man nog räkna med.

Pepz
2021-10-20, 10:24
Har ni funderat på att köpa, riva huset och bygga nytt? För dom pengarna så bör det vara en möjligt väg att gå.

huset är gulklassat så det går inte.

Ja, det är ju en förutsättning.
Hade det redan varit nyrenoverat hade det såklart varit dyrare utgångspris.
Så oavsett får man betala för renoveringen. Därför tycker jag det är bättre att få göra den själv, så man kan bestämma precis hur man vill ha det.

Men det är helt klart massa pengar i renovering där.
Typ två miljoner får man nog räkna med.

Exakt.
jag gnäller väl mest för att jag inte har de där två miljonerna i renovering för då hade det kunnat blivit drömhuset.