Visa fullständig version : Grönsakspulver
Mäktigman
2021-08-06, 19:36
"supergreens-pulver består nu av spirulina, chlorella, broccoli, vetegräs, pumpaprotein, korngräs, alfalfa, spenat, moringa och grönkål. "
Behåller dessa växter all sin näring? Antar att man förlorar fibrer (?) och vatten givetvis, men vad annars? Sen rent prismässigt, det bör väl bara billigare att köpa livsmedel i pulverform än färskt. Blir också jävligt smidigt att hälla i morgonshaken tänker jag.
Det kostar 500kr/kg f.ö.
Thoughts?
RökteUppMinKatt
2021-08-07, 00:58
Mina enda tankar är att spirulina och chlorella inte är någon höjdare att inta såvitt jag vet, på grund av vanligt förekommande föroreningar. Det var i all fall därför jag slutade med det strax efter att jag började.
500 kr per kilo låter dessutom dyrt. Tänker bara på mig själv som äter 1 kg broccoli för 35 kr eller så. Nu vet jag inte vad det hade vägt i pulverform, men spontant låter 500 kr per kilo dyrt.
Använder exakt samma i mina shakes. Har ingen aning om hur väl det står sig dock... Men jag kan vara lite dålig på att äta grönsaker, så tänker att två rågade teskedar per dag av det knappast kan skada i alla fall.
500 kr per kilo låter dessutom dyrt. Tänker bara på mig själv som äter 1 kg broccoli för 35 kr eller så. Nu vet jag inte vad det hade vägt i pulverform, men spontant låter 500 kr per kilo dyrt.
Tja, vattenhalten i broccoli är runt 90%. Och i övriga grönsaker mellan 90-95%
Så ska du göra ett kilo broccolipulver behöver du nog utgå från kanske 12kg broccoli, beroende på vad mer än vatten du ska ta bort.
Spirulina i pulverform ligger runt 500kr kg.
Ingen aning om proportionerna i övrig, men priset framstår inte som orimligt, om man nu vill äta pulver...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.