Logga in

Visa fullständig version : Alternativ hypotes om lättkränkthet

trädgårdsmöbel
2021-07-27, 15:37
Jag är egentligen en anhängare av id'en att dagens lättkränkthet kommer från pk/sjw/woke osv. Men det är inte alls vad jag vill diskutera utan en separat hypotes om att lättkränkthet kommer från social media.

På de flesta andra ställen (även på övriga internet) kan man inte välja vem man behöver interagera med. Man behöver lära sig handskas med personer som inte agerar exakt så som man vill att de skall göra. Någon kommer mab tycka är sliskig, någon störig, någon sorider negativitet, någon är dömande, någon är tråkig, någon obehaglig. Man måste ta det om det inte går över en viss gräns. Man måste förhålla sig till det, lära sig svälja, eller konfrontera.

På social media fungerar detta annorlunda. Man kan välja bort personer. Blockera dem. För vilken orsak som helst eller ingen orsak alls. Man kan med ett par klick helt slippa varenda jäkel som är negativ, irriterande, sliskig, obehaglig, korkad, störig, tråkig, tycker fel, har en ful hatt, pratar för mycket om sin hund eller vad som helst. Man kan odla sin narcissism till en grad att man inte behöver ta någonting av någon, någonsin.

När man kan välja bort människor för minsta lilla i en ganska stor del av livet (som social media faktiskt är för många) så spiller det här över till annat. Man blir kränkt av allt som inte är exakt som man vill att det skall vara och man har tappat förmågan att hantera det på annat sätt än att bara välja bort det.

Vad tycker ni om min hypotes om att dagens lättkränkthet är social medias fel? Håller det?

BelowAverage
2021-07-27, 17:05
Kan jag klart tänka mig. Jag använder inte twitter och Facebook, eller andra typer av social media där man drunknar i ett flöde av andras tyckande.
Men nog är det jobbigt när jag ser att folk har fel på internet, det är ju inte ok!

Har skett något gräl i discord där jag plötsligt funnit mig blockerad och välsignad med en indignerad persons sista oneliner.

Jag tror som du att det spiller över i arbetsliv och relationer när folk vänjer sig vid att bekvämt kunna blockera på social media. Folk var inte så duktiga på att argumentera och ta konflikt redan före social media.

Agree to disagree är svårt. Ofta står båda så fast att det inte är mycket att orda om. Jag har själv som svårast för det när det är argument om något mätbart där det finns ett rätt svar men folk vägrar att kolla upp eller ta del av data man delger. Känner mer och mer att såna lata och arroganta personer vill jag inte ha runt mig, men det har fungerat bra änsålänge att bara undvika dem snarare än att blockera sådana.
Å andra sidan har det nått så långt är väl kanske en blockering varken hit eller dit men jag tycker det är något obehagligt med att mer eller mindre omöjliggöra för någon att ens ta kontakt med en.

Langster
2021-07-27, 17:19
Jag kom bara att tänka på att när man själv växte upp, innan sociala medier och internet, så fanns det alltid ett par grabbar i skolan som exploderade direkt med extremvåld om någon ens tittade fel på dem. Det kan man kalla lättkränkt.

Ni har säkert erfarenhet av dessa också, oftast nån typ av lite outsider, troligen med ganska besvärlig hemmiljö.

Diomedea exulans
2021-07-27, 17:28
Din hypotes håller logiskt.

Dock vet jag inte om premisserna stämmer, jag vet inte ens om folk är mer lättkränkta idag än förr.

Rikard Jansson
2021-07-27, 17:37
Jag ville bara flika in att det sägs att min generation är mest lättkränkt men tycker definitivt de som är födda 1955-1970 är överlägset värst.

blåvitt
2021-07-27, 18:51
Tror du är något på spåren. Ffa tror jag att det är den förbannat heliga individualismens fel. Förr i tiden fattade alla att de var en av många, kugghjul i ett maskineri som krävde uppoffring och ödmjukhet mot trygghet och gemenskap. Nu tas samhället och dess skyddsnät för givet och vi alla kräver vår rätt till storhet och dyrkan, vilket vi hävdar oss i och förstärker genom sociala medier. Och ju större vi tycker att vi är, ju mer unika vi tycker att vi är, ja dess mer kränkta blir vi ju när vi ifrågasätts.

Ladugårdsdörr
2021-07-27, 19:39
Tror du är något på spåren. Ffa tror jag att det är den förbannat heliga individualismens fel. Förr i tiden fattade alla att de var en av många, kugghjul i ett maskineri som krävde uppoffring och ödmjukhet mot trygghet och gemenskap. Nu tas samhället och dess skyddsnät för givet och vi alla kräver vår rätt till storhet och dyrkan, vilket vi hävdar oss i och förstärker genom sociala medier. Och ju större vi tycker att vi är, ju mer unika vi tycker att vi är, ja dess mer kränkta blir vi ju när vi ifrågasätts.

Snömos. Kränkthet är intimt sammankopplat med kollektivistiska livåskådningar, hederskultur och klantänk och har inget med individualism att göra - snarare tvärtom. En frihetlig person har inget kollektiv vederbörande måste försvara sin heder inför och känner sig därför inte kränkt i samma utsträckning.

Ekko
2021-07-27, 19:51
Uppenbarligen finns det många lättkränkta, men de borde bara ignoreras i många fall.

Det är inte de lättkränkta som är problemet, det är de som ger stöd/respekt och framförallt makt till de lättkränkta som är problemet.

För många försöker argumentera emot dessa när de inte ens är värda uppmärksamhet.

delta_mats
2021-07-27, 20:31
Den håller inte. För väldigt stor del av av människorna som är lättkränkta tror jag inte använder sociala medier särskilt mycket. Tänker främst på kärringar i åldern 50+.

trädgårdsmöbel
2021-07-27, 20:36
Något jag tycker är intressant är att många vänner/följare på social media verkar göra en person mindre istället för mer tolerant mot personer som inte är som man vill att de skall vara.

I verkliga livet tror jag ofta det är tvärtom. En person med få vänner är mer inskränkt och intolerant.

Det har ju naturligtvis fler parametrar än så, men rätt underligt att i en liten grupp förlåter man varandra för att man går varandra på nerverna ibland, men i en stor grupp förväntas alla göra rätt hela tiden.

Ju fler vänner och följare du har ju mer lättkränkt blir du?

panzerpig
2021-07-27, 22:40
Ricky Gervais har pratat en del om detta, en del poänger:
https://youtu.be/YulXp2Vy7lM

Plasttiger
2021-07-28, 08:36
Den håller inte. För väldigt stor del av av människorna som är lättkränkta tror jag inte använder sociala medier särskilt mycket. Tänker främst på kärringar i åldern 50+.

+1.
Testa att ha färgat hår och gå på stan.
Eller tattuering *facepalm*. Tanter och gubbtanter som blänger och stirrar.
Och ännu värre för de som är HBTQ - generation boomer har inte fått meddelandet om allas lika värde *mini utan ser det som en personlig förolämpning.