handdator

Visa fullständig version : Ljust vs Mörkt bröd

heavensmile
2021-10-05, 16:08
Även om det kan låta konstigt så har jag av någon anledning nästan alltid även om jag vet att inte kanske är det “mest” nyttiga valet föredragit fika och ljusa bröd framför mer grova varianter.

Sen kan jag ju tillägga att även om det kanske kan anses vara en omtvistad fråga så kan ju undra om det spelar någon egentlig roll i nyttighets synpunkt huruvida om man exempelvis konsumerar en mindre kondisbit i ett par gånger i veckan eller äter någon någon enstaka skiva ljust bröd ibland jämfört med kanske att äta ett par skivor grovt bröd dagligen.

Ska man se det utifrån från ett GI-perspektiv där långsamma kolhydrater betraktas som nyttigare och mer hälsosamma än snabba kolhydrater kan man ju gissa svaret.. Fast sen kan ju också se det utifrån ett kaloriperspetiv och det känns som att svaret blir mer komplicerat.

Själv väljer jag nog illafall idag att se mer hur kosten ser ut heheltsmässigt och tänker att jag bog kanske inte behöver göra så stor affär av om jag äter någon kondis eller godisbit ibland så länge huvuddelen av det jag är äter är mer hälsosamt och inte innehåller så mycket tillstatt *socker.

*inte minst tanke på jag själv är är i den tidiga 30års åldern och betraktar mig fortfarande som ganska ung känner jag väl därför att jag kan unna mig en kondis eller godisbit ibland utan att de bör utgöra allt för stor fara för mi hälsa.

wilkes
2021-10-05, 18:02
Du skulle aldrig kritisera en spinkig person för att han tog en extra bulle.

Dosen gör giftet. Tjöckisar bör låta bli för mycket sött bröd.

skyffelmördarn
2021-10-05, 18:23
Ät det du tycker är gott, fullkornsprodukter är marginellt snålare på kalorier.

https://www.polarbrod.se/vara-brod/ragkaka/

Näringsdeklaration per 100g
Energi 1130 kJ/270 kcal
Fett 3,3 g
varav mättat fett 0,8 g
Kolhydrat 50 g
varav sockerarter 8,2 g

https://www.polarbrod.se/vara-brod/vetekaka/

Näringsdeklaration per 100g
Energi 1200 kJ/290 kcal
Fett 6,4 g
varav mättat fett 0,8 g
Kolhydrat 48 g
varav sockerarter 5,4 g

Mindre socker i den ljusa onyttiga vetekakan.

270 vs 290.

Är samma med andra typer av fullkornsprodukter

https://www.kungsornen.se/produkter/fullkornspasta-spaghetti/

Näringsvärden (per 100 g)
Energi kJ 1450
Energi kcal 350
Fett g 2
- varav mättat fett g 0,5
Kolhydrat g 65
- varav sockerarter g 3

https://www.kungsornen.se/produkter/spaghetti-1000g/

Näringsvärden (per 100 g)
Energi kJ 1500
Energi kcal 360
Fett g 2
- varav mättat fett g 0,5
Kolhydrat g 71
- varav sockerarter g 2,5

360 vs 350.

Så sitt inte och ät något du inte tycker det är gott bara för att det står "fibrer" och att det är nyttigt.

byggisen
2021-10-05, 20:34
Upp till 30års ålder kan man äta ljustbröd hur mkt man vill nästan utan problem.

Det är efter det man bör byta till Halvmörktbröd med fibrer gärna.
Och efter 40 mörkare.
Efter 50 enbart mörkt helst.

Läst att flesta med hemorojdproblem äter ljustbröd.
Det handlar inte så mkt om att folk sitter still, det är vad dom äter även.

Och ju äldre man blir, desto känsligare blir man för hemmorojderna.
Inget roligt har jag hört.

Men det slipper man nästan garanterat om man lägger ljustbröd på hyllan och äter
mörkt bröd.

Fibrer är bra vid träning.
Hälsoboost.

Kostfibrer som gör underverk för din hälsa. Slipp magont, uppblåsthet och förstoppning genom att äta mer fibrer.

Havregryn, linfrön, linser och bönor, grönsaker och bär i alla dess former. Ja, till och med popcorn! Alla innehåller de en massa välgörande kostfibrer som gör underverk för din hälsa. Slipp magont, uppblåsthet och förstoppning genom att äta mer fibrer. Immunsystemet får sig också en boost ju mer fiberrik kost du äter, något som kan behövas såhär i vintertider.

Vad är kostfiber?
Kostfibrer är kolhydrater som inte kan brytas ned av tarmens enzymer och därför passerar de från tunntarmen till tjocktarmen utan att avge någon energi. Det är därför de listas separat i näringsdeklarationer på livsmedel och inte under kolhydrater. Så du behöver inte oroa dig för mängden fibrer när du läser etiketten på ett livsmedel. Ju mer desto bättre!

Vad är kostfibrer bra för?
Kostfibrer bidrar till en ökad mättnadskänsla och en bättre tarmverksamhet genom att binda till sig vätska som underlättar matsmältningen och minskar risken för bland annat förstoppning. Viktigt att tänka på är att dricka tillräckligt med vatten annars får fibrerna snarare motsatt effekt och det vill vi ju inte.

Hur mycket kostfibrer ska jag få i mig?
Enligt svenska näringsrekommendationer bör en vuxen person få i sig ca 25-35 gram kostfibrer per dag i sin kost. Kostfibrer förekommer i alla möjliga livsmedel; vetekli, havre, linfrön, linser och bönor, bär, frukt och grönsaker. Listan kan göras lång!

Vilka livsmedel har mest fibrer?
Vissa livsmedel innehåller en större mängd kostfibrer än andra. Några av höjdarna som du gärna får inkludera i din dagliga kost är broccoli, linser och bönor, avokado, päron, chiafrön, havregryn och råris. Inför fredagsmyset så kan det även vara värt att veta att popcorn innehåller en hel massa kostfibrer, så det är bara att poppa på!

Känner man att man kanske inte får i sig tillräckligt med fibrer genom kosten så kan man ge magen och tarmarna lite extra draghjälp i form av specifika kosttillskott som verkar för att underlätta tarmarbetet. Probi Mage och Probioprana är exempel på två sådana.

Mörktbröd som innehåller frön och liknande är jättebra äta.

Själv älskar jag ljust toastbröd och Fransk ljus baguette, men äter båda högst en gång i veckan.
Övriga dagar håller jag mig till mörkarebröd, man vänjer sig ganska fort.

Hälsa går före allt ju

Ett Orm
2021-10-06, 14:19
Även om det kan låta konstigt så har jag av någon anledning nästan alltid även om jag vet att inte kanske är det “mest” nyttiga valet föredragit fika och ljusa bröd framför mer grova varianter.

Sen kan jag ju tillägga att även om det kanske kan anses vara en omtvistad fråga så kan ju undra om det spelar någon egentlig roll i nyttighets synpunkt huruvida om man exempelvis konsumerar en mindre kondisbit i ett par gånger i veckan eller äter någon någon enstaka skiva ljust bröd ibland jämfört med kanske att äta ett par skivor grovt bröd dagligen.

Ska man se det utifrån från ett GI-perspektiv där långsamma kolhydrater betraktas som nyttigare och mer hälsosamma än snabba kolhydrater kan man ju gissa svaret.. Fast sen kan ju också se det utifrån ett kaloriperspetiv och det känns som att svaret blir mer komplicerat.

Själv väljer jag nog illafall idag att se mer hur kosten ser ut heheltsmässigt och tänker att jag bog kanske inte behöver göra så stor affär av om jag äter någon kondis eller godisbit ibland så länge huvuddelen av det jag är äter är mer hälsosamt och inte innehåller så mycket tillstatt *socker.

*inte minst tanke på jag själv är är i den tidiga 30års åldern och betraktar mig fortfarande som ganska ung känner jag väl därför att jag kan unna mig en kondis eller godisbit ibland utan att de bör utgöra allt för stor fara för mi hälsa.

Låter inte alls konstigt eftersom det är godare med ljust bröd och bullar.

Men det finns ingen större anledning att fixa något som inte är trasigt, och det är som sagt helheten som räknas. Det är inte giftigt med bullar och toast..

Men är du tjock eller börjar bli eller inte mår så bra så är det väl inte en så tokig ända att börja i att byta ut det och se om det gör skillnad. Men det finns många andra saker som troligt påverkar hälsan mycket mer än nån kondisbit.

byggisen
2021-10-06, 16:28
Låter inte alls konstigt eftersom det är godare med ljust bröd och bullar.

Men det finns ingen större anledning att fixa något som inte är trasigt, och det är som sagt helheten som räknas. Det är inte giftigt med bullar och toast..

Men är du tjock eller börjar bli eller inte mår så bra så är det väl inte en så tokig ända att börja i att byta ut det och se om det gör skillnad. Men det finns många andra saker som troligt påverkar hälsan mycket mer än nån kondisbit.

Fast i flesta fall är det just dom goda socker Kondisbitarna och ljustbröd i massor som är boven i dramat för väldigt väldigt många.

Det är inget man ska äta dagligen.

En bulle i veckan gör ju inget eller tårtbit
En toast eller två x i veckan går med.
Men försök äta mer Mörkt än ljust i allafall

Så slipper du problem 99%

King Grub
2021-10-06, 16:53
Färgen på brödet säger inget om sockermängden.

skyffelmördarn
2021-10-06, 19:24
Färgen på brödet säger inget om sockermängden.

Precis, men det jag menade var att många tänker nog att ett grovt mörkt bröd är automatiskt nyttigare men om man exempelvis inte vill få i sig så mycket socker i sin kost så kan man ju gå på en landmina där.

exevision
2021-10-06, 19:53
Man väljer inte grovt och fiberrikt bröd pga sockerhalten.

skyffelmördarn
2021-10-06, 20:38
Man väljer inte grovt och fiberrikt bröd pga sockerhalten.

Jag skulle tro att vanliga svenssons väljer grovt bröd för att de tror det är nyttigare för att det på 70-talet var trendigt med fibrer och att det fortfarande sitter kvar idag.

Don H
2021-10-06, 20:46
+1

oren
2021-10-06, 20:53
Alltså fullkorn är ju inte bara nyttigt pga fibrer eller pga halt av sockerarter.

exevision
2021-10-07, 15:11
Jag skulle tro att vanliga svenssons väljer grovt bröd för att de tror det är nyttigare för att det på 70-talet var trendigt med fibrer och att det fortfarande sitter kvar idag.

Anser du att fullkornsbröd är mindre nyttigt än vitt bröd?

heavensmile
2021-10-09, 15:03
Hm tack för alla svar. Jag tycker verkligen att det har varit en väldigt intressant diskussion med välskrivna inlägg hittills.

Tycker också det låter bra med det samförstånd som jag ändå upplever råder om att det bör vara okej att konsumera någon enstaka kondisbit eller sötsak då och då så längre man ser till kosten som helhet (inte då minst tanke på min ålder på för närvarande 31 år).

Det handlar inte heller direkt om att jag konsumerar några större mängder med bullar eller ljust bröd utan mer någon enstaka kondisbit eller någon enstaka skiva ljust bröd några gånger i veckan eller max vid något tillfälle per dag (med något enstaka "undantag").

Det har iallafall känns som att jag föredragit att då konsumera den relativt moderata till lilla mängden ljust bröd framför att köpa grovt bröd som jag inte varit vidare sugen på senaste tiden.

Jag kan också tillägga att jag tränar väldigt regelbundet samt spårar eller trackar mina kalorier ganska noga (vilket jag upplevt fungerat bra).. Vidare så är jag knappast tjock utan snarare underviktig.

Nuggets
2021-10-11, 10:02
Nej, det spelar ingen roll. Hälsa handlar om helhet och genomsnitt. Om majoriteten i din kost består av högkvalitativ föda, du får i dig det du behöver inom mikros och makros, kalorierna ligger i linje med dina mål, och du rör på dig på dig ordentligt, så kan en mindre del av kosten bestå av praktiskt taget vad som helst utan att det gör något.