handdator

Visa fullständig version : 8.6 nmol/L Testosteron

Zackes
2021-08-09, 22:46
Tja!

Har nyligen tagit blodprover. Har haft problem med depression, ångest, trötthet i många år. Allt var normalt men tyckte min testosteron var rätt låg.
Min doktor har inte sagt något om det. Borde jag be om att ta ett till prov?
Jag har styrketränat i 1,5 år och tycker inte jag har problem att bygga muskler och öka i styrka i alla fall! Jag är 32 år och man!

Sverker
2021-08-10, 05:51
Fråga din doktor. Den personen borde känna dig bättre än någon annan på Kolozzeum.

tomten1
2021-08-10, 06:21
Fråga din doktor. Den personen borde känna dig bättre än någon annan på Kolozzeum.

Min känsla är att vissa här (exempelvis Grub) är mycket bättre insatta i vissa saker än vissa läkare.

Anders The Peak
2021-08-10, 06:50
Vänd dig till några som presenterar sig som behandlande av problemen

Typ den här Rewell (https://rewell.se/page/testosteronbrist/)

Tolkningshjälp testosteronmätning
Testosteron- Tolkning
koncentration
>12 nmol/L Sannolikt normalt
8–12 nmol/L Gråzon, kan vara förenliga med både normalvärde och brist
<8 nmol/L Sannolikt brist

stridis
2021-08-10, 09:54
Bara ett gråzonsvärde är inte mycket att gå på. Ok du har vissa ospecifika symptom också men mår du dåligt på grund av det eller är det måendet som sänker?

Fixa ett blodprov till, så vet du ifall det var ovanligt lågt för dig eller om du har såpass lågt vanligtvis.

Även prover för att se att lh och fsh är normalt eller ej.

Kev88
2021-08-10, 10:45
Min känsla är att vissa här (exempelvis Grub) är mycket bättre insatta i vissa saker än vissa läkare.

+1, med dagens tillgänglighet till information så vet många privatpersoner ofta mer än läkarna om vissa saker. Många gånger som jag har besökt vårdcentralen så har de satt sig och läst på 1177 eller sagt saker som är inkorrekta.

Sverker
2021-08-10, 11:27

Kvacksalveri är ett brott i Sverige.

Fast jag tror inte King Grub skulle ordinera något.

Jay-Z
2021-08-10, 12:11

Random läkare på vårdcentralen tittar i papper och säger att värdena ligger inom normalvärdet: "Nästa, in"

En endokrinolog som är expert är en annan femma: https://www.ekenhalsan.se

exevision
2021-08-10, 12:23
+1, med dagens tillgänglighet till information så vet många privatpersoner ofta mer än läkarna om vissa saker. Många gånger som jag har besökt vårdcentralen så har de satt sig och läst på 1177 eller sagt saker som är inkorrekta.

Samtidigt är folk väldigt dålig på källkritik. Kan ju uppstå alla möjliga teorier som många går på. Vilket kan vara ganska farligt.

Bara för att det finns mycket information så behöver det inte vara rätt information.

söderkisen
2021-08-10, 12:50
Tja!

Har nyligen tagit blodprover. Har haft problem med depression, ångest, trötthet i många år. Allt var normalt men tyckte min testosteron var rätt låg.
Min doktor har inte sagt något om det. Borde jag be om att ta ett till prov?
Jag har styrketränat i 1,5 år och tycker inte jag har problem att bygga muskler och öka i styrka i alla fall! Jag är 32 år och man!

Tjena.

Hur ser ditt liv ut i övrigt? Kost, sömn, stress osv

nukz
2021-08-10, 12:52
Värdet i sig säger inget, hur är ditt SHBG? Detta avgör ditt fria testo. Är ditt SHBG lågt kan ditt testo ändå vara mer tillgängligt än nån med mer testo men med högt SHBG.

tomten1
2021-08-10, 16:17
Kvacksalveri är ett brott i Sverige.

Fast jag tror inte King Grub skulle ordinera något.

5 kap. Begränsningar i rätten för andra än hälso- och sjukvårdspersonal att vidta vissa hälso- och sjukvårdande åtgärder

1 § Andra än hälso- och sjukvårdspersonal får inte yrkesmässigt undersöka någon annans hälsotillstånd eller behandla någon annan för sjukdom eller därmed jämförligt tillstånd genom att vidta eller föreskriva någon av följande åtgärder i förebyggande, botande eller lindrande syfte:
1. behandla sådana smittsamma sjukdomar som enligt smittskyddslagen (2004:168) är anmälningspliktiga sjukdomar,
2. behandla cancer och andra elakartade svulster, diabetes, epilepsi eller sjukliga tillstånd i samband med havandeskap eller förlossning,
3. undersöka eller behandla någon annan under allmän bedövning eller under lokal bedövning genom injektion av bedövningsmedel eller under hypnos,
4. behandla någon annan med radiologiska metoder,
5. utan personlig undersökning av den som sökt honom eller henne, lämna skriftliga råd eller anvisningar för behandling,
6. undersöka eller behandla barn under åtta år, eller
7. prova ut kontaktlinser.

Det ovanstående utgör i princip den enda begränsningen i svensk rätt. Grub, eller vem som helst annan, får i princip utge vilka rekommendationer som helst och i vilken omfattning som helst.

PowerFlower
2021-08-12, 01:21
Haha ja, ditt testosteron är anledningen till att du mår dåligt. Få upp dom till 30-45nmol och du kommer att känna dig som en ny människa, det kan jag garantera.

Lyssna inte på någon som påstår något annat över huvud taget, svenskar är helt retarded när det kommer till sånt här (pga mediapropaganda), fixa dina testosteronnivåer, hoppa på TRT och ditt liv kommer att förändras.

Tacka mig sen.

sladdbarn
2021-08-12, 10:55
Och jag tycker du ska ta Powerflowers inlägg med en nypa salt, han kan inte göra en bedömning på vad som är bra för dig.

kvarnis
2021-08-12, 11:23
Och jag tycker du ska ta Powerflowers inlägg med en nypa salt, han kan inte göra en bedömning på vad som är bra för dig.

Han har troligtvis precis börjat med TRT eller så kör han eget protokoll.

Svårt att få till en vettigt TRT behandling i sverige, iom att man inte co-administerar hcg samtidigt vilket är viktigt så att bollarna inte ska stängas ner, annars nedregleras vissa hormoner som är viktiga.

Dessutom är nebido inte optimalt, många av de som tar det är klagar på att de mår skit ett par veckor innan nästa injektion.

PowerFlower
2021-08-12, 13:51

Det kan jag absolut göra. Bara för att du är oinsatt betyder det inte att andra är det, 8.6 testo är HORRIBELT för en man, totalt värdelöst och det kommer få honom att må rent piss, således hans symptom (som samtliga är uppenbara symptom av låg testosteron).

200mg testo i veckan, inom 5 veckor är han en ny man det kan jag garantera med 100% säkerhet. Seså, testa nu, se om jag har rätt (det har jag).

phille205
2021-08-12, 14:14
Hej!

Lånar tråden lite. Hoppas det är ok.

Har lite svårt att förstå dessa värden. Har 17 nmol/L testosteron vilket är inom referensintervallet. SHBG på 34 nmol/L. Har googlat runt och försökt förstå kvoten mellan dessa två men kommer inte riktigt fram till. Är det fria testosteronet normala värden för en 25 åring som äter och sover bra samt tränar regelbundet? Finns en hel del symptom som stämmer in på brist. Därav jag undrar.

exevision
2021-08-13, 08:17
Det kan jag absolut göra. Bara för att du är oinsatt betyder det inte att andra är det, 8.6 testo är HORRIBELT för en man, totalt värdelöst och det kommer få honom att må rent piss, således hans symptom (som samtliga är uppenbara symptom av låg testosteron).

200mg testo i veckan, inom 5 veckor är han en ny man det kan jag garantera med 100% säkerhet. Seså, testa nu, se om jag har rätt (det har jag).

Du har läst en bok och fått lite kunskap, plötsligt stämmer allt in i din nya kunskap, för alla, oavsett. Farligt resonemang som många använder sig av, speciellt på nätet.

Whizzlarn
2021-08-13, 12:02
Hej!

Har lite svårt att förstå dessa värden. Har 17 nmol/L testosteron vilket är inom referensintervallet. SHBG på 34 nmol/L. Har googlat runt och försökt förstå kvoten mellan dessa två men kommer inte riktigt fram till. Är det fria testosteronet normala värden för en 25 åring som äter och sover bra samt tränar regelbundet? Finns en hel del symptom som stämmer in på brist. Därav jag undrar.

Vi är lika gamla och jag hade 19 nmol/L och SHBG på 22 nmol/L sist jag testade mig.

Ska tilläggas att jag har mycket lättare att bygga muskler än andra i min åldersgrupp. Förmodligen pga mitt låga SHBG.

Jag skulle säga att dina värden är "normala". Men varken du eller jag har några elitnivå siffror.

derko
2021-08-13, 14:10
Enligt IOK är du hormonellt kvinna. Jag föreslår att du börjar identifiera dig som kvinna och börja med någon kampsport så kan du säker vinna någon medalj i OS.

Zackes
2021-08-13, 22:06
Tack för alla svar! Jag ska nog i alla fall be om ett till test i alla fall.
Sänks testosteron mycket om man håller på att gå ner i vikt? Håller på att gå ner i hyfsat snabb takt med 0.5-1kg i veckan så tänkte att det kanske var därför jag fick lågt resultat också. Vill nog helst försöka få upp det på naturligt sätt först i alla fall. Gå ner lite i vikt(ligger på 20-25% kroppsfett) och förbättra sömn och lite sånt. Känns inte så kul att gå på TRT resten av sitt liv..

kvarnis
2021-08-14, 07:12
Testonivåerna kan gå ner om du är på kraftigt kaloriunderskott men generellt ju lägre kroppsfett desto högre testosteron har du till en viss gräns.

Tror du kan dubbla ditt värde utan problem om du sover bättre, äter bra med fetter, och går ner i kroppsfett till under 15 % ish, lycka till.

Tror inte det är så att alla behöver TRT, vissa har "naturligt" fötts med lite lägre testo eller att det inte utvecklades optimalt från puberteten och då märker de nog inte av om de har låga nivåer, kroppen vänjer sig över tid.

Uncle Joe
2021-08-14, 09:52
Om man siktar på att gå ner mindre än 0,5 kg /vecka och kör ett par dagars refeed (balans) då och då borde hormonerna inte få lika mycket spel.

Anders The Peak
2021-08-14, 12:11
Testonivåerna kan gå ner om du är på kraftigt kaloriunderskott men generellt ju lägre kroppsfett desto högre testosteron har du till en viss gräns.

Tror du kan dubbla ditt värde utan problem om du sover bättre, äter bra med fetter, och går ner i kroppsfett till under 15 % ish, lycka till.

Tror inte det är så att alla behöver TRT, vissa har "naturligt" fötts med lite lägre testo eller att det inte utvecklades optimalt från puberteten och då märker de nog inte av om de har låga nivåer, kroppen vänjer sig över tid.

+ hård och för hög frekvens av träning kan undertrycka produktionen av testosteron kraftigt. Dra ned på träningsvolym/träningsdagar brukar vara ett av det mest konstruktiva du kan göra.

Mer träning är oftast inte lösningen utan det är tvärtom.

PowerFlower
2021-08-14, 12:42
Du har läst en bok och fått lite kunskap, plötsligt stämmer allt in i din nya kunskap, för alla, oavsett. Farligt resonemang som många använder sig av, speciellt på nätet.

Jag har studerat testosteron i över 3 års tid, jag har bokstavligt talat läst varenda liten studie gjord på detta hormon sedan 50-talet. Jag utmanar vem som helst här inne om testosteron-tronen, jag har även brukat i snart 2 års tid (TRT från UK, 200mg i veckan), inte bara det men jag ökar dosen ett par gånger per år när jag bygger.

En sak är säker, testosteron är inte det "livsfarliga hormon" som vissa svenskar blivit hjärntvättade att tro.

PowerFlower
2021-08-14, 12:43
Hej!

Helt ok världen, inget du egentligen måste fixa till. Kör på det där til du är runt 35, sen lägger du dig på TRT och njuter av livet.

PowerFlower
2021-08-14, 12:45
Tack för alla svar! Jag ska nog i alla fall be om ett till test i alla fall.
Sänks testosteron mycket om man håller på att gå ner i vikt? Håller på att gå ner i hyfsat snabb takt med 0.5-1kg i veckan så tänkte att det kanske var därför jag fick lågt resultat också. Vill nog helst försöka få upp det på naturligt sätt först i alla fall. Gå ner lite i vikt(ligger på 20-25% kroppsfett) och förbättra sömn och lite sånt. Känns inte så kul att gå på TRT resten av sitt liv..

Ja, kalorirestriktion, särskilt långvarig sådan, har en tendens att sänka dina testosteron-nivåer (även massa andra hormoner).

Kroppsfettet i sig är inga större problem när det kommer till det hormonella, eventuellt kanske du konverterar lite för mycket till östrogen men det där är väldigt individuellt.

Att "gå på TRT resten av livet" är helt perfekt, du kan styra dina egna hormon-nivåer, ditt mående, din drivkraft, muskelmassa, självförtroende - Det är utan den minsta tvekan det bästa jag någonsin gjort. Skulle aldrig någonsin vilja gå tillbaka till att vara "natural" igen, när man väl smakat på frukten så inser man hur stor skillnad det är i livskvalite.

PowerFlower
2021-08-14, 12:47
Med det sagt så är det ju ingen fara om man redan har bra/helt OK nivåer, njut av bollarna och låt dom pumpa på så länge dom orkar.

Personligen känner jag av stor skillnad i mående genom att gå från 15nmol (normala nivåer) till 40, skillnaden är markant.

Mycket enklare att hålla sig tight om midjan också har jag märkt, även om man fuskar lite på dieten, fettfördelningen blir helt klart förändrad.

Anders The Peak
2021-08-14, 15:05
Med det sagt så är det ju ingen fara om man redan har bra/helt OK nivåer, njut av bollarna och låt dom pumpa på så länge dom orkar.

Personligen känner jag av stor skillnad i mående genom att gå från 15nmol (normala nivåer) till 40, skillnaden är markant.

Mycket enklare att hålla sig tight om midjan också har jag märkt, även om man fuskar lite på dieten, fettfördelningen blir helt klart förändrad.

Hur mäter du det? Tänker om du går på TRT så ska det göras mätningar så att du hamnar i normalnivåer dvs någonstans mellan 10-30 nmol/L.

Plasttiger
2021-08-14, 16:21
Jag har studerat testosteron i över 3 års tid, jag har bokstavligt talat läst varenda liten studie gjord på detta hormon sedan 50-talet. Jag utmanar vem som helst här inne om testosteron-tronen, jag har även brukat i snart 2 års tid (TRT från UK, 200mg i veckan), inte bara det men jag ökar dosen ett par gånger per år när jag bygger.

En sak är säker, testosteron är inte det "livsfarliga hormon" som vissa svenskar blivit hjärntvättade att tro.

Vilket läkemedel och vilken administrations form?
Dosen låter högre än Nebido men lägre än gel-beredningarna, men det finns kanske annat utbud utomlands.

Anders The Peak
2021-08-15, 10:20
Hur mäter du det? Tänker om du går på TRT så ska det göras mätningar så att du hamnar i normalnivåer dvs någonstans mellan 10-30 nmol/L.

Ser att England har ett annat intervall allt under 17 nmol/L är definierat som brist hos dem.

Lätt att få det föreskrivet med. Vet inte hur det är nu när de har stigit av EU-medlemskapet.

-squat-
2021-08-15, 10:41

Vilka skillnader i mående har du märkt? Gladare? Piggare? Mer driven? Bättre initiativförmåga? Bättre sexlust?

Lafayette
2021-08-15, 17:55
Vilka skillnader i mående har du märkt? Gladare? Piggare? Mer driven? Bättre initiativförmåga? Bättre sexlust?

Verkar göra susen, mycket glad, harmonisk och nöjd

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=8229401&postcount=41

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=8217066&postcount=56