handdator

Visa fullständig version : Ersättning för ägg

Lifeis
2021-08-10, 20:46
Har haft lite problem med att LDL-kolesterol legat nästan/något för högt i värde och ofördelaktig kvot LDL/HDL. Har experimenterat med kosten fram och tillbaka och tagit 4-5 kolesterolprover och kommit fram till att äggen är boven i det hela. Även provat ätit 30-35g fett dag(inga fettkällor alls) då är LDL och totalt kolesterol mycket bra men då HDL åker ned i källaren istället.

Jag börjar närma mig 40 om några år, och finns tyvärr historik i familjen med hjärtproblematik så att få ordning på mina kolesterolvärden är något jag prioriterar.

Har tidigare ätit 4-5 stora ägg till frukost. Jag har nu hittat egen ersättning för dessa, med samma protein/fett mängder. Men jag tycker min lösning är sisådär.

Jag skulle gärna vilja höra hur andra och mer kunniga personer här på Kolo skulle ersätta 4-5 ägg med andra livsmedel men som ger samma mängd protein/fett?

Krav: Ska kunnas köpas på ICA eller liknande, enkelhet för att få vardagen och resandet i jobbet att fungera är ett måste.

blåvitt
2021-08-10, 21:49
Sist jag läste något om ämnet så har intag av kolesterol i diet inget att göra med kolesterolet i blodvärden? Det är förmodligen mättade fetter och inte ägg som är boven. Boka tid med en dietist och se över din kost i samråd med denne, är mitt tips.

40plus
2021-08-11, 07:18
Har du någon övervikt så gå ner i vikt (fett). Det påverkar oerhört mycket mer än födan någonsin kan göra.

dmoller
2021-08-11, 10:20
Köttfärs?

Lifeis
2021-08-11, 13:55
Sist jag läste något om ämnet så har intag av kolesterol i diet inget att göra med kolesterolet i blodvärden? Det är förmodligen mättade fetter och inte ägg som är boven. Boka tid med en dietist och se över din kost i samråd med denne, är mitt tips.Tack för svar. Jag var nog lite otydlig i min första post. Mitt kolesterolvärde är nu OK, efter ha experimenterat med olika kostupplägg och testat mig kom jag fram att jag helt enkelt inte kan äta ägg och ha ett bra LDL-värde eller bra HDL/LDL kvot. Jag har hittat en ersättning protein/fett men skulle gärna ha förslag på hur andra skulle ersätta fettet och protein i äggen för att se om någon troligare har en smartare och godare lösning än min.

Har du någon övervikt så gå ner i vikt (fett). Det påverkar oerhört mycket mer än födan någonsin kan göra.Ligger runt 10% BF(kalipermätning regelbundet), skulle kunna gå ner lite till inga problem men skulle nog då tappa mycket massa och det är inte mitt mål just nu.

blåvitt
2021-08-12, 13:58
Jag förstod ditt första inlägg. Det finns ingen forskning som pekar på att ägg ska påverka blodfettsnivåerna nämnvärt, såvitt jag vet. Förmodligen är det något annat du gjort som förbättrat dina värden. Förmodligen kan du äta äggfrukost utan att dina värden blir sämre igen.

Nilsbergstroom
2021-08-12, 21:17
Om du verkligen tror att ägg är helkört så har tofu liknande macros och kan göras till en lämplig frukost! Jag brukar köra tofukuber i Airfryern ibland och det blir tvärgott.
Chris Bumstead har något recept på "ägg"röra på Tofu, värt att testa!
https://www.youtube.com/watch?v=sAxkQJI9XvA&ab_channel=Muscle%26Strength