handdator

Visa fullständig version : Groominghärva med topp Moderat (M)

Plasttiger
2021-09-14, 17:20
De berättar samstämmiga uppgifter om att kontakten mellan riksdagsmannen och flickan inleddes för att han skulle hjälpa flickan med hennes läxor. Hon var då 15 år gammal.

– Det här utvecklades småningom på hans initiativ till en allt mer sexuell förb

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7dqPWw/uppgifter-m-ledamotens-kontakt-med-15-aringen--borjade-med-laxhjalp

Misstänkt tyst från (God emperor) H**f B**i på sista tiden?

RökteUppMinKatt
2021-09-14, 17:26
Yo! This girl's only fifteen years old
You shouldn't take advantage of her, that's not fair
Yo, look at her bush, does it got hair? (Uh huh!)
Fuck this bitch right here on the spot bare

G.W
2021-09-14, 18:17
Varit misstänksam mot honom ända sedan första dagen han satte foten i Svea rike!

trädgårdsmöbel
2021-09-14, 19:13
Ja moderaterna har på senare årtionden varit ett dekadent svenskfientligt kapitalistiskt globalistiskt parti så vem är förvånad? Inte jag.

trädgårdsmöbel
2021-09-14, 19:15
Tror det rör sig om någon annan än Bal* dock; Abd*r*sak Waber*.

kvarnis
2021-09-14, 19:59
Han och paludan kanske borde starta ett parti, pedofilt iniativ.

Snubben
2021-09-15, 09:34
Vart e flashback-tråden när man behöver den!

TommyBoy
2021-09-15, 09:45
Det finns en. Politik inrikes/politiker.

Dreas
2021-09-15, 09:46
Bali har ju flickvän, radhus och katt sen en tid tillbaka..

Snubben
2021-09-15, 09:56
Bali har ju flickvän, radhus och katt sen en tid tillbaka..

https://aktuelltfokus.se/m-ledamoten-hanif-bali-utreds-for-olampligt-sexuellt-beteende-mot-minderariga/

Dreas
2021-09-15, 10:00
https://aktuelltfokus.se/m-ledamoten-hanif-bali-utreds-for-olampligt-sexuellt-beteende-mot-minderariga/
Stämmer det så blir det inte bra för han. Frågan är vem det blir sämst för kortsiktigt. Bali her jag fått för mig att drar många yngre och lite mer höger än moderaterna till att rösta på dom ändå…

40plus
2021-09-15, 11:59
Bali talar ut: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pWnKvV/hanif-bali-tillbakavisar-anklagelserna

Luktar som en förvirrad ungtös blivit avvisad och istället hämnas genom lögner...

Snubben
2021-09-15, 12:17
Nu vill man juh att det ska bli polisanmält så allt läggs på bordet. Om vi ponerar att det är som Bali säger så finns det ett eller flera rötägg i moderaterna som uppenbarligen inte ska vara delaktiga i något politiskt parti öht.

Uncle Joe
2021-09-15, 12:22
Låt oss ponera att Bali dras till småflickor. Jag tror inte att Bali skulle våga riskera allt ; familj, politik osv genom att grooma en femtonåring.

rooz
2021-09-15, 12:25
Show me the money, not the account balance. Finns det några som helst bevis annat än "Dumma äckliga moderaten ville att vi skulle knula" historier?

Lite mer på fossingarna borde man ha tycker jag.

Uncle Joe
2021-09-15, 12:32
Tycker Balif ger ett väldigt seriöst och ärligt intryck i hans försvarstal i länken som 40plus postade.

skyffelmördarn
2021-09-15, 12:51
Enligt Hanif Bali fick han kontakt med flickan, en Muf-medlem, för två år sedan. De diskuterade politik inledningsvis, och några månader senare kontaktade flickan honom om andra saker. Enligt Bali bad han henne då upprepade gånger att sluta kontakta honom.

Är man 34 och en 15 åring hör av sig privat oavsett ärende så borde man kanske undvika den konversationen just för att den här situationen kan uppstå. Okej om han är ute i offentligt uppdrag på typ Almedalen och en 15 åring kommer fram med lite frågor, men att ta ett DM privat är röd flagg.

Jag undrar om den 15 åriga tjejen ens existerar eller om han det var någon som utgav sig för att vara 15 årig tjej bara för att sätta dit honom. Oavsett borde han enligt mig inte svarat.

Också lite svagt av honom med "Sluta kontakta mig" det finns ju en blockerings knapp på alla sociala medier (Hanif själv är nog med på väldigt mångas block lista), gjorde flickan flera olika konton och fortsatte kontakta honom?

Castle
2021-09-15, 13:08
Är man 34 och en 15 åring hör av sig privat oavsett ärende så borde man kanske undvika den konversationen just för att den här situationen kan uppstå. Okej om han är ute i offentligt uppdrag på typ Almedalen och en 15 åring kommer fram med lite frågor, men att ta ett DM privat är röd flagg.

Jag undrar om den 15 åriga tjejen ens existerar eller om han det var någon som utgav sig för att vara 15 årig tjej bara för att sätta dit honom. Oavsett borde han enligt mig inte svarat.

Också lite svagt av honom med "Sluta kontakta mig" det finns ju en blockerings knapp på alla sociala medier (Hanif själv är nog med på väldigt mångas block lista), gjorde flickan flera olika konton och fortsatte kontakta honom?

De flesta politiker skriver ständigt och jämnt med yngre personer, inklusive barn yngre än 15 år. Min kompis son har mailat med flera kända politiker. Det hör till att vara tillgänglig och hjälpsam gentemot personer som är nyfiken på politik. Förstår dock hur du tänker, men som förtroendevald ska man vara relativt tillgänglig.

Sen blockade han ju personen när det gick utför. Kanske borde ha gjort det tidigare? Det vet man inte förren man sett vad som skrivits.

Magnus N
2021-09-15, 13:23
Sedan var det inte en "random" person heller utan en medlem i MUF. Bara det gör att Bali garanterat tar sig mer tid att svara och hjälpa.

Men som sagt, polisanmäl och fram med bevis

trädgårdsmöbel
2021-09-15, 13:37
Intressant med raggandet av 15åringar. Ibland är det grooming och olagligt, ibland är det helt ok pga "byxmyndighet".

Nu trodde jag nog att någon med härkomst som Bali skulle anses ok med en 15åring, då andra med den härkomsten tom. får vara gifta med 15 åringar, men gissar att det beror på att Bali druckit mjölk och format tumme och pekfinger till en cirkel offentligt.

Därmed inte sagt att jag tycker det är ok med att ha sex med eller försöka ha sex med 15åringar som vuxen, men det är ju ibland ok enligt lag.

Rikard Wolff tex. har ju upp i åldern satt på 16åriga pojkar utan att anklagas för grooming. Så svårtytt det där.

knaskalas
2021-09-15, 13:42
Oroväckande trend med falska anklagelser av diverse anledningar.

Det är ju inte i feministernas intresse om män med makt, eller i allmänhet, är skeptiska till att ha kvinnor nära sig för att inte bli falskt anklagade. Så rejäla fängelsestraff för dessa donnor bör ju vara till gagn för alla sidor.

trädgårdsmöbel
2021-09-15, 14:26
Oroväckande trend med falska anklagelser av diverse anledningar.

Det är ju inte i feministernas intresse om män med makt, eller i allmänhet, är skeptiska till att ha kvinnor nära sig för att inte bli falskt anklagade. Så rejäla fängelsestraff för dessa donnor bör ju vara till gagn för alla sidor.

En falsk anklagelse om sexuellt övergrepp måste alltid bedömas som mildare än ett faktiskt sexuellt övergrepp. När faktiska övergrepp straffas väldigt milt eller inte alls (som fallet ofta är) så är det totalt oresonligt att utdela hårda straff för att hitta på att någon utsatt en för sexuella övergrepp.

Varför? För att det helt enkelt är värre att våldta någon än att ljuga om att man blivit våldtagen.

40plus
2021-09-15, 14:26

Hon är redan outad, finns namn och bild att finna för den som söker. Och sedan skriver han ju att han blockade henne när hon började spåra ur. Vad en polisanmälan skall till för annat än förtal av Bali vet jag inte, är ju inget olagligt att ragga på och även samlaga en 15-åring.

G.W
2021-09-15, 14:28
Heav'n has no Rage, like Love to Hatred turn'd, Nor Hell a Fury, like a Woman scorn'd - King Grub

trädgårdsmöbel
2021-09-15, 14:42
Det egentliga problemet ligger i...vad skall vi säga? Det "sociala straffet". Även om en anklagelse bevisas falsk så finns det ändå en liten röst i huvudet som säger "det där KAN vara en våldtäktsman".

Med lite introspektion, om en manlig vän till mig blir anklagad för sexuella övergrepp, det blir bevisat falskt, jag kan känna med honom, tycka det är orättvist, men nånstans kommer jag ändå känna att jag skulle inte ta risken tex. att para ihop honom med en tjejkompis, inte vara helt bekväm med att han var tillsammans med en tjej jag vill väl eller att han arbetade som gymnasielärare och tusen andra grejer. Så det blir på sätt och vis ett livstidsstraff för en falsk anklagelse.

På så sätt är det väldigt kraftfullt att falskt anklaga någon. Hur absurt det än är och hur fort det ens avfärdas som nonsens kommer det straffa personen. Så jag kan nästan förstå kvinnor som hittar på sådana saker, är man sur på någon så har man ett oerhört kraftfullt vapen att ta till, blir lockande att använda det.

Bråka inte med kvinnor är därför en regel man bör ta till sig. De vinner alltid och vill de sabba för dig kan de göra det jätteenkelt.

Gertrud Adelborg
2021-09-15, 16:54
Tycker Balif ger ett väldigt seriöst och ärligt intryck i hans försvarstal i länken som 40plus postade.

Dogwhistle i form av hänsyftning till "klaner"...

Jag förstår att koloiter inte kan svensk rättsprocess, men att Hanif Bali tror att man kan bli "rentvådd" är ju skamligt.

Finns många som har förlorat mer för mindre !

Magnus N
2021-09-17, 19:37
Nu är det även polisanmält ifrån "offret" och undersökningen ska dra igång nästa vecka.

Ser att medierna redan nu skriver om falangstrider och interna konflikter, saftigt värre för skvallerpressen

Snubben
2021-09-17, 19:41
Nu är det även polisanmält ifrån "offret" och undersökningen ska dra igång nästa vecka.

Ser att medierna redan nu skriver om falangstrider och interna konflikter, saftigt värre för skvallerpressen

*popcorn*

Lafayette
2021-09-17, 20:02

Med konspirationer om att de försökt sätta dit honom?

Det var värst vad fort alla köpte Hanifs försvar

Vill inte döma än, men nu har ju offret också polisanmält som sagt

Magnus N
2021-09-17, 20:04

Mer att iaf jag anser man är oskyldig till motsatsen bevisats.

Sedan får man inte glömma att han är rätt utsatt ifrån vänsterhåll och det kan säkert skapa en viss noja

Vinter
2021-09-17, 20:10

Du är medveten om att det brukar vara tidningarna själva som skickar in den anonyma polisanmälan som nämns i artikeln dom printar?

Att folk är benägna att tron Hanif Bali är nog en backlash från meetoo, där i stort sätt alla brottsmisstankar lades ned. Hela rörelsen tappade en stor del av trovärdigheten när det visade sig handla om skvaller och lögner.

Ekko
2021-09-17, 20:18

Ska väl inte behövas något försvar förrän det finns bevis av skyldighet, egentligen.
Bör man inte ses som oskyldig till motsatsen bevisas, dvs "innocent until proven guilty" ?
Men samhället är inte perfekt.

Ladugårdsdörr
2021-09-17, 22:47
Ska väl inte behövas något försvar förrän det finns bevis av skyldighet, egentligen.
Bör man inte ses som oskyldig till motsatsen bevisas, dvs "innocent until proven guilty" ?
Men samhället är inte perfekt.

Har du helt missat att man alltid ska tro på kvinnor när de berättar om övergrepp?

skyffelmördarn
2021-09-17, 22:59
Att dom träffats tre gånger tror jag tyvärr blir spiken i kistan

Svara på lite DMs hade han nog kunnat överleva, men när de ses flera gånger i verkligheten?

ChuckTesta
2021-09-18, 01:03
Hanif är oskyldig annars hade han inte uppmanat till polisanmälan osv. Det gör han ju eftersom han vet att han kan bevisa att han är oskyldig.

skyffelmördarn
2021-09-18, 07:20
Hanif är oskyldig annars hade han inte uppmanat till polisanmälan osv. Det gör han ju eftersom han vet att han kan bevisa att han är oskyldig.

Är inte så säker på att det var en så klok idé, han kanske kommer visa sig helt oskyldig vid slutet av dagen men det har ju redan visats att han agerat ganska opassande.

Dreas
2021-09-18, 08:34
Att dom träffats tre gånger tror jag tyvärr blir spiken i kistan

Svara på lite DMs hade han nog kunnat överleva, men när de ses flera gånger i verkligheten?En gång på ett event, en gång vid någon föreläsning och en gång vid läxhjälp? Det låter svårt att träffas mindre som politiker med relation till ungdomsförbundet..

Dreas
2021-09-18, 08:36
Är inte så säker på att det var en så klok idé, han kanske kommer visa sig helt oskyldig vid slutet av dagen men det har ju redan visats att han agerat ganska opassande.
På vilket sätt opassande? Jag hittar mest att han svarat henne och försökt stötta henne men sen tagit avstånd när hon gjort närmanden? Just relationen politiker och ungdomsförbund gör ju inte saken lätt. Hur lite stöttning kan man som politiker ge för att gynna partiet, vad har man själv fått stöttning med? Personligen tror jag balansgången är svår.

skyffelmördarn
2021-09-18, 09:57
På vilket sätt opassande? Jag hittar mest att han svarat henne och försökt stötta henne men sen tagit avstånd när hon gjort närmanden? Just relationen politiker och ungdomsförbund gör ju inte saken lätt. Hur lite stöttning kan man som politiker ge för att gynna partiet, vad har man själv fått stöttning med? Personligen tror jag balansgången är svår.

Det är opassande för att det är så det ser ut i vårt samhälle och jag vet inte på vilket sätt jag enklare kan förklara det för dig håller du inte med om det så är du nog i minoritet.

Dreas
2021-09-18, 09:59
Det är opassande för att det är så det ser ut i vårt samhälle och jag vet inte på vilket sätt jag enklare kan förklara det för dig håller du inte med om det så är du nog i minoritet.
Minoritet för att någon inom politiken svarar och stöttar någon i ungdomsförbundet vid ett tillfälle? Wow.

Magnus N
2021-09-18, 10:02
Ser heller inte problemet som skyffelmördaren uppenbarligen ser.

trädgårdsmöbel
2021-09-18, 11:10
Vad är egentligen problemet när vuxna män med Hanifs ursprung gifter sig, har sex med, får barn med 15 åringar i Sverige utan problem? Vad ville Hanif? Se hennes tuttar på bild? Är det verkligen dåligt när det tidigare är helt ok?

skyffelmördarn
2021-09-18, 11:37
Minoritet för att någon inom politiken svarar och stöttar någon i ungdomsförbundet vid ett tillfälle? Wow.

Av vad jag läst så verkar det vara lite värre än så men det får vi väl se när allt är sagt och gjort.

Jag hade inte som 30 årig man åkt hem till en 15 åring och hjälpt henne med läxorna utan att fråga hennes föräldrar, åtminstone inte som en offentlig person som han är och hur många som är "ute" efter honom.

Är det så fel att sno en Toblerone? Egentligen inte... Men det blir ju fel om du är en offentlig politiker.

Dreas
2021-09-18, 12:42
Av vad jag läst så verkar det vara lite värre än så men det får vi väl se när allt är sagt och gjort.

Jag hade inte som 30 årig man åkt hem till en 15 åring och hjälpt henne med läxorna utan att fråga hennes föräldrar, åtminstone inte som en offentlig person som han är och hur många som är "ute" efter honom.

Är det så fel att sno en Toblerone? Egentligen inte... Men det blir ju fel om du är en offentlig politiker.Har han åkt hem till henne? Jag frågade ju vad han gjort…

skyffelmördarn
2021-09-18, 13:09
Har han åkt hem till henne? Jag frågade ju vad han gjort…

https://www.tv4.se/artikel/3OPv5n5gAWoAzD4ncof2sF/flickan-bryter-tystnaden-maerkte-ju-att-han-ville-ha-sex-med-mig

Tolka det hur du vill, eller tro på vad du vill

trädgårdsmöbel
2021-09-18, 14:36
https://www.tv4.se/artikel/3OPv5n5gAWoAzD4ncof2sF/flickan-bryter-tystnaden-maerkte-ju-att-han-ville-ha-sex-med-mig

Är inte illegalt att ha sex med samtyckande 15åringar. Så vad är grejen?

skyffelmördarn
2021-09-18, 14:39

Jag tror inte jag har använt ordet olagligt, bara opassande.

Sen handlar det väl om att hon eventuellt skickat bilder; vilket är olagligt.

ChuckTesta
2021-09-18, 14:46

:laugh::laugh:

Vad är det som har polisanmälts, egentligen? Att Bali kanske, eller kanske inte, har sagt att han tror att han skulle kunna vara en bra första för tjejen? :laugh:

Lafayette
2021-09-18, 14:52

det borde vara. höj till 18.

:laugh::laugh:

Vad är det som har polisanmälts, egentligen? Att Bali kanske, eller kanske inte, har sagt att han tror att han skulle kunna vara en bra första för tjejen? :laugh:

Bilderna antagligen, sexuell posering

där i stort sätt alla brottsmisstankar lades ned.

Vilket sällan betyder att någon är oskyldig också, speciellt inte när det kommer till sexualbrott

Hela rörelsen tappade en stor del av trovärdigheten när det visade sig handla om skvaller och lögner.

Enligt dig då

Lipservice
2021-09-18, 15:12
Det konstiga för mig är hur en 17 åring "Kan se" att en annan människa vill ha sex när dem själva är oskuld. Bara för man sett hur det kan gå till på en p-rulle betyder det inte att det går till så, förövrigt tror jag Bali inte skulle vara så dum i huvudet att han ens skulle peta på den här kvinnan..
Men men man kan bara tycka och tro till sanningen är framme.

trädgårdsmöbel
2021-09-18, 15:51

Är rätt bizarrt egentligen. Man får ha gay-bdsm-dogging-32 mans scat-gangbang med en pojke på hans 15årsdag, men inte titta på bild på en 17årig tjej som visar brösten.

trädgårdsmöbel
2021-09-18, 15:55
det borde vara. höj till 18.

Bilderna antagligen, sexuell posering

Vilket sällan betyder att någon är oskyldig också, speciellt inte när det kommer till sexualbrott

Enligt dig då

Ja höj till 18, håller med. Men inte lagen, den vill vara diffus medvetet så att rätt pervos är skyddade men fel pervos kan sättas dit. Hade inte Hanif vart poppis hos sd-högern hade han nog klarat sig betydligt mindre sargad genom detta.

40plus
2021-09-20, 06:20

Nej det är det inte alls. Det kan vara så om det skett pga hot, mot betalning eller genom bedrägligt beteende.

lördagsgrogg
2021-09-20, 19:13
Vad är egentligen problemet när vuxna män med Hanifs ursprung gifter sig, har sex med, får barn med 15 åringar i Sverige utan problem? Vad ville Hanif? Se hennes tuttar på bild? Är det verkligen dåligt när det tidigare är helt ok?

Det är väl exakt lika sunkigt som när någon annan i min ålder raggar på småtjejer? Rätt motbjudande men inte olagligt.

Sen finns det ju så många med agendor som vill pusha detta i diverse riktningar. Det är ju så roligt för dessa då det är en moderat och (ser ut som?) invandrare.

En snackis hade det dock nog blivit även om han varit vänsterpartist. Men det blir av någon anledning större för att han är moderat och har skägg och ser ut som en muslimsk extremist.

Finns nog ingen som säger emot om jag säger att det är fel som fan. Men likväl är det så.

Är han skyldig är han ju helt körd inom partiet. Ragga på ungdomsförbundet är väl just vad han inte kunde göra. Han hade ju gjort sig tämligen impoplär i vissa kretsar redan innan.

Och samtidigt är det just dessa kretsar som skulle kunna kunna göra detta mot honom. Jag är varken moderat eller har koll. Men nog har jag en åsikt om hur partier fungerar internt.

skyffelmördarn
2021-09-20, 19:30
Nej det är det inte alls. Det kan vara så om det skett pga hot, mot betalning eller genom bedrägligt beteende.

Har han den på datorn är det olagligt.

40plus
2021-09-21, 06:11
Har han den på datorn är det olagligt.

Nej.

panzerpig
2021-09-21, 07:30
Nej.

Om bilden är sexuell och personen är under 18 år klassas det som barnpornografi:https://polisen.se/lagar-och-regler/lagar-och-fakta-om-brott/brott-mot-barn/barnpornografibrott/

40plus
2021-09-21, 08:07
Om bilden är sexuell och personen är under 18 år klassas det som barnpornografi:https://polisen.se/lagar-och-regler/lagar-och-fakta-om-brott/brott-mot-barn/barnpornografibrott/

Där skriver dom "Polisen anser" dvs deras eget tyckande och inte nödvändigtvis vad som sker i en domstol.

Det hade ju varit absurt om säg en 25-årig man får ha ett seriöst sexuellt förhållande med en samtyckande 16-åring men han får inte äga en nakenbild på sin flickvän. Så länge bilden i fråga inte sprids så tror jag inte per automatik att detta hade ansetts vara ett barnpornografiskt brott.

skyffelmördarn
2021-09-21, 17:36
Där skriver dom "Polisen anser" dvs deras eget tyckande och inte nödvändigtvis vad som sker i en domstol.

Det hade ju varit absurt om säg en 25-årig man får ha ett seriöst sexuellt förhållande med en samtyckande 16-åring men han får inte äga en nakenbild på sin flickvän. Så länge bilden i fråga inte sprids så tror jag inte per automatik att detta hade ansetts vara ett barnpornografiskt brott.

Pratar vi barnpornografi i allmänhet nu eller vad menar du? Vi pratar väl Hanif Bali och en 15 årig tjej som han inte har en relation med.

trädgårdsmöbel
2021-09-21, 17:44

Det är ju så. Bild på 17åring som visar brösten = barnporr och illegalt. Gaybukkake med 40 män och en samtyckande 15åring=helt ok.

skyffelmördarn
2021-09-21, 17:47
Det är ju så. Bild på 17åring som visar brösten = barnporr och illegalt. Gaybukkake med 40 män och en samtyckande 15åring=helt ok.

Även som det står i länken ovan så är ju text OK också

Sexuella skildringar av barn i text är inte barnpornografi
Texter där barn beskrivs medverka i sexuella handlingar, och som helt saknar inslag av bild eller film, är inte barnpornografi.

BelowAverage
2021-09-21, 19:08

Va?
Jag har alltid haft för mig att det enbart är lagligt för 15-åringar att ha sex med andra som också är 15-17.
Stämmer det du säger? Det är ju för fan helt absurt isf :MrT:
Håller med Lafayette om det stämmer, det må vara roligt att lyssna på rulla garn men det bör inte gå längre än fulsång.

skyffelmördarn
2021-09-21, 19:47
Va?
Jag har alltid haft för mig att det enbart är lagligt för 15-åringar att ha sex med andra som också är 15-17.
Håller med Lafayette om det stämmer, det må vara roligt att lyssna på rulla garn men det bör inte gå längre än fulsång.

Ja det är helt 100% lagligt

Kör hårt och glöm inte kondom

Magnus N
2021-09-21, 19:55
Va?

"Regler om sexualbrott finns i 6 kap brottsbalken här (BrB). I 6 kap 4 § BrB anges att den som har samlag eller utför en liknande handling mot en person som är under 15 år kan dömas för våldtäkt mot barn. Detta innebär att en person som är över 15 år är sexuellt myndig och kan ha sex med vem hen vill. Dock måste samtycke naturligtvis föreligga, annars aktualiseras andra våldtäktsbestämmelser i 6 kap BrB."

https://lawline.se/answers/sexuellt-umgange-med-person-mellan-15-och-18-ar

panzerpig
2021-09-21, 20:04
"Regler om sexualbrott finns i 6 kap brottsbalken här (BrB). I 6 kap 4 § BrB anges att den som har samlag eller utför en liknande handling mot en person som är under 15 år kan dömas för våldtäkt mot barn. Detta innebär att en person som är över 15 år är sexuellt myndig och kan ha sex med vem hen vill. Dock måste samtycke naturligtvis föreligga, annars aktualiseras andra våldtäktsbestämmelser i 6 kap BrB."

https://lawline.se/answers/sexuellt-umgange-med-person-mellan-15-och-18-ar

Japp. Sen kan det vara tal om "beroendeställning" därför kan inte tex en lärare ha sex med en 16-årig elev.

40plus
2021-09-22, 06:20
Pratar vi barnpornografi i allmänhet nu eller vad menar du? Vi pratar väl Hanif Bali och en 15 årig tjej som han inte har en relation med.

Jag menar rent teoretiskt, om en 21-åring har en nakenbild på sin 17-åriga flickvän i mobilen är det då ett brott? Det verkar väldigt konstigt om det är så. Vad Polisen skriver att "dom anser" är helt irrelevant, bara det att dom skriver "Polisen anser" betyder ju att den absolut inte måste vara som dom skriver och att dom är medvetna om det.

Att det är barnporr att sprida en sådan bild vet jag, men att själv äga den?

Diomedea exulans
2021-09-22, 06:42

Det står:

Med barn menar man en person vars pubertetsutveckling inte är avslutad eller när det framgår av bilden och omständigheterna kring den, att personen är under 18 år.

Det tolkar jag som att det inte räknas som brott om personen är under 18, så länge hon ser vuxen ut och man inte har någon särskild anledning att tro att hon är under 18. (I detta fall visste ju dock Bali att hon var 15, så det spelar ingen roll om hon ser ut som 30.)

Jag tolkar det visserligen också som att det räknas som barnporr om personen är 25 men en bildtext ljuger och säger att hon är 16.

r3mpuh
2021-09-22, 06:54
Ekivokt materialDet räcker med att den fiktiva 21 åriga killens flickvän, håller upp en sådan ekivok bild på sig själv; t.ex. visar upp sin ekivoka selfie på sin telefon inför honom, så har han begått brottet. Att titta på materialet i sig är olagligt.

1980 blev det olagligt att sprida materialet™
1999 blev det olagligt att inneha materialet™
2010 blev det olagligt att betrakta materialet™

Ett Orm
2021-09-22, 13:18
Det står:

Det tolkar jag som att det inte räknas som brott om personen är under 18, så länge hon ser vuxen ut och man inte har någon särskild anledning att tro att hon är under 18. (I detta fall visste ju dock Bali att hon var 15, så det spelar ingen roll om hon ser ut som 30.)

Jag tolkar det visserligen också som att det räknas som barnporr om personen är 25 men en bildtext ljuger och säger att hon är 16.

Ja det behöver inte ens vara en riktigt bild utan räcker med en tecknad.

ChuckTesta
2021-09-22, 13:24
Ldsi6djBsO8

panzerpig
2021-09-22, 19:48
Det står:

Ja, jag tror det är för att sätta dit "lolitaporr". 25-åriga brudar ska inte klä sig och låtsas vara 12 år på bild eller film, typ.

Magnus N
2021-10-01, 10:59
https://www.expressen.se/nyheter/forundersokning-mot-hanif-bali-nedlagd/

"Maria Sterup har tagit del av en av bilderna och fått en beskrivning av den andra.

– Jag har förhört målsäganden som beskrivit det som förekommit mellan parterna. Jag har också fått ta del av bildinnehållet, som målsäganden uppger att hon skickat på begäran av mannen, och kan konstatera att det inte rör sig om nakenbilder, säger Maria Sterup i ett pressmeddelande.

Det rör sig därmed inte om något brott, enligt åklagaren.

–*Jag anser inte att de aktuella bilderna utgör sexuell posering och därför har jag i dag lagt ner förundersökningen.

Hanif Bali har inte förhörts i ärendet, skriver Åklagarmyndigheten."

Härdsmälta på Twitter :)

Snubben
2021-10-01, 11:07
– Jag har förhört målsäganden som beskrivit det som förekommit mellan parterna. Jag har också fått ta del av bildinnehållet, som målsäganden uppger att hon skickat på begäran av mannen, och kan konstatera att det inte rör sig om nakenbilder, säger Maria Sterup i ett pressmeddelande.

Den biten tycker jag är intressant. För det är juhingen hemlighet att åklagaren har tagit del av bilderna, och då vill jag tro att man även har tagit del av t.ex. loggar.

Om man då uttrycker det "uppger" så verkar det inte finnas någon i en logg som indikerar att Bli har skrivit "hey hey brüüüüüden, lite pixx vava komigen nuuu" utan enabrt att målsägande har sagt att han har bett om bilder men inte kunnat visa någon logg för det.

och någonstans kan jag känna att just den är en dealbreaker. Hade Bali skrivit just "skicka en bild" så hade jag dragit öronen åt mig och undrat vad det är för äcklig groomer. Och nu går dte inte att påvisa så är fallet, så vad _betyder_ det då att målsägande påstår att Bali har bett om dessa? Skulle han ha ringt mellan chattarna och sagt "send pixx plz" och sedan chattat vidare? För om det inte är så då bli man fundersam över målsägande och hennes uppfattning om detta, eller om det helt enkelt så att hon har dragit iväg "tjaba balla bali här är jag *bild*". Gigantiskt skillnad i vem som är den efterblivna i detta om man hade rett ut det - och för mig pekar det på att hon är den som har kört på.

Och om det är så - finns det något fog i detta som Bali skrev om komplotter och sånt?

Vinter
2021-10-01, 11:17
Och om det är så - finns det något fog i detta som Bali skrev om komplotter och sånt?

Alla inblandade är väl Moderater, tidpunkten för läckan och anmälan sammanfaller med interna nomineringar inom Moderaterna för nästa period. Det låter lite för bra för att vara sant.

På löpsedlarna lät ju hela situationen betydligt värre i början. Nu är jag tveksam.

Bandid0
2021-10-01, 11:54
Va?

Du har missförstått. Alla får ligga med 15-åringar. Det du tänker på är säkert det att med en 14-åring får man bara ligga om man själv är obetydligt äldre, i praktiken 15-16 år.

Baldr
2021-10-01, 11:59
Alla inblandade är väl Moderater, tidpunkten för läckan och anmälan sammanfaller med interna nomineringar inom Moderaterna för nästa period. Det låter lite för bra för att vara sant.

Nej. Han som till synes varit drivande och skrivit om den kommande anmälan i sociala medier sedan förra året är vänsteraktivist. Flera av hans tweets till Hanif är sparade. Tydligt att tidpunkten var vald för att orsaka maximal skada.

Beemel
2021-10-01, 12:36
Va?

Så om en 15 åring är ihop med en 17 åring så är de tvungna att sluta ha sex dagen den äldre fyller 18.
Du hör kanske att den tolkningen blir lite märklig i praktiken.

ChuckTesta
2021-10-01, 13:13

+1

och nu är det nedlagt eftersom han var oskyldig

Dreas
2021-10-01, 13:35
Frågan är om han kommer få tillbaka någon plats inom politiken. Oskyldig eller ej så är hela historien som gjord för att det precis som ”Filmjölk” sa förenat med ett visst gnagande i bakhuvudet.

G.W
2021-10-01, 14:40
Frågan är om han kommer få tillbaka någon plats inom politiken. Oskyldig eller ej så är hela historien som gjord för att det precis som ”Filmjölk” sa förenat med ett visst gnagande i bakhuvudet.

Han är tillbaka inom en månad.

Magnus N
2021-10-01, 16:02
Skriver på fb att han inte avgår men ställer ej upp för omval

skyffelmördarn
2021-10-01, 19:57
https://www.expressen.se/nyheter/forundersokning-mot-hanif-bali-nedlagd/

"Maria Sterup har tagit del av en av bilderna och fått en beskrivning av den andra.

Lite misstänksamt att det fanns bilder överhuvudtaget.

Magnus N
2021-10-01, 19:59
Lite misstänksamt att det fanns bilder överhuvudtaget.

Nja, beror väl på omständigheterna? Om det är att tjejen skickat bilderna på eget bevåg och Bali ej bett om dem så är det en helt annan sak än om Bali bett om dessa.

skyffelmördarn
2021-10-01, 20:01
Nja, beror väl på omständigheterna? Om det är att tjejen skickat bilderna på eget bevåg och Bali ej bett om dem så är det en helt annan sak än om Bali bett om dessa.

"som målsäganden uppger att hon skickat på begäran av mannen"

Det är väl en ord mot ord situation, vilket tråkigt nog betyder att man nog aldrig kommer få reda på exakt vad som hänt vilket gör att man inte helt 100% säkert kan säga att han inte har frågat om bilderna, men inte heller att han har gjort det.

Jag tycker det verkar uppenbart att han skulle satt ner foten tidigare och blockerat henne rakt av, speciellt när man är en så pass utsatt person som han är.

"Sexfälla" eller honey trap som det heter på engelska, är ju faktiskt ett fenomen och en verklig grej. https://sv.wikipedia.org/wiki/Sexf%C3%A4lla

Magnus N
2021-10-01, 20:05
"som målsäganden uppger att hon skickat på begäran av mannen"

Det är väl en ord mot ord situation, vilket tråkigt nog betyder att man nog aldrig kommer få reda på exakt vad som hänt vilket gör att man inte helt 100% säkert kan säga att han inte har frågat om bilderna, men inte heller att han har gjort det.

Absolut men oskyldig till motsatsen bevisas och ser ingen anledning att misstro Bali i detta fallet, tycker med dagens teknik etc så borde man kunna få fram om bilder skickats.

Att inte åklagaren ens hört Bali pekar i mina ögon på att det inte var en direkt trovärdig anmälan.

Gregow
2021-10-01, 21:17
Tjejen i fråga är samma person som i någon Twitter-tråd lade upp en bild på sig själv i kort kjol och sedan polisanmälde en motdebattör. Läser man på Flashback verkar det vara någon iransk man i bakgrunden också.

Alltså, psykbryt som försöker komma åt Hanif Bali.

skyffelmördarn
2021-10-01, 22:13
Tjejen i fråga är samma person som i någon Twitter-tråd lade upp en bild på sig själv i kort kjol och sedan polisanmälde en motdebattör. Läser man på Flashback verkar det vara någon iransk man i bakgrunden också.

Alltså, psykbryt som försöker komma åt Hanif Bali.

Tror inte hon försökte komma åt just Hanif, jag tror helt enkelt bara att hon blev sur över att bli avvisad. Unga kvinnor idag blir ju lovade världen så när man inte får som man vill blir det konstigt där uppe i hjärnkontoret.

yia
2021-10-02, 08:39
Påminner inte det här ganska mycket om Julian Assange. En person med hög svansföring som var en nagel i ögat på etablissemanget. Sexuella anklagelser dyker upp och personen dras genom smutsen tills de är helt borta från den offentliga scenen.

Jag har inte alls följt Bali-historien så jag ska inte uttala mig om sakfrågan men det är något som skaver i hur samhället blivit med media som "rättsinstans". Den vedertagna sanningen är numera formbar och handlar nästan uteslutande om vad media lägger fokus på. Ta Epsteinfallet som exempel. Det finns ju flera prominenta personer som bevisligen haft samröre med den mannen, inklusive en tidigare amerikansk president. Hade man velat förstöra dessa människor hade man kunnat skriva skandalrubriker om detta, dag efter dag, tills dess att den "officiella sanningen" i folks huvuden förvandlats till att dessa personer är lika vedervärdiga som Epstein själv. Då menar jag inte att dessa personer faktiskt är skyldiga till något, men man skulle enkelt kunna vrida det så oavsett vad sanningen är och förstöra deras liv.

Samma sak med Bali och Assange men där är incitamentet ett annat. Nu ska personerna förstöras med största möjliga hänsynslöshet så att de försvinner, eftersom de är besvärliga. Man skulle kunna jämföra Bali med Anders Borg som var rätt snabbt tillbaka. Och var det inte Persbrandt som hade en sexuell relation med en 16-åring för många år sedan?

Det är skillnad på folk och folk och det är något som skaver i det. Det påminner lite om Xi Jinpings Kina där en anti-korruptionskampanj lanserades som på något märkligt sätt bara lyckades fånga hans fiender. Alla har synder på samvetet men den etablerade ordningen bestämmer vem som behöver betala för dem.

trädgårdsmöbel
2021-10-02, 14:34
Påminner inte det här ganska mycket om Julian Assange. En person med hög svansföring som var en nagel i ögat på etablissemanget. Sexuella anklagelser dyker upp och personen dras genom smutsen tills de är helt borta från den offentliga scenen.

Jag har inte alls följt Bali-historien så jag ska inte uttala mig om sakfrågan men det är något som skaver i hur samhället blivit med media som "rättsinstans". Den vedertagna sanningen är numera formbar och handlar nästan uteslutande om vad media lägger fokus på. Ta Epsteinfallet som exempel. Det finns ju flera prominenta personer som bevisligen haft samröre med den mannen, inklusive en tidigare amerikansk president. Hade man velat förstöra dessa människor hade man kunnat skriva skandalrubriker om detta, dag efter dag, tills dess att den "officiella sanningen" i folks huvuden förvandlats till att dessa personer är lika vedervärdiga som Epstein själv. Då menar jag inte att dessa personer faktiskt är skyldiga till något, men man skulle enkelt kunna vrida det så oavsett vad sanningen är och förstöra deras liv.

Samma sak med Bali och Assange men där är incitamentet ett annat. Nu ska personerna förstöras med största möjliga hänsynslöshet så att de försvinner, eftersom de är besvärliga. Man skulle kunna jämföra Bali med Anders Borg som var rätt snabbt tillbaka. Och var det inte Persbrandt som hade en sexuell relation med en 16-åring för många år sedan?

Det är skillnad på folk och folk och det är något som skaver i det. Det påminner lite om Xi Jinpings Kina där en anti-korruptionskampanj lanserades som på något märkligt sätt bara lyckades fånga hans fiender. Alla har synder på samvetet men den etablerade ordningen bestämmer vem som behöver betala för dem.

Jag tänker att det finns nog en slags "logik" i vem som "får" begå (eller anklagas för) sexbrott och ändå kan studsa tillbaks från det. Skall inte ge mig på att försöka mig på att beskriva den, men det finns nån slags logik/kriterier där och det är inte slumpen.

skyffelmördarn
2021-10-02, 14:39
Och var det inte Persbrandt som hade en sexuell relation med en 16-åring för många år sedan?

Och de allra flesta är ju ganska eniga om att Persbrandt är en riktig jävla skitstövel också, så jag vet inte vad du vill ha sagt med det.

Rikard Jansson
2021-10-02, 14:45
Så om en 15 åring är ihop med en 17 åring så är de tvungna att sluta ha sex dagen den äldre fyller 18.
Du hör kanske att den tolkningen blir lite märklig i praktiken.

Nej, det finns ett särskilt undantag om man har ett förhållande sen innan den fyller.

Ett Orm
2021-10-02, 15:06
Trodde staten redan delat ut informationshäften om sånt här..

BelowAverage
2021-10-02, 15:30
Trodde staten redan delat ut informationshäften om sånt här..

Tänker du på de man delade ut till flyktingar?

Magnus N
2021-10-06, 19:37
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OrjKRE/moderaterna-avslutar-utredning-om-hanif-bali

"Moderaterna avslutar internutredningen mot riksdagsledamoten Hanif Bali som anklagats för olämpliga sexuella kontakter med minderårig.

“Det finns inga misstankar om att Hanif Bali har gjort något brottsligt” står det i pressutskicket."

Även avslut ifrån partiet

skyffelmördarn
2021-10-06, 21:10
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OrjKRE/moderaterna-avslutar-utredning-om-hanif-bali

"Moderaterna avslutar internutredningen mot riksdagsledamoten Hanif Bali som anklagats för olämpliga sexuella kontakter med minderårig.

“Det finns inga misstankar om att Hanif Bali har gjort något brottsligt” står det i pressutskicket."

Även avslut ifrån partiet

Jag fattar inte varför folk hänger upp sig på om han gjort något olagligt eller inte, ingen trodde väl han någonsin gjort något grovt olagligt?

Olämpligt däremot är väl det som har varit uppe på tapeten. Man kan ju göra något lagligt, som Filis var inne på, dvs åka hem till tjejen med 15 andra män och ha gangbang (Hon är med på det) och sedan skriva om hur härligt det var på twitter efteråt = Helt lagligt, men opassande.

Ännu mera opassande blir det när du är en offentlig person.

Ännu mera opassande när du är en offentlig person och politiker.

Ännu mera opassande när du är en offentlig person, politiker och sitter i riksdagen.

Jag vet inte om jag skulle vilja ha politiker som gör vad de vill så länge det är helt lagligt, någon sorts moralisk kompass ska man väl ha om man sitter i den positionen. Det är ju exempelvis helt lagligt att äta mat med fötterna men skulle han posta videos på att han sitter och äter med fötterna skulle ju folk tycka det vore märkligt även om det som sagt är helt lagligt. Det finns många saker som är helt lagliga att göra men som man ska undvika att göra.

40plus
2021-10-07, 06:15
Jag fattar inte varför folk hänger upp sig på om han gjort något olagligt eller inte, ingen trodde väl han någonsin gjort något grovt olagligt?

Olämpligt däremot är väl det som har varit uppe på tapeten. Man kan ju göra något lagligt, som Filis var inne på, dvs åka hem till tjejen med 15 andra män och ha gangbang (Hon är med på det) och sedan skriva om hur härligt det var på twitter efteråt = Helt lagligt, men opassande.

Ännu mera opassande blir det när du är en offentlig person.

Ännu mera opassande när du är en offentlig person och politiker.

Ännu mera opassande när du är en offentlig person, politiker och sitter i riksdagen.

Jag vet inte om jag skulle vilja ha politiker som gör vad de vill så länge det är helt lagligt, någon sorts moralisk kompass ska man väl ha om man sitter i den positionen. Det är ju exempelvis helt lagligt att äta mat med fötterna men skulle han posta videos på att han sitter och äter med fötterna skulle ju folk tycka det vore märkligt även om det som sagt är helt lagligt. Det finns många saker som är helt lagliga att göra men som man ska undvika att göra.

Och av allt att döma så har han inte gjort något opassande alls. Detta vilsekommna flickebarn har ju dessutom en historia av falska anmälningar där denne anser sig utsatt för sexbrott.