Visa fullständig version : Trött och behöver sova hela tiden; allvarlig sjukdom?
Sedan i våras har jag bara blivit tröttare och tröttare. Det yttrar sig på så sätt att jag när jag varit vaken cirka 3-4 timmar börjar gäspa något kopiöst och blir väldigt trött. Detta oavsett hur bra och mycket jag sovit natten innan. Jag orkar fortsätta vara vaken men har den där hemska trötthetskänslan i kroppen hela tiden. Om jag sover mitt på dagen 2-3 timmar så orkar jag vara som vanligt fram till kvällen, men om jag inte sover så måste jag gå och lägga mig senast vid 20. Börjar kännas jättejobbigt detta för det börjar gå till den grad att jag känner mig handikappad. Måste antingen sova halva dagen eller vara uppe men trött hela dagen. Känns som att det skulle kunna vara någon sjukdom.
Har du varit i kontakt med sjukvården alls?
Akerhage
2021-08-06, 10:24
Järnbrist kanske? Eller någon vitamin/mineralbrist?
Du är inte ensam iaf, kanske ångest, stress, depression?
Har du varit i kontakt med sjukvården alls?
Jag ska nog ringa och boka tid så de får ta prover. Ska erkänna att jag alltid drar mig för länge innan jag söker vård.
Järnbrist kanske? Eller någon vitamin/mineralbrist?
Du är inte ensam iaf, kanske ångest, stress, depression?
Äter mycket kött så borde inte vara järnbrist. Funderat på om det kan vara c-vitaminbrist dock men det är väl ganska ovanligt i Sverige.
Jobbar och tränar du mycket? Mycket stress i vardagen?
Sedan i våras har jag bara blivit tröttare och tröttare. Det yttrar sig på så sätt att jag när jag varit vaken cirka 3-4 timmar börjar gäspa något kopiöst och blir väldigt trött. Detta oavsett hur bra och mycket jag sovit natten innan. Jag orkar fortsätta vara vaken men har den där hemska trötthetskänslan i kroppen hela tiden. Om jag sover mitt på dagen 2-3 timmar så orkar jag vara som vanligt fram till kvällen, men om jag inte sover så måste jag gå och lägga mig senast vid 20. Börjar kännas jättejobbigt detta för det börjar gå till den grad att jag känner mig handikappad. Måste antingen sova halva dagen eller vara uppe men trött hela dagen. Känns som att det skulle kunna vara någon sjukdom.
Är du utvilad när du vaknar? Hur många timmar sover du en vanlig natt?
Oftast är min gissning sömnapné när man är oförklarligt trött.
Jag ska nog ringa och boka tid så de får ta prover. Ska erkänna att jag alltid drar mig för länge innan jag söker vård.
Äter mycket kött så borde inte vara järnbrist. Funderat på om det kan vara c-vitaminbrist dock men det är väl ganska ovanligt i Sverige.
Det går att ha järnbrist även fast du äter mycket kött, exempelvis ifall du har celiaki (glutenintolerans) med skadade tarmar som påverkar ditt upptag. Celiaki kan för övrigt också påverka sköldkörteln vilket kan göra dig trött. Det går att med ganska hög pålitlighet bekräfta celiaki med ett blodprov, ifall du drar dig för att göra gastroskopi.
Ett annat sätt är om du äter dina järnkällor med saker som hämmar upptaget, exempelvis kvarg eller baljväxter.
Skulle också kunna vara exempelvis lågt fritt testo (t ex pga högt SHBG) eller en rubbad tarmflora.
RökteUppMinKatt
2021-08-06, 10:48
Utan att vara någon som helst expert så känns det som det skulle kunna vara en mängd grejer:
- Corona
- Cancer
- Överträning
- Mineralbrist
Definitivt läge att besöka en läkare och inte fråga på kolozzeum :) Men uppdatera oss gärna!
Jag har varit så sedan jag ”gick in i väggen” 2004, behöver sova flera ggr per dag för att orka med. Det räcker att jag tex varit på ett möte eller tagit en fika med en kompis så behöver jag ta en tupplur på 5-10 min pga förlamande trötthet. Tagit de flesta prover under åren men allt visar på utmärkta värden, har helt enkelt lärt mig leva med det.
Langster
2021-08-06, 10:56
Sömnapné kanske? Om du inte VET att du inte snarkar och/eller har andningsuppehåll på nätterna så skulle jag säga att det är den troligaste förklaringen.
StekHilding
2021-08-06, 11:02
Påminner om när jag haft borrelia, kan vara värt att kolla upp om du varit fästingbiten.
Gick med det ett bra tag med liknande symptom innan jag var hos läkaren och tog blodprov.
Hursomhelst hade jag tagit kontakt med vårdcentralen.
Tack för alla bra tips. Jag ska ringa vårdcentralen.
Beträffande sömn så har jag gått i sömnen sen jag var liten. Så helt klart en sömnstörning men har inte mått så här förut och nu är jag snart 36.
panzerpig
2021-08-06, 14:48
är du utvilad när du vaknar? Hur många timmar sover du en vanlig natt?
sömnapné kanske? Om du inte vet att du inte snarkar och/eller har andningsuppehåll på nätterna så skulle jag säga att det är den troligaste förklaringen.
+1
Lafayette
2021-08-11, 18:23
Hur gick det?
Scratch89
2021-08-11, 19:16
Jag tänkte också på borrelia.
Jag har bokat tid till slut men det var ganska lång väntetid. Vet inte om läkaren tar illa upp om man kommer med en egen lista på saker man vill kolla upp. Men det här tänkte jag be att de tar prover på:
Sköldkörteln
Blodsocker/Diabetes
Testosteron
Järn
Borrelia
Är det något annat man kan tänkas fundera på? Funderade lite på lever- och njurfunktion också men känns som att det är bättre att börja med de ovanstående grejerna.
Jag har bokat tid till slut men det var ganska lång väntetid. Vet inte om läkaren tar illa upp om man kommer med en egen lista på saker man vill kolla upp. Men det här tänkte jag be att de tar prover på:
Sköldkörteln
Blodsocker/Diabetes
Testosteron
Järn
Borrelia
Är det något annat man kan tänkas fundera på? Funderade lite på lever- och njurfunktion också men känns som att det är bättre att börja med de ovanstående grejerna.
Be om en sömnutredning så klart.
Sköldkörteln
Blodsocker/Diabetes
Testosteron
Järn
Borrelia
Vissa läkare (ganska många i min erfarenhet) hatar när folk försöker självdiagnostisera.
I.o.m. att du inte vet innan hur just den läkare du kommer träffa reagerar så kan det vara, åtminstone initialt, vara läge att ta det försiktigt och känna av lite hur läkaren reagerar på egna teorier.
Det kan (enl. empirisk erfarenhet) till och med vara så illa att läkare ur ren jäkla stolthet nästan jobbar för att motbevisa teorier som patienten själv kommer med, även om de i slutändan visar sig korrekta....
Sköldkörteln
Blodsocker/Diabetes
Testosteron
Järn
Borrelia
Ta dessa prover på werlabs istället, har svårt att se hur en VC läkare kommer ta en så bred blodprovspanel direkt, finns risk att de avfärdar det som "hypokondri" svenska läkare snålar mycket när det gäller tester.
skyffelmördarn
2021-09-27, 09:01
Jag har alltid undrat vad som händer om man ringer in till VC och säger att man är "trött hela tiden", enligt mig är det en naturlig del av livet. Så ska bli kul att följa.
Min gissning är att du inte kommer få någon hjälp alls.
Jag har alltid undrat vad som händer om man ringer in till VC och säger att man är "trött hela tiden", enligt mig är det en naturlig del av livet. Så ska bli kul att följa.
De brukar typ kolla blodvärden och kanske elektrolyter och göra en fysisk kontroll, har man inga objektiva symtom som ofrivillig avmagring, håravfall, feber, utslag, svullna leder och liknande brukar de inte göra någon fördjupad blodkontroll.
Kan ta flera månader att hitta "rätt" diagnos om det finns någon, de tar inte ett stort batteri av tester för att tjäna tid som man borde förvänta sig, därför bör man kolla detta på en privat aktör.
Sköldkörteln
Blodsocker/Diabetes
Testosteron
Järn
Borrelia
Celiaki (glutenintolerans). Det är många som har det utan att veta om det och kan ge symptomen du uppvisar. Räcker ofta med blodprov för att få en indikation.
Så är det säkert. Det här har dock kommit ganska plötsligt och är på en nivå som inte är normal. Somnar kring 21, vaknar vid 7, är trött hela tiden och sover ofta middag och somnar ändå vid 21-22 på kvällen igen. Gäspar hela dagen osv.
Ska börja med vårdcentralen men om de inte tar det på allvar så köper jag ett hälsotest privat. Det enda jag inte hittade var privata tester av borrelia.
skyffelmördarn
2021-09-27, 10:04
Det är nog säkert väldigt många där ute som går runt och mår dåligt helt i onödan på grund av någonting men det skulle ju vara omöjligt att belasta vården för det.
Jag har länge funderat på att man borde öppna någon klinik motsvarande bilprovningen. Där man kan komma in och snabbt bara gå igenom det viktigaste så allt ser bra ut.
USA verkar ju ha massor med liknande ställen.
Anders The Peak
2021-09-27, 10:20
Så är det säkert. Det här har dock kommit ganska plötsligt och är på en nivå som inte är normal. Somnar kring 21, vaknar vid 7, är trött hela tiden och sover ofta middag och somnar ändå vid 21-22 på kvällen igen. Gäspar hela dagen osv.
Ska börja med vårdcentralen men om de inte tar det på allvar så köper jag ett hälsotest privat. Det enda jag inte hittade var privata tester av borrelia.
VC kan vara bra men tror att du ska försöka söka upp en privatpraktiserande i det här fallet för att få genom alla prover som behövs.
Tester som inte är initierade av en läkare är slöseri på tid. Leta rätt på en typ Hälsocentralen som Sophiahemmet (https://www.varden.se/behandling/%C3%B6stermalm/18478/f%C3%B6retagsh%C3%A4lsov%C3%A5rd-h%C3%A4lsocentralen-sophiahemmet/11878/privat-sjukv%C3%A5rd) har.
Gör en lista på dina symptom, gärna jämförelse innan med situationen nu. Se bara till så du får med allt. Det blir betydligt lättare att utreda om du slipper sitta och komma ihåg detaljer.
I förebyggande syfte kan du köpa på dig en burk med vitaminer och mineraler och ta det varje dag och se om det ger någon skillnad.
Jag hade exakt samma symtom plus att jag har väldigt lätt för att sträcka mina muskler och känt mig svagare än vanligt.
Min trötthet försvann typ helt och hållet efter att jag gått ner ca 10 kg.
Jag slutade att äta frukost och började äta min första måltid först mellan 13.00- 15.00, dricker endast kaffe/vatten under den tiden. Äter jag något så känns det som att bli slagen av en klubba och blir helt slut i huvudet. Kan äta hur mycket jag vill utan att bli trött resten av dagen typ.
Körde också väldigt mild version av LCHF och det hjälpte mycket med att vara klarare i huvudet tyckte jag men styrkan i gymmet försvann typ..
Rikard Jansson
2021-09-28, 16:33
Prova i 10 dagar:
att vila från all träning förutom en promenad om dagen
Inget koffein efter 09.00
Ingen porr eller annat runkande
Guaranteed success
Prova i 10 dagar:
Guaranteed success
Tagit det direkt från socialstyrelsens riktlinjer eller?
Prova i 10 dagar:
Guaranteed success
Ta dig i kragen också TS och sluta vara en mes*popcorn*
Rikard Jansson
2021-09-28, 21:19
Har funkat för många, men det är klart att det förstås är medicinering som alltid är första bästa sak att köra på /shrug
Har funkat för många, men det är klart att det förstås är medicinering som alltid är första bästa sak att köra på /shrug
Eftersom vi inte vet exakt vad det är som är orsaken till sömnstörningarna så är det oklart vad som hjälper. Men är TS deprimerad eller liknade så hjälper liksom inte no-fap och en promenad.
Att sluta runka låter som en extrem åtgärd. Man kan iaf först prova antidepressiva och neuroleptika.
Eftersom vi inte vet exakt vad det är som är orsaken till sömnstörningarna så är det oklart vad som hjälper. Men är TS deprimerad eller liknade så hjälper liksom inte no-fap och en promenad.
No-fap förbättrar sannolikt situationen för många med anhedoni.
Man lurar hjärnan att man har tillgång till konstant sex, inte bra för dopaminsystemet.
Utifrån anekdotisk observation verkar avhållsamhet leda till ökad drivkraft att göra mer produktiva saker, fappande ökar knappast möjligheterna att ha sex med kvinna IRL.
Promenader har viss effekt mot depression, studier visar att både styrketräning och kondition är bra.
Anton Fräs
2021-09-29, 07:03
Tagit det direkt från socialstyrelsens riktlinjer eller?
:laugh:
Ladugårdsdörr
2021-09-29, 08:04
Att sluta runka låter som en extrem åtgärd. Man kan iaf först prova antidepressiva och neuroleptika.
Är inte en utav forumets medlemmar expert på elchockbehandling? Kanske kan vara ett alternativ innan man provar väldigt radikala metoder?
Är inte en utav forumets medlemmar expert på elchockbehandling? Kanske kan vara ett alternativ innan man provar väldigt radikala metoder?
Snälla åkalla inte den som äro borta.
No-fap förbättrar sannolikt situationen för många med anhedoni.
Trådstartaren känner sig kroniskt trött, hur kopplar man det sedan till Anhedoni "ett psykiskt symtom och tillstånd som avser oförmåga att känna lust och tillfredsställelse, framförallt i form av fysisk njutning och glädje av social samvaro, men också att njuta i andra bemärkelser och sammanhang"
Och sedan vidare till att onanistopp vore lösningen på sagda kroniska trötthet?
Internetmedicin är en intressant vetenskap
Trådstartaren känner sig kroniskt trött, hur kopplar man det sedan till Anhedoni "ett psykiskt symtom och tillstånd som avser oförmåga att känna lust och tillfredsställelse, framförallt i form av fysisk njutning och glädje av social samvaro, men också att njuta i andra bemärkelser och sammanhang"
Och sedan vidare till att onanistopp vore lösningen på sagda kroniska trötthet?
Internetmedicin är en intressant vetenskap
Nej kanske inte för TS specifikt vars symtombild pekar mer på någon brist eller sjukdom, svarade på en kommentar, det är kanske mer att det är en åtgärd som kan hjälpa folk med mer generella psykiska besvär.
Lafayette
2021-09-29, 08:34
Jag är med dig kvarnis. Hur många dagar ska man icke besudla sig? Snackar vi veckor eller?
https://i.pinimg.com/474x/44/1e/69/441e69a6558533cdce0c47acd1d4cfea.jpg
Är du utvilad när du vaknar? Hur många timmar sover du en vanlig natt?
Tröttheten är inte kopplad till antal timmar, sover oftast minst 6-7 timmar. Däremot har jag gått i sömnen hela livet (med ganska kraftigt sömngångarbeteende). En sömnutredning kanske är en bra idé men samtidigt så har jag inte varit så här trött förut.
Har läst att vissa som är allergiska mot mjölkprotein varit oförklarligt trötta innan de slutade med mjölk. Så ska testa utesluta all mjölk också och se om det hjälper, i väntan på läkarbesöket.
Nej kanske inte för TS specifikt vars symtombild pekar mer på någon brist eller sjukdom, svarade på en kommentar, det är kanske mer att det är en åtgärd som kan hjälpa folk med mer generella psykiska besvär.
Sömnstörningar är väl en av de symtom som finns med i dom flesta fall av psykisk ohälsa.
Mental är på rätt spår här, eftersom vi bara har sömnstörningar att gå på hittills.
Tröttheten är inte kopplad till antal timmar, sover oftast minst 6-7 timmar. Däremot har jag gått i sömnen hela livet (med ganska kraftigt sömngångarbeteende). En sömnutredning kanske är en bra idé men samtidigt så har jag inte varit så här trött förut.
Har läst att vissa som är allergiska mot mjölkprotein varit oförklarligt trötta innan de slutade med mjölk. Så ska testa utesluta all mjölk också och se om det hjälper, i väntan på läkarbesöket.
Ja sömnutredning har en möjlighet att hitta nått, trötthet brukar ofta relatera till andning under sömn. Men kan var brist eller nått annat. Lika bra att utreda ordentligt.
Exakt, vid sömnapné blir sömnkvalitén så dålig att man vaknar trött även efter 10h+ i sängen, och det är ju något som oftast kopplas till något annat, övervikt, stress eller liknande.
Det kan vara järn/dvitamin/b12 et al som brister, och leder till någon form av anemi, men det bör ett enklare blodlab kunna påvisa.
Fredszky
2021-09-29, 09:23
Jag bli cp-trött av gluten på ett obehagligt sätt.
Sen när är kolozzeum familjeliv? Ska ni be TS gå till spåtanten näst?
BelowAverage
2021-09-29, 20:40
Du har en poäng i jämförelsen men å andra sidan, var ska man söka råd?
Allmänläkare på vårdcentral? :laugh:
Facebook?
Twitter?
Scratch89
2021-09-30, 07:58
Hur mycket jobbar du? Hur mycket stressar du? Hur mycket tränar du? Äter du ordentligt? Har du jobbiga relationer eller andra psykiska påfrestningar?
Droger, alkohol?
Du har en poäng i jämförelsen men å andra sidan, var ska man söka råd?
Allmänläkare på vårdcentral? :laugh:
Facebook?
Twitter?
Förslagsvis kan man gå till sin vårdcentral för att utesluta sjukdom/allvarligare patologi. Om man fortfarande känner sig vid behov av hjälp med tröttheten så borde vårdcentralen ha ett psykosocialt team (kurator, psykolog) som kanske kan vara behjälpliga. Passar det bättre går det ju att träffa leg. psykolog över nätet. Finns det någon i ens sociala nätverk man kan prata med? Vänner/föräldrar. Finns ganska mycket hjälp att få oftast :)
Förslagsvis kan man gå till sin vårdcentral för att utesluta sjukdom/allvarligare patologi. Om man fortfarande känner sig vid behov av hjälp med tröttheten så borde vårdcentralen ha ett psykosocialt team (kurator, psykolog) som kanske kan vara behjälpliga. Passar det bättre går det ju att träffa leg. psykolog över nätet. Finns det någon i ens sociala nätverk man kan prata med? Vänner/föräldrar. Finns ganska mycket hjälp att få oftast :)
Läkare på vårdcentraler är ett skämt. Det är extremt svårt att få rätt hjälp om det inte är något väldigt uppenbart. Förstår om många finner det tröstlöst och söker hjälp på annat håll.
Läkare på vårdcentraler är ett skämt. Det är extremt svårt att få rätt hjälp om det inte är något väldigt uppenbart. Förstår om många finner det tröstlöst och söker hjälp på annat håll.
Kan du vara mer konkret vid vilken typ av tillstånd som personerna inte får rätt hjälp?
Kan du vara mer konkret vid vilken typ av tillstånd som personerna inte får rätt hjälp?
Det finns hur många exempel som helst och en uppsjö är inte längre än en googling bort. En vän fick till exempel höra att dennes smärtor och övriga symptom var inbillade/psykologiska hos både vårdcentral och psykolog (kvinnor med underlivssmärtor i stil med endometrios får ofta lida för detta och kvinnor får generellt sämre vård än män) för att först 15 år senare konstatera att det var kopplat till skadade tarmar och rubbade hormoner på grund av celiaki. Vid uteslutande av gluten började problemen att försvinna. Det tog alltså 15 år att få rätt diagnos trots kontakt med många läkare, psykologer inom olika kompetensområden. Inte konstigt att folk lessnar.
Ett annat exempel är ju de med långtidscovid som har fått höra att det bara sitter i deras huvud.
DontDenyHolocaus
2021-09-30, 14:18
Sköldkörtelbesvär.
Fibro.
Kroniskt trötthetssyndrom.
ME/CFS.
Endometrios.
Vestibulodyni.
Testosteronbrist.
Könsdysfori.
Är väl vad som brukar (upplevas) eftersatt.
Sen är det väl legio att vårdgarantier och uppföljningar inte genomförs.
BelowAverage
2021-09-30, 14:23
En bekant till mig gick med bilateral karpaltunnel i åtminstone 14 år och bad även om undersökning / behandling just mot karpaltunnel.
En annan har gått med svåra magsmärtor / spontant kräkande i mer än 5 år nu. Något blodprov, en gastroskopi och efter mycket påtryckningar från personen ifråga, ett ultraljud. Men inte ett precist t.ex små gallstenar.
En annan hade cushings syndrom i mer än tio år. Till slut lyckades han själv diagnosticera cushings men fick trycka på som fan på svenska läkare som vägrade lyssna, eftersom han behövde diagnosen verifierad för att kunna få behandling.
Mig kunde de ju inte sätta utbrändhet på istället för depression under två års tid och har fortfarande inte förmått sig att ställa rätt diagnos.
Liksom, håna folk allt vad ni vill när de ber om hjälp på ett träningsforum men faktum är att det är så illa ställt att de som går ett flertal år och inte får ens en grundlig undersökning och dessutom själva får vara drivande och ansvarstagande i sin egen undersökning då alla stafettläkare bara låter ansvaret rinna av sig.
Det vore i mina ögon dårskap att lida av långvarig sjukdom och inte söka hjälp i allt mer godtyckliga sammanhang för vården lyser med sin frånvaro.
Jag misstänker att man ofta skulle få bättre hjälp om man hoppade in i en facebookgrupp eller discordgrupp för läkarstudenter inom en vecka än vad man får av svensk vård inom 5 år.
@DontDenyHolocaus
Säger inte emot din lista bortsett från könsdysfori det är inte ett ämne för en läkare på VC, det är snarare något som bör föranleda besök till en psykiatrisk terapeut.
Inlägg som det här hör ju mer hemma på flashback där man ska spela tuff som faen. Trist att se på kolozzeum.
Inlägg som det här hör ju mer hemma på flashback där man ska spela tuff som faen. Trist att se på kolozzeum.
Att rekommendera någon att sluta onanera känns rätt mycket flashback. TS beskriver besvär som borde utredas av professionella vårdgivare även om det mycket väl eller kan visa sig vara helt ofarligt.
Det finns hur många exempel som helst och en uppsjö är inte längre än en googling bort. En vän fick till exempel höra att dennes smärtor och övriga symptom var inbillade/psykologiska hos både vårdcentral och psykolog (kvinnor med underlivssmärtor i stil med endometrios får ofta lida för detta och kvinnor får generellt sämre vård än män) för att först 15 år senare konstatera att det var kopplat till skadade tarmar och rubbade hormoner på grund av celiaki. Vid uteslutande av gluten började problemen att försvinna. Det tog alltså 15 år att få rätt diagnos trots kontakt med många läkare, psykologer inom olika kompetensområden. Inte konstigt att folk lessnar.
Ett annat exempel är ju de med långtidscovid som har fått höra att det bara sitter i deras huvud.
Sköldkörtelbesvär.
Fibro.
Kroniskt trötthetssyndrom.
ME/CFS.
Endometrios.
Vestibulodyni.
Testosteronbrist.
Könsdysfori.
Är väl vad som brukar (upplevas) eftersatt.
Sen är det väl legio att vårdgarantier och uppföljningar inte genomförs.
En bekant till mig gick med bilateral karpaltunnel i åtminstone 14 år och bad även om undersökning / behandling just mot karpaltunnel.
En annan har gått med svåra magsmärtor / spontant kräkande i mer än 5 år nu. Något blodprov, en gastroskopi och efter mycket påtryckningar från personen ifråga, ett ultraljud. Men inte ett precist t.ex små gallstenar.
En annan hade cushings syndrom i mer än tio år. Till slut lyckades han själv diagnosticera cushings men fick trycka på som fan på svenska läkare som vägrade lyssna, eftersom han behövde diagnosen verifierad för att kunna få behandling.
Mig kunde de ju inte sätta utbrändhet på istället för depression under två års tid och har fortfarande inte förmått sig att ställa rätt diagnos.
Liksom, håna folk allt vad ni vill när de ber om hjälp på ett träningsforum men faktum är att det är så illa ställt att de som går ett flertal år och inte får ens en grundlig undersökning och dessutom själva får vara drivande och ansvarstagande i sin egen undersökning då alla stafettläkare bara låter ansvaret rinna av sig.
Det vore i mina ögon dårskap att lida av långvarig sjukdom och inte söka hjälp i allt mer godtyckliga sammanhang för vården lyser med sin frånvaro.
Jag misstänker att man ofta skulle få bättre hjälp om man hoppade in i en facebookgrupp eller discordgrupp för läkarstudenter inom en vecka än vad man får av svensk vård inom 5 år.
Point taken! Finns mycket som kan bli bättre :)
Rikard Jansson
2021-09-30, 19:12
Att rekommendera någon att sluta onanera känns rätt mycket flashback. TS beskriver besvär som borde utredas av professionella vårdgivare även om det mycket väl eller kan visa sig vara helt ofarligt.
Fast varför inte prova de lätta sakerna först som skitofta fungerar innan man går till läkare och får diverse beroendeframkallande skit-tabletter som man aldrig kommer sluta med?
Plus att det var ju här han frågade, då är det ju forumsvar man får. Hade han gått till en läkare så är det ju läkarsvar han får.
Fast varför inte prova de lätta sakerna först som skitofta fungerar innan man går till läkare och får diverse beroendeframkallande skit-tabletter som man aldrig kommer sluta med?
Plus att det var ju här han frågade, då är det ju forumsvar man får. Hade han gått till en läkare så är det ju läkarsvar han får.
Har kanske för höga tankar om sjukvården? Mina egna erfarenheter av en helt vanlig offentlig vårdcentral är bra bemötande, profesionella bedömningar och rätt insatser.
Bra poäng om forumsvar.. glömde att det är på forum nofap, koloidalt silver och annat skit sprids :p
Rikard Jansson
2021-10-01, 04:43
Har kanske för höga tankar om sjukvården? Mina egna erfarenheter av en helt vanlig offentlig vårdcentral är bra bemötande, profesionella bedömningar och rätt insatser.
Bra poäng om forumsvar.. glömde att det är på forum nofap, koloidalt silver och annat skit sprids :p
Låter som att du definitivt är porr&runkberoende om du jämför nofap/celibat med koloidalt silver.
Låter som att du definitivt är porr&runkberoende om du jämför nofap/celibat med koloidalt silver.
Trender som tror sig kunna lösa alla problem som inte har någon vetenskaplig grund. Alla ni som praktiserar no-fap borde väl rimligtvis ha lite tid över till att göra lite sjyst forskning på ämnet och motbevisa mig? :D
Trender som tror sig kunna lösa alla problem som inte har någon vetenskaplig grund. Alla ni som praktiserar no-fap borde väl rimligtvis ha lite tid över till att göra lite sjyst forskning på ämnet och motbevisa mig? :D
Kanske inte allt är 100% klarlagt men indicier utifrån forskning och andra resonemang kring neuro-kemin verkar peka på att för frekvent porr-surfande och hypersexualitet har eventuellt negativa effekter på hjärnan och beteendet.
https://www.yourbrainonporn.com/relevant-research-and-articles-about-the-studies/brain-studies-on-porn-users-sex-addicts/
Sedan kanske man ska vara försiktig med att det är något som löser alla problem och var drar man gränsen mellan porr-beroende och "hälsosam konsumtion" det vet jag inte, tror det är subjektivt.
@DontDenyHolocaus
Säger inte emot din lista bortsett från könsdysfori det är inte ett ämne för en läkare på VC, det är snarare något som bör föranleda besök till en psykiatrisk terapeut.
Det där var ett så kallat bete, från vår incelkompis aryT :D
Kör man nofap och inte har sex flera gånger i veckan så lär man ju komma på 15 sekunder när det väl blir dags att peta in den.
Kör man nofap och inte har sex flera gånger i veckan så lär man ju komma på 15 sekunder när det väl blir dags att peta in den.
För egen del är det jobbigare med kåthets-attackerna som kan dyka upp. Samt kraftigt ökad risk för "ballhugg" innan själva akten.
Kanske inte allt är 100% klarlagt men indicier utifrån forskning och andra resonemang kring neuro-kemin verkar peka på att för frekvent porr-surfande och hypersexualitet har eventuellt negativa effekter på hjärnan och beteendet.
https://www.yourbrainonporn.com/relevant-research-and-articles-about-the-studies/brain-studies-on-porn-users-sex-addicts/
Sedan kanske man ska vara försiktig med att det är något som löser alla problem och var drar man gränsen mellan porr-beroende och "hälsosam konsumtion" det vet jag inte, tror det är subjektivt.
Oavsett problematik kring allt för frekvent porrsurfande så säger det ju inget om att avhållsamhet skulle vara positivt mer än normalfrekvent onani..
För egen del är det jobbigare med kåthets-attackerna som kan dyka upp. Samt kraftigt ökad risk för "ballhugg" innan själva akten.
Ytterligare en aspekt är ju att om det går för länge mellan tömningarna så påminner ejakulationen mer om julegröt än något annat.
Idag är dagen provsvaren kom:
Sköldkörtel osv är i sin ordning. Det togs många prov, dock ej testo men det kändes ej befogat heller pga att jag ej har problem med lust osv.
Det enda som stack ut var att jag har brist på folsyra. Läkaren tycker dock ej det förklarar trötthet.
Glukos översteg också referensintervall. Läkaren tycker ej det spelar roll eftersom jag "inte var fastad vid provtagningstillfället". Han vet dock inte att jag ej hade ätit någon lunch under dagen utan endast tre små rågmackor till frukost. Provtagning var klockan 15. Men det kanske är skitsamma.
Så just nu kanske mjölkspåret är det troligaste. Tycker att jag mår mer normalt när jag inte ätit mjölkprodukter på några dagar. Vilket är synd för jag har svårt att få i mig mitt kaloribehov utan mjölkprodukter.
skyffelmördarn
2021-11-22, 13:40
Idag är dagen provsvaren kom:
Sköldkörtel osv är i sin ordning. Det togs många prov, dock ej testo men det kändes ej befogat heller pga att jag ej har problem med lust osv.
Det enda som stack ut var att jag har brist på folsyra. Läkaren tycker dock ej det förklarar trötthet.
Glukos översteg också referensintervall. Läkaren tycker ej det spelar roll eftersom jag "inte var fastad vid provtagningstillfället". Han vet dock inte att jag ej hade ätit någon lunch under dagen utan endast tre små rågmackor till frukost. Provtagning var klockan 15. Men det kanske är skitsamma.
Så just nu kanske mjölkspåret är det troligaste. Tycker att jag mår mer normalt när jag inte ätit mjölkprodukter på några dagar. Vilket är synd för jag har svårt att få i mig mitt kaloribehov utan mjölkprodukter.
Otippat
Otippat
Han har ju fått hjälp? Provtagning som utesluter många åkommor. Ev ett spår kring folsyra. Upplevd trötthet behöver inte vara en sjukdom som behandlas med tillskott eller medicin. Du har verkligen inte bevisat någon poäng.
Kan med 99,9% säkerhet säga att det är mjölk (eller specifikt mjölkprotein?). Efter cirka tre dagar utan försvinner tröttheten totalt. Varje gång jag testar återinföra mjölk så kommer den tillbaka efter bara en dag eller två.
Problemet är nu att lyckats få i sig tillräckligt med kalorier eftersom mitt dagliga intag i många år haft en stor andel smör och ost.
Vore intressant att förstå mekanismen bakom detta. Jag tror absolut inte att det är psykosomatiskt.
skyffelmördarn
2021-12-09, 18:47
Kan med 99,9% säkerhet säga att det är mjölk (eller specifikt mjölkprotein?). Efter cirka tre dagar utan försvinner tröttheten totalt. Varje gång jag testar återinföra mjölk så kommer den tillbaka efter bara en dag eller två.
Problemet är nu att lyckats få i sig tillräckligt med kalorier eftersom mitt dagliga intag i många år haft en stor andel smör och ost.
Vore intressant att förstå mekanismen bakom detta. Jag tror absolut inte att det är psykosomatiskt.
Provat laktosfritt?
Armed Dingo
2021-12-09, 20:31
Häftigt! Och skönt att du eventuellt kommit på vad det berodde på. Är det något annat du märkt skillnad på genom att sluta?
Perramja
2021-12-09, 20:35
Samma här. Visar inget på prover men mår skit av komjölksprotein. Mår illa, blir helt slut och får en sjuhelvetes halsbränna. Samma med laktosfritt. Allergitest kan uppenbarligen inte visa allt.
Men get och fårmjölk går bra :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.