Visa fullständig version : 117 µmol/L P--Kreatinin !
Tja igen!
När jag tog blodprover så fick jag fram att jag har 117 µmol/L P--Kreatinin och normalt är 60-105.
Är detta bra eller vill jag ligga ännu högre? Jag tar 5g kreatin om dagen.
Blodnivån av kreatinin är inte så hårt kopplat till hur mycket kreatin musklerna tillgodgör sig.
5g är en lagom nivå.
Masterpan
2021-08-22, 09:54
117 är lite väl högt. Du borde ta ett uppehåll med ditt kreatin ett tag, sedan ta ett nytt prov. Ligger det fortfarande högt då borde du uppsöka läkare.
117 är lite väl högt. Du borde ta ett uppehåll med ditt kreatin ett tag, sedan ta ett nytt prov. Ligger det fortfarande högt då borde du uppsöka läkare.
Håller inte med. Hård träning ökar värdet, mycket muskler likaså, lägg till ett högt kreatinintag så är du där.
vicarious
2021-08-25, 13:04
Håller inte med. Hård träning ökar värdet, mycket muskler likaså, lägg till ett högt kreatinintag så är du där.
+1, eller rött kött, vissa läkmedel m.m. Det är bra att vara uppmärksam på avvikande provsvar men ett enskilt värde strax utanför referensvärdet säger inte så mycket. En läkare hade inte reagerat på det om man tränar hårt.
Plasttiger
2021-08-25, 18:05
+1, eller rött kött, vissa läkmedel m.m. Det är bra att vara uppmärksam på avvikande provsvar men ett enskilt värde strax utanför referensvärdet säger inte så mycket. En läkare hade inte reagerat på det om man tränar hårt.
Jag tror att du överskattar läkares träningskunskaper.
Jag har kämpat med/mot övervikt och det är fasligt vad lite läkare kan ibland!
Med det sagt så känner jag inte till om det går att monitorera muskelkreatinnivåerna med p-kreatinin.
Det finns andra sätt att mäta njurfunktionensom inte påverkas av kreatintillskott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.